Decyzja 2005/85/WE nakładająca szczególne warunki importu pistacji oraz niektórych produktów uzyskanych z pistacji pochodzących lub sprowadzanych z Iranu

DECYZJA KOMISJI
z dnia 26 stycznia 2005 r.
nakładająca szczególne warunki importu pistacji oraz niektórych produktów uzyskanych z pistacji pochodzących lub sprowadzanych z Iranu

(notyfikowana jako dokument nr K(2005) 117)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/85/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 lutego 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 97/830/WE z dnia 11 grudnia 1997 r. uchylająca decyzję Komisji 97/613/WE i nakładająca szczególne warunki na przywóz pistacji oraz niektórych produktów uzyskanych z pistacji pochodzących lub sprowadzanych z Iranu(2) była kilkakrotnie zmieniana.

(2) Podstawę prawną decyzji Komisji 97/830/WE stanowi art. 10 dyrektywy Rady 93/43/WE z dnia 14 czerwca 1993 r. w sprawie higieny środków spożywczych(3). Dyrektywa 93/43/EWG zostanie uchylona z dniem 1 stycznia 2006 r. rozporządzeniem (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(4). Rozporządzenie, o którym mowa przestaje stanowić podstawę prawną dla środków ochronnych.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 stanowi, iż w przypadku żywności lub paszy pochodzącej z Państwa Członkowskiego Wspólnoty lub przywożonej z państw trzecich, co do której wiadomo, że może stanowić poważne ryzyko dla zdrowia ludzi, zwierząt i dla środowiska naturalnego, należy podjąć odpowiednie środki zaradcze.

(4) Wielokrotnie zdarzało się, że w pistacjach pochodzących z Iranu lub stamtąd sprowadzanych stwierdzano skażenie nadmierną ilością aflatoksyny B1.

(5) Komitet Naukowy ds. Żywności stwierdził, iż aflatoksyna B1 jest substancją o silnych właściwościach genotoksycznych i rakotwórczych, która nawet w małych dawkach przyczynia się do wystąpienia ryzyka zachorowania na raka wątroby.

(6) W związku z powyższym import pistacji z Iranu stanowi poważne zagrożenie zdrowia publicznego na terenie Wspólnoty, dlatego zachodzi konieczność przyjęcia środków ochronnych na poziomie wspólnotowym.

(7) Inspekcja warunków sanitarnych w Iranie przeprowadzona po raz pierwszy w roku 1997 przez Biuro ds. Żywności i Weterynarii (FVO) Komisji ujawniła konieczność wprowadzenia usprawnień w dziedzinie higieny oraz metod pozwalających dokładnie ustalić kraj pochodzenia pistacji. Zespół przeprowadzający inspekcję nie zdołał zbadać wszystkich etapów obróbki poprzedzających wywóz pistacji z Iranu. Władze irańskie zobowiązały się w szczególności do wprowadzenia usprawnień dotyczących produkcji, obróbki, sortowania, przetwarzania, pakowania oraz transportu pistacji. W związku z powyższym wynikła konieczność objęcia pistacji oraz niektórych produktów uzyskanych z pistacji pochodzących z Iranu warunkami specjalnymi w celu zapewnienia zwiększonej ochrony zdrowia publicznego obywateli Wspólnoty. Kolejne inspekcje zostały przeprowadzone w latach 1998 i 2001. Pomimo stwierdzenia istotnej poprawy w zakresie warunków sanitarnych oraz ustalenia kraju pochodzenia pistacji wciąż zasadne jest zachowanie tych warunków w stosunku do wyżej wymienionych produktów irańskich w celu ochrony zdrowia publicznego.

(8) Dopuszcza się import pistacji oraz niektórych produktów pochodnych pistacji z Iranu z zastrzeżeniem spełnienia warunków szczególnych.

(9) Warunki te dotyczą m.in. konieczności jednoznacznego dowiedzenia, że sprowadzane pistacje i produkty z nich uzyskane były produkowane, sortowane, poddane obróbce, przetwarzane, pakowane i transportowane zgodnie z przyjętymi zasadami higieny. Należy również określić zawartość aflatoksyny B1 oraz całkowitą zawartość aflatoksyn w próbkach pobranych z dostaw bezpośrednio przed opuszczeniem terytorium Iranu.

(10) Ponadto konieczne jest otrzymanie od władz irańskich dokumentów potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków w przypadku każdej dostawy pistacji pochodzących z Iranu lub stamtąd sprowadzanych. Dokumentacja ta powinna uwzględniać warunki produkcji, sortowania, obróbki, przetwarzania, pakowania oraz transportu pistacji, jak również zawierać wyniki analiz laboratoryjnych dotyczących pomiarów zawartości aflatoksyny B1 oraz zawartości całkowitej aflatoksyn w danej partii towaru.

