Dyrektywa 2005/74/WE zmieniająca dyrektywę Rady 90/642/EWG w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości etofumesatu, lambda-cyhalotryny, metomylu, pimetrozyny oraz tiabendazolu

DYREKTYWA KOMISJI 2005/74/WE
z dnia 25 października 2005 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 90/642/EWG w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości etofumesatu, lambda-cyhalotryny, metomylu, pimetrozyny oraz tiabendazolu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(2), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za udzielanie zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin wobec określonych upraw. Takie zezwolenia muszą być udzielane na podstawie oceny wywoływanych przez nie skutków dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz ich wpływu na środowisko. Elementy, które należy uwzględnić podczas przeprowadzania ocen, obejmują narażenie użytkowników i osób postronnych oraz wpływ na środowisko lądowe, wodne i powietrzne, a także wpływ na ludzi i zwierzęta poprzez spożycie pozostałości zalegających w uprawach, wobec których je zastosowano.

(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDPP) odzwierciedlają minimalne ilości pestycydów zużyte w celu zapewnienia skutecznej ochrony roślin, stosowane w taki sposób, aby pozostałości były możliwie jak najmniejsze i mieściły się w dopuszczalnych granicach z toksykologicznego punktu widzenia, zwłaszcza pod względem spożycia.

(3) NDPP pestycydów powinny być poddawane przeglądowi. Mogą one zostać zmienione w związku z nowymi zastosowaniami, informacjami i danymi.

(4) NDPP są ustalane na niższym poziomie oznaczania analitycznego, gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie, które zostało dozwolone przez Państwa Członkowskie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w państwach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu na rynku Wspólnoty, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.

(5) Informacje o nowych lub zmienionych zastosowaniach niektórych pestycydów objętych dyrektywą 90/642/EWG zostały przekazane Komisji. Dotyczy to etofumesatu, lambda-cyhalotryny, metomylu, pimetrozyny oraz tiabendazolu.

W przypadku lambda-cyhalotryny, metomylu i pimetrozyny, dla których istnieje określona dawka ostrego narażenia, ostre narażenie konsumentów na te pestycydy za pośrednictwem produktów spożywczych mogących zawierać pozostałości tych pestycydów zostało ocenione i obliczone zgodnie z procedurami i praktykami dtosowanymi obecnie we Wspólnocie, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Uwzględnione zostały także opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych, wobec których zastosowano pestycydy. Ocena spożycia lambda-cyhalotryny, metomylu i pimetrozyny wykazała, że przy założonym NDPP dawka ostrego narażenia nie zostanie przekroczona. W przypadku etofumesatu i tiabendazolu analiza dostępnych informacji wykazała, że nie jest konieczne określenie dawki ostrego narażenia i nie jest potrzebna ocena krótkoterminowa.

(6) Z tego względu należy ustalić nowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości tych pestycydów.

(7) W świetle naukowego i technologicznego rozwoju stosowne może być ustalenie NDPP w przypadku stosunkowo nowych produktów we Wspólnocie, takich jak "papaja" czy "maniok". Należy zatem odpowiednio zmienić wykaz przykładów w grupach wyszczególnionych w załączniku I do dyrektywy 90/642/EWG.

(8) Ustalenie lub zmiana tymczasowych NDPP na poziomie Wspólnoty nie wyklucza ustalania przez Państwa Członkowskie tymczasowych NDPP etofumesatu zgodnie z art. 4. ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i załącznika VI do niej. Uznaje się, że okres czterech lat jest wystarczający na dopuszczenie dalszych zastosowań przedmiotowej substancji czynnej. Po upływie tego okresu tymczasowe NDPP staną się ostateczne.

(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 90/642/EWG dodaje się pozycję "papaja" w pkt 1 ppkt vi) "Owoce różne" między pozycją "oliwki" a "owoce męczennicy". W załączniku I do dyrektywy 90/642/EWG dodaje się pozycję "maniok" w pkt 2 ppkt i) "Warzywa korzeniowe i bulwiaste" między pozycją "marchew" a "selery".

