Decyzja 2006/322/WE w sprawie rozliczenia rachunków państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) za rok budżetowy 2005

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 kwietnia 2006 r.
w sprawie rozliczenia rachunków państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) za rok budżetowy 2005

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 1750)

(2006/322/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 maja 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 7 ust. 3,

po konsultacji z Komitetem Funduszu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie rocznych sprawozdań finansowych przekazanych przez państwa członkowskie wraz z wymaganymi informacjami, rachunki agencji płatniczych, o których mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, muszą zostać rozliczone. Rozliczenie obejmuje kompletność, dokładność i prawdziwość ksiąg rachunkowych przekazanych w świetle sprawozdań organów certyfikujących.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 296/96 z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie danych przekazywanych przez państwa członkowskie oraz miesięcznego księgowania wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)(2), w roku budżetowym 2005 uwzględnia się wydatki poniesione przez państwa członkowskie od dnia 16 października 2004 r. do dnia 15 października 2005 r.

(3) Upłynęły terminy przyznane państwom członkowskim na przekazanie Komisji dokumentów, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 oraz w art. 4 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR(3).

(4) Komisja sprawdziła przekazane informacje oraz powiadomiła państwa członkowskie przed dniem 31 marca 2006 r. o wynikach tej weryfikacji oraz niezbędnych poprawkach.

(5) Zgodnie z art. 7 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1663/95, decyzja w sprawie rozliczenia rachunków, określona w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 ustala, bez uszczerbku dla późniejszych decyzji podjętych zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia, kwotę wydatków poniesionych w każdym państwie członkowskim w ciągu danego roku budżetowego, która jest uznawana za podlegającą wpisaniu w ciężar Sekcji Gwarancji EFOGR na podstawie rocznych sprawozdań finansowych, określonych w art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 oraz redukcje i odroczenia zaliczek w danym roku budżetowym, łącznie z redukcjami, o których mowa w art. 4 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 296/96. Zgodnie z art. 154 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), wynik decyzji w sprawie rozliczenia, czyli każda rozbieżność, która może pojawić się między sumą wydatków zaksięgowanych w księgach rachunkowych w roku budżetowym zgodnie z art. 151 ust. 1 i art. 152 tego rozporządzenia oraz sumą wydatków uwzględnioną przez Komisję w decyzji w sprawie rozliczenia, jest księgowana w pojedynczym artykule jako dodatkowy wydatek lub jako redukcja wydatków. W odniesieniu do wydatków na rozwój obszarów wiejskich objętych art. 7 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 27/2004 z dnia 5 stycznia 2004 r. ustanawiającego przejściowe szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do finansowania przez Sekcję Gwarancji EFORG rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(5), wynik decyzji w sprawie rozliczenia należy odjąć od lub dodać do następnych płatności dokonywanych przez Komisję.

(6) W świetle dokonanych weryfikacji, roczne sprawozdania finansowe oraz dokumenty towarzyszące pozwalają Komisji podjąć decyzję dotyczącą kompletności, dokładności i prawdziwości przedłożonych ksiąg rachunkowych w przypadku niektórych agencji płatniczych. Szczegóły dotyczące tych kwot zostały opisane w sprawozdaniu podsumowującym, które zostało przedstawione Komitetowi Funduszu łącznie z niniejszą decyzją.

(7) W świetle dokonanych weryfikacji, informacje przekazane przez niektóre agencje płatnicze wymagają dodatkowego dochodzenia, a ich rachunki nie mogą zostać rozliczone niniejszą decyzją.

(8) Artykuł 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 296/96 stanowi, że zaliczki na księgowanie są zmniejszane w przypadku wydatków dokonanych przez państwa członkowskie lub upływie ustalonych w nim terminów, zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 2040/2000 z dnia 26 września 2000 r. w sprawie dyscypliny budżetowej(6). Jednakże zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 296/96, wszelkie przekroczenia terminów w sierpniu, wrześniu i październiku są brane pod uwagę w decyzji w sprawie rozliczenia rachunków, o ile nie zostaną zgłoszone przed ostatnią decyzją roku budżetowego odnoszącą się do zaliczek. Część wydatków zadeklarowanych przez niektóre państwa członkowskie we wspomnianym wyżej okresie i przeznaczonych na środki, dla których Komisja nie uznała żadnych okoliczności łagodzących, została dokonana po przekroczeniu ustanowionych terminów. Niniejsza decyzja powinna zatem ustanowić odpowiednie redukcje. Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, decyzja ostatecznie ustalająca wydatki wykluczone z finansowania wspólnotowego, uwzględniająca te redukcje oraz wszystkie inne wydatki, które mogą zostać uznane za dokonane po przekroczeniu ustanowionych terminów, zostanie podjęta w późniejszym terminie.

