Decyzja 2006/968/WE wykonująca rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 w odniesieniu do wytycznych i procedur elektronicznej identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz

DECYZJA KOMISJI
z dnia 15 grudnia 2006 r.
wykonująca rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 w odniesieniu do wytycznych i procedur elektronicznej identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 6522)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/968/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 z dnia 17 grudnia 2003 r. ustanawiające system identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 i dyrektywy 92/102/EWG i 64/432/EWG(1), w szczególności jego art. 9 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 21/2004 nakłada na każde państwo członkowskie obowiązek ustanowienia systemu identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz zgodnie z tym rozporządzeniem.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 21/2004 stanowi również, że wszystkie zwierzęta w gospodarstwie urodzone po dniu 9 lipca 2005 r. muszą być zidentyfikowane za pomocą dwóch sposobów identyfikacji. Pierwszy sposób identyfikacji to kolczyki, drugi sposób identyfikacji został określony w pkt 4 sekcji A załącznika do tego rozporządzenia. Przykładem drugiego sposobu identyfikacji jest elektroniczne urządzenie radiolokacyjne. Ponadto art. 9 rozporządzenia (WE) nr 21/2004 stanowi, że od dnia 1 stycznia 2008 r. lub innej daty, która może być ustalona przez Radę, identyfikacja elektroniczna jako drugi sposób identyfikacji stanie się obowiązkowa dla wszystkich zwierząt.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 21/2004 stanowi, że Komisja przyjmuje wytyczne i procedury wprowadzenia w życie identyfikacji elektronicznej w celu udoskonalenia jej wprowadzania. Te wytyczne i procedury powinny być stosowane do tych zwierząt, u których stosuje się już identyfikację elektroniczną jako drugi sposób identyfikacji, a od daty przewidzianej w art. 9 ust. 3 rozporządzenia - do wszystkich zwierząt.

(4) W celu zapewnienia możliwości odczytu identyfikatorów, które będą stosowane do owiec i kóz dla celów rozporządzenia (WE) nr 21/2004 we wszystkich państwach członkowskich, w niniejszej decyzji należy ustanowić minimalne wymogi dotyczące niektórych badań zgodności i skuteczności przy zatwierdzaniu identyfikatorów.

(5) Aby dać państwom członkowskim wytyczne dotyczące czytników, w niniejszej decyzji należy ustanowić minimalne wymogi dotyczące niektórych badań zgodności i skuteczności przy zatwierdzaniu identyfikatorów, pamiętając o tym, iż rozporządzenie (WE) nr 21/2004 nie przewiduje obowiązku posiadania czytnika przez każdy podmiot.

(6) Ze względu na różne warunki geograficzne i systemy chowu owiec i kóz we Wspólnocie, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wymagania dodatkowych badań skuteczności w zależności od specyfiki warunków krajowych.

(7) Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) opublikowała normy dotyczące poszczególnych aspektów systemu identyfikacji radiowej (RFID) zwierząt. Ponadto Międzynarodowy Komitet ds. Rejestracji Zwierząt (ICAR) opracował procedury mające na celu sprawdzenie zgodności niektórych cech RFID z normami ISO. Procedury te zostały opublikowane w International Agreement on Recording Practices w wersji zatwierdzonej przez Zgromadzenie Generalne ICAR w czerwcu 2004 r. Normy ISO są przyjęte i stosowane na szczeblu międzynarodowym i w związku z tym powinny zostać uwzględnione w niniejszej decyzji.

(8) Wspólne Centrum Badawcze (WCB) Komisji opracowało Wytyczne techniczne określające badania do oceny skuteczności i wiarygodności urządzeń RFID, które są opublikowane na stronie internetowej WCB jako normy techniczne WCB. Niniejsza decyzja powinna uwzględniać podstawowe elementy tych wytycznych.

