uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 oraz (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 28 ust. 3 i 145 lit. c),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 796/2004(2) określa metodę obliczania zmniejszenia, które być może będzie musiało być zastosowane w odniesieniu do płatności bezpośrednich określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1782/2003. Metoda ta wymaga wyjaśnienia. W tym celu należy określić sekwencję obliczania ewentualnego zmniejszenia płatności.
(2) Artykuły 64, 70, 71 i 143b rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 przewidują ustalenie przez Komisję pułapów budżetowych dla każdej z płatności bezpośrednich, o których mowa. Należy ustanowić przepisy określające, czy i w jakim zakresie wyżej wspomniane pułapy budżetowe są przekroczone. Przy ustanawianiu wspomnianych przepisów należy uniknąć sytuacji, w której konsekwencje nieprawidłowości przypisywanych indywidualnym wnioskodawcom ubiegającym się o pomoc mają wpływ na obliczenie wspomnianego przekroczenia.
(3) Artykuły 10 i 11 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 przewidują zmniejszenie płatności i, jeżeli konieczne, dostosowanie wszystkich płatności bezpośrednich, które mają być przyznane na dany rok kalendarzowy, ze względu na, odpowiednio, modulację i dyscyplinę finansowę. Odpowiednie przepisy wykonawcze muszą być dostosowane do nowej sekwencji obliczenia zmniejszenia płatności w procesie obliczania kwoty płatności dokonywanych na rzecz rolników.
(4) Artykuł 79 rozporządzenia (WE) nr 796/2004 określa metodę ustalenia, czy próg 5.000 EUR, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, został osiągnięty. Ze względu na nową sekwencję obliczania zmniejszenia płatności należy dostosować wyżej wspomnianą metodę.
(5) Szereg Państw Członkowskich napotyka rozmaite trudności w zakończeniu działań niezbędnych do zastosowania systemów pomocy wprowadzonych rozporządzeniem (WE) nr 1782/2003. W takich przypadkach należy zatem upoważnić Państwa Członkowskie, w drodze odstępstwa od art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, do przyznania płatności w dwóch ratach. Jednakże, w celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty, Państwa Członkowskie powinny przyznać pierwszą ratę tylko do poziomu kwoty, która została już uznana za kwalifikującą się i w odniesieniu do której jest jasne, że nie jest ona wyższa od ogólnej kwoty, która ma być wypłacona.
(6) W wyniku zmiany sekwencji obliczania zmniejszenia płatności w procesie obliczania kwoty płatności bezpośrednich niektóre Państwa Członkowskie muszą dostosować swoje systemy zarządzania systemami pomocy, o których mowa. W celu uniknięcia sytuacji, gdy takie dostosowania prowadzą do opóźnień płatności na 2005 r., Państwa Członkowskie powinny być upoważnione, w odniesieniu do niektórych systemów pomocy, do zastosowania nowej sekwencji obliczania zmniejszenia płatności, po raz pierwszy w odniesieniu do wniosków o pomoc złożonych na rok 2006.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 listopada 2005 r.
| W imieniu Komisji | |
| Mariann FISCHER BOEL | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 118/2005 (Dz.U. L 24 z 27.1.2005, str. 15).
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 436/2005 (Dz.U. L 72 z 18.3.2005, str. 4).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.314.10 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1954/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 796/2004 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w zakresie wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników oraz wprowadzające odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do płatności z tytułu pomocy |
| Data aktu: | 29/11/2005 |
| Data ogłoszenia: | 30/11/2005 |
| Data wejścia w życie: | 30/11/2005, 01/01/2005 |