Decyzja 2006/111/WE w sprawie wykorzystania 482 milionów EUR pozostałych z kwoty warunkowej 1 miliarda EUR z tytułu dziewiątego EFR dla współpracy z krajami AKP

DECYZJA NR 6/2005 RADY MINISTRÓW AKP-WE
z dnia 22 listopada 2005 r.
w sprawie wykorzystania 482 milionów EUR pozostałych z kwoty warunkowej 1 miliarda EUR z tytułu dziewiątego EFR dla współpracy z krajami AKP

(2006/111/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 lutego 2006 r.)

RADA MINISTRÓW AKP-WE,

uwzględniając Umowę o Partnerstwie AKP-WE podpisaną w Kotonu 23 czerwca 2000 r., w szczególności jej ust. 8 załącznik I,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z deklaracją XVIII do Umowy o Partnerstwie AKP-WE z całkowitej kwoty 13,5 miliarda EUR, przypadającej w ramach dziewiątego EFR na państwa AKP, jedynie 12,5 miliarda EUR zostało oddane do dyspozycji z dniem wejścia w życie protokołu finansowego w dniu 1 kwietnia 2003 r.

(2) Rada zdecydowała, że w świetle wyników przeglądów śródokresowych strategii krajowych oraz przeglądu wyników EFR podejmie do końca roku 2005 decyzję o uruchomieniu drugiej transzy w wysokości 250 milionów EUR na fundusz wodny i o wykorzystaniu pozostałych 500 milionów EUR z kwoty warunkowej 1 miliarda EUR na cele podlegające uzgodnieniu.

(3) Dziewiąty EFR, wraz saldami przeniesionymi z poprzednich EFR, zostanie w pełni wydatkowany do końca 2007 r., nie pozwalając Wspólnocie na całkowite wypełnienie jej zobowiązań międzynarodowych i na odpowiedź na nowe inicjatywy międzynarodowe.

(4) Na podstawie zobowiązań wynikających z Umowy o Partnerstwie AKP-WE i na podstawie dotychczas niewypełnionych wspólnych zobowiązań AKP-WE na arenie międzynarodowej dokonano selekcji wniosków na całkowitą kwotę 482 milionów EUR, biorąc pod uwagę kryteria pilności i ubóstwa, koncentrację pomocy i zdolność absorpcji.

(5) Na mocy istniejących zasad wdrożenia Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości (CRP) oraz Technicznego Centrum Współpracy Rolnej i Rolniczej (CTA) roczne potrzeby budżetowe ocenia się na, odpowiednio, 18 milionów EUR i 14 milionów EUR. Proponuje się więc przeznaczyć 32 miliony EUR z puli rozwoju długoterminowego, uruchomione z pozostałej warunkowej kwoty miliarda EUR na pokrycie środków funkcjonowania CRP i CTA w roku 2006, zgodnie z załącznikami I i III do Umowy o partnerstwie AKP-WE.

(6) Mając na uwadze duże oczekiwania, jakie powstaną w związku z rozpoczęciem Inicjatywy Energetycznej UE, istotny wkład, jaki stanowi energia dla osiągnięcia MDG oraz znaczenie polityczne, jakie dla ubogiej ludności ma dostęp do przystępnych cenowo i trwałych usług energetycznych, sugeruje się sfinansowanie proponowanego Instrumentu Energetycznego AKP/EU orientacyjną kwotą 220 milionów EUR z sald warunkowych i przekazanie całości tej kwoty do puli wewnętrznej AKP przeznaczonej na ten cel.

(7) W celu zmniejszenia podatności krajów beneficjentów AKP na wstrząsy na rynku towarowym proponuje się przeznaczyć orientacyjną kwotę nie większą niż 25 milionów EUR z pozostałego salda warunkowego 1 miliarda EUR na rzecz międzynarodowego instrumentu finansowania zarządzania ryzykiem towarowym zgodnie z art. 68 ust. 5 Umowy o Partnerstwie AKP-WE i przekazać w tym celu wspomnianą kwotę do puli wewnętrznej AKP.