(9) Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) opublikował normy techniczne dotyczące akredytacji laboratoriów badawczych. Normy te (normy EN) są przyjęte i stosowane na szczeblu międzynarodowym i w związku z tym powinny zostać uwzględnione w niniejszej decyzji.

(10) Środki, o których mowa w niniejszej decyzji, są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do niniejszej decyzji ustanawia wytyczne i procedury elektronicznej identyfikacji zwierząt:

a) dla drugiego sposobu identyfikacji, przewidzianego w art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 21/2004 oraz wspomnianego w sekcji A pkt 4 tiret czwarte załącznika do tego rozporządzenia; i

b) przewidzianej w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 21/2004.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 grudnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, str. 8.

ZAŁĄCZNIK  1

Wytyczne i procedury zatwierdzania identyfikatorów i czytników służących do elektronicznej identyfikacji owiec i kóz na mocy rozporządzenia (WE) nr 21/2004

Rozdział I

Definicje

Do celów niniejszych wytycznych stosuje się następujące definicje:

a) "kod państwa" oznacza 3-cyfrowy kod numeryczny odpowiadający nazwie kraju zgodnie z normą ISO 3166;

b) "krajowy kod identyfikacyjny" oznacza 12-cyfrowy kod numeryczny służący identyfikacji indywidualnego zwierzęcia na poziomie krajowym;

c) "kod urządzenia radiolokacyjnego" oznacza 64-bitowy kod elektroniczny zaprogramowany w urządzeniu radiolokacyjnym, zawierający między innymi kod państwa i krajowy kod identyfikacyjny, i stosowany do elektronicznej identyfikacji zwierząt;

d) "identyfikator" oznacza bierne urządzenie radiolokacyjne służące tylko do odczytu przy zastosowaniu technologii HDX- lub FDX-B, zgodnie z normami ISO 11784 i 11785, będące częścią różnych sposobów identyfikacji, o których mowa w załączniku A rozporządzenia (WE) nr 21/2004;

e) "czytnik" oznacza synchronizujący lub niesynchronizujący nadajnik-odbiornik, który przynajmniej może:

i) odczytywać identyfikatory; oraz

ii) wyświetlać kod państwa i krajowy kod identyfikacyjny;

f) (skreślona);

g) (skreślona).

Rozdział  II

Identyfikatory

1.
Właściwy organ zatwierdza stosowanie identyfikatorów, tylko jeśli zostały poddane badaniom, z pozytywnym wynikiem, w zakresie:

a) ich zgodności z normami ISO 11784 i 11785, zgodnie z procedurami badań określonymi w pkt 7 normy ISO 24631-1; oraz

b) osiągnięcia przez nie minimalnej skuteczności odległości odczytu, określonej w pkt 2, zgodnie z procedurami określonymi w pkt 7 normy ISO 24631-3.

2.
Aby osiągnąć odległości odczytu ustanowione w lit. c) sekcji A.6 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 21/2004, urządzenie radiolokacyjne musi spełniać następujące parametry:

a) urządzenia radiolokacyjne z zastosowaniem technologii HDX muszą posiadać minimalne natężenie magnetycznego pola aktywacji o wartości mniejszej lub równej 1,2 A/m, mierzone zgodnie z normą ISO 24631-3, część 7.6.5 "Minimalne natężenie magnetycznego pola aktywacji w trybie HDX" i osiągnąć amplitudę modulacji równą 10 mV, mierzoną zgodnie z normą ISO 24631-3, część 7.6.7 "Amplituda modulacji w trybie HDX" przy natężeniu pola magnetycznego o wartości mniejszej lub równej 1,2 A/m;

b) urządzenia radiolokacyjne z zastosowaniem technologii FDX-B muszą posiadać minimalne natężenie magnetycznego pola aktywacji o wartości mniejszej lub równej 1,2 A/m, mierzone zgodnie z normą ISO 24631-3, część 7.6.4 "Minimalne natężenie magnetycznego pola aktywacji w trybie FDX-B" i osiągnąć amplitudę modulacji równą 10 mV, mierzoną zgodnie z normą ISO 24631-3, część 7.6.6 "Amplituda modulacji w trybie FDX-B" przy natężeniu pola magnetycznego o wartości mniejszej lub równej 1,2 A/m.

