Dyrektywa 2005/26/WE ustanawiająca listę składników żywności lub substancji wstępnie wyłączonych z załącznika IIIa do dyrektywy 2000/13/WE

DYREKTYWA KOMISJI 2005/26/WE
z dnia 21 marca 2005 r.
ustanawiająca listę składników żywności lub substancji wstępnie wyłączonych z załącznika IIIa do dyrektywy 2000/13/WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 marca 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych(1), w szczególności jej art. 6 ust. 11 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik IIIa dyrektywy 2000/13/WE ustanawia listę składników żywności, które należy umieścić na etykiecie, jako że mogą wywoływać niepożądane skutki u osób wrażliwych.

(2) Zgodnie z dyrektywą 2000/13/WE Komisja może wstępnie wyłączyć pewne składniki lub produkty z nich wytwarzane z załącznika IIIa do tej dyrektywy, natomiast producenci żywności lub ich stowarzyszenia mogą przeprowadzić badania naukowe w celu ustalenia, czy składniki te lub produkty spełniają warunki ostatecznego wyłączenia ich z załącznika.

(3) Komisja otrzymała 27 wniosków dotyczących 34 składników lub produktów z nich wytwarzanych, z czego 32 objęte są zakresem tej dyrektywy oraz zostały przedstawione do opinii naukowej Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).

(4) Na podstawie informacji przedstawionych przez wnioskodawcę oraz innych dostępnych informacji EFSA ustalił, iż niektóre produkty wytwarzane z tych składników nie mogą bądź najprawdopodobniej nie mogą wywoływać niepożądanych skutków u osób wrażliwych. W niektórych przypadkach EFSA uznał, że nie może wyciągnąć ostatecznego wniosku, pomimo że nie wspomniano o żadnych zgłoszonych przypadkach.

(5) Powyższe produkty lub składniki spełniające wspomniane warunki należy zatem tymczasowo wyłączyć z załącznika IIIa do dyrektywy 2000/13/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Składniki oraz substancje wymienione w Załączniku do niniejszej dyrektywy należy wyłączyć z załącznika IIIa do dyrektywy 2000/13/WE do dnia 25 listopada 2007 r.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują najpóźniej do dnia 21 września 2005 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy.

Państwa Członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa Członkowskie stosują wspomniane przepisy od dnia 25 listopada 2005 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie pierwszego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 marca 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/89/WE (Dz.U. L 308 z 25.11.2003, str. 15).

ZAŁĄCZNIK 1

Lista składników żywności lub substancji wstępnie wyłączonych z załącznika IIIa do dyrektywy 2000/13/WE

Składniki Produkty z nich wytwarzane, które zostały wstępnie wyłączone
Zboża - Syropy glukozowe na bazie pszenicy zawierające dekstrozę(1)
zawierające - Maltodekstryny na bazie pszenicy(1)
gluten - Syropy glukozowe na bazie jęczmienia
- Zboża wykorzystywane w destylatach alkoholowych
Jaja - Lizozym (wytwarzany z jaj) stosowany do wina
- Albumina (wytwarzana z jaj) stosowana jako środek klarujący

do win i jabłeczników

Ryby - Żelatyna rybna stosowana jako nośnik preparatów

zawierających witaminy lub karotenoidy oraz aromatów.

- Żelatyna rybna lub karuk stosowane jako środki klarujące do

piwa, jabłecznika i wina

Soja - Olej sojowy i tłuszcz całkowicie rafinowane(1)
- Naturalne mieszane tokoferole (E306), naturalny D-alfa-

tokoferol, naturalny octan D-alfa-tokoferolu, naturalny

bursztynian D-alfa-tokoferolu pochodzenia sojowego

- Fitosterole i estry fitosteroli pochodzące z roślinnych olei

sojowych

- Ester stanolu roślinnego produkowany ze steroli olejów

roślinnych pochodzenia sojowego

Mleko - Serwatka wykorzystywana w destylatach alkoholowych
- Laktitol
- Przetwory mleczne (kazeina) wykorzystywane jako środki

klarujące do jabłecznika i wina

Orzechy - Orzechy wykorzystywane w destylatach alkoholowych
- Orzechy (migdały, orzechy włoskie) wykorzystywane (jako

środki aromatyzujące) w wyrobach alkoholowych

Seler - Olej z naci i nasion selera
- Olej żywiczny z nasion selera
Gorczyca - Olej gorczycowy
- Olej z nasion gorczycy
- Olej żywiczny z nasion gorczycy
(1) oraz produkty z nich wytwarzane, stopień, w jakim zostały przetworzone

nie może zwiększyć poziomu alergenności oszacowanej przez EFSA dla

odpowiedniego produktu, z którego się wywodzą.

1 Załącznik zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2005/63/WE z dnia 3 października 2005 r. zawierającej sprostowanie nin. dyrektywy (Dz.U.UE.L.05.258.3).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.75.33

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2005/26/WE ustanawiająca listę składników żywności lub substancji wstępnie wyłączonych z załącznika IIIa do dyrektywy 2000/13/WE
Data aktu: 21/03/2005
Data ogłoszenia: 22/03/2005
Data wejścia w życie: 23/03/2005