Decyzja 2006/672/WE ustanawiająca Podkomitet ds. Praw Człowieka, Demokratyzacji i Ładu Administracyjnego

DECYZJA NR 1/2006 RADY STOWARZYSZENIA UE-MAROKO
z dnia 26 września 2006 r.
ustanawiająca Podkomitet ds. Praw Człowieka, Demokratyzacji i Ładu Administracyjnego

(2006/672/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 października 2006 r.)

RADA STOWARZYSZENIA,

uwzględniając Układ eurośródziemnomorski ustanawiający stowarzyszenie między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Królestwem Marokańskim, z drugiej strony(1), zwany dalej "układem", a w szczególności jego art. 84,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Poszanowanie zasad demokracji, praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich propagowanie stanowią integralny i fundamentalny element zasad ramowych dotyczących stosunków pomiędzy Unią Europejską a jej partnerami śródziemnomorskimi.

(2) Ze względu na ich znaczenie jako zasadniczych elementów układu kwestie te będą omawiane z należytą uwagą na forum podmiotów ustanowionych na mocy układu.

(3) Polityka sąsiedztwa Unii Europejskiej określa ambitne cele, oparte na wzajemnie uznawanym przywiązaniu do wspólnych wartości, które obejmują demokrację, praworządność, dobre rządy i poszanowanie praw człowieka oraz ich propagowanie.

(4) Pogłębiająca się złożoność stosunków UE z państwami południowej części regionu Morza Śródziemnego spowodowana jest wdrażaniem układów eurośródziemnomorskich oraz kontynuacją partnerstwa eurośródziemnomorskiego.

(5) Wdrażanie priorytetów partnerstwa oraz zbliżanie ustawodawstw powinny być monitorowane. Kompetencje UE określają ramy dla rozwoju stosunków oraz współpracy z państwami śródziemnomorskimi w sposób uwzględniający potrzebę zapewnienia spójności oraz równowagi całości procesu barcelońskiego.

(6) W celu stworzenia odpowiednich ram instytucjonalnych dla realizacji i zacieśnienia współpracy Rada Stowarzyszenia podjęła już decyzję o powołaniu podkomitetów Komitetu Stowarzyszenia,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym ustanawia się Podkomitet ds. Praw Człowieka, Demokratyzacji i Ładu Administracyjnego oraz przyjmuje się jego regulamin wewnętrzny zawarty w Załączniku.

Podkomitet działa z upoważnienia Komitetu Stowarzyszenia, któremu przedstawia sprawozdanie po każdym swoim posiedzeniu. Podkomitet nie posiada uprawnień do podejmowania decyzji. Może jednak przedkładać wnioski Komitetowi Stowarzyszenia.

Kwestie leżące w gestii podkomitetu mogą być również omawiane na wyższych szczeblach, w ramach dialogu politycznego pomiędzy UE a Marokiem.

Komitet Stowarzyszenia podejmuje wszelkie inne niezbędne działania zapewniające prawidłowe funkcjonowanie podkomitetu oraz informuje o tym odpowiednio Radę Stowarzyszenia.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 września 2006 r.

W imieniu Rady Stowarzyszenia
E. TUOMIOJA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 70 z 18.3.2000, str. 2.

ZAŁĄCZNIK 

Regulamin wewnętrzny Podkomitetu UE-Maroko nr 7 ds. Praw Człowieka, Demokratyzacji i Ładu Administracyjnego

1. Skład i przewodnictwo

Podkomitet składa się z przedstawicieli Wspólnoty Europejskiej i jej państw członkowskich oraz przedstawicieli rządu Królestwa Marokańskiego, a przewodniczą mu na przemian obie strony.

2. Rola

Podkomitet działa z upoważnienia Komitetu Stowarzyszenia, któremu przedstawia sprawozdanie po każdym swoim posiedzeniu. Podkomitet nie posiada uprawnień do podejmowania decyzji. Może jednak przedkładać wnioski Komitetowi Stowarzyszenia.