(11) W interesie zdrowia publicznego Państwa Członkowskie będą na bieżąco informować Komisję za pośrednictwem okresowych sprawozdań na temat wyników wszystkich analiz przeprowadzanych w ramach oficjalnej kontroli dostaw pistacji i ich produktów pochodnych z Iranu. Sprawozdania te powinny stanowić uzupełnienie dokumentacji składanej zgodnie z obowiązkiem powiadamiania wynikającym z wprowadzenia Systemu Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznych Produktach Żywnościowych i Środkach Żywienia Zwierząt (RASFF) ustanowionego na mocy rozporządzenia (WE) nr 178/2002.

(12) Ważne jest zapewnienie wspólnego dla całej Wspólnoty, zharmonizowanego systemu pobierania próbek i analizy dostaw pistacji i produktów z nich otrzymanych przywożonych z Iranu.

(13) Kontrole przeprowadzone w latach 2003 i 2004 wykazały, iż znaczna część dostaw pistacji pochodzących z Iranu zawierała nadmierne ilości aflatoksyn. Dlatego zachodzi uzasadniona konieczność skrócenia okresu ważności świadectw zdrowia w celu ograniczenia czasu transportu i składowania pistacji w sposób uniemożliwiający powstawanie tych niepożądanych substancji.

(14) Wypełnianie przepisów niniejszej decyzji powinno być poddawane kontroli z uwzględnieniem informacji i gwarancji pochodzących od właściwych władz irańskich, jak również wyników badań przeprowadzanych przez Państwa Członkowskie w celu ustalenia, czy wprowadzone warunki szczególne zapewniają wystarczający poziom ochrony zdrowia publicznego na terenie Wspólnoty oraz oszacowania ich dalszej przydatności.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji mają znaczący wpływ na środki przeznaczone na przeprowadzanie kontroli przez Państwa Członkowskie. Dlatego należy zapewnić, aby wszystkie koszty związane m.in. z pobieraniem próbek, analizą i składowaniem pistacji oraz wszelkie koszty związane z urzędowymi środkami podejmowanymi w odniesieniu do dostaw niespełniających wymagań sanitarnych były ponoszone przez importera danej partii towaru lub inny zainteresowany podmiot branży spożywczej.

(16) Należy zatem uchylić decyzję 97/830/WE.

(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie mogą importować:

– pistacje objęte kodem CN 0802 50 00 oraz

– prażone pistacje objęte kodami CN 2008 19 13 i 2008 19 93,

pochodzące lub sprowadzane z Iranu jedynie pod warunkiem, że dana partia towaru została opatrzona dokumentacją zawierającą wyniki urzędowego pobierania próbek i analiz oraz świadectwem jakości zdrowotnej znajdującym się w załączniku I do niniejszej decyzji, wypełnionym, podpisanym i potwierdzonym przez przedstawiciela irańskiego Ministerstwa Zdrowia. Świadectwo zdrowia jest ważne dla importu dokonanego w ciągu maksymalnie 4 miesięcy od daty wydania dokumentu.

2.
Dopuszcza się import na teren Wspólnoty produktów wymienionych w ust. 1 niniejszej decyzji wyłącznie przez punkty wwozowe wymienione w załączniku II do niniejszej decyzji.
3.
Każda partia towarów wymienionych w art. 1 ust. 1 niniejszej decyzji powinna zostać oznaczona kodem odpowiadającym oznaczeniu kodowemu umieszczonemu na wynikach urzędowego pobierania próbek i analizy produktów oraz na świadectwie jakości zdrowotnej, o którym mowa w art. 1 ust. 1 niniejszej decyzji.
4.
Właściwe władze wszystkich Państw Członkowskich powinny zapewnić stosowne kontrole dokumentacji dotyczącej produktów wymienionych w ust. 1 niniejszej decyzji w celu ustalenia, czy spełnia ona wymagania w zakresie świadectwa jakości zdrowotnej oraz wyników pobierania próbek, które określone są w ust. 1.
5.
Właściwe władze wszystkich Państw Członkowskich powinny pobierać do analizy próbkę z każdej partii towarów wymienionych w ust. 1 niniejszej decyzji w celu zbadania zawartości aflatoksyny B1 oraz całkowitej zawartości aflatoksyn przed wprowadzeniem do obrotu towarów importowanych w danym punkcie wwozowym Wspólnoty.

