Decyzja 2005/259/WE upoważniająca Republikę Cypryjską do wprowadzenia środka stanowiącego odstępstwo od art. 11 szóstej dyrektywy 77/388/EWG w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych

DECYZJA RADY
z dnia 14 marca 2005 r.
upoważniająca Republikę Cypryjską do wprowadzenia środka stanowiącego odstępstwo od art. 11 szóstej dyrektywy 77/388/EWG w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych

(2005/259/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 marca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając szóstą dyrektywę Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku(1), w szczególności jej art. 27 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W piśmie zarejestrowanym przez Sekretariat Generalny Komisji w dniu 11 listopada 2004 r. Republika Cypryjska wystąpiła o pozwolenie na stosowanie środka istniejącego przed jej przystąpieniem do Unii Europejskiej, który stanowi odstępstwo od art. 11 pkt A ust. 1 lit. a) dyrektywy 77/388/EWG.

(2) Wymagający odstępstwa środek ma na celu przeciwdziałanie uchylaniu się od opodatkowania w drodze manipulacji wartością dostaw, które podlegają podatkowi od wartości dodanej (VAT).

(3) Środek ten powinien mieć zastosowanie tylko w przypadkach, gdy administracja jest w stanie stwierdzić na podstawie faktów, że na ustalenie podstawy opodatkowania określonej w art. 11 pkt A ust. 1 lit. a) powyższej dyrektywy wpływ mają powiązania rodzinne, prawne lub zawodowe między dostawcą a odbiorcą. W odniesieniu do tej kwestii administracja nie powinna działać na podstawie samych przypuszczeń, a zainteresowanym stronom należy pozwolić na przytoczenie dowodów przeciwnych, tam gdzie istnieje spór co do wysokości ustalonej przez administrację wartości rynkowej.

(4) Środek ten jest ściśle ukierunkowany i może być stosowany tylko wtedy, gdy spełniony jest szereg warunków i gdy stwierdzono rzeczywiste straty podatkowe; jest on zatem proporcjonalny do wyznaczonego celu.

(5) Podobne odstępstwa zostały przyznane innym Państwom Członkowskim w celu przeciwdziałania uchylaniu się od opodatkowania, i stwierdzono, że są one skuteczne.

(6) Niniejsze odstępstwo zabezpieczy kwotę podatku od wartości dodanej należną na ostatnim etapie konsumpcji i nie ma negatywnego wpływu na dochody własne Wspólnoty pochodzące z podatku VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym upoważnia się Republikę Cypryjską, w drodze odstępstwa od art. 11 pkt A ust. 1 lit. a) dyrektywy 77/388/EWG, do stosowania wartości rynkowej jako podstawy opodatkowania dostaw w okolicznościach określonych w art. 2.

Artykuł  2

Wartość rynkowa może być stosowana wyłącznie w przypadkach, gdy spełnione są wszystkie poniższe warunki:

1) wartość zapłaconego świadczenia wzajemnego jest niższa od wartości rynkowej dostawy;

2) odbiorca dostawy nie ma prawa do odliczenia podatku w całości;

3) pomiędzy dostawcą a odbiorcą istnieją powiązania rodzinne, zawodowe lub prawne, określone w przepisach krajowych;

4) szereg faktów umożliwia stwierdzenie, że te powiązania rodzinne, zawodowe lub prawne miały wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 11 pkt A ust. 1 lit. a) dyrektywy 77/388/EWG.

Artykuł  3

Zezwolenie udzielone na mocy art. 1 wygasa z dniem wejścia w życie dyrektywy regulującej odstępstwa na mocy art. 27 dyrektywy 77/388/EWG, który przeciwdziała uchylaniu się od zapłaty podatku VAT poprzez zaniżenie wartości dostaw między powiązanymi osobami, albo dnia 1 czerwca 2009 r., w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Cypryjskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 marca 2005 r.

W imieniu Rady
F. BODEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/66/WE (Dz.U. L 168 z 1.5.2004, str. 35).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.78.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/259/WE upoważniająca Republikę Cypryjską do wprowadzenia środka stanowiącego odstępstwo od art. 11 szóstej dyrektywy 77/388/EWG w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych
Data aktu: 14/03/2005
Data ogłoszenia: 24/03/2005