Rozporządzenie 1572/2006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 824/2000 ustanawiające procedury przejęcia zbóż przez agencje interwencyjne oraz metody analizy do oznaczania jakości zbóż

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1572/2006
z dnia 18 października 2006 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 824/2000 ustanawiające procedury przejęcia zbóż przez agencje interwencyjne oraz metody analizy do oznaczania jakości zbóż

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1784/2003 z dnia 29 września 2003 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(1), w szczególności jego art. 6 i art. 24 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Warunki, na których zboża są oferowane agencjom interwencyjnym i przejmowane przez nie, muszą odznaczać się w obrębie Wspólnoty jak największą jednolitością, w celu uniknięcia wszelkiej dyskryminacji między producentami. Z tego względu rozporządzenie Komisji (WE) nr 824/2000(2) nie przewiduje wyraźnie określonego terminu na przejęcie zboża oferowanego agencjom interwencyjnym. W celu uniknięcia wszelkiej niejednoznaczności należy określić wspomniany termin.

(2) Nie należy obejmować skupem interwencyjnym oferowanego zboża, którego jakość nie pozwala na odpowiednie wykorzystanie lub składowanie go. W tym celu trzeba uwzględnić nową sytuację w dziedzinie działań interwencyjnych, związaną w szczególności ze składowaniem długoterminowym niektórych zbóż i jego wpływem na jakość produktów.

(3) Okazuje się zatem niezbędne, w celu zmniejszenia stopnia podatności produktów interwencyjnych na zniszczenie oraz ze względu na ich przyszłe wykorzystanie, przeprowadzić wzmocnienie kryteriów jakości kukurydzy określonych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 824/2000. W tym celu należy zmniejszyć maksymalną wilgotność oraz maksymalny odsetek ziaren połamanych i ziaren przegrzanych podczas suszenia. Uwzględniając podobieństwo cech agronomicznych sorgo i kukurydzy, w trosce o zachowanie spójności, należy przewidzieć podobne środki w odniesieniu do sorgo. Ponadto w trosce o zachowanie spójności z innymi rodzajami zbóż kwalifikującymi się do objęcia systemem skupu interwencyjnego należy wprowadzić nowe kryterium ciężaru właściwego dla kukurydzy.

(4) Należy zatem również przyjąć skalę wzrostu i obniżek ceny w odniesieniu do kukurydzy i sorgo, określone w tabelach I, II i III załącznika VII do rozporządzenia (WE) nr 824/2000.

(5) W celu umożliwienia opracowania tygodniowego sprawozdania statystycznego w zakresie interwencyjnych zapasów zbóż należy precyzyjnie określić rodzaj informacji, jakie państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji.

(6) Aby umożliwić właściwe zarządzanie systemem interwencyjnego skupu zbóż, konieczne jest sporządzenie wykazu i dysponowanie pewnymi informacjami na ujednoliconym szczeblu regionalnym. W tym celu właściwe jest wykorzystanie szczebla regionalnego, o którym mowa w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 837/90 z dnia 26 marca 1990 r. dotyczącym informacji statystycznych dostarczanych przez państwa członkowskie na temat produkcji zbóż(3), i zwrócenie się do państw członkowskich o przekazanie ich Komisji.

(7) W celu skutecznego zarządzania systemem należy przewidzieć przekazywanie wymaganych przez Komisję informacji drogą elektroniczną.

(8) Należy zatem zmienić rozporządzenie (WE) nr 824/2000.

(9) Zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu muszą stosować się do zboża oferowanego agencjom interwencyjnym począwszy od dnia 1 listopada 2006 r. Wskazane jest zatem przewidzieć wejście w życie niniejszego rozporządzenia w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(10) Komitet Zarządzający ds. Zbóż nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 824/2000 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 3 pkt 3.9 otrzymuje następujące brzmienie:

"3.9. metoda referencyjna stosowana przy oznaczaniu ciężaru właściwego to metoda zgodna z normą ISO 7971/2:1995, a w przypadku kukurydzy są to metody tradycyjnie stosowane 1 .";

2) 2 w art. 5 dodaje się ust. 6 w następującym brzmieniu:

"6. Ostateczne przejęcie następuje nie później niż do końca drugiego miesiąca następującego po ostatniej dostawie, o której mowa w art. 4 ust. 3 akapit trzeci, jednakże nie później niż do dnia 31 lipca w Hiszpanii, Grecji, Włoszech i Portugalii oraz dnia 31 sierpnia w pozostałych państwach członkowskich.";

3) w art. 9 lit. a) i b) otrzymują następujące brzmienie:

"a) jeżeli wilgotność oferowanych do skupu interwencyjnego zbóż jest niższa niż 13 % dla kukurydzy i sorgo oraz niż 14 % dla wszystkich innych zbóż, stosuje się zwiększenie ceny według tabeli I zamieszczonej w załączniku VII. Jeśli wilgotność wspomnianych zbóż oferowanych do skupu interwencyjnego jest odpowiednio wyższa niż 13 % i 14 %, stosuje się redukcję ceny według tabeli II zamieszczonej w załączniku VII;

b) jeżeli ciężar właściwy zboża oferowanego do skupu interwencyjnego różni się od stosunku ciężar/objętość 76 kg/hl dla pszenicy zwyczajnej, 73 kg/hl dla kukurydzy 3 lub 64 kg/hl dla jęczmienia, stosuje się redukcję według tabeli III zamieszczonej w załączniku VII";

4) dodaje się art. 11a w następującym brzmieniu:

"Artykuł 11a

W odniesieniu do każdego zboża określonego w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1784/2003, każde państwo członkowskie przekazuje drogą elektroniczną następujące informacje:

a) najpóźniej do godz. 12.00 w każdą środę (czasu obowiązującego w Brukseli) stan zapasów interwencyjnych, w szczególności w zakresie:

i) ilości oferowanych do skupu interwencyjnego w czasie poprzedniego tygodnia zgodnie z art. 2 niniejszego rozporządzenia (WE);

ii) ilości oferowanych, które zostały wycofane przez oferentów w czasie od otwarcia okresu interwencyjnego;

iii) ilości całkowitych oferowanych do skupu interwencyjnego począwszy od otwarcia okresu interwencyjnego, z wyłączeniem ilości, o których mowa w pkt ii);

iv) ilości całkowitych przejętych począwszy od otwarcia okresu interwencyjnego zgodnie z art. 5 niniejszego rozporządzenia;

b) w środę następującą po ogłoszeniu przetargu ilości objęte przetargiem zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2131/93(*);

c) w środę następującą po dniu, w którym państwo członkowskie ustaliło odpowiednie partie przeznaczone do rozdysponowania pomiędzy osoby najbardziej poszkodowane we Wspólnocie zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3730/87(**);

d) najpóźniej na koniec miesiąca następującego po terminie przejęcia, o którym mowa w art. 5 ust. 6 niniejszego rozporządzenia, na szczeblu regionalnym określonym w załączniku III do rozporządzenia Rady (EWG) nr 837/90(***) średnie wyniki dotyczące ciężaru właściwego, wilgotności, zawartości ziaren połamanych, zawartości białka stwierdzone w odniesieniu do partii przejętego zboża.

______

(*) Dz.U. L 191 z 31.7.1993, str. 76.

(**) Dz.U. L 352 z 15.12.1987, str. 1.

(***) Dz.U. L 88 z 3.4.1990, str. 1.";

5) załączniki I i VII zmienia się zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 listopada 2006 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 października 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 78. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1154/2005 (Dz.U. L 187 z 19.7.2005, str. 11).

(2) Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 31. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1068/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, str. 65).

(3) Dz.U. L 88 z 3.4.1990, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

ZAŁĄCZNIK 

W załącznikach I i VII wprowadza się następujące zmiany:

1) 4 załącznik I otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

Pszenica durum Pszenica zwyczajna Jęczmień Kukurydza Sorgo
A. Maksymalna wilgotność 14,5 % 14,5 % 14,5 % 13,5 % 13,5 %
B. Maksymalny odsetek

składników, które nie

są zbożem podstawowym

o nienagannej jakości,

z czego maksymalnie:

12 % 12 % 12 % 12 % 12 %
1. Ziarna połamane 6 % 5 % 5 % 5 % 5 %
2. Zanieczyszczenia

ziarnowe (ziarnami

innymi niż ziarna

wymienione w pkt 3)

5 % 7 % 12 % 5 % 5 %
w tym:
a) ziarna

pomarszczone

- -
b) inne zboża 3% 5 % - -
c) ziarna

uszkodzone przez

szkodniki

d) ziarna z

przebarwionym

zarodkiem

- - -
e) ziarna

przegrzane

podczas suszenia

0,50 % 0,50 % 3 % 0,50 % 0,50 %
3. Ziarna cętkowane

i/lub porażone

furiozą

5 % - - - -
w tym:
- ziarna porażone

furiozą

1,5 % - - - -
4. Ziarna porośnięte 4 % 4 % 6 % 6 % 6 %
5. Inne

zanieczyszczenia

(Schwarzbesatz)

3 % 3 % 3 % 3 % 3 %
w tym:
a) obce nasiona:
- szkodliwe

nasiona

0,10 % 0,10 % 0,10 % 0,10 % 0,10 %
- pozostałe
b) ziarna

uszkodzone:

- ziarna

uszkodzone

wskutek

samoistnego

wydzielania

ciepła lub

zbyt

intensywnego

suszenia

0,05 % 0,05 %
- pozostałe
c) ciała obce
d) plewy
e) sporysz 0,05 % 0,05 % - - -
f) ziarna zbutwiałe - - -
g) martwe owady lub

ich fragmenty

C. Odsetek ziaren, które

w całości lub

częściowo utraciły

szklistość

27 % - - - -
D. Maksymalna zawartość

garbników(1)