Państwa Członkowskie powinny dostarczać Komisji kwartalne sprawozdania zawierające wyniki wszystkich analiz uzyskanych w trakcie urzędowych kontroli dostaw produktów wymienionych w ust. 1 niniejszej decyzji. Sprawozdania te należy składać w pierwszym miesiącu każdego nowego kwartału (czyli w kwietniu, lipcu, październiku i styczniu).

6.
Każda partia towaru objęta próbkobraniem i analizą powinna zostać zatrzymana w punkcie wwozowym Wspólnoty nie dłużej niż przez okres 15 dni roboczych przed wprowadzeniem do obrotu. Właściwe władze Państwa Członkowskiego importującego daną partię towaru powinny wydać towarzyszący jej urzędowy dokument stwierdzający fakt poddania towaru pobieraniu próbek i analizie oraz zawierający wyniki analiz.
7.
W przypadku partii towaru, która została podzielona, kopie świadectwa jakości zdrowotnej oraz innych urzędowych dokumentów towarzyszących dostawie określonych w ust. 1 i 6 niniejszej decyzji, poświadczone przez właściwe władze Państwa Członkowskiego, na którego terytorium doszło do podziału partii towaru, powinny zostać dołączone do wszystkich części podzielonej partii towaru aż do etapu sprzedaży hurtowej włącznie.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja powinna podlegać przeglądowi z uwzględnieniem informacji i gwarancji pochodzących od właściwych władz irańskich, jak również wyników badań przeprowadzanych przez Państwa Członkowskie w celu ustalenia, czy wprowadzone warunki szczególne wymienione w art. 1 zapewniają wystarczający poziom ochrony zdrowia publicznego na terenie Wspólnoty oraz oszacowania ich dalszej zasadności.

Artykuł  3

Wszystkimi kosztami związanymi z pobieraniem próbek, analizą, przechowywaniem badanych towarów oraz z wydawaniem odpowiedniego dokumentu oraz kopii świadectwa jakości zdrowotnej i towarzyszących dostawie włącznie z kopią świadectwa jakości zdrowotnej i dokumentów wymienionych w art. 1 ust. 4 do 7 niniejszej decyzji, powinien zostać obciążony podmiot branży spożywczej odpowiedzialny za daną dostawę lub jego przedstawiciel.

Ponadto wszelkie koszty związane z czynnościami urzędowymi podejmowanymi przez właściwe władze w zakresie dostaw pistacji i niektórych produktów z nich otrzymanych wyprodukowanych w Iranie lub stamtąd sprowadzanych, które nie spełniają wymagań niniejszej decyzji, powinny zostać poniesione przez podmiot branży spożywczej odpowiedzialny za daną dostawę lub przez jego przedstawiciela.

Artykuł  4

Niniejszym uchyla się decyzję 97/830/WE.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dnia 1 lutego 2005 r.

Państwa Członkowskie powinny podjąć środki gwarantujące przestrzeganie niniejszej decyzji oraz bezzwłocznie powiadomić Komisję o ich podjęciu.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 stycznia 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1642/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 4).

(2) Dz.U. L 343 z 13.12.1997, str. 30. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2004/429/WE (Dz.U. L 154 z 30.4.2004, str. 19. Sprostowanie opublikowane w Dz.U. L 189 z 27.5.2004, str. 13).

(3) Dz.U. L 175 z 19.7.1993, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(4) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 1. Spostowanie opublikowane w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 3.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Świadectwo jakości zdrowotnej dotyczące importu pistacji i niektórych produktów uzyskanych z pistacji pochodzących lub sprowadzanych z Iranu do Wspólnoty Europejskiej

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

Spis punktów wwozowych, przez które może być dokonywany import na teren Wspólnoty pistacji i niektórych produktów uzyskanych z pistacji pochodzących lub sprowadzanych z Iranu

