Zalecenie 2005/108/WE w sprawie dalszego badania poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w niektórych środkach spożywczych

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 4 lutego 2005 r.
w sprawie dalszego badania poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w niektórych środkach spożywczych

(notyfikowana jako dokument nr K(2005) 256)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/108/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 lutego 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211 tiret drugie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001(1) ustanawia maksymalne dopuszczalne poziomy wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), w szczególności benzo(a)pirenu w niektórych rodzajach żywności. W związku z pozostającymi wątpliwościami dotyczącymi poziomów rakotwórczych WWA w żywności rozporządzenie przewiduje przeprowadzenie rewizji ustaleń do dnia 1 kwietnia 2007 r. W związku z przeglądem konieczne jest uzyskanie informacji.

(2) Komitet Naukowy ds. Żywności (SCF) w opinii z dnia 4 grudnia 2002 r. stwierdził, że niektóre wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA) są substancjami rakotwórczymi o działaniu genotoksycznym. Mając na względzie brak progowej dawki dla substancji genotoksycznych, zalecane jest zredukowanie poziomu WWA w żywności do najniższych racjonalnie osiągalnych ilości. Komitet Naukowy ds. Żywności stwierdził, że benzo(a)piren może być stosowany jako marker występowania i rakotwórczego działania WWA w żywności zgodnie z wykazem w Załączniku. Do przyszłej oceny przydatności benzo(a)pirenu jako markera niezbędne są dalsze badania względnych proporcji tych WWA w żywności. Istnieją metody umożliwiające zbadanie wielu WWA.

(3) WWA mogą tworzyć się w czasie procesów ogrzewania, suszenia i wędzenia, podczas których produkty spalania wchodzą w bezpośredni kontakt z żywnością. W przypadku stwierdzenia wysokich poziomów WWA w żywności należy zbadać metody produkcji i przetwarzania. Przykładowo, procesy bezprzeponowego suszenia i podgrzewania stosowane przy produkcji olejów jadalnych, na przykład oliwy z wytłoków oliwnych, mogą być przyczyną wysokich poziomów WWA. Węgiel aktywny może być stosowany do usuwania benzo(a)pirenu podczas rafinacji olejów. Jednakże nie wiadomo, czy procesy rafinacji skutecznie usuwają wszystkie WWA, o których mowa. Należy stosować takie metody produkcji i przetwarzania, które zapobiegają wstępnemu zanieczyszczeniu WWA surowych olejów,

NINIEJSZYM ZALECA:

1) Przeprowadzenie badań odpowiednich poziomów benzo(a)-pirenu i innych wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), w szczególności substancji zaliczonych przez Komitet Naukowy ds. Żywności do rakotwórczych, zgodnie z wykazem w Załączniku(2). Przeprowadzenie oceny względnych proporcji występowania tych WWA w żywności wymienionej w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 208/2005. Zbadanie również poziomów WWA w innych rodzajach żywności, która może zawierać duże ilości WWA, takiej jak suszone owoce i suplementy diety. Należy zgłosić poziom każdego rakotwórczego WWA, oznaczonego w poszczególnych próbkach określonych rodzajów żywności. Przykładowo, należy podać odpowiednie poziomy WWA oznaczone w każdej pojedynczej próbce oliwy z wytłoków oliwnych, oleju słonecznikowego, ryb wędzonych (wraz z nazwą gatunku) lub szynki wędzonej, itp. Komisja zbierze i przedstawi pierwotne dane. Wyniki badań należy przekazać Komisji do dnia 31 października 2006 r.; zostaną one wykorzystane przy przeglądzie maksymalnych poziomów i ocenie przydatności benzo(a)pirenu jako markera do dnia 1 kwietnia 2007 r.

2) Zbadanie metod produkcji i przetwarzania olejów jadalnych i tłuszczów. W przypadku gdy produkcja olejów jadalnych i tłuszczów odbywa się przy zastosowaniu metod, które mogą powodować zanieczyszczenie surowego oleju lub tłuszczu wysokimi poziomami WWA, jak np. procesy bezprzeponowego suszenia lub ogrzewania, należy wraz z producentami poszukać metod alternatywnych lub je zoptymalizować w celu obniżenia poziomów WWA. Do dnia 31 października 2006 r. należy przekazać Komisji wyniki oraz sprawozdanie z postępów prac mających na celu unikanie stosowania metod mogących powodować zanieczyszczenie.

3) Zbadanie metod produkcji i przetwarzania stosowanych podczas wędzenia i suszenia żywności. W przypadku gdy stosowane metody mogą powodować zanieczyszczenie wysokimi poziomami WWA, należy wraz z producentami zbadać alternatywne metody lub je zoptymalizować w celu obniżenia poziomów WWA. Do dnia 31 października 2006 r. należy przekazać Komisji wyniki oraz sprawozdanie z postępów prac mających na celu unikanie stosowania metod mogących powodować zanieczyszczenie.

4) Zbadanie obecności i sposobów zapobiegania występowaniu WWA w maśle kakaowym i przekazanie wyników i wniosków Komisji do dnia 31 października 2006 r. Wymagane informacje dotyczą poziomów benzo(a)pirenu i innych WWA w maśle kakaowym, źródeł ewentualnego zanieczyszczenia i możliwych sposobów zmniejszenia tego zanieczyszczenia. Informacje te zostaną wykorzystane przy przeglądzie derogacji dla masła kakaowego obecnie wymienionego w rozporządzeniu (WE) nr 208/2005.

5) Dostarczenie informacji uzyskanych w trakcie wszelkich innych badań dotyczących środowiskowych źródeł zanieczyszczenia żywności WWA.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 lutego 2005 r.

W imieniu Komisj
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 208/2005 (patrz: str. 3 niniejszego Dziennika Urzędowego).

(2) Nowe informacje na temat PAH, niepodane przez Naukowy Komitet ds. Żywności, są również przydatne, jeśli mają znaczenie dla zdrowia publicznego.

ZAŁĄCZNIK

Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA) zaliczone przez Komitet Naukowy ds. Żywności (1) do rakotwórczych, wymagające dalszych badań zawartości w niektórych środkach spożywczych:

benzo(a)antracen

benzo(b)fluoranten

benzo(j)fluoranten

benzo(k)fluoranten

benzo(g,h,i)perylen

benzo(a)piren

chryzen

cyclopenta(c,d)piren

dibenzo(a,h)antracen

dibenzo(a,e)piren

dibenzo(a,h)piren

dibenzo(a,i)piren

dibenzo(a,l)piren

indeno(1,2,3-cd)piren

5-metylochryzen

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.34.43

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2005/108/WE w sprawie dalszego badania poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w niektórych środkach spożywczych
Data aktu: 04/02/2005
Data ogłoszenia: 08/02/2005
Data wejścia w życie: 08/02/2005