3.
Budowa kodu urządzenia radiolokacyjnego powinna być zgodna z normami ISO 11784 i opisami określonymi w poniższej tabeli:
Bit(y)Liczba Liczba cyfr Liczba kombinacji Opis
1 1 2 Ten bit wskazuje, czy identyfikator jest, czy nie jest stosowany w celu identyfikacji zwierząt. We wszystkich zastosowaniach zwierząt bit ten wynosi "1".
2-4 1 8 Licznik zmiany oznakowania (0 do 7).
5-9 2 32 Pole informacji o użytkowaniu. Ten bit zawiera "04", dzięki czemu zakodowany jest kod CN dla owiec i kóz zgodnie z rozdziałem 1, sekcja I, część II załącznika do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87(1).
10-15 2 64 Pusty - wszystko pozycje zerowe (strefa zarezerwowana dla przyszłych zastosowań).
16 1 2 Ten bit wskazuje na obecność lub brak bloku danych (w przypadku stosowania u zwierząt ten bit wynosi "0" = brak bloku danych).
17-26 4 1.024 Kod państwa zdefiniowany w pkt. a) rozdziału 1.
27-64 12 274.877.906.944 Krajowy kod identyfikacyjny zdefiniowany w pkt b) rozdziału 1. Jeśli krajowy kod identyfikacyjny ma mniej niż 12 cyfr, przestrzeń między krajowym kodem identyfikacyjnym a kodem państwa należy wypełnić zerami.
(1) Dz.U. L 256 z 7.9.1987, str. 1.
4.
Właściwy organ może wymagać dodatkowych badań stabilności i odporności identyfikatorów zgodnie z procedurami opisanymi w części 2 Wytycznych technicznych Wspólnego Centrum Badawczego Komisji (WCB).
5.
Właściwy organ może wymagać spełnienia innych kryteriów skuteczności w celu zapewnienia funkcjonalności identyfikatorów w specyficznych warunkach geograficznych, klimatycznych i administracyjnych poszczególnych państw członkowskich.
6.
Zatwierdzenia przyznane przez właściwy organ do dnia 30 czerwca 2010 r. dla identyfikatorów, które są badane zgodnie z metodami zatwierdzania identyfikatorów obowiązującymi do tego dnia, zachowują ważność.

Rozdział  III

Czytniki

W razie potrzeby, w celu zapewnienia odpowiedniego odczytu identyfikatorów w lokalnych warunkach geograficznych, klimatycznych lub warunkach zarządzania, właściwy organ może nałożyć określone kryteria skuteczności na czytniki, które są stosowane w danym gospodarstwie lub w danym typie gospodarstwa. Warunki zarządzania, które uzasadniają zastosowanie takich kryteriów skuteczności, prawdopodobnie będą panować w gospodarstwach o dużej liczbie zwierząt oznaczanych identyfikatorami z zastosowaniem technologii HDX i FDX-B lub w gospodarstwach, w których wymagana jest synchronizacja czytników zgodnie z częścią 7.7.3 normy ISO 24631-2.

Rozdział  IV

Laboratoria badawcze i procedura

Badania określone w pkt 1-4 rozdziału II są przeprowadzane w laboratoriach badawczych, które działają i są oceniane i akredytowane w zakresie tych badań zgodnie z normą EN ISO/IEC 17025 w spawie "Ogólnych wymogów dotyczących kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących". Wytwórcy identyfikatorów, którzy wnioskują o badania, mogą swobodnie wybierać spośród akredytowanych laboratoriów badawczych.
1 Załącznik :

-zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/337/WE z dnia 24 kwietnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.115.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 czerwca 2008 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2010/280/UE z dnia 12 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.124.5) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2010 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024