Państwo Członkowskie Nazwa punktu wwozowego
Belgia Antwerpen, Zeebrugge, Brussel/Bruxelles, Aalst
Republika Czeska Celní úřad Praha D5
Dania Wszystkie duńskie porty i lotniska
Niemcy HZA Lörrach - ZA Weil am Rhein - Autobahn, HZA Stuttgart - ZA Flughafen, HZA München - ZA München - Flughafen, Bezirksamt Reinickendorf von Berlin, Abteilung Finanzen, Wirtschaft und Kultur, Veterinär- und Lebensmittelaufsichtsamt, Grenzkontrollstelle, HZA Frankfurt (Oder) - ZA Autobahn, HZA Cottbus - ZA Forst - Autobahn, HZA Bremen - ZA Neustädter Hafen, HZA Bremen - ZA Bremerhaven, HZA Hamburg - Hafen - ZA Waltershof, HZA Hamburg - Stadt, HZA Itzehoe - ZA Hamburg - Flughafen, HZA Frankfurt-am-Main -Flughafen, HZA Braunschweig-Abfertigungsstelle, HZA Hannover Hamburger Allee, HZA Koblenz - ZA Hahn - Flughafen, HZA Oldenburg - ZA Wilhelmshaven, HZA Bielefeld - ZA Eckendorfer Straße Bielefeld, HZA Erfurt - ZA Eisenach, HZA Potsdam - ZA Ludwigsfelde, HZA Potsdam - ZA Berlin - Flughafen Schönefeld, HZA Augsburg - ZA Memmingen, HZA Ulm - ZA Ulm (Donautal), HZA Karlsruhe - ZA Karlsruhe, HZA Berlin - ZA Dreilinden, HZA Gießen - ZA Gießen, HZA Gießen - ZA Marburg, HZA Singen - ZA Bahnhof, HZA Lörrach - ZA Weil am Rhein - Schusterinsel, HZA Hamburg-Stadt - ZA Oberelbe, HZA Hamburg-Stadt - ZA Oberelbe - Abfertigungsstelle Billbrook, HZA Hamburg-Stadt - ZA Oberelbe - Abfertigungsstelle Großmarkt, HZA Potsdam - ZA Berlin - Flüghafen Schönefeld, HZA Düsseldorf - ZA Düsseldorf Nord, HZA Stralsund (HZA HST) - ZA Ludwigslust (ZA LWL)
Estonia Punkt kontroli granicznej w porcie Muuga, punkt kontroli granicznej w porcie Paljassaare, punkt kontroli granicznej w porcie Paldiski-Lõuna, punkt kontroli granicznej w porcie Dirhami, punkt drogowej kontroli granicznej w Luhamaa, punkt samochodowej kontroli granicznej w Narva
Grecja Athina, Pireas, Elefsis, Aerodromio ton Athinon, Thessaloniki, Volos, Patra, Iraklion tis Kritis, Aerodromio tis Kritis, Euzoni, Idomeni, Ormenio, Kipi, Kakavia, Niki, Promahonas, Pithio, Igoumenitsa, Kristalopigi
Hiszpania Algeciras (Puerto), Alicante (Aeropuerto, Puerto), Almeria (Aeropuerto, Puerto), Asturias (Aeropuerto), Barcelona (Aeropuerto, Puerto, Ferrocarril), Bilbao (Aeropuerto, Puerto), Cadiz (Puerto), Cartagena (Puerto), Castellon (Puerto), Ceuta (Puerto), Gijón (Puerto), Huelva (Puerto), Irun (Carretera), La Coruña (Puerto), La Junquera (Carretera) Las Palmas de Gran Canaria (Aeropuerto, Puerto), Madrid (Aeropuerto, Ferrocarril), Malaga (Aeropuerto, Puerto), Marin (Puerto), Melilla (Puerto), Murcia (Ferrocarril), Palma de Mallorca (Aeropuerto, Puerto), Pasajes (Puerto), San Sebastián (Aeropuerto), Santa Cruz de Tenerife (Puerto), Santander (Aeropuerto, Puerto), Santiago de Compostela (Aeropuerto), Sevilla (Aeropuerto, Puerto), Tarragona (Puerto), Tenerife Norte (Aeropuerto), Tenerife Sur (Aeropuerto), Valencia (Aeropuerto, Puerto), Vigo (Aeropuerto, Puerto), Villagarcia (Puerto), Vitoria (Aeropuerto), Zaragoza (Aeropuerto)
Francja Marseille (Bouches-du-Rhone), Le Havre (Seine-Maritime), Rungis MIN (Val-de-Marne), Lyon Chassieu CRD (Rhône), Strasbourg CRD (Bas-Rhin), Lille CRD (Nord), Saint-Nazaire Montoir CRD (Loire-Atlantique), Agen (Lot-et-Garonne), Port de la Pointe des Galets à la Réunion
Irlandia Dublin - port i lotnisko,
Cork - port i lotnisko,
Shannon - lotnisko
Włochy Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Ancona
Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Bari
Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Genova
Ufficio Sanità Marittima di Livorno
Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Napoli
Ufficio Sanità Marittima di Ravenna
