(Dz.U.UE L z dnia 24 grudnia 2005 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 9 i art. 12,
a także mając na uwadze, co następuje:
A. PROCEDURA
1. Pierwotne środki
(1) W marcu 2004 r. Rada nałożyła, rozporządzeniem (WE) nr 435/2004(2), ostateczne cło antydumpingowe ("pierwotny środek") na przywóz cyklaminianu sodu ("produkt objęty postępowaniem") pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL"). Indywidualne stawki celne wynoszące od 0 do 0,11 EUR za kilogram zostały nałożone na współpracujących producentów eksportujących w ChRL. Stawka mająca zastosowanie do przywozu pochodzącego ze wszystkich innych przedsiębiorstw wynosi 0,26 EUR za kilogram.
2. Wniosek o wszczęcie ponownego dochodzenia
(2) W dniu 14 marca 2005 r. złożono, zgodnie z art. 12 rozporządzenia podstawowego, wniosek o wszczęcie ponownego dochodzenia dotyczącego pierwotnego środka. Wniosek został przedłożony przez Productos Aditivos S.A. ("wnioskodawca"), jedynego wspólnotowego producenta cyklaminianu sodu, który twierdził i dostarczył wystarczające dowody wskazujące, iż w następstwie nałożenia środków pierwotnych ceny eksportowe zmniejszyły się i wystąpiły niewystarczające zmiany cen odsprzedaży lub dalszych cen sprzedaży we Wspólnocie.
3. Ponowne dochodzenie
(3) W dniu 27 kwietnia 2005 r. Komisja ogłosiła, na mocy zawiadomienia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej(3), wszczęcie ponownego dochodzenia, zgodnie z art. 12 rozporządzenia podstawowego, dotyczącego środków antydumpingowych mających zastosowanie do przywozu cyklaminianu sodu pochodzącego z ChRL.
(4) Komisja oficjalnie poinformowała zainteresowanych producentów/eksporterów, przedstawicieli kraju wywozu, importerów i użytkowników o wszczęciu ponownego dochodzenia. Zainteresowanym stronom umożliwiono przedstawienie opinii na piśmie oraz złożenie wniosku o przesłuchanie w terminie określonym w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania. Komisja przesłała kwestionariusze do wszystkich zainteresowanych stron.
(5) Pełne odpowiedzi na kwestionariusz otrzymano od jednego eksportera i jego dwóch powiązanych producentów w ChRL oraz od trzech importerów we Wspólnocie. Należy zauważyć, iż wywóz dokonywany przez producentów eksportujących objętych zerową stawką celną stanowił około 60% całkowitego wywozu cyklaminianu sodu z ChRL w okresie objętym ponownym dochodzeniem.
(6) Komisja zgromadziła i zweryfikowała wszelkie informacje uznane za niezbędne do celów ponownego dochodzenia. Wizyty weryfikacyjne odbyły się w siedzibach następujących przedsiębiorstw:
Eksporter i jego powiązani producenci w ChRL:
- Rainbow Rich Industrial Ltd., Hong Kong,
- Golden Time Enterprises (Shenzhen) Co. Ltd. and Jintian Enterprises Nanjing Co. Ltd., Shenzhen, ChRL.
Importerzy:
- Emilio Peña SA, Valencia, Hiszpania,
- Kraemer & Martin GmbH, Sankt Augustin, Niemcy.
(7) Trzech innych importerów oświadczyło, iż nie dokonywali przywozu produktu objętego postępowaniem w okresie objętym dochodzeniem. Jeden importer oświadczył, że nie udzielił odpowiedzi na kwestionariusz ponieważ dokonał przywozu bardzo niewielkich ilości produktu objętego postępowaniem w okresie objętym dochodzeniem.
(8) Okres objęty ponownym dochodzeniem ("nowy OD") trwał od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2004 r. Nowy OD został wykorzystany w celu określenia obecnego poziomu cen eksportowych oraz poziomu cen odsprzedaży we Wspólnocie. Aby ustalić, czy ceny eksportowe i ceny odsprzedaży lub dalsze ceny sprzedaży we Wspólnocie zmieniły się wystarczająco, ceny stosowane podczas nowego OD zostały porównane z cenami stosowanymi podczas okresu objętego dochodzeniem wykorzystanym w dochodzeniu, które doprowadziło do nałożenia pierwotnych środków ("pierwotny OD"), obejmującym okres od dnia 1 października 2001 r. do dnia 30 września 2002 r.
B. PRODUKT OBJĘTY POSTĘPOWANIEM
(9) Produkt, którego dotyczy wniosek i w odniesieniu do którego wszczęto ponowne dochodzenie jest taki sam, jak w pierwotnym dochodzeniu, tj. cyklaminian sodu klasyfikowany obecnie w ramach kodu CN ex 2929 90 00.
(10) Cyklaminian sodu jest produktem stosowanym jako substancja dodatkowa, dopuszczona we Wspólnocie Europejskiej i w wielu innych krajach jako substancja słodząca w żywności niskokalorycznej i dietetycznej oraz w napojach. Jest on powszechnie stosowany jako dodatek przez przemysł spożywczy oraz przez producentów niskokalorycznych i dietetycznych słodzików stołowych. Niewielkie ilości cyklaminianu sodu są również stosowane przez przemysł farmaceutyczny.
