(Dz.U.UE L z dnia 18 lutego 2006 r.)
RADA MINISTRÓW AKP-WE,
uwzględniając Umowę o Partnerstwie AKP-WE podpisaną w Kotonu 23 czerwca 2000 r., w szczególności jej ust. 8 załącznik I,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z deklaracją XVIII do Umowy o Partnerstwie AKP-WE z całkowitej kwoty 13,5 miliarda EUR, przypadającej w ramach dziewiątego EFR na państwa AKP, jedynie 12,5 miliarda EUR zostało oddane do dyspozycji z dniem wejścia w życie protokołu finansowego w dniu 1 kwietnia 2003 r.
(2) Rada zdecydowała, że w świetle wyników przeglądów śródokresowych strategii krajowych oraz przeglądu wyników EFR podejmie do końca roku 2005 decyzję o uruchomieniu drugiej transzy w wysokości 250 milionów EUR na fundusz wodny i o wykorzystaniu pozostałych 500 milionów EUR z kwoty warunkowej 1 miliarda EUR na cele podlegające uzgodnieniu.
(3) Dziewiąty EFR, wraz saldami przeniesionymi z poprzednich EFR, zostanie w pełni wydatkowany do końca 2007 r., nie pozwalając Wspólnocie na całkowite wypełnienie jej zobowiązań międzynarodowych i na odpowiedź na nowe inicjatywy międzynarodowe.
(4) Na podstawie zobowiązań wynikających z Umowy o Partnerstwie AKP-WE i na podstawie dotychczas niewypełnionych wspólnych zobowiązań AKP-WE na arenie międzynarodowej dokonano selekcji wniosków na całkowitą kwotę 482 milionów EUR, biorąc pod uwagę kryteria pilności i ubóstwa, koncentrację pomocy i zdolność absorpcji.
(5) Na mocy istniejących zasad wdrożenia Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości (CRP) oraz Technicznego Centrum Współpracy Rolnej i Rolniczej (CTA) roczne potrzeby budżetowe ocenia się na, odpowiednio, 18 milionów EUR i 14 milionów EUR. Proponuje się więc przeznaczyć 32 miliony EUR z puli rozwoju długoterminowego, uruchomione z pozostałej warunkowej kwoty miliarda EUR na pokrycie środków funkcjonowania CRP i CTA w roku 2006, zgodnie z załącznikami I i III do Umowy o partnerstwie AKP-WE.
(6) Mając na uwadze duże oczekiwania, jakie powstaną w związku z rozpoczęciem Inicjatywy Energetycznej UE, istotny wkład, jaki stanowi energia dla osiągnięcia MDG oraz znaczenie polityczne, jakie dla ubogiej ludności ma dostęp do przystępnych cenowo i trwałych usług energetycznych, sugeruje się sfinansowanie proponowanego Instrumentu Energetycznego AKP/EU orientacyjną kwotą 220 milionów EUR z sald warunkowych i przekazanie całości tej kwoty do puli wewnętrznej AKP przeznaczonej na ten cel.
(7) W celu zmniejszenia podatności krajów beneficjentów AKP na wstrząsy na rynku towarowym proponuje się przeznaczyć orientacyjną kwotę nie większą niż 25 milionów EUR z pozostałego salda warunkowego 1 miliarda EUR na rzecz międzynarodowego instrumentu finansowania zarządzania ryzykiem towarowym zgodnie z art. 68 ust. 5 Umowy o Partnerstwie AKP-WE i przekazać w tym celu wspomnianą kwotę do puli wewnętrznej AKP.
(8) Proponuje się odłożenie orientacyjnej kwoty 30 milionów EUR z pozostałego salda warunkowego 1 miliarda EUR dla wsparcia początkowego etapu programu budowania potencjału, aby pomóc AKP w dostosowaniu się do nowych zasad sanitarnych i fitosanitarnych UE i przekazać na ten cel całą kwotę do puli wewnętrznej AKP.
(9) Aby wnieść wkład w panafrykański program pomocy, proponuje się przeznaczyć orientacyjną kwotę w wysokości do 50 milionów EUR z pozostałego salda warunkowego 1 miliarda EUR i przekazać ją do puli wewnętrznej AKP.
(10) Inicjatywa przyspieszonego finansowania "Edukacja dla wszystkich" opiera się w głównej mierze na istniejących mechanizmach finansowania w krajach partnerskich. W związku z tym, że udzielanie systematycznego wsparcia okazało się podczas przeglądu śródokresowego w 2004 r. niemożliwe, proponuje się przeznaczenie orientacyjnej kwoty w wysokości 63 milionów EUR na inicjatywę przyspieszonego finansowania z pozostałych sald warunkowego 1 miliarda EUR i przekazanie jej do puli wewnętrznej AKP.
(11) Uwzględniając umowę w ramach Rady Ministrów AKP-WE z dnia 24 czerwca 2005 r., proponuje się wykorzystać kwotę 62 milionów EUR na Światowy fundusz walki z HIV/AIDS, gruźlicą i malarią,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, 22 listopada 2005 r.
| W imieniu Rady Ministrów AKP-WE | |
| A. JOHNSON | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.48.19 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2006/111/WE w sprawie wykorzystania 482 milionów EUR pozostałych z kwoty warunkowej 1 miliarda EUR z tytułu dziewiątego EFR dla współpracy z krajami AKP |
| Data aktu: | 22/11/2005 |
| Data ogłoszenia: | 18/02/2006 |
| Data wejścia w życie: | 22/11/2005 |