(9) Zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2040/2000 i art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 296/96, Komisja dokonała już redukcji lub odroczenia szeregu miesięcznych zaliczek na wydatki w roku budżetowym 2005. Wobec powyższego, w celu uniknięcia jakiegokolwiek przedwczesnego bądź jedynie chwilowego zwrotu rozpatrywanych kwot, nie powinny one zostać uznane w niniejszej decyzji, bez uszczerbku dla dalszego ich rozpatrzenia zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.

(10) Artykuł 7 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1663/95 stanowi, że kwoty, które zgodnie z decyzją w sprawie rozliczenia rachunków określoną w akapicie pierwszym, podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego, lub które są płatne na rzecz każdego państwa członkowskiego, ustala się poprzez potrącanie zaliczek wypłaconych w danym roku budżetowym, tj. w roku 2005, od wydatków uznanych w tym samym roku budżetowym zgodnie z akapitem pierwszym. Kwoty te są potrącane od lub dodawane do zaliczek na wydatki począwszy od drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym została podjęta decyzja w sprawie rozliczenia rachunków. W odniesieniu do wydatków na rozwój obszarów wiejskich objętych rozporządzeniem (WE) nr 27/2004, kwoty podlegające zwrotowi lub, które są płatne w ramach decyzji w sprawie rozliczenia rachunków należy odjąć od lub dodać do następnych płatności.

(11) Zgodnie z art. 7 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1663/95, niniejsza decyzja nie ma wpływu na podjęcie przez Komisję późniejszych decyzji wykluczających z finansowania wspólnotowego wydatki dokonane niezgodnie z przepisami Wspólnoty,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Bez uszczerbku dla art. 2 niniejszym zostają rozliczone rachunki agencji płatniczych państw członkowskich dotyczące wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) za rok budżetowy 2005.

Kwoty, które na podstawie niniejszej decyzji podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego, lub które są płatne na rzecz każdego państwa członkowskiego, są określone w załączniku I.

Kwoty, które na podstawie niniejszej decyzji podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego, lub które są płatne na rzecz każdego państwa członkowskiego zgodnie z niniejszą decyzją w zakresie środków na rzecz rozwoju obszarów wiejskich stosowanych w Republice Czeskiej, Estonii, na Cyprze, Łotwie, Litwie, Węgrzech, Malcie, w Polsce, Słowenii i na Słowacji, wskazane są w załączniku II.

Artykuł  2

W odniesieniu do roku budżetowego 2005, rachunki agencji płatniczych państw członkowskich dotyczące wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji EFOGR, określonych w Załączniku III, są wyłączone z niniejszej decyzji i będą przedmiotem przyszłej decyzji w sprawie rozliczenia.

W odniesieniu do roku budżetowego 2005, rachunki agencji płatniczych państw członkowskich dotyczące środków na rzecz rozwoju obszarów wiejskich stosowanych w Republice Czeskiej, Estonii, na Cyprze, Łotwie, Litwie, Węgrzech, Malcie, w Polsce, Słowenii i na Słowacji, wskazanych w załączniku IV, są wyłączone z niniejszej decyzji i będą przedmiotem przyszłej decyzji w sprawie rozliczenia.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 kwietnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(2) Dz.U. L 39 z 17.2.1996, str. 5. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1607/2005 (Dz.U. L 256 z 1.10.2005, str. 12).

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 465/2005 (Dz.U. L 77 z 23.3.2005, str. 6).

(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(5) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, str. 36.

