Decyzja 2006/111/WE w sprawie wykorzystania 482 milionów EUR pozostałych z kwoty warunkowej 1 miliarda EUR z tytułu dziewiątego EFR dla współpracy z krajami AKP

DECYZJA NR 6/2005 RADY MINISTRÓW AKP-WE
z dnia 22 listopada 2005 r.
w sprawie wykorzystania 482 milionów EUR pozostałych z kwoty warunkowej 1 miliarda EUR z tytułu dziewiątego EFR dla współpracy z krajami AKP

(2006/111/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 lutego 2006 r.)

RADA MINISTRÓW AKP-WE,

uwzględniając Umowę o Partnerstwie AKP-WE podpisaną w Kotonu 23 czerwca 2000 r., w szczególności jej ust. 8 załącznik I,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z deklaracją XVIII do Umowy o Partnerstwie AKP-WE z całkowitej kwoty 13,5 miliarda EUR, przypadającej w ramach dziewiątego EFR na państwa AKP, jedynie 12,5 miliarda EUR zostało oddane do dyspozycji z dniem wejścia w życie protokołu finansowego w dniu 1 kwietnia 2003 r.

(2) Rada zdecydowała, że w świetle wyników przeglądów śródokresowych strategii krajowych oraz przeglądu wyników EFR podejmie do końca roku 2005 decyzję o uruchomieniu drugiej transzy w wysokości 250 milionów EUR na fundusz wodny i o wykorzystaniu pozostałych 500 milionów EUR z kwoty warunkowej 1 miliarda EUR na cele podlegające uzgodnieniu.

(3) Dziewiąty EFR, wraz saldami przeniesionymi z poprzednich EFR, zostanie w pełni wydatkowany do końca 2007 r., nie pozwalając Wspólnocie na całkowite wypełnienie jej zobowiązań międzynarodowych i na odpowiedź na nowe inicjatywy międzynarodowe.

(4) Na podstawie zobowiązań wynikających z Umowy o Partnerstwie AKP-WE i na podstawie dotychczas niewypełnionych wspólnych zobowiązań AKP-WE na arenie międzynarodowej dokonano selekcji wniosków na całkowitą kwotę 482 milionów EUR, biorąc pod uwagę kryteria pilności i ubóstwa, koncentrację pomocy i zdolność absorpcji.

(5) Na mocy istniejących zasad wdrożenia Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości (CRP) oraz Technicznego Centrum Współpracy Rolnej i Rolniczej (CTA) roczne potrzeby budżetowe ocenia się na, odpowiednio, 18 milionów EUR i 14 milionów EUR. Proponuje się więc przeznaczyć 32 miliony EUR z puli rozwoju długoterminowego, uruchomione z pozostałej warunkowej kwoty miliarda EUR na pokrycie środków funkcjonowania CRP i CTA w roku 2006, zgodnie z załącznikami I i III do Umowy o partnerstwie AKP-WE.

(6) Mając na uwadze duże oczekiwania, jakie powstaną w związku z rozpoczęciem Inicjatywy Energetycznej UE, istotny wkład, jaki stanowi energia dla osiągnięcia MDG oraz znaczenie polityczne, jakie dla ubogiej ludności ma dostęp do przystępnych cenowo i trwałych usług energetycznych, sugeruje się sfinansowanie proponowanego Instrumentu Energetycznego AKP/EU orientacyjną kwotą 220 milionów EUR z sald warunkowych i przekazanie całości tej kwoty do puli wewnętrznej AKP przeznaczonej na ten cel.

(7) W celu zmniejszenia podatności krajów beneficjentów AKP na wstrząsy na rynku towarowym proponuje się przeznaczyć orientacyjną kwotę nie większą niż 25 milionów EUR z pozostałego salda warunkowego 1 miliarda EUR na rzecz międzynarodowego instrumentu finansowania zarządzania ryzykiem towarowym zgodnie z art. 68 ust. 5 Umowy o Partnerstwie AKP-WE i przekazać w tym celu wspomnianą kwotę do puli wewnętrznej AKP.

