Decyzja 2006/329/WE dotycząca kwestionariusza stanowiącego podstawę sprawozdań z wdrażania dyrektywy 2000/76/WE w sprawie spalania odpadów

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 lutego 2006 r.
dotycząca kwestionariusza stanowiącego podstawę sprawozdań z wdrażania dyrektywy 2000/76/WE w sprawie spalania odpadów

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 438)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/329/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 maja 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów(1), w szczególności jej art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa członkowskie miały obowiązek wdrożyć dyrektywę 2000/76/WE do dnia 28 grudnia 2002 r. i mają obowiązek złożenia sprawozdań z jej wdrożenia zgodnie z kwestionariuszem, który zostanie opracowany przez Komisję.

(2) Ogólnym celem kwestionariusza jest - na podstawie odpowiedzi państw członkowskich - zebranie informacji na temat wdrażania dyrektywy 2000/76/WE oraz zbadanie podejść stosowanych przez państwa członkowskie w zakresie regulowania działalności spalarni lub współspalarni.

(3) Okres sprawozdawczy musi obejmować pierwszy pełny okres trzyletni od dnia 28 grudnia 2002 r. i powinien zostać określony przy uwzględnieniu wymogów sprawozdawczych dyrektywy 94/67/WE oraz 96/61/WE. Biorąc pod uwagę, że dyrektywa 2000/76/WE stosuje się w pełni do wszystkich istniejących instalacji począwszy od dnia 28 grudnia 2005 r. oraz uwzględniając fakt, iż znaczna większość instalacji eksploatowanych na terenie UE należy do grupy instalacji istniejących, a także, iż dyrektywa 94/67/WE zostanie uchylona z dniem 28 grudnia 2005 r., a sprawozdawczość zgodna z postanowieniami dyrektywy 96/61/WE obejmuje okres do 2006-2008 r. włącznie, najwłaściwszym pierwszym pełnym okresem sprawozdawczym będzie okres od dnia 1 stycznia 2006 do dnia 31 grudnia 2008 r.

(4) Środki określone w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 6 dyrektywy Rady 91/692/EWG(2),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa członkowskie sporządzają swoje sprawozdania z wdrożenia dyrektywy 2000/76/WE zgodnie z jej art. 15 w oparciu o kwestionariusz znajdujący się w Załączniku.
2.
Pierwsze sprawozdanie obejmuje okres trzyletni rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2006 r. i zostanie przekazane Komisji najpóźniej do dnia 30 września 2009 r.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lutego 2006 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, str. 91.

(2) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 48.

ZAŁĄCZNIK

stanowiący podstawę sporządzania sprawozdań z wdrażania dyrektywy 2000/76/WE w sprawie spalania odpadów

Uwaga: Proszę podać odnośniki celem wskazania informacji, które zostały już przekazane Komisji.

WDRAŻANIE DYREKTYWY

Artykuł 2 ustęp 1 1. Ile spalarni oraz ile współspalarni w państwie

członkowskim podlega zakresowi dyrektywy 2000/76/WE?

Artykuł 3 2. Proszę opisać ewentualne problemy związane z

definicjami podanymi w art. 3 a zauważone w trakcie

transpozycji i wdrażania dyrektywy.

Artykuł 4 ustęp 1 3. Ile pozwoleń zostało wydanych zgodnie z art. 4 ust.

1 dla:

(a) nowych spalarni?
(b) istniejących spalarni?
(c) nowych współspalarni?
(d) istniejących współspalarni?
Uwaga: "istniejące" instalacje zostały zdefiniowane

w art. 3 ust. 6. Wszystkie pozostałe

instalacje to "nowe" instalacje.

4. Czy w ramach niniejszej dyrektywy pozwolenia

uzyskały jakiekolwiek instalacje ruchome?

5. Ile spalarni oraz ile współspalarni musi jeszcze

uzyskać pozwolenia zgodnie z art. 4 ust. 1?