(6) Dz.U. L 244 z 29.9.2000, str. 27.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

Rok budżetowy 2005

Kwoty podlegające zwrotowi od lub płatne na rzecz państwa członkowskiego

Państwo członkowskie 2005 - Wydatki na rzecz agencji płatniczych, których rachunki są Suma kolumn a i b Redukcje i odroczenia w całym roku budżetowym(2) Suma z uwzględnieniem redukcji i odroczeń Zaliczki wypłacone państwom członkowskim w roku budżetowym Kwota podlegająca zwrotowi od (-) lub płatna na rzecz (+) państwa członkowskiego(1)
rozliczone wyłączone z rozliczenia
= wydatki zadeklarowane w deklaracji rocznej = suma wydatków w miesięcznych deklaracjach
a b c = a + b d e = c + d f g = e - f
AT EUR 1.235.678.100,68 0,00 1.235.678.100,68 - 577,47 1.235.677.523,21 1.235.677.523,21 0,00
BE EUR 1.034.501.918,71 0,00 1.034.501.918,71 - 45.406,30 1.034.456.512,41 1.034.518.724,44 - 62.212,03
CY CYP 19.368.736,27 0,00 19.368.736,27 0,00 19.368.736,27 19.368.736,27 0,00
CZ CZK 8.436.717.595,53 0,00 8.436.717.595,53 0,00 8.436.717.595,53 8.437.379.327,77 - 661.732,24
DE EUR 6.476.183.914,94 26.602.227,25 6.502.786.142,19 - 189.199,45 6.502.596.942,74 6.503.133.482,71 - 536.539,97
DK DKK 9.111.733.318,84 0,00 9.111.733.318,84 - 939.910,00 9.110.793.408,84 9.109.588.541,01 1.204.867,83
EE EEK 423.453.085,44 0,00 423.453.085,44 0,00 423.453.085,44 423.237.451,97 215.633,47
EL EUR 2.756.080.246,12 0,00 2.756.080.246,12 - 4.686.597,76 2.751.393.648,36 2.753.988.810,29 - 2.595.161,93
ES EUR 6.410.489.074,04 0,00 6.410.489.074,04 - 7.601.145,47 6.402.887.928,57 6.406.487.931,36 - 3.600.002,79
FI EUR 901.479.761,41 0,00 901.479.761,41 - 930.760,36 900.549.001,05 902.887.172,34 - 2.338.171,29
FR EUR 9.969.472.798,46 0,00 9.969.472.798,46 - 935.034,13 9.968.537.764,33 9.968.932.409,11 - 394.644,78
HU HUF 0,00 127.438.017.534,00 127.438.017.534,00 - 10.699.420,33 127.427.318.113,67 127.427.318.113,67 0,00
IE EUR 1.807.166.374,14 0,00 1.807.166.374,14 - 3.495.598,23 1.803.670.775,91 1.806.207.799,03 - 2.537.023,12
IT EUR 1.676.725.661,88 3.832.317.956,68 5.509.043.618,56 - 12.280.400,87 5.496.763.217,69 5.499.732.003,37 - 2.968.785,68
LT LTL 438.876.923,13 0,00 438.876.923,13 0,00 438.876.923,13 438.873.203,94 3 719,19
LU EUR 0,00 45.072.490,21 45.072.490,21 - 103.737,13 44.968.753,08 44.968.753,08 0,00
LV LVL 19.175.999,48 0,00 19.175.999,48 0,00 19.175.999,48 19.175.999,48 0,00
MT MTL 0,00 372.670,01 372.670,01 0,00 372.670,01 372.670,01 0,00
NL EUR 1.256.378.655,27 0,00 1.256.378.655,27 - 266.960,04 1.256.111.695,23 1.256.334.767,29 - 223.072,06
PL PLN 3.552.993.325,28 0,00 3.552.993.325,28 0,00 3.552.993.325,28 3.553.194.048,50 - 200.723,22
PT EUR 801.251.123,20 91.524.070,22 892.775.193,42 - 521.198,20 892.253.995,22 891.857.592,63 396.402,59
SE SEK 8.759.589.454,05 0,00 8.759.589.454,05 0,00 8.759.589.454,05 8.759.589.995,32 - 541,27
SI SIT 7.892.952.269,55 0,00 7.892.952.269,55 0,00 7.892.952.269,55 7.892.952.269,55 0,00
SK SKK 4.408.731.468,27 0,00 4.408.731.468,27 0,00 4.408.731.468,27 4.408.731.468,27 0,00
UK GBP 2.911.077.146,20 0,00 2.911.077.146,20 - 6.934.201,25 2.904.142.944,95 2.903.870.049,01 272.895,94
(1) Dla ustalenia kwoty podlegającej zwrotowi od lub płatnej na rzecz państwa członkowskiego bierze się pod uwagę

kwotę będącą sumą rozliczonej rocznej deklaracji wydatków (kolumna a) lub będącą sumą miesięcznych deklaracji

wydatków wyłączonych z rozliczenia (kolumna b).