Artykuł  2

W dyrektywie 90/642/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku II najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości etofumesatu, lambda-cyhalotryny, metomylu oraz pimetrozyny zastępuje się poziomami określonymi w załączniku I do niniejszej dyrektywy;

2) w załączniku II dodaje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości etofumesatu, jak określono w załączniku II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują najpóźniej do dnia 26 kwietnia 2006 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne dla przestrzegania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji teksty tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami i niniejszą dyrektywą.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 27 kwietnia 2006 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie muszą zawierać odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to musi towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 października 2005 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/48/WE (Dz.U. L 219 z 24.8.2005, str. 29).

(2) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 70 z 16.3.2005, str. 1).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

(1)

Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości Pimetrozyna Lambdacyhalotryna Etofumesat (suma etofumesatu i metabolitu 2,3-dihydro-3,3-dimetyl-2-okso-benzofuran-5-yl siarczanu metanu wyrażonego jako etofumesat) Metomyl/tiodikarb (suma wyrażona jako metomyl) Tiabendazol
1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane przez zamrażanie, niezawierające dodatku cukru; orzechy 0,05(*)(p)
i) OWOCE CYTRUSOWE 0,3(p)
Grejpfruty 0,1 0,5
Cytryny 0,2 1
Limy 0,2 1
Mandarynki (łącznie z klementynkami i podobnymi hybrydami) 0,2 1
Pomarańcze 0,1 0,5
Pomelo 0,1 0,5
Pozostałe 0,02(*) 0,05(*)
ii) ORZECHY Z DRZEW ORZECHOWYCH (w łupinach lub bez) 0,02(*)(p) 0,05(*) 0,05(*) 0,1(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzechy Pekany
Orzechy sosny
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,02(*)(p) 0,1 0,2
Jabłka 5
Gruszki 5
Pigwy
Pozostałe 0,05(*)
iv) OWOCE PESTKOWE 0,05(*)
Morele 0,05(p) 0,2 0,2
Wiśnie 0,1
Brzoskwinie (włącznie z nektarynami i podobnymi hybrydami) 0,05(p) 0,2 0,2
Śliwki 0,5
Pozostałe 0,02(*)(p) 0,1 0,05(*)
v) JAGODY I DROBNE OWOCE 0,02(*)(p) 0,05(*)
a) Winogrona deserowe i do produkcji wina 0,2
Winogrona deserowe 0,05(*)
Winogrona do produkcji wina 1
b) Truskawki (inne niż dzikie) 0,5 0,05(*)
c) Owoce leśne (inne niż dzikie) 0,02(*) 0,05(*)
Jeżyny
Jeżyny popielice
Owoce mieszańców malin z jeżynami
Maliny
Pozostałe
d) Pozostałe drobne owoce i jagody (inne niż dzikie) 0,05(*)
Borówki czarne
Żurawiny
Porzeczki (czerwone, czarne i białe) 0,1
Agrest 0,1
Pozostałe 0,02(*)
e) Dzikie jagody i dzikie owoce 0,2 0,05(*)
vi) OWOCE RÓŻNE 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,05(*)
Awokado 15
Banany 5
Daktyle
Figi
Owoce kiwi
Kumkwat
Litchi
Owoce mango 5
Oliwki
Papaja 10
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe 0,05(*)
2. Warzywa świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone
i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,02(*)(p)
Burak 0,1(p)
Marchew
Maniok 15
Seler 0,1
Chrzan
Karczochy jerozolimskie
Pasternak
Pietruszka korzeniowa
Rzodkiewka 0,1 0,5
Salsefia
Słodkie ziemniaki 15
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn 15
Pozostałe 0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*)
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,02(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*)
Czosnek
Cebula
Szalotka
Wiosenna dymka 0,05
Pozostałe 0,02(*)
iii) WARZYWA OWOCOWE 0,05(*)(p) 0,05(*)
a) Psiankowate
Pomidory 0,5(p) 0,1 0,5
Papryka 1(p) 0,1 0,2