Artykuł 4 ustęp 4 6. O ile dane takie są dostępne, proszę podać całkowitą

przepustowość spalania odpadów, na którą uzyskano

pozwolenie w przypadku:

(a) nowych spalarni;
(b) istniejących spalarni;
(c) nowych współspalarni;
(d) istniejących współspalarni.
7. Jakie kategorie odpadów (w miarę możliwości proszę

podać określenie z europejskiego katalogu odpadów)

są spalane w cementowniach?

8. Jakie kategorie odpadów (w miarę możliwości proszę

podać określenie z europejskiego katalogu odpadów)

są współspalane w:

(a) instalacjach spalania energetycznego paliw z

wyjątkiem cementowni (np. w elektrowniach)?

(b) sektorach przemysłu nieuwzględnionych w

załączniku II.1 lub II.2, w których dokonuje się

współspalania odpadów?

9. O ile dane takie są dostępne, proszę wskazać ilości

odpadów, które mogą być współspalane w tych instalacjach.

Artykuł 4 ustęp 5 10. Jakie przepisy są wprowadzane w ramach procedury udzielania

pozwoleń odnośnie do:

(a) określania ilości i kategorii odpadów niebezpiecznych

podlegających przerobowi?

(b) minimalnego i maksymalnego przepływu odpadów

niebezpiecznych przeznaczonych do przerobu?

(c) zakresu dopuszczalnych wartości kalorycznych odpadów

niebezpiecznych oraz ograniczeń zawartości

zanieczyszczeń takich jak np. PCB, PCP, chlor, fluor,

siarka, metale ciężkie?

Artykuł 5 ustęp 4 11. Jakie odpady zostały uznane za "nieodpowiednie" w przypadku

pobierania próbek reprezentatywnych?

Artykuł 6 ustęp 4 12. W odniesieniu do czasu przebywania gazu piecowego oraz

temperatur zgodnie z postanowieniami art. 6 ust. 1:

(a) Czy udzielono jakichkolwiek wyłączeń warunków

eksploatacyjnych zgodnie z postanowieniami art. 6 ust.

4? (Tak/Nie)

(b) Jeśli odpowiedź w a) brzmi "tak", to ilu wyłączeń

udzielono?

(c) ile dane takie są dostępne, proszę opisać powody

przyznania zwolnienia (zwolnień) w każdym przypadku, w

tym:

(i) przepustowość spalarni lub współspalarni;
(ii) przybliżony wiek spalarni lub współspalarni oraz

wskazanie, czy jest to instalacja "istniejąca"

zgodnie z definicją podaną w art. 3 ust. 6, czy

też instalacja nowa;

(iii) rodzaj spalanych odpadów;
(iv) w porównaniu z zakładem nieposiadającym

zwolnienia, jak wygląda wymóg niewytwarzania

większej ilości pozostałości oraz wymóg

utrzymania zawartości ilości organicznych

zanieczyszczeń w tych pozostałościach na poziomie

nie wyższym niż w przypadku zakładu

nieposiadającego wyłączenia?

(v) warunki eksploatacyjne określone w pozwoleniu;
(vi) dopuszczalne wielkości emisji wymagane dla

poszczególnych instalacji.

Artykuł 6 ustęp 6 13. W przypadku spalarni:
(a) Ile "istniejących" instalacji odzyskuje ciepło

wytworzone w procesie spalania?

(b) Ile "nowych" instalacji odzyskuje ciepło wytworzone w

procesie spalania?

14. W przypadku współspalarni:
(a) Ile "istniejących" instalacji odzyskuje ciepło

wytworzone w procesie spalania?

(b) Ile "nowych" instalacji odzyskuje ciepło wytworzone w

procesie spalania?

Artykuł 7 ustęp 1 15. W przypadku spalarni - jakie środki podjęto (poza

ewentualnym sprawozdaniem wymaganym na mocy art. 12 ust. 2)

zapewniające, że instalacje są projektowane, wyposażane,

budowane i eksploatowane w sposób nie pozwalający na

przekraczanie dopuszczalnych wielkości emisji (zgodnie z

postanowieniami załącznika V do dyrektywy)?