(8) Proponuje się odłożenie orientacyjnej kwoty 30 milionów EUR z pozostałego salda warunkowego 1 miliarda EUR dla wsparcia początkowego etapu programu budowania potencjału, aby pomóc AKP w dostosowaniu się do nowych zasad sanitarnych i fitosanitarnych UE i przekazać na ten cel całą kwotę do puli wewnętrznej AKP.

(9) Aby wnieść wkład w panafrykański program pomocy, proponuje się przeznaczyć orientacyjną kwotę w wysokości do 50 milionów EUR z pozostałego salda warunkowego 1 miliarda EUR i przekazać ją do puli wewnętrznej AKP.

(10) Inicjatywa przyspieszonego finansowania "Edukacja dla wszystkich" opiera się w głównej mierze na istniejących mechanizmach finansowania w krajach partnerskich. W związku z tym, że udzielanie systematycznego wsparcia okazało się podczas przeglądu śródokresowego w 2004 r. niemożliwe, proponuje się przeznaczenie orientacyjnej kwoty w wysokości 63 milionów EUR na inicjatywę przyspieszonego finansowania z pozostałych sald warunkowego 1 miliarda EUR i przekazanie jej do puli wewnętrznej AKP.

(11) Uwzględniając umowę w ramach Rady Ministrów AKP-WE z dnia 24 czerwca 2005 r., proponuje się wykorzystać kwotę 62 milionów EUR na Światowy fundusz walki z HIV/AIDS, gruźlicą i malarią,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Dotację w wysokości 482 milionów EUR z kwoty warunkowej 1 miliarda EUR z tytułu dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz współpracy z krajami AKP rozdziela się w następujący sposób:

a) 352 miliony EUR do puli przeznaczonej na wsparcie rozwoju długoterminowego, o którym mowa w ust. 3 lit. a) protokołu finansowego;

b) 48 milionów EUR do puli przeznaczonej na współpracę i integrację regionalną, o której mowa w ust. 3 lit. b) protokołu finansowego;

c) 82 miliony EUR do Instrumentu Inwestycyjnego, o którym mowa w ust. 3 lit. c) protokołu finansowego.

Przydział zostanie dokonany zgodnie z art. 2 niniejszej decyzji przez przeniesienie 320 milionów EUR z puli przeznaczonej na wsparcie rozwoju długoterminowego i 82 milionów EUR z instrumentu inwestycyjnego na alokację wewnątrz AKP w ramach puli przeznaczonej na współpracę i integrację regionalną.

Artykuł  2

Dotacja w wysokości 482 milionów EUR stanowi wkład do następujących działań:

a) kwota do 220 milionów EUR na rzecz Inicjatywy Energetycznej UE;

b) kwota do 25 milionów EUR na wkład na rzecz międzynarodowego instrumentu finansowego zarządzania ryzykiem związanym z towarami podstawowymi dla krajów AKP;

c) orientacyjna kwota 30 milionów EUR na pomoc krajom AKP w dostosowaniu do nowych zasad sanitarnych i fitosanitarnych UE;

d) kwota do 50 milionów EUR na wzmocnienie Unii Afrykańskiej w zakresie wdrażania mandatu panafrykańskiego;

e) orientacyjna kwota 63 milionów EUR jako wkład na rzecz przyspieszonej inicjatywy "Edukacja dla wszystkich";

f) kwota do 62 milionów EUR jako wkład do Światowego funduszu walki z HIV/AIDS, gruźlicą i malarią;

g) kwota 32 milionów EUR z puli dla rozwoju długoterminowego, o której mowa w ust. 3 lit. a) ppkt i) i ii) protokołu finansowego, zostaje przyznana na rzecz finansowania budżetów Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości (CRP) i Technicznego Centrum Współpracy Rolnej i Rolniczej (CTA).

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli, 22 listopada 2005 r.

W imieniu Rady Ministrów AKP-WE
A. JOHNSON
Przewodniczący

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.48.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/111/WE w sprawie wykorzystania 482 milionów EUR pozostałych z kwoty warunkowej 1 miliarda EUR z tytułu dziewiątego EFR dla współpracy z krajami AKP
Data aktu: 22/11/2005
Data ogłoszenia: 18/02/2006
Data wejścia w życie: 22/11/2005