(2) Redukcje i odroczenia oznaczają redukcje i odroczenia uwzględnione w systemie zaliczek, do których są dodane w

szczególności korekty związane z przekroczeniem terminów płatności w sierpniu, wrześniu i październiku 2005 r.

ZAŁĄCZNIK  II

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

Rok budżetowy 2005 - Wydatki na rozwój obszarów wiejskich w nowych państwach członkowskich

Kwoty podlegające zwrotowi od lub płatne na rzecz państwa członkowskiego

Państwo członkowskie Wydatki na rzecz agencji płatniczych, których rachunki są Suma kolumn a i b Redukcje Suma Okresowe płatności zwracane państwom członkowskim w roku budżetowym Kwota podlegająca zwrotowi od (-) lub płatna na rzecz (+) państwa członkowskiego
rozliczone wyłączone z rozliczenia
= wydatki zadeklarowane w deklaracji rocznej = suma okresowych płatności zwracanych państwom członkowskim w roku budżetowym
a b c = a + b d e = c + d f g = e - f
CZ (i) EUR 145.160.424,74 145.160.424,74 - 200,74 145.160.224,00 138.765.552,00 6.394.672,00
CY EUR 5.089.164,79 5.089.164,79 - 0,47 5.089.164,32 0,00 5.089.164,32
EE EUR 40.256.477,53 40.256.477,53 - 6 140,53 40.250.337,00 39.166.211,00 1.084.126,00
HU (ii) EUR 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
LT EUR 108.795.353,62 108.795.353,62 - 2,40 108.795.351,22 100.100.908,00 8.694.443,22
LV EUR 71.209.927,88 71.209.927,88 - 375,88 71.209.552,00 58.883.374,00 12.326.178,00
MT (iii) EUR 6.295.789,00 6.295.789,00 0,00 6.295.789,00 6.295.789,00 0,00
PL EUR 490.144.049,15 490.144.049,15 - 28.310,27 490.115.738,88 459.432.020,00 30.683.718,88
SI EUR 73.713.041,59 73.713.041,59 - 74.188,40 73.638.853,19 72.971.254,00 667.599,19
SK EUR 91.911.345,08 91.911.345,08 - 176.761,62 91.734.583,46 81.245.095,00 10.489.488,46
(i) Kwota jest sumą wydatków w latach budżetowych 2004 i 2005.
(ii) Nie zwrócono żadnych okresowych płatności państwu członkowskiemu w roku budżetowym 2005. Zadeklarowano wydatki w

wysokości 37.275.229,64 EUR.

(iii) Okresowa płatność w wysokości 6.295.789 EUR została zwrócona państwu członkowskiemu w roku budżetowym 2005.

Zadeklarowano wydatki w wysokości 6.464.227,06 EUR.

Państwo członkowskie Zaliczki wypłacane, ale pozostające do rozliczenia ramach realizacji programu [Artykuł 32 rozporządzenia Rady nr 1260/1999] (Załącznik 4)
CZ EUR 86.848.000,00
CY EUR 11.968.000,00
EE EUR 24.080.000,00
HU EUR 96.368.000,00
LT EUR 78.320.000,00
LV EUR 52.496.000,00
MT EUR 4.304.000,00
PL EUR 458.624.000,00
SI EUR 45.056.000,00
SK EUR 63.536.000,00

ZAŁĄCZNIK  III

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

Rok budżetowy 2005

Agencje płatnicze, których rachunki są wyłączone z rozliczenia, i które będą przedmiotem przyszłej decyzji w sprawie rozliczenia

Państwo członkowskie Agencja płatnicza
Niemcy Bayern Umwelt
Węgry ARDA
Włochy AGEA
Luksemburg Ministère de l'Agriculture
Malta MRAE
Portugalia IFADAP

ZAŁĄCZNIK  IV

ROZLICZENIE RACHUNKÓW AGENCJI PŁATNICZYCH

Rok budżetowy 2005 - Wydatki na rozwój obszarów wiejskich

Agencje płatnicze, których rachunki są wyłączone z rozliczenia, i które będą przedmiotem przyszłej decyzji w sprawie rozliczenia

Państwo członkowskie Agencja płatnicza
Węgry ARDA
Malta MRAE

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.118.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/322/WE w sprawie rozliczenia rachunków państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) za rok budżetowy 2005
Data aktu: 28/04/2006
Data ogłoszenia: 03/05/2006