C. USTALENIA
(11) Celem ponownego dochodzenia było po pierwsze ustalenie, czy ceny eksportowe zmniejszyły się lub czy wystąpiły niewystarczające zmiany cen odsprzedaży lub dalszych cen sprzedaży we Wspólnocie w odniesieniu do cyklaminianu sodu pochodzącego z ChRL od momentu nałożenia środków pierwotnych. Jeżeli stwierdzono by wystąpienie absorpcji, należało by obliczyć margines dumpingu.
(12) Zgodnie z art. 12 rozporządzenia podstawowego umożliwiono importerom/użytkownikom i eksporterom przedstawienie dowodów uzasadniających spadek cen eksportowych oraz brak zmian cen odsprzedaży we Wspólnocie po nałożeniu środków ze względów innych niż absorpcja cła antydumpingowego.
1. Spadek cen eksportowych
(13) Podczas nowego OD sprzedaż produktu objętego postępowaniem pochodzącego z ChRL była zazwyczaj dokonywana bezpośrednio na rzecz niezależnych importerów i/lub dystrybutorów w UE. Zmiany cen eksportowych zostały ocenione poprzez porównanie, w odniesieniu do takich samych warunków dostawy, średniej ceny odnotowanej w nowym OD z ceną określoną podczas pierwotnego OD.
(14) Porównanie cen stosowanych przez przedsiębiorstwa współpracujące nie wykazało spadku średnich cen eksportowych cyklaminianu sodu pochodzącego z ChRL.
2. Zmiany cen odsprzedaży we Wspólnocie
(15) Zmiany cen we Wspólnocie na poziomie importera i/lub dystrybutora zostały ocenione poprzez porównanie średniej ceny odsprzedaży, w odniesieniu do takich samych warunków dostawy (DDP), łącznie z cłem konwencyjnym i po dodaniu cła antydumpingowego, w pierwotnym OD ze średnimi cenami odsprzedaży określonymi w nowym OD, łącznie z cłem konwencyjnym i cłem antydumpingowym. Należy zauważyć, że średnia konwencyjna stawka celna mająca zastosowanie do przywozu cyklaminianu sodu pochodzącego z ChRL zmniejszyła się o 1,5 % między dwoma wymienionymi OD. Cena odsprzedaży została ustalona na podstawie informacji przedłożonych przez importera we Wspólnocie, na rzecz którego eksporter współpracujący w ChRL dokonał większości przywozu.
(16) Porównanie wykazało, że średnia cena odsprzedaży cyklaminianu sodu pochodzącego z ChRL we Wspólnocie, wyrażona w euro, spadła o 10%.
Wahania kursu wymiany walut
(17) Podkreślono, że cyklaminian sodu pochodzący z ChRL był fakturowany w USD podczas pierwotnego i nowego OD. Dlatego też spadek cen odsprzedaży cyklaminianu sodu we Wspólnocie powinien zostać oszacowany z uwzględnieniem wahań kursu wymiany USD/EUR między pierwotnym OD i nowym OD.
(18) Po weryfikacji ustalono, że USD uległ deprecjacji w stosunku do EUR o 35 % między pierwotnym OD i nowym OD. W związku z tym, kiedy dokonywano porównania z uwzględnieniem wpływu wyżej wymienionej deprecjacji USD w stosunku do EUR, nie odnotowano żadnego spadku cen odsprzedaży we Wspólnocie między pierwotnym OD i nowym OD w rozumieniu art. 12 ust. 2 rozporządzenia podstawowego.
3. Przedsiębiorstwa niewspółpracujące
(19) Ustalono, że podczas tego ponownego dochodzenia grupa producentów eksportujących, którzy nie podlegali cłu antydumpingowemu nałożonemu na ich przywóz do Wspólnoty, dokonywała około 60 % obecnego wywozu z ChRL do UE, a współpracujący producenci eksportujący dokonywali 35 % wyżej wymienionego wywozu.
(20) Stwierdzono, iż przedsiębiorstwa niewspółpracujące dokonywały jedynie niewielkiej części tj. mniej niż 5 % całkowitego wywozu produktu objętego postępowaniem do Wspólnoty podczas nowego OD, dlatego też cło obowiązujące dla całego kraju powinno pozostać na niezmienionym poziomie.
D. WNIOSKI
(21) Uznano, że, w rozumieniu art. 12 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, absorpcja cła antydumpingowego nie miała miejsca, ponieważ nie stwierdzono spadku ceny eksportowej, a odnotowany spadek cen odsprzedaży cyklaminianu sodu pochodzącego z ChRL we Wspólnocie był mniejszy, niż można było się spodziewać ze względu na wahania kursu wymiany walut.
(22) W związku z tym ponowne dochodzenie w sprawie absorpcji dotyczące przywozu do Wspólnoty produktu objętego postępowaniem pochodzącego z ChRL powinno zostać zakończone,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 grudnia 2005 r.
| W imieniu Komisji | |
| Peter MANDELSON | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 461/2004 (Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 12).
(2) Dz.U. L 72 z 11.3.2004, str. 1.
(3) Dz.U. C 101 z 27.4.2005, str. 26.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.342.96 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2005/944/WE kończąca postępowanie w sprawie absorpcji dotyczące przywozu cyklaminianu sodu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej |
| Data aktu: | 19/12/2005 |
| Data ogłoszenia: | 24/12/2005 |