Rozporządzenie 1687/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2869/95 w sprawie opłat na rzecz Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) w odniesieniu do dostosowania pewnych opłat

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1687/2005
z dnia 14 października 2005 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2869/95 w sprawie opłat na rzecz Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) w odniesieniu do dostosowania pewnych opłat
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 40/94 z dnia 20 grudnia 1993 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego(1), w szczególności jego art. 139 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 139 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 40/94 przewiduje, że wysokość opłat ustala się na poziomie, który zapewnia, że przychody są w zasadzie wystarczające dla zrównoważenia budżetu Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) (zwanego dalej "Urzędem").

(2) Przewiduje się znaczny wzrost przychodów Urzędu w perspektywie średnioterminowej w szczególności ze względu na wnoszenie opłat za przedłużenie rejestracji znaków towarowych.

(3) Przystąpienie Wspólnoty Europejskiej do Protokołu odnoszącego się do Porozumienia madryckiego o międzynarodowej rejestracji znaków zatwierdzone na mocy decyzji Rady 2003/793/WE(2) z dnia (zwanego dalej "Protokołem madryckim") oraz zarządzanie procedurą rejestracji elektronicznej powinno ułatwić powyższą procedurę oraz zmniejszyć jej koszty. Efektywne zarządzanie Urzędem powinno również wpłynąć na ograniczenie wydatków.

(4) Zmniejszenie opłat jest zatem właściwym środkiem, aby zapewnić niezbędną równowagę budżetową i aby jednocześnie wspierać dostęp użytkowników do systemu. Jednakże należy zaznaczyć, że nieznaczna nadwyżka budżetowa jest zawsze uzasadniona, ponieważ pozwala sprostać mniej lub bardziej nieprzewidywalnym sytuacjom oraz uniknąć niepożądanego deficytu.

(5) Uzasadnione jest zatem zmniejszenie opłat łącznie o około 35-40 mln EUR rocznie. Kwota ta powinna zostać rozdzielona między opłatę za wniosek i opłatę rejestracyjną, z jednej strony, a opłatę za przedłużenie rejestracji, z drugiej strony. Ponadto należy przewidzieć niższą opłatę w przypadku składania wniosku drogą elektroniczną.

(6) Należy systematycznie monitorować wahania głównych wskaźników, aby zapewnić równowagę przychodów i wydatków.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie Komisji (WE) nr 2869/95(3).

(8) [Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Opłat, Przepisów Wykonawczych i Procedury Izb Odwoławczych Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory)],

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2869/95 wprowadza się następujące zmiany:

1) w tabeli w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) punkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Opłata podstawowa za zgłoszenie znaku indywidualnego: [art. 26 ust. 2; zasada 4 lit. a)] 900".

b) dodaje się pkt 1b:

"1b. Opłata podstawowa za zgłoszenie znaku indywidualnego drogą elektroniczną: [art. 26 ust. 2; zasada 4 lit. a)] 750".

c) punkty 2 - 5 otrzymują brzmienie:

"2. Opłata za każdą klasę towarów i usług powyżej trzeciej za znak indywidualny: [art. 26 ust. 2, zasada 4 lit. b)] 150

3. Opłata podstawowa za zgłoszenie znaku zbiorowego: [art. 26 ust. 2 i art. 64 ust. 3; zasada 4 lit. a) i zasada 42] 1.300

4. Opłata za każdą klasę towarów i usług powyżej trzeciej za znak zbiorowy: [art. 26 ust. 2 i art. 64 ust. 3; zasada 4 lit. a) i zasada 42] 300".

d) Punkty 7 - 10 otrzymują brzmienie:

"7. Opłata podstawowa za rejestrację znaku indywidualnego: [art. 45; zasada 23 ust. 1 lit. a)] 850

8. Opłata za każdą klasę towarów i usług, jeśli przekraczają trzy klasy za znak indywidualny: [art. 45; zasada 23 ust. 1 lit. b)] 150

9. Opłata podstawowa za rejestrację znaku zbiorowego: [art. 45 i art. 64 ust. 3; zasada 23 ust. 1 lit. b) i zasada 42] 1.700

10. Opłata za każdą klasę towarów i usług powyżej trzeciej za znak zbiorowy: [art. 45 i art. 64 ust. 3; zasada 23 ust. 1 lit. b) i zasada 42] 300".

e) Punkty 12 - 15 otrzymują brzmienie:

