Decyzja 2006/627/WE uchylająca decyzję 2005/184/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu na Cyprze

DECYZJA RADY
z dnia 11 lipca 2006 r.
uchylająca decyzję 2005/184/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu na Cyprze

(2006/627/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 września 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją 2005/184/WE(1), przyjętą w następstwie zalecenia Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdzono istnienie nadmiernego deficytu na Cyprze.

(2) Zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(2), w dniu 5 lipca 2004 r. Rada skierowała do Cypru zalecenie mające na celu położenie kresu sytuacji istnienia nadmiernego deficytu najpóźniej do roku 2005. Zalecenie to zostało podane do publicznej wiadomości. Zalecono zwłaszcza szybkie wprowadzenie środków przewidzianych w programie konwergencji z maja 2004 r.; w szczególności zalecono podjęcie skutecznego działania do dnia 5 listopada 2004 r. na rzecz zmniejszenia deficytu poniżej 3 % PKB w 2005 r. w wiarygodny i trwały sposób. Rada zaleciła także, aby w 2004 r. zatrzymano wzrost stosunku długu do PKB, a następnie odwrócono jego tendencję wzrostową. Rada wezwała władze Cypru do zapewnienia utrzymania konsolidacji budżetowej zmierzającej do realizacji celów średnioterminowych po skorygowaniu nadmiernego deficytu.

(3) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu należy uchylić decyzję Rady o istnieniu nadmiernego deficytu, kiedy w ocenie Rady nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie skorygowany.

(4) Zgodnie z Protokołem w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonym do Traktatu Komisja przedstawia dane służące do wprowadzenia tej procedury. W ramach stosowania protokołu państwa członkowskie mają przedstawiać dane na temat deficytu i długu publicznego oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia i przed dniem 1 października, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(3).

(5) Na podstawie danych przekazanych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 8g rozporządzenia (WE) nr 3605/93 po notyfikowaniu przez Cypr przed dniem 1 kwietnia 2006 r. i w oparciu o prognozę służb Komisji z wiosny 2006 r., uzasadnione są następujące wnioski:

- deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszył się z 4,1 % PKB w 2004 r. do 2,4 % PKB w 2005 r., poniżej wartości referencyjnej dla deficytu wynoszącej 3 % PKB. Wynik ten jest porównywalny z celem wynoszącym 2,9 % PKB określonym w aktualizacji programu konwergencji z maja 2004 r. oraz z celem wynoszącym 2,5 % w ostatniej aktualizacji programu konwergencji z grudnia 2005 r. Zmniejszenie poniżej wartości referencyjnej w 2005 r. jest zgodne z zaleceniem na mocy art. 104 ust. 7 Traktatu. W 2005 r. przeprowadzono dostosowania fiskalne zarówno poprzez wzrost dochodów, jak i ograniczenie wydatków. Aczkolwiek niektóre środki jednorazowe pomogły w zmniejszeniu deficytu, konsolidację budżetową na Cyprze osiągnięto głównie poprzez środki strukturalne. Saldo strukturalne (saldo dostosowane cyklicznie minus środki jednorazowe i inne środki tymczasowe) obniżyło się do 3 % PKB w porównaniu z prawie 5 % w 2004 r. i 8 % PKB w 2003 r.,

- prognoza służb Komisji z wiosny 2006 r. przewiduje dalszy spadek deficytu do 2,25 % PKB w roku 2006, głównie dzięki środkom o charakterze strukturalnym. Jest to poziom nieznacznie przewyższający oficjalną wartość docelową deficytu, wynoszącą 1,9 % PKB i ustanowioną w aktualizacji programu konwergencji z grudnia 2005 r. Na rok 2007 prognoza wiosenna przewiduje, na podstawie niezmienionej polityki, dalsze zmniejszenie deficytu do 2 % PKB. Sugeruje to, że deficyt zmniejszono do poziomu poniżej 3 % PKB w wiarygodny i trwały sposób, zgodnie z zaleceniem na mocy art. 104 ust. 7,

- dług publiczny obniżył się z 71,75 % PKB w 2004 r. do 70,25 % w 2005 r. Według prognozy służb Komisji z wiosny 2006 r. oczekuje się, że stosunek długu do PKB zmniejszy się do około 69 % w PKB w 2006 r. i do 68 % PKB w 2007 r. Tempo zmniejszania długu do wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB jest zgodne z zaleceniem na mocy art. 104 ust. 7.

(6) Zgodnie z opinią Rady z dnia 14 marca 2006 r. w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Cypru na lata 2005-2009 środki planowane przez władze cypryjskie w okresie programu umożliwiłyby ograniczenie deficytu strukturalnego do około 0,5 % PKB do 2009 r., co uznano za cel średnioterminowy wybrany przez władze cypryjskie. Opierając się na szacunkowym wyniku za 2005 r. i biorąc pod uwagę ogół zagrożeń związanych z realizacją celów budżetowych, wydaje się, że kierunek polityki budżetowej wyznaczony w programie w wystarczającym stopniu gwarantuje realizację celu średnioterminowego określonego w programie do 2009 r., jak przewidziano w programie. W latach następujących po skorygowaniu nadmiernego deficytu tempo dostosowania do zawartego w programie celu średnioterminowego jest zasadniczo zgodne z Paktem na rzecz stabilności i wzrostu.

(7) Decyzja 2005/184/WE powinna zatem zostać uchylona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że skorygowano istnienie nadmiernego deficytu na Cyprze.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 2005/184/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Cypryjskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 lipca 2006 r.

W imieniu Rady
E. TUOMIOJA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 62 z 9.3.2005, str. 19.

(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, str. 5).

(3) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2103/2005 (Dz.U. L 337 z 22.12.2005, str. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024