- - - - 1 %
E. Minimalny ciężar

właściwy (kg/hl)

78 73 62 71 -
F. Minimalna zawartość

białka(1):

- rok gospodarczy

2000/2001

11,5 % 10 % - - -
- rok gospodarczy

2001/2002

11,5 % 10,3 % - - -
- rok gospodarczy

2002/2003 i kolejne

11,5 % 10,5 %
G. Minimalna liczba

opadania w sekundach

(Hagberg)

220 220
H. Minimalny wskaźnik

sedymentacyjny

Zeleny'ego (ml)

- 22 - - -
(1) W % substancji suchej.";

2) 5 w załączniku VII tabele I, II i III zastępuje się następującymi tabelami:

"TABELA I

Zwiększenie ceny ze względu na wilgotność

Kukurydza i sorgo Zboża inne niż kukurydza i sorgo
Wilgotność

(%)

Zwiększenie ceny

(EUR/t)

Wilgotność

(%)

Zwiększenie ceny

(EUR/t)

- - 13,4 0,1
- - 13,3 0,2
- - 13,2 0,3
- - 13,1 0,4
- - 13,0 0,5
- - 12,9 0,6
- - 12,8 0,7
- - 12,7 0,8
- - 12,6 0,9
- - 12,5 1,0
12,4 0,1 12,4 1,1
12,3 0,2 12,3 1,2
12,2 0,3 12,2 1,3
12,1 0,4 12,1 1,4
12,0 0,5 12,0 1,5
11,9 0,6 11,9 1,6
11,8 0,7 11,8 1,7
11,7 0,8 11,7 1,8
11,6 0,9 11,6 1,9
11,5 1 11,5 2,0
11,4 1,1 11,4 2,1
11,3 1,2 11,3 2,2
11,2 1,3 11,2 2,3
11,1 1,4 11,1 2,4
11,0 1,5 11,0 2,5
10,9 1,6 10,9 2,6
10,8 1,7 10,8 2,7
10,7 1,8 10,7 2,8
10,6 1,9 10,6 2,9
10,5 2,0 10,5 3,0
10,4 2,1 10,4 3,1
10,3 2,2 10,3 3,2
10,2 2,3 10,2 3,3
10,1 2,4 10,1 3,4
10,0 2,5 10,0 3,5

TABELA II

Redukcja ceny ze względu na wilgotność

Kukurydza i sorgo Zboża inne niż kukurydza i sorgo
Wilgotność

(%)

Redukcja ceny

(EUR/t)

Wilgotność

(%)

Redukcja ceny

(EUR/t)

13,5 1,0 14,5 1,0
13,4 0,8 14,4 0,8
13,3 0,6 14,3 0,6
13,2 0,4 14,2 0,4
13,1 0,2 14,1 0,2

TABELA III

Redukcja ceny ze względu na ciężar właściwy

Zboże Ciężar właściwy (kg/hl) Redukcja ceny

(EUR/t)

Pszenica zwyczajna Mniej niż 76 do 75 0,5
Mniej niż 75 do 74 1,0
Mniej niż 74 do 73 1,5
Kukurydza Mniej niż 73 do 72 0,5
Mniej niż 72 do 71 1,0
Jęczmień Mniej niż 64 do 62 1,0"
1 W art. 1 pkt 1 słowa "a w przypadku kukurydzy są to metody tradycyjnie stosowane" zostały uznane za nieważne ex tunc, zgodnie z wyrokiem Sądu Pierwszej Instancji z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie T-310/06 - Węgry przeciwko Komisji (Dz.U.UE.C.07.315.39/1).
2 Art. 1 pkt 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.46.86/2).
3 W art. 1 pkt 3 słowa "73 kg/hl dla kukurydzy" zostały uznane za nieważne ex tunc, zgodnie z wyrokiem Sądu Pierwszej Instancji z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie T-310/06 - Węgry przeciwko Komisji (Dz.U.UE.C.07.315.39/1).
4 W pkt 1 załącznika, w rubryce "E. Minimalny ciężar właściwy (kg/hl)", wartość "71" odnosząca się do kukurydzy została uznana za nieważną ex tunc, zgodnie z wyrokiem Sądu Pierwszej Instancji z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie T-310/06 - Węgry przeciwko Komisji (Dz.U.UE.C.07.315.39/1).
5 W pkt 2 załącznika, w tabeli III, wartości redukcji ceny interwencyjnej odnoszącej się do kukurydzy zostały uznane za nieważne ex tunc, zgodnie z wyrokiem Sądu Pierwszej Instancji z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie T-310/06 - Węgry przeciwko Komisji (Dz.U.UE.C.07.315.39/1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.290.29

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1572/2006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 824/2000 ustanawiające procedury przejęcia zbóż przez agencje interwencyjne oraz metody analizy do oznaczania jakości zbóż
Data aktu: 18/10/2006
Data ogłoszenia: 20/10/2006
Data wejścia w życie: 20/10/2006, 01/11/2006