3. Zagadnienia

Podkomitet podejmuje dyskusję w sprawie wdrażania układu o stowarzyszeniu w wymienionych poniżej dziedzinach. W kwestiach dotyczących praw człowieka, demokratyzacji i ładu administracyjnego objętych planem działania UE-Maroko w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa podkomitet stanowi główny mechanizm techniczny dla działań następczych. Ocenia on postępy w zakresie zbliżania, wdrażania i stosowania przepisów. Podejmuje również dyskusję w sprawie współpracy w zakresie administracji publicznej. Podkomitet ocenia postępy i rozpatruje wszelkie problemy, jakie mogą pojawić się w wymienionych poniżej grupach zagadnień oraz proponuje podjęcie możliwych kroków.

a) Praworządność, dobre rządy i demokracja, w tym w szczególności: wzmocnienie demokracji i praworządności; niezawisłość sądów i dostęp do wymiaru sprawiedliwości oraz jego modernizacja.

b) Dążenie do ratyfikacji i wykonywanie podstawowych konwencji międzynarodowych w zakresie praw człowieka i podstawowych wolności oraz protokołów do tych konwencji. Wykonywanie zobowiązań związanych ze sprawozdawczością oraz postępy w przeglądzie zastrzeżeń.

c) Zwiększenie krajowych zdolności administracyjnych i instytucjonalnych.

Powyższa lista nie jest wyczerpująca, a Komitet Stowarzyszenia może umieścić na niej inne odpowiednie zagadnienia, w tym zagadnienia mające charakter horyzontalny, np. dane statystyczne, w szczególności związane z wdrażaniem programu regionalnego.

Podkomitet może podejmować dyskusję nad zagadnieniami z zakresu jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych grup zagadnień.

4. Sekretariat

Urzędnik Komisji Europejskiej oraz urzędnik rządu Królestwa Marokańskiego działają wspólnie jako stali sekretarze podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

5. Posiedzenia

Podkomitet spotyka się za każdym razem, gdy wymaga tego sytuacja, lecz nie rzadziej niż raz w roku. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku każdej ze stron dostarczonego przez jej sekretarza, który przekazuje wniosek drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie posiedzenia podkomitetu sekretarz drugiej strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W przypadkach szczególnie pilnych, za zgodą obu stron, posiedzenie podkomitetu może zostać zwołane za krótszym zawiadomieniem. Wszystkie wnioski o zwołanie posiedzenia powinny być składane na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

Posiedzenia są zwoływane przez odpowiedzialnego sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym. Przewodniczący jest informowany przed każdym posiedzeniem o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Podkomitet, za zgodą obu stron, może zapraszać na swoje posiedzenia ekspertów w celu uzyskania określonych informacji.

6. Porządek obrad

Wszystkie wnioski o włączenie punktów do porządku obrad podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

Przewodniczący opracowuje wstępny porządek obrad każdego posiedzenia. Odpowiedzialny sekretarz przekazuje ten porządek obrad swojemu odpowiednikowi najpóźniej dziesięć dni przed rozpoczęciem posiedzenia.

Wnioski o włączenie punktów do tymczasowego porządku obrad muszą zostać przekazane sekretarzom co najmniej piętnaście dni przed rozpoczęciem posiedzenia. Obie strony muszą otrzymać dokumentację co najmniej na siedem dni przed posiedzeniem. W szczególnych lub nagłych przypadkach dopuszczalne jest - za zgodą obu stron - późniejsze zawiadomienie lub dostarczenie dokumentacji.

Porządek obrad zostaje przyjęty przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są sporządzane i zatwierdzane przez obu sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Sekretarze podkomitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Komitetu Stowarzyszenia egzemplarz protokołu, w tym wnioski podkomitetu.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu są niejawne, a wyniki jego prac nie podlegają upublicznieniu, chyba że postanowiono inaczej.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.276.73

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/672/WE ustanawiająca Podkomitet ds. Praw Człowieka, Demokratyzacji i Ładu Administracyjnego
Data aktu: 26/09/2006
Data ogłoszenia: 07/10/2006
Data wejścia w życie: 26/09/2006