Decyzja 2006/574/WE zmieniająca decyzję 2005/734/WE w odniesieniu do niektórych dodatkowych środków organiczających zagrożenie rozprzestrzenienia się grypy ptaków

DECYZJA KOMISJI
z dnia 18 sierpnia 2006 r.
zmieniająca decyzję 2005/734/WE w odniesieniu do niektórych dodatkowych środków organiczających zagrożenie rozprzestrzenienia się grypy ptaków

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 3702)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/574/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 sierpnia 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu ograniczenia zagrożenia przeniesienia wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej przez wirus grypy A podtyp H5N1 z ptaków dziko żyjących do ferm drobiu lub innych pomieszczeń, w których trzymane są ptaki żyjące w niewoli, została przyjęta decyzja Komisji 2005/734/WE z dnia 19 października 2005 r. ustanawiająca środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej przez wirus grypy A podtyp H5N1 z ptaków dziko żyjących na drób i inne ptaki żyjące w niewoli oraz przewidująca system wczesnego wykrywania na obszarach szczególnego ryzyka(2).

(2) Zgodnie z tą decyzją państwa członkowskie muszą wyznaczyć poszczególne fermy drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli, które według danych epidemiologicznych i ornitologicznych należy uznać za szczególnie zagrożone grypą ptaków spowodowaną przez wirus A podtyp H5N1 przenoszoną z ptaków dziko żyjących.

(3) W kontekście najnowszych danych epidemiologicznych i ornitologicznych dotyczących tej choroby należy ustanowić przepisy umożliwiające dokonywanie regularnych kontroli związanych z tego rodzaju zagrożeniem, w celu uaktualnienia informacji o terenach uznanych za szczególnie narażone na ryzyko rozprzestrzenienia się na nich grypy ptaków oraz dostosowania śródków przyjętych na tych terenach.

(4) Na wspomnianych terenach wprowadzono zakaz używania ptaków wabików, z wyjątkiem ich wykorzystania w programach państw członkowskich związanych z badaniami ptasiej grypy u drobiu i dzikiego ptactwa, o których mowa w decyzji Komisji 2005/732/WE z dnia 17 października 2005 r. w sprawie zatwierdzenia programów wprowadzenia przez państwa członkowskie badań na obecność ptasiej grypy u drobiu i dzikiego ptactwa w roku 2005 oraz ustanawiającej zasady dokonywania sprawozdań i kwalifikowania w odniesieniu do finansowego wkładu Wspólnoty w koszty wprowadzenia tych programów(3).

(5) Uwzględniając najnowsze doświadczenia oraz w oparciu o pozytywne wyniki oceny ryzyka poszczególnych przypadków, właściwy organ powinien mieć możliwość przyznania dalszych odstępstw od zakazu wykorzystywania ptaków wabików, pod warunkiem stosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa biologicznego.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2005/734/WE.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2005/734/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 2a otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 2a

Dodatkowe środki ograniczające zagrożenie

1. Państwa członkowskie zapewniają wprowadzenie, na terytoriach, które uznały za szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia grypy ptaków, zgodnie z art. 1 ust. 1, zakazu nastepujących czynności:

a) trzymania drobiu na wolnym powietrzu; zakaz powinien być wprowadzony bezzwłocznie;

b) korzystania ze zbiorników wodnych znajdujących się na wolnym powietrzu w celach związanych z hodowlą drobiu;

c) pojenia drobiu wodą pochodzącą ze zbiorników, do których ma dostęp dzikie ptactwo;

d) wykorzystywania ptaków rzędu Anseriformes oraz Charadriiformes jako wabików (»ptaki wabiki«) podczas polowań na ptaki.

2. Państwa członkowskie zapewniają wprowadzenie zakazu gromadzenia drobiu i innych ptaków na targach, pokazach, wystawach i imprezach kulturalnych, łącznie z gonitwami ptaków.";

2) dodaje się art. 2b i 2c w następującym brzmieniu:

"Artykuł 2b

Odstępstwa

1. W drodze odstępstwa od art. 2a ust. 1 właściwy organ może wydać zgodę na następujące czynności:

a) trzymanie drobiu na wolnym powietrzu, z zastrzeżeniem dostarczania ptakom pokarmu i wody w zamkniętym pomieszczeniu lub w miejscu osłoniętym, które w dostateczny sposób uniemożliwia przylatywanie dzikiego ptactwa oraz zapobiega ich kontaktom z pokarmem i wodą przeznaczonymi dla drobiu;

b) wykorzystywanie zewnętrznych zbiorników wody, jeżeli są one niezbędne ze względu na wymogi w zakresie zdrowia zwierząt w przypadku niektórych gatunków drobiu oraz są dostatecznie chronione przed dostępem dzikiego ptactwa wodnego;

c) pojenie wodą ze zbiorników, do których ma dostep dzikie ptactwo po takim jej uzdatnieniu, które zagwarantowałoby dezaktywację potencjalnie znajdujących się w niej wirusów grypy ptaków;

d) używanie ptaków wabików podczas polowań na ptaki:

i) przez zarejestrowanych we właściwym organie hodowców ptaków wabików, pod ścisłym nadzorem tego organu, w celu wabienia dzikiego ptactwa służącego jako próbki do wykorzystania w programach państw członkowskich związanych z badaniami ptasiej grypy u drobiu i dzikiego ptactwa, o których mowa w decyzji Komisji 2005/732/WE; lub

ii) zgodnie z odpowiednimi środkami bezpieczeństwa biologicznego, obejmującymi:

- system rejestracji wszystkich ptaków wabików poprzez obrączkowanie,

- wdrożenie specjalnego systemu nadzoru ptaków wabików,

- prowadzenie rejestru zdrowia ptaków wabików oraz przekazywanie pochodzących z niego danych, jak również badania laboratoryjne dotyczące grypy ptaków w przypadku ich śmierci oraz pod koniec sezonu łowieckiego,

- ścisłe odseparowanie ptaków wabików od ptactwa domowego oraz innych ptaków żyjących w niewoli,

- czyszczenie i dezynfekcję środków transportu oraz sprzętu użytego do transportu patków wabików, a także do przemieszczania się na terenach, na których rozmieszczono ptaki wabiki,

- ograniczenia i kontrolę przemieszczania się ptaków wabików, w szczególności w celu zapobieżenia ich kontaktowi z innymi zbiornikami wodnymi,

- stworzenie i wdrożenie »wytycznych przedstawiających dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa biologicznego« wyszczególniających środki, o których mowa w tiret od pierwszego do szóstego,

- wdrożenie systemu sprawozdawczego obejmującego dane zgromadzone dzięki środkom, o których mowa w tiret pierwszym, drugim i trzecim.

2. W drodze odstępstwa od art. 2a ust. 2 właściwy organ może wydać zezwolenie na gromadzenie drobiu i innych ptaków.

Artykuł 2c

Warunki uzyskania zgody oraz następujące po jej uzyskaniu czynności

1. Państwa członkowskie zapewniają przyznawanie zezwoleń, zgodnie z art. 2b, po uzyskaniu pozytywnych wyników przeprowadzonej oceny zagrożenia oraz pod warunkiem stosowania środków bezpieczeństwa biologicznego celem uniknięcia możliwego rozprzestrzenienia się grypy ptaków.

2. Przed wydaniem zezwolenia na stosowanie ptaków wabików zgodnie z art. 2b ust. 1 lit. d) pkt ii) odpowiednie państwo członkowskie przedkłada Komisji ocenę ryzyka, do której załącza się informacje dotyczące środków bezpieczeństwa biologicznego, które należy stosować celem zagwarantowania właściwego wykonania postanowień niniejszego artykułu.

3. Państwa członkowskie przyznające odstępstwa zgodnie z art. 2b ust. 1 lit. d) pkt ii) przedstawiają Komisji miesięczne sprawozdania dotyczące przyjętych środków bezpieczeństwa biologicznego.".

Artykuł  2

Państwa członkowskie niezwłocznie podejmują środki niezbędne do zastosowania się do niniejszej decyzji, a następnie podają je do wiadomości publicznej. Informują również o tym niezwłocznie Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 sierpnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).

(2) Dz.U. L 274 z 20.10.2005, str. 105. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/405/WE (Dz.U. L 158 z 10.6.2006, str. 14).

(3) Dz.U. L 274 z 20.10.2005, str. 95.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.228.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/574/WE zmieniająca decyzję 2005/734/WE w odniesieniu do niektórych dodatkowych środków organiczających zagrożenie rozprzestrzenienia się grypy ptaków
Data aktu: 18/08/2006
Data ogłoszenia: 22/08/2006
Data wejścia w życie: 22/08/2006