Bakłażany 0,5(p) 0,5 0,5
Pozostałe 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,05(*)
b) Dyniowate - z jadalną skórką 0,5(p) 0,1 0,05(*)
Ogórki
Korniszony
Cukinia
Pozostałe
c) Dyniowate - z niejadalną skórką 0,2(p) 0,05 0,05(*)
Melony
Dynie
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza cukrowa 0,02(*)(p) 0,05 0,05(*)
iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,05(*)(p)
a) Kwiaty kapustnych 0,02(*)(p) 0,1
Brokuły (włączając Calabrese) 0,2 5
Kalafior
Pozostałe 0,05(*) 0,05(*)
b) Kapustne głowiaste 0,05(*) 0,05(*)
Brukselka 0,05
Kapusta głowiasta 0,05(p) 0,2
Pozostałe 0,02(*)(p) 0,02(*)
c) Kapustne liściaste 1 0,05(*) 0,05(*)
Kapusta chińska
Kapusta włoska 0,1(p)
Pozostałe 0,02(*)(p)
d) Kalarepa 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,05(*) 0,05(*)
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA 0,05(*)
a) Sałata i podobne 1(p) 1 0,05(*)(p)
Rzeżucha
Roszpunka jadalna
Sałata 2
Skarola (endywia szerokolistna)
Pozostałe 0,05(*)
b) Szpinak i podobne 0,02(*)(p) 0,5 0,05(*)(p) 2
Szpinak
Boćwina
Pozostałe
c) Rukiew wodna 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)
d) Endywia 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)
e) Zioła 1(p) 1 1(p) 2
Trybulka
Szczypiorek
Pietruszka
Seler naciowy
Pozostałe
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,02(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*)
Fasola (ze strączkami) 0,2
Fasola (bez strączków) 0,02(*)
Groch (ze strączkami) 0,2
Groch (bez strączków) 0,2
Pozostałe 0,02(*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,02(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*)
Szparagi
Karczochy hiszpańskie
Seler 0,3
Koper
Karczochy kuliste
Pory 0,3
Rabarbar
Pozostałe 0,02(*)
viii) GRZYBY 0,02(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)
a) Grzyby uprawne 0,02(*) 10
b) Grzyby dzikie 0,5 0,05(*)
3. Nasiona roślin strączkowych 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*)
Fasola
Soczewica
Groch
Pozostałe
4. Nasiona roślin oleistych 0,02(*) 0,1(*)(p) 0,05(*)
Siemię lniane
Orzeszki ziemne 0,1
Nasiona maku
Nasiona sezamu
Nasiona słonecznika
Nasiona rzepaku
Nasiona soi 0,1
Nasiona gorczycy
Nasiona bawełny 0,05(p) 0,1
Pozostałe 0,02(*)(p) 0,05(*)
5. Ziemniaki 0,02(*)(p) 0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)
Ziemniaki wczesne 0,05(*)
Ziemniaki towarowe 15
6. Herbata (liście i łodygi suszone, fermentowane lub przetwarzane w inny sposób, Camellia sinensis) 0,1(*)(p) 1 0,1(*)(p) 0,1(*) 0,1(*)
7. Chmiel (suszony), w tym szyszki chmielu i nieskoncentrowany proszek 5(p) 10 0,1(*)(p) 10 0,1(*)
(*) Wskazuje dolną granicę oznaczenia analitycznego.

(p) Wskazuje najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości określony tymcza sowo zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG.

______

(1) W celu ułatwienia lektury podkreślono zmienione NDPP.

ZAŁĄCZNIK  II

Pozostałości pestycydów oraz najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (mg/kg)
Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości Etofumesat (suma etofumesatu i metabolitu 2,3-dihydro-3,3- dimetyl-2-okso-benzofuran-5-yl siarczanu metanu wyrażonego jako etofumesat)
8. Przyprawy 0,5 (p)
Nasiona kminu
Nasiona jałowca
Gałka muszkatołowa
Pieprz, czarny i biały
Laska wanilii
Pozostałe
(p) Wskazuje najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości określony

tymczasowo zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.282.9

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2005/74/WE zmieniająca dyrektywę Rady 90/642/EWG w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości etofumesatu, lambda-cyhalotryny, metomylu, pimetrozyny oraz tiabendazolu
Data aktu: 25/10/2005
Data ogłoszenia: 26/10/2005
Data wejścia w życie: 15/11/2005