Ufficio Sanità Marittima di Salerno
Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Trieste
Dogana di Fernetti - Interporto Monrupino (Trieste)
Ufficio di Sanità Marittima di La Spezia
Ufficio di Sanità Marittima e Aerea di Venezia
Ufficio di Sanità Marittima e Aerea di ReggioCalabria
Cypr Port Limassol, lotnisko w Larnace
Łotwa Grebneva, - samochodowe przejście graniczne z Rosją
Terehova - samochodowe przejście graniczne z Rosją
Pātarnieki - samochodowe przejście graniczne z Białorusią
Silene - samochodowe przejście graniczne z Białorusią
Daugavpils - towarowa stacja kolejowa
Rēzekne - towarowa stacja kolejowa
Liepāja - port morski
Ventspils - port morski
Ryga - port morski
Ryga - lotnisko
Ryga - punkt odprawy celnej
Litwa Przejścia samochodowe: Kybartai, Lavoriškės, Medininkai, Panemunė, Šalčininkai
Lotnisko: Wilno
Port morski: Malkų įlankos, Molo, Pilies
Przejścia kolejowe: Kena, Kybartai, Pagėgiai
Luksemburg Centre Douanier, Croix de Gasperich, Luxembourg
Administration des Douanes et Accises, Bureau Luxembourg-Aéroport, Niederanven
Węgry Ferihegy - Budapest - lotnisko
Záhony - Szabolcs-Szatmár-Bereg - samochodowe przejście graniczne
Eperjeske - Szabolcs-Szatmár-Bereg - przejście kolejowe
Nagylak - Csongrád - samochodowe przejście graniczne
Lökösháza - Békés - samochodowe przejście graniczne
Röszke - Csongrád - samochodowe przejście graniczne
Kelebia - Bács-Kiskun - przejście kolejowe
Letenye - Zala - samochodowe przejście graniczne
Gyékényes - Somogy - przejście kolejowe
Mohács - Baranya - port
Malta Malta Freeport, międzynarodowe lotnisko na Malcie oraz Wielki Port
Niderlandy Wszystkie porty, lotniska oraz przejścia graniczne
Austria HZA Feldkirch, HZA Graz, Nickelsdorf, Spielfeld, HZA Wien, ZA Wels, ZA Kledering, ZA Flughafen Wien, HZA Salzburg, ZA Klingenbach/Zweigstelle Sopron, ZA Karawankentunnel, ZA Villach
Polska Bezledy - Warmińsko-Mazurskie - samochodowe przejście graniczne
Kuźnica Białostocka - Podlaskie - samochodowe przejście graniczne
Bobrowniki - Podlaskie - samochodowe przejście graniczne
Koroszczyn - Lubelskie - samochodowe przejście graniczne
Dorohusk - Lubelskie - samochodowe i kolejowe przejście graniczne
Gdynia - Pomorskie - morskie przejście graniczne
Gdańsk - Pomorskie - morskie przejście graniczne
Medyka-Przemyśl - Podkarpackie - kolejowe przejście graniczne
Medyka - Podkarpackie - samochodowe przejście graniczne
Korczowa - Podkarpackie - samochodowe przejście graniczne
Jasionka - Podkarpackie - lotnicze przejście graniczne
Szczecin - Zachodnio - Pomorskie - morskie przejście graniczne
Świnoujście - Zachodnio - Pomorskie - morskie przejście graniczne
Kołobrzeg - Zachodnio - Pomorskie - morskie przejście graniczne
Portugalia Lisboa, Leixões
Słowenia Obrežje - samochodowe przejście graniczne
Koper - morskie przejście graniczne
Dobova - kolejowe przejście graniczne
Brnik (port lotniczy)
Jelšane (droga)
Ljubljana (połączenie kolejowe i drogowe)
Sežana (połączenie kolejowe i drogowe)
Słowacja Vyšné Nemecké - samochodowe przejście graniczne, Čierna nad Tisou - przejście kolejowe
Finlandia Wszystkie fińskie urzędy celne.
Szwecja Göteborg, Stockholm, Helsingborg, Landvetter, Arlanda, Norrköping
Zjednoczone Królestwo Belfast, Dover, Felixstowe, lotnisko Gatwick, Goole, Grimsby, Harwich, lotnisko Heathrow, Hull, Immingham, Ipswich, Leith, Liverpool, Londyn (wraz z Tilbury, Thamesport i Sheerness), lotnisko w Manchesterze, baza kontenerów w Manchesterze, międzynarodowy terminal frachtowy w Manchesterze, Manchester (wraz z portem Ellesmere), Middlesborough, Southampton.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024