Decyzja 2006/554/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 lipca 2006 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 3331)

(Jedynie teksty w językach angielskim, hiszpańskim, francuskim, greckim, włoskim i portugalskim są autentyczne)

(2006/554/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 sierpnia 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem Funduszu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, a także art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR(3) stanowią, że Komisja przystępuje do niezbędnych weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z ich uwagami, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach, odwołując się do decyzji Komisji 94/442/WE z dnia 1 lipca 1994 r. ustanawiającej procedurę pojednawczą w kontekście rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej(4).

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o otwarcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Artykuły 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, jak również art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 stanowią, że finansowane mogą być jedynie refundacje wywozowe przy wywozie do państw trzecich oraz działania interwencyjne, mające na celu stabilizację rynków rolnych, odpowiednio przyznane lub przedsięwzięte zgodnie z zasadami wspólnotowymi w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych.

(4) Po przeprowadzeniu weryfikacji wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

(5) Należy wskazać, których kwot Sekcja Gwarancji EFOGR nie uznała jako kwalifikujących się do zwrotu; kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją szacunek kwot do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi został zakomunikowany państwom członkowskim przez Komisję w sprawozdaniu zbiorczym.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych, wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości, w sprawach będących w toku w dniu 5 kwietnia 2006 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wskazane w Załączniku wydatki dokonywane przez państwa akredytowane agencje płatnicze państw członkowskich, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do: Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Irlandii, Republiki Włoskiej, Republiki Portugalskiej oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lipca 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 465/2005 (Dz.U. L 77 z 23.3.2005, str. 6).

(4) Dz.U. L 182 z 16.7.1994, str. 45. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2001/535/WE (Dz.U. L 193 z 17.7.2001, str. 25).