Artykuł 7 ustęp 2 16. W przypadku współspalarni - jakie środki podjęto (poza

ewentualnym sprawozdaniem wymaganym na mocy art. 12 ust. 2)

zapewniające, że instalacje są projektowane, wyposażane,

budowane i eksploatowane w sposób nie pozwalający na

przekraczanie dopuszczalnych wielkości emisji (zgodnie z

postanowieniami załącznika II do dyrektywy)?

17. W przypadku pieców cementowych, w których dokonuje się

współspalania odpadów - czy na mocy postanowień załącznika

II.1 przyznano zwolnienia od limitów emisji dla NOx, pyłu,

SO2 lub TOC? (Tak/Nie)

(a) Jeżeli odpowiedź brzmi "tak", to ile zwolnień

przyznano?

(b) ile dane takie są dostępne, proszę opisać powody

przyznania odstępstwa (odstępstw) w każdym przypadku,

w tym:

(i) wskazanie przepustowości instalacji;
(ii) wskazanie wieku instalacji;
(iii) rodzaj współspalanych odpadów;
(iv) warunki eksploatacyjne określone w pozwoleniu;
(v) dopuszczalne wielkości emisji dla każdej

instalacji.

Artykuł 7 ustęp 2 i 4 18. Ile współspalarni podlega limitom emisji określonym w

załączniku V do dyrektywy (tzn. gdzie dokonuje się

współspalania nieprzetworzonych odpadów komunalnych lub

gdzie powstaje ponad 40 % wydzielanego ciepła na skutek

spalania odpadów niebezpiecznych)?

Artykuł 7 ustęp 5 19. W przypadku substancji uwalnianych przez spalarnie i

współspalarnie do powietrza - czy ustalono dopuszczalne

dodatkowe wielkości emisji oprócz wielkości określonych

odpowiednio w załączniku II lub załączniku V? (Tak/Nie)

Jeżeli odpowiedź brzmi "tak" i o ile dane takie są

dostępne, proszę podać:

(a) instalacje, do których się one odnoszą (tzn. spalanie

lub współspalanie);

(b) które z nich to instalacje "nowe", a które są

instalacjami "istniejącymi";

(c) zanieczyszczenia, do których się one odnoszą;
(d) dlaczego zostały zastosowane;
(e) wielkości limitów;
(f) czy są one monitorowane w sposób ciągły czy nieciągły.
Artykuł 8 ustęp 2, 3, 4 i 5 20. W jaki sposób określa się dopuszczalne wielkości emisji dla

zrzutów do środowiska wodnego ścieków z urządzeń

oczyszczających gazy spalinowe?

Artykuł 8 ustęp 6 lit. a) 21. Jakie przepisy wprowadza się w ramach procesu udzielania

pozwoleń celem kontroli emisji tych substancji wymienionych

w załączniku IV?

Artykuł 8 ustęp 6 lit. b) 22. Jakie eksploatacyjne parametry kontrolne ustala się w

ramach procesu udzielania pozwoleń dla zrzutów ścieków?

Artykuł 8 ustęp 7 23. Jakie przepisy zostały ustanowione celem zapewnienia

ochrony gleby, wód powierzchniowych lub wód gruntowych

zgodnie z art. 8 ust. 7?

24. Jakie kryteria stosuje się w celu zapewnienia

wystarczającego systemu gromadzenia wody w razie potrzeby

zbadania i oczyszczenia wód przed ich odprowadzeniem?

Artykuł 8 ustęp 8 25. Jeśli ustalono dopuszczalne wielkości emisji dla

zanieczyszczeń innych niż wskazane w załączniku IV:

(a) Do jakich instalacji mają one zastosowanie (tzn.

spalarnie, współspalarnie, "nowe" czy "istniejące")?

(b) Do których zanieczyszczeń się one odnoszą?
(c) Dlaczego są stosowane?
(d) Jakie są wielkości dopuszczalne?
Artykuł 9 26. Jakie przepisy ustanowiono ogólnie dla zminimalizowania

ilości oraz szkodliwości substancji wytwarzanych przez

spalarnie i współspalarnie?

