uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)(1), w szczególności jego art. 51 ust. 4, art. 74 ust. 4 i art. 91,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 2 Doświadczenie pokazuje, że zintegrowany system zarządzania i kontroli (zwany dalej "ZSZiK"), przewidziany w tytule II rozdział 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(2) sprawdza się jako efektywny i skuteczny sposób wdrażania systemów wsparcia bezpośredniego. Zatem, w odniesieniu do działań związanych z obszarami i działań związanych ze zwierzętami na mocy rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 tytuł IV rozdział I sekcja 2 oś 2, zasady zarządzania i kontroli, jak również przepisy dotyczące redukcji lub wykluczenia w przypadkach fałszywych oświadczeń, związanych z takimi działaniami, powinny być zgodne z zasadami określonymi w ZSZiK, a w szczególności w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników(3).
(2) Jednakże w przypadku niektórych systemów wsparcia określonych w osi 2, oraz równoważnego wsparcia w ramach osi 4, przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1698/2005 tytuł IV rozdział I sekcja 2 należy dostosować zasady zarządzania i kontroli do ich specyfiki. To samo dotyczy systemów wsparcia określonych w osi 1 i 3 odpowiednio w sekcjach 1 i 3 tego rozporządzenia oraz równoważnego wsparcia w ramach osi 4. Należy zatem ustanowić przepisy szczególne w odniesieniu do tych systemów wsparcia.
(3) 3 Aby zapewnić, że administracja krajowa jest w stanie zorganizować skuteczną zintegrowaną kontrolę wszystkich obszarów, w odniesieniu do których złożono wnioski o płatność w ramach osi 2, z jednej strony, i w ramach systemów pomocy związanej z obszarami objętych rozporządzeniem (WE) nr 796/2004, z drugiej strony, wnioski o płatność w odniesieniu do działań związanych z obszarami w ramach osi 2 należy składać w tym samym terminie co pojedynczy wniosek określony w części II tytuł II rozdział I tego rozporządzenia. Niemniej jednak, aby umożliwić ustanowienie koniecznych rozwiązań administracyjnych, należy przyznać okres przejściowy.
(4) W celu zapewnienia prewencyjnego skutku kontroli płatności zasadniczo nie powinny być dokonane przed zakończeniem kontroli wniosków o wsparcie. Jednakże należy umożliwić dokonywanie płatności do pewnej wysokości po zakończeniu kontroli administracyjnych. Przy ustalaniu tego poziomu należy uwzględnić ryzyko nadpłaty.
(5) 4 Zasady kontroli przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny uwzględniać specyfikę działań w ramach osi 2. Należy zatem ustanowić przepisy szczegółowe.
(6) 5 Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 płatności w ramach niektórych działań ustanowionych w tym rozporządzeniu mogą być dokonane pod warunkiem przestrzegania zasady wzajemnej zgodności, jak przewiduje to tytuł II rozdział 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(7) Należy przeprowadzić kontrole ex post operacji inwestycyjnych w celu sprawdzenia zgodności z art. 72 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, tak aby zapewnić, że operacje zostały przeprowadzone we właściwy sposób oraz że ta sama inwestycja nie została w nieprawidłowy sposób sfinansowana z różnych źródeł krajowych lub wspólnotowych. Należy określić podstawę i przedmiot tych kontroli.
(8) 6 Należy określić szczegółowe przepisy w zakresie odpowiedzialności za kontrolę lokalnych grup działania, o których mowa w art. 62 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, zatwierdzonych przez państwa członkowskie.
(9) 7 Aby umożliwić Komisji wypełnianie swoich zobowiązań dotyczących zarządzania działaniami, państwa członkowskie powinny informować Komisję o liczbie przeprowadzonych kontroli i o ich wynikach.
(10) Powinno umożliwić się kontrolę wszystkich kryteriów kwalifikowalności ustanowionych we wspólnotowych lub krajowych przepisach prawa, lub w programach rozwoju obszarów wiejskich, według grupy weryfikowalnych wskaźników.
(11) Państwa członkowskie mogą wykorzystywać dowody przekazywane przez inne służby lub organizacje w celu sprawdzenia zgodności z kryteriami kwalifikowalności. Jednakże muszą one być pewne, że dane służby lub dana organizacja zapewniają odpowiedni standard, aby kontrolować zgodność z kryteriami kwalifikowalności.
(12) Należy ustanowić pewne ogólne zasady kontroli, w tym prawo Komisji do przeprowadzania kontroli.
(13) Państwa członkowskie powinny zapewnić, że agencje płatnicze, o których mowa w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4), posiadają wystarczające informacje na temat kontroli przeprowadzonych przez inne służby lub organy, aby wypełniać obowiązki na mocy tego rozporządzenia.
(14) 8 Działania przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 grudnia 2006 r.
| W imieniu Komisji | |
| Mariann FISCHER BOEL | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, str. 1.
(2) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1405/2006 (Dz.U. L 265 z 26.9.2006, str. 1).
(3) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 659/2006 (Dz.U. L 116 z 29.4.2006, str. 20).
(4) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 320/2006 (Dz.U. L 58 z 28.2.2006, str. 42).
(5) Patrz: str. 15 niniejszego Dziennika Urzędowego.
(6) Dz.U. L 345 z 20.11.2004, str. 1.
(7) Dz.U. L 148 z 6.6.2008, s. 1.
- zmieniony przez ust. 1 sprostowania z dnia 29 lutego 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.56.66).
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 484/2009 z dnia 9 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.145.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2010 r.
- zmieniony przez ust. 1 sprostowania z dnia 29 lutego 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.56.66).
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1396/2007 z dnia 28 listopada 2007 r. zawierającego sprostowanie nin. rozporządzenia (Dz.U.UE.L.07.311.3) z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez ust. 1 sprostowania z dnia 29 lutego 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.56.66).
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 484/2009 z dnia 9 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.145.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2010 r.
- zmieniony przez ust. 1 sprostowania z dnia 29 lutego 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.56.66).
- skreślony przez art. 1 pkt 12 lit. b) rozporządzenia nr 484/2009 z dnia 9 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.145.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2010 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.368.74 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1975/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w zakresie wprowadzenia procedur kontroli, jak również wzajemnej zgodności w odniesieniu do środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich |
| Data aktu: | 07/12/2006 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2006 |
| Data wejścia w życie: | 30/12/2006, 01/01/2007 |