Decyzja 2006/554/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 lipca 2006 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 3331)

(Jedynie teksty w językach angielskim, hiszpańskim, francuskim, greckim, włoskim i portugalskim są autentyczne)

(2006/554/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 sierpnia 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem Funduszu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, a także art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR(3) stanowią, że Komisja przystępuje do niezbędnych weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z ich uwagami, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach, odwołując się do decyzji Komisji 94/442/WE z dnia 1 lipca 1994 r. ustanawiającej procedurę pojednawczą w kontekście rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej(4).

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o otwarcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Artykuły 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, jak również art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 stanowią, że finansowane mogą być jedynie refundacje wywozowe przy wywozie do państw trzecich oraz działania interwencyjne, mające na celu stabilizację rynków rolnych, odpowiednio przyznane lub przedsięwzięte zgodnie z zasadami wspólnotowymi w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych.

(4) Po przeprowadzeniu weryfikacji wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

(5) Należy wskazać, których kwot Sekcja Gwarancji EFOGR nie uznała jako kwalifikujących się do zwrotu; kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją szacunek kwot do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi został zakomunikowany państwom członkowskim przez Komisję w sprawozdaniu zbiorczym.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych, wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości, w sprawach będących w toku w dniu 5 kwietnia 2006 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wskazane w Załączniku wydatki dokonywane przez państwa akredytowane agencje płatnicze państw członkowskich, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do: Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Irlandii, Republiki Włoskiej, Republiki Portugalskiej oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lipca 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 465/2005 (Dz.U. L 77 z 23.3.2005, str. 6).

(4) Dz.U. L 182 z 16.7.1994, str. 45. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2001/535/WE (Dz.U. L 193 z 17.7.2001, str. 25).