ZAŁĄCZNIK 

Państwo członkowskie Audyt Uzasadnienie Korekta Waluta Wydatki nieobjęte finansowaniem Dokonane odliczenia Skutki finansowe decyzji Rok budżetowy
ES Rośliny uprawne Brak skomputeryzowanego systemu LPIS zryczałtowana 2 % EUR - 43 299,48 0,00 - 43 299,48 1999-2000
ES Rośliny uprawne Niewydolność nowej procedury składania wniosków o pomoc zryczałtowana 5 % EUR - 2 024 643,26 0,00 - 2 024 643,26 2002-2004
ES Rośliny uprawne Niestosowanie sankcji zryczałtowana 2 % EUR - 316 545,67 0,00 - 316 545,67 2003-2004
ES Premie za zwierzęta - program OTMS Finansowanie obejmujące zarówno zakup jak i zniszczenie zwierząt w konkretnym przypadku EUR - 156 180,00 0,00 - 156 180,00 2002
ES Premie za zwierzęta - program OTMS Nierzetelny system zarządzania i rachunkowości służący do monitorowania i rozliczania zwierząt zryczałtowana 10 % EUR - 160 692,00 0,00 - 160 692,00 2001
ES Tłuszcze maślane w przetwórstwie spożywczym Nadmierna identyfikacja - pomoc wypłacana za część dodawanych znaczników w konkretnym przypadku 1,5 % EUR - 144 902,68 0,00 - 144 902,68 2002-2005
ES Owoce i warzywa - banany Słabe punkty w określaniu ilości produktów wprowadzonych na rynek, pobieranie niereprezentatywnych próbek podczas kontroli jakości zryczałtowana 2 % EUR - 5 291 087,63 0,00 - 5 291 087,63 2002-2004
ES Owoce i warzywa - przetwórstwo brzoskwiń i gruszek Nieprzestrzeganie terminów płatności w konkretnym przypadku EUR - 643 142,42 0,00 - 643 142,42 2002
ES POSEI Nieprzestrzeganie kontroli kluczowych zryczałtowana 5 % EUR - 415 161,50 0,00 - 415 161,50 2003-2004
ES POSEI Nieprzestrzeganie terminów płatności w konkretnym przypadku EUR - 3 931 651,61 0,00 - 3 931 651,61 2003-2004
ES Wino - potencjał produkcyjny Słabe zarządzanie potencjałem produkcyjnym zryczałtowana 10 % EUR - 33 357 596,61 0,00 - 33 357 596,61 2001-2004
Ogółem ES - 46 484 902,86 0,00 - 46 484 902,86
FR Rośliny uprawne Stosowanie w odniesieniu do terenu podmokłego wskaźnika pomocy wypłacanej z tytułu nawadniania w konkretnym przypadku EUR - 7 874 178,00 0,00 - 7 874 178,00 2001-2003
FR Rośliny uprawne Działki niekwalifikujące się po wykarczowaniu winnic w konkretnym przypadku EUR - 36 610 625,00 0,00 - 36 610 625,00 2001-2005
FR Rośliny uprawne Pastwiska rekultywowane na terenie podmokłym w konkretnym przypadku EUR - 12 521 275,00 0,00 - 12 521 275,00 2001-2005
FR Rośliny uprawne Sankcje za niesłusznie wypłaconą pomoc w konkretnym przypadku EUR - 20 128 846,00 0,00 - 20 128 846,00 2001-2005
FR Oliwa z oliwek - pomoc produkcyjna Niewystarczająco rygorystyczne kontrole kluczowe zryczałtowana 2 % EUR - 156 181,66 0,00 - 156 181,66 2002-2004
FR Nowe środki na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Słabe punkty kontroli kluczowych i kontroli wtórnych zryczałtowana 5 % EUR - 4 349 136,00 0,00 - 4 349 136,00 2001-2002
FR Nowe środki na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Słabe punkty systemu kontroli "kredytów preferencyjnych" zryczałtowana 5 % EUR - 4 331 384,00 0,00 - 4 331 384,00 2001-2002
Ogółem FR - 85 971 625,66 0,00 - 85 971 625,66
UK Tłuszcze maślane w przetwórstwie spożywczym Niewystarczająca ilość kontroli ilości wyprodukowanych produktów zryczałtowana 5 % GBP - 1 351 441,25 0,00 - 1 351 441,25 2001-2004
UK Tłuszcze maślane w przetwórstwie spożywczym Nadmierna identyfikacja - pomoc wypłacana za część dodawanych znaczników w konkretnym przypadku GBP - 55 534,20 0,00 - 55 534,20 2002-2004
UK Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE Niedociągnięcia w systemie programowania zryczałtowana 2 % GBP - 250 887,47 0,00 - 250 887,47 2001-2003
UK Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE Brak wymaganej ilości kontroli zamiany zryczałtowana 5 % GBP - 7 314,57 0,00 - 7 314,57 2000-2001
Ogółem UK - 1 665 177,49 0,00 - 1 665 177,49
EL Środki towarzyszące na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Niewłaściwe stosowanie kontroli kluczowych zryczałtowana 5 % EUR - 1 795 865,00 0,00 - 1 795 865,00 2004
EL Środki towarzyszące na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Niewłaściwe stosowanie kontroli kluczowych zryczałtowana 10 % EUR - 6 271 694,00 0,00 - 6 271 694,00 2002-2003
EL Środki towarzyszące na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Różne słabe punkty w systemie zarządzania, kontroli i sankcji zryczałtowana 5 % EUR - 6 460 070,00 0,00 - 6 460 070,00 2004
Ogółem EL - 14 527 629,00 0,00 - 14 527 629,00
IE Premie za zwierzęta - program OTMS Niedociągnięcia administracyjne zryczałtowana 2 % EUR - 170 297,64 0,00 - 170 297,64 2001-2003
Ogółem IE - 170 297,64 0,00 - 170 297,64
IT Owoce i warzywa - wycofanie Nieodpowiednia liczba kontroli dotyczących kompostowania i biodegradacji w konkretnym przypadku 100 % EUR - 9 107 445,49 0,00 - 9 107 445,49 2000-2002
IT Owoce i warzywa - wycofanie Liczne słabe punkty we wprowadzonym systemie kontroli zryczałtowana 5 % EUR - 304 839,45 0,00 - 304 839,45 2001-2003
IT Składowanie mięsa w magazynach państwowych Opóźnienia w płatnościach w konkretnym przypadku EUR - 4 575,54 0,00 - 4 575,54 2001
IT Składowanie mięsa w magazynach państwowych Obecność materiału szczególnego ryzyka, usunięcie mięśnia szyjnego, zatwierdzenie tusz niekwalifikujących się do pomocy, złe warunki składowania, uchybienia dotyczące etykietowania i składania sprawozdań oraz słabe punkty inspekcji zryczałtowana 5 % EUR - 2 635 067,09 0,00 - 2 635 067,09 2001-2003
Ogółem IT - 12 051 927,57 0,00 - 12 051 927,57
PT Owoce i warzywa - banany Słabość systemu kontroli ilości produktów objętych pomocą i systemu kontroli całkowitego zwrotu pomocy beneficjentom, brak nadzoru nad prowadzonymi kontrolami zryczałtowana 2 % EUR - 257 901,65 0,00 - 257 901,65 2002-2004
Ogółem PT - 257 901,65 0,00 - 257 901,65

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024