Decyzja 4/2004/SC ustanawiająca Komitet ds. Mechanizmu Finansowego

DECYZJA STAŁEGO KOMITETU PAŃSTW EFTA nr 4/2004/SC
z dnia 3 czerwca 2004 r.
ustanawiająca Komitet ds. Mechanizmu Finansowego

STAŁY KOMITET PAŃSTW EFTA,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zmienione Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zwane dalej Porozumieniem EOG),

uwzględniając Porozumienie w sprawie udziału Republiki Cypryjskiej, Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Malty, Republiki Słowackiej, Republiki Słowenii, Republiki Węgierskiej i Rzeczypospolitej Polskiej w Europejskim Obszarze Gospodarczym (zwane dalej Porozumieniem o rozszerzeniu EOG),

uwzględniając protokół 38a dotyczący mechanizmu finansowego EOG, włączony do Porozumienia EOG na mocy Porozumienia o rozszerzeniu EOG,

uwzględniając porozumienie pomiędzy Królestwem Norwegii a Wspólnotą Europejską dotyczące Norweskiego Mechanizmu Finansowego na okres 2004-2009,

uwzględniając decyzję Stałego Komitetu Państw EFTA nr 4/2003/SC z dnia 4 grudnia 2003 r. ustanawiającą Tymczasowy Komitet ds. Mechanizmu Finansowego EOG,

uwzględniając decyzję Stałego Komitetu Państw EFTA nr 1/2004/SC z dnia 5 lutego 2004 r. ustanawiającą Biuro Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweski Mechanizm Finansowy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 1

Ustanawia się Komitet ds. Mechanizmu Finansowego (zwany dalej Komitetem), który zastąpi Tymczasowy Komitet ds. Mechanizmu Finansowego EOG po mianowaniu jego członków przez każde z państw EOG EFTA. Komitet zarządza mechanizmem finansowym EOG na lata 2004-2009, mechanizmem finansowym EOG na lata 2009-2014 i mechanizmem finansowym EOG na lata 2014-2021.

Artykuł  2

Komitet przyjmuje zasady i procedury wdrażania Mechanizmu Finansowego EOG i przedkłada je do zatwierdzenia Stałemu Komitetowi, a także podejmuje wszystkie decyzje dotyczące jego prawidłowego funkcjonowania.

Artykuł  3

Biuro Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweski Mechanizm Finansowy pełnią funkcję sekretariatu dla Komitetu ds. Mechanizmu Finansowego EOG.

Artykuł  4

Każde państwo EFTA będące stroną porozumienia EOG ma przedstawiciela w Komitecie i dysponuje jednym głosem.

Artykuł  5
1.
Komitet podejmuje decyzje jednogłośnie. Decyzję uznaje się za podjętą jednogłośnie, jeżeli żaden z członków nie zagłosuje przeciw tej decyzji.
2.
Jednak decyzję o odrzuceniu dotacji uznaje się za przyjętą, jeżeli przynajmniej jeden z członków głosuje za jej odrzuceniem.
3.
Inne kwestie, co do których Komitet nie osiągnął jednogłośnie porozumienia, mogą zostać skierowane do Stałego Komitetu Państw EFTA.
Artykuł  6
1.
Na podstawie zasady podziału kosztów ustanowionej decyzją Stałego Komitetu, Komitet ds. Mechanizmu Finansowego oblicza na początku każdego roku finansowego w okresie zobowiązań 2004-2009 wysokość rocznej transzy udostępnianej na zobowiązania ze strony każdego państwa EOG EFTA Mechanizmowi Finansowemu EOG.
2.
Wezwanie do uiszczenia wstępnej płatności i następnych płatności uzupełniających wydaje dyrektor Biura Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Artykuł  7

Komitet przedkłada Stałemu Komitetowi Państw EFTA regularne sprawozdania na temat swojej działalności oraz funkcjonowania Mechanizmu Finansowego EOG. Komitet przedkłada co roku sprawozdanie Stałemu Komitetowi.

Artykuł  8

Komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja pozostaje w mocy do czasu spełnienia wszystkich zobowiązań Mechanizmu Finansowego EOG.

Artykuł  10

Decyzja wchodzi w życie ze skutkiem natychmiastowym.

Artykuł  11

Niniejsza decyzja jest opublikowana w Sekcji EOG oraz w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 czerwca 2004 r.

W imieniu Stałego Komitetu

Przewodniczący

Sekretarz Generalny

HSH Prinz Nikolaus von LIECHTENSTEIN

William ROSSIER

1 Art. 1:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 5/2010/SC z dnia 9 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.11.78.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 grudnia 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2/2016/SC (2017/313) z dnia 2 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2017.45.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 czerwca 2016 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.52.54

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 4/2004/SC ustanawiająca Komitet ds. Mechanizmu Finansowego
Data aktu: 03/06/2004
Data ogłoszenia: 23/02/2006
Data wejścia w życie: 03/06/2004