ZAŁĄCZNIK 

Państwo członkowskie Audyt Uzasadnienie Korekta Waluta Wydatki nieobjęte finansowaniem Dokonane odliczenia Skutki finansowe decyzji Rok budżetowy
ES Rośliny uprawne Brak skomputeryzowanego systemu LPIS zryczałtowana 2 % EUR - 43 299,48 0,00 - 43 299,48 1999-2000
ES Rośliny uprawne Niewydolność nowej procedury składania wniosków o pomoc zryczałtowana 5 % EUR - 2 024 643,26 0,00 - 2 024 643,26 2002-2004
ES Rośliny uprawne Niestosowanie sankcji zryczałtowana 2 % EUR - 316 545,67 0,00 - 316 545,67 2003-2004
ES Premie za zwierzęta - program OTMS Finansowanie obejmujące zarówno zakup jak i zniszczenie zwierząt w konkretnym przypadku EUR - 156 180,00 0,00 - 156 180,00 2002
ES Premie za zwierzęta - program OTMS Nierzetelny system zarządzania i rachunkowości służący do monitorowania i rozliczania zwierząt zryczałtowana 10 % EUR - 160 692,00 0,00 - 160 692,00 2001
ES Tłuszcze maślane w przetwórstwie spożywczym Nadmierna identyfikacja - pomoc wypłacana za część dodawanych znaczników w konkretnym przypadku 1,5 % EUR - 144 902,68 0,00 - 144 902,68 2002-2005
ES Owoce i warzywa - banany Słabe punkty w określaniu ilości produktów wprowadzonych na rynek, pobieranie niereprezentatywnych próbek podczas kontroli jakości zryczałtowana 2 % EUR - 5 291 087,63 0,00 - 5 291 087,63 2002-2004
ES Owoce i warzywa - przetwórstwo brzoskwiń i gruszek Nieprzestrzeganie terminów płatności w konkretnym przypadku EUR - 643 142,42 0,00 - 643 142,42 2002
ES POSEI Nieprzestrzeganie kontroli kluczowych zryczałtowana 5 % EUR - 415 161,50 0,00 - 415 161,50 2003-2004
ES POSEI Nieprzestrzeganie terminów płatności w konkretnym przypadku EUR - 3 931 651,61 0,00 - 3 931 651,61 2003-2004
ES Wino - potencjał produkcyjny Słabe zarządzanie potencjałem produkcyjnym zryczałtowana 10 % EUR - 33 357 596,61 0,00 - 33 357 596,61 2001-2004
Ogółem ES - 46 484 902,86 0,00 - 46 484 902,86
FR Rośliny uprawne Stosowanie w odniesieniu do terenu podmokłego wskaźnika pomocy wypłacanej z tytułu nawadniania w konkretnym przypadku EUR - 7 874 178,00 0,00 - 7 874 178,00 2001-2003
FR Rośliny uprawne Działki niekwalifikujące się po wykarczowaniu winnic w konkretnym przypadku EUR - 36 610 625,00 0,00 - 36 610 625,00 2001-2005
FR Rośliny uprawne Pastwiska rekultywowane na terenie podmokłym w konkretnym przypadku EUR - 12 521 275,00 0,00 - 12 521 275,00 2001-2005
FR Rośliny uprawne Sankcje za niesłusznie wypłaconą pomoc w konkretnym przypadku EUR - 20 128 846,00 0,00 - 20 128 846,00 2001-2005
FR Oliwa z oliwek - pomoc produkcyjna Niewystarczająco rygorystyczne kontrole kluczowe zryczałtowana 2 % EUR - 156 181,66 0,00 - 156 181,66 2002-2004
FR Nowe środki na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Słabe punkty kontroli kluczowych i kontroli wtórnych zryczałtowana 5 % EUR - 4 349 136,00 0,00 - 4 349 136,00 2001-2002
FR Nowe środki na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Słabe punkty systemu kontroli "kredytów preferencyjnych" zryczałtowana 5 % EUR - 4 331 384,00 0,00 - 4 331 384,00 2001-2002
Ogółem FR - 85 971 625,66 0,00 - 85 971 625,66
UK Tłuszcze maślane w przetwórstwie spożywczym Niewystarczająca ilość kontroli ilości wyprodukowanych produktów zryczałtowana 5 % GBP - 1 351 441,25 0,00 - 1 351 441,25 2001-2004
UK Tłuszcze maślane w przetwórstwie spożywczym Nadmierna identyfikacja - pomoc wypłacana za część dodawanych znaczników w konkretnym przypadku GBP - 55 534,20 0,00 - 55 534,20 2002-2004
UK Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE Niedociągnięcia w systemie programowania zryczałtowana 2 % GBP - 250 887,47 0,00 - 250 887,47 2001-2003
UK Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE Brak wymaganej ilości kontroli zamiany zryczałtowana 5 % GBP - 7 314,57 0,00 - 7 314,57 2000-2001
Ogółem UK - 1 665 177,49 0,00 - 1 665 177,49
EL Środki towarzyszące na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Niewłaściwe stosowanie kontroli kluczowych zryczałtowana 5 % EUR - 1 795 865,00 0,00 - 1 795 865,00 2004
EL Środki towarzyszące na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Niewłaściwe stosowanie kontroli kluczowych zryczałtowana 10 % EUR - 6 271 694,00 0,00 - 6 271 694,00 2002-2003
EL Środki towarzyszące na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Różne słabe punkty w systemie zarządzania, kontroli i sankcji zryczałtowana 5 % EUR - 6 460 070,00 0,00 - 6 460 070,00 2004
Ogółem EL - 14 527 629,00 0,00 - 14 527 629,00
IE Premie za zwierzęta - program OTMS Niedociągnięcia administracyjne zryczałtowana 2 % EUR - 170 297,64 0,00 - 170 297,64 2001-2003
Ogółem IE - 170 297,64 0,00 - 170 297,64
IT Owoce i warzywa - wycofanie Nieodpowiednia liczba kontroli dotyczących kompostowania i biodegradacji w konkretnym przypadku 100 % EUR - 9 107 445,49 0,00 - 9 107 445,49 2000-2002
IT Owoce i warzywa - wycofanie Liczne słabe punkty we wprowadzonym systemie kontroli zryczałtowana 5 % EUR - 304 839,45 0,00 - 304 839,45 2001-2003
IT Składowanie mięsa w magazynach państwowych Opóźnienia w płatnościach w konkretnym przypadku EUR - 4 575,54 0,00 - 4 575,54 2001
IT Składowanie mięsa w magazynach państwowych Obecność materiału szczególnego ryzyka, usunięcie mięśnia szyjnego, zatwierdzenie tusz niekwalifikujących się do pomocy, złe warunki składowania, uchybienia dotyczące etykietowania i składania sprawozdań oraz słabe punkty inspekcji zryczałtowana 5 % EUR - 2 635 067,09 0,00 - 2 635 067,09 2001-2003
Ogółem IT - 12 051 927,57 0,00 - 12 051 927,57
PT Owoce i warzywa - banany Słabość systemu kontroli ilości produktów objętych pomocą i systemu kontroli całkowitego zwrotu pomocy beneficjentom, brak nadzoru nad prowadzonymi kontrolami zryczałtowana 2 % EUR - 257 901,65 0,00 - 257 901,65 2002-2004
Ogółem PT - 257 901,65 0,00 - 257 901,65

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.218.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/554/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)
Data aktu: 27/07/2006
Data ogłoszenia: 09/08/2006