uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1788/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych(1), w szczególności jego art. 3 ust. 3 i art. 24,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Aby zapewnić zharmonizowane wdrażanie zasad dotyczących okresu wezwania i warunków wycofywania indywidualnej ilości referencyjnej lub zatwierdzenia, o których mowa w art. 8 ust. 4 i art. 11 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 595/2004(2), odpowiednie przepisy wymagają wyjaśnienia. Ponadto, aby ułatwić państwom członkowskim zarządzanie, konieczne jest dostosowanie nieprzekraczalnych terminów określonych w tych artykułach.
(2) Artykuł 10 rozporządzenia (WE) nr 595/2004 określa sposób uwzględniania zawartości tłuszczu w mleku przy sporządzaniu ostatecznego zestawienia dostarczonych ilości. Doświadczenie pokazuje, że niektórzy producenci, których zawartość referencyjna cukru jest bardzo wysoka i nie odpowiada ich obecnemu stadu krów mlecznych i produkcji mleka, mogą korzystać ze znacznych korekt zawartości tłuszczu. Aby zapobiec nieuczciwemu stosowaniu mechanizmu korekty zawartości tłuszczu, należy zatem ustanowić granicę dla ujemnej korekty zawartości tłuszczu. Przepis ten powinien jednak mieć zastosowanie dopiero od dwunastomiesięcznego okresu, jak określono w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1788/2003, rozpoczynającego się w dniu 1 kwietnia 2007 r., tak aby nowe ustalenia nie miały wpływu na ilości mleka wprowadzane do obrotu w bieżącym dwunastomiesięcznym okresie.
(3) Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1788/2003, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1406/2006, państwa członkowskie wnoszą opłatę wyrównawczą w okresie od dnia 16 października do dnia 30 listopada każdego roku. Powinien zatem zostać zmieniony nieprzekraczalny termin określony w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 595/2004, w którym opłata wyrównawcza należna Europejskiemu Funduszowi Rolniczemu Gwarancji (EFRG) musi zostać wniesiona i zadeklarowana.
(4) Artykuł 26 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 595/2004 przewiduje obowiązek przekazania Komisji zaktualizowanego kwestionariusza zawartego w załączniku I do tego rozporządzenia, należycie wypełnionego zgodnie z art. 8 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1788/2003 przed dniem 1 grudnia, 1 marca, 1 czerwca i 1 września każdego roku. Wynikiem takich aktualizacji może być zmiana kwoty opłaty wyrównawczej. Należy zatem określić sposób zgłaszania dostosowanych kwot należnych Europejskiemu Funduszowi Rolniczemu Gwarancji (EFRG) zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1788/2003.
(5) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 595/2004 państwa członkowskie ustalają na podstawie co najmniej jednego obiektywnego kryterium hierarchię kategorii producentów celem redystrybucji nadwyżek opłat wyrównawczych. Doświadczenie pokazuje, że przy ustalaniu hierarchii kategorii państwa członkowskie potrzebują więcej przejrzystości i elastyczności.
(6) Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1788/2003 państwa członkowskie wpłacają opłatę wyrównawczą do Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) w granicach 99 % należnej kwoty. Jeżeli pozostały 1 % kwoty nie jest w całości wykorzystany na przypadki upadłości lub definitywnej niezdolności niektórych producentów do zapłacenia opłaty wyrównawczej, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystania pozostałej kwoty zgodnie z kryteriami rozdziału przewidzianymi w art. 13 ust. 1 tego rozporządzenia.
(7) Zgodnie z art. 24 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 595/2004 producenci dokonujący sprzedaży bezpośredniej przechowują wszystkie dokumenty dotyczące mleka i przetworów mlecznych, które zostały wyprodukowane, łącznie z tymi, które zostały wyprodukowane lecz nie zostały sprzedane lub przeniesione. Uważa się, że w przypadku niektórych drobnych sprzedawców bezpośrednich produkujących nieznaczne ilości nieprzekraczające 5 000 kg ekwiwalentu mleka wymogi dotyczące prowadzenia ewidencji są nieadekwatne. Tacy producenci powinni zatem zostać zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji mleka lub przetworów mlecznych, które nie zostały sprzedane lub przeniesione.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 595/2004.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 października 2006 r.
| W imieniu Komisji | |
| Mariann FISCHER BOEL | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 123. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1406/2006 (Dz.U. L 265 z 26.9.2006, str. 8).
(2) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, str. 22.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.274.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1468/2006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 595/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych |
| Data aktu: | 04/10/2006 |
| Data ogłoszenia: | 05/10/2006 |
| Data wejścia w życie: | 01/04/2007, 12/10/2006 |