Artykuł 10 ustęp 1 27. W przypadku procesów spalania - jakie przepisy ustanowiono

w celu monitorowania odnośnych parametrów, warunków oraz

stężeń masowych?

28. W przypadku procesów współspalania - jakie przepisy

ustanowiono celem monitorowania odnośnych parametrów,

warunków oraz stężeń masowych?

Artykuł 11 29. Jakie przepisy są wprowadzane w ramach procesu udzielania

pozwoleń, aby zapewnić przestrzeganie art. 11 ust. 2 do 12

oraz 17 w odniesieniu do powietrza oraz ust. 9 i 14 do 17 w

odniesieniu do wody?

Artykuł 11 ustęp 11 30. Proszę opisać opracowane wytyczne urzędowe dotyczące

zatwierdzonych średnich dziennych wielkości emisji.

Artykuł 11 ustęp 17 31. Jakie istnieją procedury informowania właściwych organów w

przypadku przekroczenia limitu emisji?

Artykuł 12 ustęp 1 32. Jakie kroki podejmowane są w celu zapewnienia udziału

społeczeństwa w procesie udzielania pozwoleń?

Artykuł 12 ustęp 1 i 2 33. W odniesieniu do dostępności informacji w trakcie całego

procesu udzielania pozwoleń:

(a) Czy jakieś informacje związane z aspektami ochrony

środowiska dotyczące składania wniosków, podejmowania

decyzji i udzielania pozwoleń nie są dostępne

publicznie?

(b) O ile dane takie są dostępne, proszę wskazać:
- oczy informacje takie są dostępne nieodpłatnie

(Tak/Nie),

- ojeżeli "nie", to proszę podać poziom opłat oraz

okoliczności, w jakich opłaty te są stosowane.

Artykuł 12 ustęp 2 34. W przypadku spalarni o nominalnej przepustowości wynoszącej

co najmniej dwie tony na godzinę - jakie przepisy wprowadza

się celem zobowiązania operatora do składania właściwym

organom sprawozdania rocznego na temat funkcjonowania i

monitorowania instalacji?

35. W przypadku współspalarni o nominalnej przepustowości

wynoszącej co najmniej dwie tony na godzinę - jakie

przepisy wprowadza się celem zobowiązania operatora do

składania właściwym władzom sprawozdania rocznego na temat

funkcjonowania i monitorowania instalacji?

36. Jeżeli sprawozdanie roczne zostało przekazane:
(a) Jakie informacje zawiera to sprawozdanie?
(b) W jaki sposób osoba prywatna/obywatel może uzyskać

wgląd do takiego sprawozdania?

37. W przypadku spalarni i współspalarni o nominalnej

przepustowości poniżej dwóch ton na godzinę - w jaki sposób

informuje się o nich społeczeństwo?

Artykuł 13 ustęp 1 38. Jakie postanowienia wprowadza się w treści pozwolenia w

celu kontroli okresu eksploatacji spalarni lub

współspalarni w okresie nietypowej eksploatacji (tzn.

przestojów, zakłóceń lub awarii urządzeń redukujących lub

monitorujących)?

39. W przypadku procesów spalania i współspalania - jakie są

maksymalne dopuszczalne okresy eksploatacji w okresie

nietypowej eksploatacji (tzn. zanim powstanie konieczność

wyłączenia instalacji)?

Artykuł 16 40. Jakie posiadają Państwo informacje wskazujące na potrzebę

zmiany dyrektywy w zakresie art. 10, 11 i 13 oraz

załącznika I i III?

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.121.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/329/WE dotycząca kwestionariusza stanowiącego podstawę sprawozdań z wdrażania dyrektywy 2000/76/WE w sprawie spalania odpadów
Data aktu: 20/02/2006
Data ogłoszenia: 06/05/2006
Data wejścia w życie: 06/05/2006