"12. Opłata podstawowa za przedłużenie rejestracji znaku indywidualnego: [art. 47 ust. 1; zasada 30 ust. 2 lit. a)] 1.500

12a. Opłata podstawowa za przedłużenie rejestracji znaku indywidualnego drogą elektroniczną: [art. 47 ust. 1; zasada 30 ust. 2 lit. a) 1.350

13. Opłata za przedłużenie rejestracji każdej klasy towarów i usług powyżej trzeciej za znak indywidualny: [art. 47 ust. 1; zasada 30 ust. 2 lit. b)] 400

14. Opłata podstawowa za przedłużenie rejestracji znaku zbiorowego: [art. 47 ust. 1 i art. 64 ust. 3; zasada 30 ust. 2 lit. a) i zasada 42] 3.000

15. Opłata za przedłużenie rejestracji każdej klasy towarów i usług powyżej trzeciej za znak zbiorowy: [art. 47 ust. 1 i art. 64 ust. 3; zasada 30 ust. 2 lit. b) i zasada 42] 800".

2) w artykule 5 ust. 1 usuwa się lit. b) i c);

3) w artykule 8 wprowadza się następujące zmiany

a) w ustępie 1 usuwa się lit. b) i c);

b) w ustępie 3 usuwa się lit. a), i) oraz iii);

4) w artykule 11 ust. 3 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) w przypadku indywidualnego znaku: 1450 plus, w danym przypadku, 300 dla każdej klasy towarów lub usług powyżej trzeciej;

b) w przypadku wspólnego znaku jak przewidziano w zasadzie 121 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2868/95: 2700 plus, w danym przypadku, 600 dla każdej klasy towarów lub usług powyżej trzeciej.";

5) W artykule 12 ust. 2 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) w przypadku indywidualnego znaku: 1200 plus 400 dla każdej klasy towarów lub usług powyżej trzeciej, zawartej w międzynarodowej rejestracji;

b) w przypadku wspólnego znaku jak przewidziano w zasadzie 121 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2868/95: 2700 plus 800 dla każdej klasy towarów lub usług powyżej trzeciej, zawartej w międzynarodowej rejestracji.";

6) w artykule 13 ust. 1 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) w przypadku indywidualnego znaku: 850 plus 150 dla każdej klasy towarów lub usług powyżej trzeciej, zawartej w międzynarodowej rejestracji;

b) w przypadku wspólnego znaku: 1700 plus 300 dla każdej klasy towarów lub usług powyżej trzeciej, zawartej w międzynarodowej rejestracji."

Artykuł  2

W przypadku zmiany wysokości opłat przewidzianych w art. 2, 11 i 12 stosuje się następujący system przejściowy:

1) Wysokość opłaty za dokonanie zgłoszenia wspólnotowego znaku towarowego, w tym, tam gdzie to właściwe, opłata za klasę jest określana w rozporządzeniu obowiązującym w chwili otrzymania wniosku, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. a) lub b) rozporządzenia (WE) nr 40/94.

2) Wysokość opłaty za rejestrację wspólnotowego znaku towarowego, w tym, tam gdzie to właściwe, opłata za klasę, jest określana zgodnie z rozporządzeniem obowiązującym w chwili wysłania zawiadomienia, zgodnie z zasadą 23 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2868/95.

3) Wysokość opłaty za złożenie jakiegokolwiek innego wniosku lub podjęcie jakiegokolwiek innego działania jest określana zgodnie z rozporządzeniem obowiązującym w chwili uiszczania należności.

4) Wysokość opłat przewidzianych w art. 11 i 12 jest określana zgodnie z wspólnym regulaminem wykonawczym Porozumienia madryckiego o międzynarodowej rejestracji znaków i Protokołem do tego Porozumienia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 października 2005 r.

W imieniu Komisji
Charlie McCREEVY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 11 z 14.1.1994, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 422/2004 (Dz.U. L 70 z 9.3.2004, str. 1).

(2) Dz.U. L 296 z 14.11.2003, str. 20.

(3) Dz.U. L 303 z 15.12.1995, str. 33. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1042/2005 (Dz.U. L 172 z 5.7.2005, str. 22).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.271.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1687/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2869/95 w sprawie opłat na rzecz Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) w odniesieniu do dostosowania pewnych opłat
Data aktu: 14/10/2005
Data ogłoszenia: 15/10/2005
Data wejścia w życie: 22/10/2005