(8) Proponuje się odłożenie orientacyjnej kwoty 30 milionów EUR z pozostałego salda warunkowego 1 miliarda EUR dla wsparcia początkowego etapu programu budowania potencjału, aby pomóc AKP w dostosowaniu się do nowych zasad sanitarnych i fitosanitarnych UE i przekazać na ten cel całą kwotę do puli wewnętrznej AKP.

(9) Aby wnieść wkład w panafrykański program pomocy, proponuje się przeznaczyć orientacyjną kwotę w wysokości do 50 milionów EUR z pozostałego salda warunkowego 1 miliarda EUR i przekazać ją do puli wewnętrznej AKP.

(10) Inicjatywa przyspieszonego finansowania "Edukacja dla wszystkich" opiera się w głównej mierze na istniejących mechanizmach finansowania w krajach partnerskich. W związku z tym, że udzielanie systematycznego wsparcia okazało się podczas przeglądu śródokresowego w 2004 r. niemożliwe, proponuje się przeznaczenie orientacyjnej kwoty w wysokości 63 milionów EUR na inicjatywę przyspieszonego finansowania z pozostałych sald warunkowego 1 miliarda EUR i przekazanie jej do puli wewnętrznej AKP.

(11) Uwzględniając umowę w ramach Rady Ministrów AKP-WE z dnia 24 czerwca 2005 r., proponuje się wykorzystać kwotę 62 milionów EUR na Światowy fundusz walki z HIV/AIDS, gruźlicą i malarią,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Dotację w wysokości 482 milionów EUR z kwoty warunkowej 1 miliarda EUR z tytułu dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz współpracy z krajami AKP rozdziela się w następujący sposób:

a) 352 miliony EUR do puli przeznaczonej na wsparcie rozwoju długoterminowego, o którym mowa w ust. 3 lit. a) protokołu finansowego;

b) 48 milionów EUR do puli przeznaczonej na współpracę i integrację regionalną, o której mowa w ust. 3 lit. b) protokołu finansowego;

c) 82 miliony EUR do Instrumentu Inwestycyjnego, o którym mowa w ust. 3 lit. c) protokołu finansowego.

Przydział zostanie dokonany zgodnie z art. 2 niniejszej decyzji przez przeniesienie 320 milionów EUR z puli przeznaczonej na wsparcie rozwoju długoterminowego i 82 milionów EUR z instrumentu inwestycyjnego na alokację wewnątrz AKP w ramach puli przeznaczonej na współpracę i integrację regionalną.

Artykuł  2

Dotacja w wysokości 482 milionów EUR stanowi wkład do następujących działań:

a) kwota do 220 milionów EUR na rzecz Inicjatywy Energetycznej UE;

b) kwota do 25 milionów EUR na wkład na rzecz międzynarodowego instrumentu finansowego zarządzania ryzykiem związanym z towarami podstawowymi dla krajów AKP;

c) orientacyjna kwota 30 milionów EUR na pomoc krajom AKP w dostosowaniu do nowych zasad sanitarnych i fitosanitarnych UE;

d) kwota do 50 milionów EUR na wzmocnienie Unii Afrykańskiej w zakresie wdrażania mandatu panafrykańskiego;

e) orientacyjna kwota 63 milionów EUR jako wkład na rzecz przyspieszonej inicjatywy "Edukacja dla wszystkich";

f) kwota do 62 milionów EUR jako wkład do Światowego funduszu walki z HIV/AIDS, gruźlicą i malarią;

g) kwota 32 milionów EUR z puli dla rozwoju długoterminowego, o której mowa w ust. 3 lit. a) ppkt i) i ii) protokołu finansowego, zostaje przyznana na rzecz finansowania budżetów Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości (CRP) i Technicznego Centrum Współpracy Rolnej i Rolniczej (CTA).

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli, 22 listopada 2005 r.

W imieniu Rady Ministrów AKP-WE
A. JOHNSON
Przewodniczący

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024