Decyzja 2006/657/WE powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym środki przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Bułgarii w okresie przedakcesyjnym

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 września 2006 r.
powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym środki przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Bułgarii w okresie przedakcesyjnym

(2006/657/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 września 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1266/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3906/1989(1), w szczególności jego art. 12 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(2), w szczególności jego art. 4 ust. 5 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Specjalny Program Akcesyjny na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich dla Republiki Bułgarii (zwany dalej "programem Sapard") zatwierdzono decyzją Komisji z dnia 20 października 2000 r.(3) i zmieniono decyzją Komisji z dnia 5 lipca 2006 r. zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1268/1999.

(2) Dnia 18 grudnia 2000 r. rząd Republiki Bułgarii i Komisja, działająca w imieniu Wspólnoty Europejskiej, podpisali dnia 18 grudnia 2000 r. wieloletnią umowę finansową ustanawiającą techniczne, prawne i administracyjne ramy dla realizacji programu Sapard, ostatnio zmienioną rocznymi umowami finansowymi na lata 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 i 2005, podpisanymi odpowiednio w dniu 12 lutego 2001 r., 19 lutego 2002 r., 4 kwietnia 2003 r., 23 lipca 2003 r., 14 kwietnia 2005 r. i 11 stycznia 2006 r.

(3) Właściwy organ Republiki Bułgarii powołał agencję Sapard w celu wdrożenia niektórych środków określonych w programie Sapard. W Ministerstwie Finansów powołano Dyrekcję Funduszu Krajowego zajmującą się realizacją zadań finansowych w ramach wdrażania programu Sapard.

(4) Na podstawie indywidualnej analizy krajowej i sektorowej zdolności zarządzania programem/projektem oraz analizie procedur i struktur kontroli finansowej dotyczącej finansów publicznych, jak przewidziano w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999, Komisja przyjęła decyzję 2001/380/WE z dnia 14 maja 2001 r.(4) i decyzję 2003/614/WE z dnia 14 sierpnia 2003 r.(5) powierzającą zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym działania przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Republice Bułgarii w okresie przedakcesyjnym w odniesieniu do niektórych środków przewidzianych w programie Sapard.

(5) Komisja dokonała dalszej analizy zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 w odniesieniu do środka 1.3 "Rozwój ekologicznych praktyk i działań rolniczych", zgodnie z programem Sapard. Komisja jest zdania, że także w odniesieniu do tego środka, Republika Bułgarii spełnia przepisy art. 4-6 Załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2222/2000 z dnia 7 czerwca 2000 r. ustanawiającego zasady finansowe dotyczące stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(6) oraz minimalne warunki wymienione w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1266/1999.

(6) Należy zatem uchylić wymóg uprzedniego zatwierdzenia określonego w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 i powierzyć zarządzanie pomocą w sposób zdecentralizowany Państwowemu Funduszowi Rolnictwa i Ministerstwu Finansów, Dyrekcji Funduszu Krajowego w Republice Bułgarii.

(7) Jednak z uwagi na fakt, że weryfikacje przeprowadzone przez Komisję w zakresie środka 1.3 opierają się na systemie, który jeszcze nie w pełni funkcjonuje w odniesieniu do wszystkich właściwych elementów, zarządzanie programem Sapard należy tymczasowo powierzyć Państwowemu Funduszowi Rolnictwa oraz Dyrekcji Funduszu Krajowego w ramach Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2222/2000.

(8) Zasady kwalifikacji wydatków są określone w programie Sapard.

(9) Pełne powierzenie zarządzania programem Sapard jest przewidziane dopiero po przeprowadzeniu dalszych weryfikacji mających na celu zagwarantowanie, że system funkcjonuje prawidłowo oraz po wdrożeniu wszelkich wydanych przez Komisję zaleceń odnoszących się do powierzenia zarządzania środkami pomocowymi Państwowemu Funduszowi Rolnictwa oraz Dyrekcji Funduszu Krajowego w ramach Ministerstwa Finansów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym uchyla się wymóg uprzedniego zatwierdzenia przez Komisję wyboru projektów i zawierania przez Republikę Bułgarii umów w odniesieniu do środka 1.3 "Rozwój ekologicznych praktyk i działań rolniczych", określony w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999.

Artykuł  2

Zarządzanie programem Sapard przyznaje się tymczasowo:

1) Państwowemu Funduszowi Rolnictwa (agencji Sapard) mieszczącemu się pod adresem 136 Tzar Boris III Boulevard, 1618 Sofia, Bułgaria, w odniesieniu do wdrażania środka 1.3 Sapard określonego w programie na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, który zatwierdzono decyzją Komisji z dnia 20 października 2000 r.; oraz

2) Dyrekcji Funduszu Krajowego w Ministerstwie Finansów, mieszczącej się pod adresem 102 Rakovski Street, 1040 Sofia, Bułgaria, w odniesieniu do zadań finansowych, które będzie realizował w ramach wdrażania środka 1.3 programu Sapard dla Republiki Bułgarii.

Artykuł  3

Bez uszczerbku dla jakichkolwiek decyzji przyznających pomoc poszczególnym beneficjentom w ramach programu Sapard, zastosowanie mają zasady kwalifikacji wydatków określone w programie Sapard.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 września 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68.

(2) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005 (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23).

(3) C(2000) 3058 wersja ostateczna.

(4) Dz.U. L 102 z 18.4.2002, str. 32.

(5) Dz.U. L 213 z 23.8.2003, str. 10.

(6) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 5. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1052/2006 (Dz.U. L 189 z 12.7.2006, str. 3).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.271.81

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/657/WE powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym środki przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Bułgarii w okresie przedakcesyjnym
Data aktu: 29/09/2006
Data ogłoszenia: 30/09/2006
Data wejścia w życie: 29/09/2006