Rozporządzenie 1609/2005 redukujące, w odniesieniu do roku gospodarczego 2005/2006, ilości gwarantowane w ramach kwot produkcyjnych w sektorze cukru i przewidywane maksymalne zapotrzebowanie rafinerii w ramach przywozu preferencyjnego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1609/2005
z dnia 30 września 2005 r.
redukujące, w odniesieniu do roku gospodarczego 2005/2006, ilości gwarantowane w ramach kwot produkcyjnych w sektorze cukru i przewidywane maksymalne zapotrzebowanie rafinerii w ramach przywozu preferencyjnego

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/2001 z dnia 19 czerwca 2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru(1), w szczególności jego art. 10 ust. 6 oraz art. 39 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 10 ust. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001 przewiduje, że ilości gwarantowane w ramach kwot produkcyjnych należy zmniejszyć do dnia 1 października każdego roku gospodarczego, jeżeli prognozy na dany rok wykazują ilości przeznaczone do wywozu z refundacją, większe niż ilość maksymalna przewidziana w Porozumieniu w sprawie rolnictwa zawartym na mocy art. 300 ust. 2 Traktatu.

(2) Prognozy na rok gospodarczy 2005/2006 wykazują, że ilość przeznaczona do wywozu jest większa niż ilość maksymalna przewidziana w Porozumieniu w sprawie rolnictwa. Dlatego konieczne jest ustalenie wielkości ogólnej redukcji ilości gwarantowanej i dokonanie jej podziału między cukier, izoglukozę i syrop inulinowy, z jednej strony, oraz regiony produkcji, do których się to odnosi, z drugiej strony, przy wykorzystaniu współczynników przewidzianych w art. 10 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001.

(3) Zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001 każde Państwo Członkowskie rozdziela następnie przypadającą mu część różnicy między przedsiębiorstwa produkcyjne mające siedzibę na jego terytorium na podstawie istniejącego stosunku między ich kwotami A i B dla danego produktu a podstawową ilością A i podstawową ilością B dla Państwa Członkowskiego dla tego produktu.

(4) Artykuł 39 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001 przewiduje, że redukcja ilości gwarantowanych prowadzi do redukcji przewidywanej maksymalnej wielkości zapotrzebowania wspólnotowych rafinerii na cukier surowy na dany rok gospodarczy. Dlatego konieczne jest ustalenie odpowiedniej redukcji wspomnianego zapotrzebowania i dokonanie jej podziału między zainteresowane Państwa Członkowskie.

(5) Należy ustanowić terminy, w jakich Państwa Członkowskie muszą określić wielkość redukcji mającej zastosowanie do każdego z przedsiębiorstw na ich terytorium.

(6) Z uwagi na limit czasowy ustalony w rozporządzeniu (WE) nr 1260/2001 niniejsze rozporządzenie musi wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(7) Komitet Zarządzający ds. Cukru nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Zgodnie z art. 10 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001, ilość gwarantowana w ramach kwot produkcyjnych ulega redukcji o 1.891.747,7 ton wyrażonych jako cukier biały w roku gospodarczym 2005/2006.
2.
Redukcja określona w ust. 1 i ilości podstawowe stosowane, po ich redukcji, do przyznania kwot produkcyjnych przedsiębiorstwom produkcyjnym na rok gospodarczy 2005/2006 znajdują się w Załączniku część A, rozdzielone według produktu oraz według regionu.
3.
Do dnia 1 listopada 2005 r. Państwa Członkowskie określą wielkość indywidualnej redukcji dla każdego z przedsiębiorstw produkcyjnych, którym na rok gospodarczy 2005/2006 przyznano kwoty produkcyjne, oraz jego kwoty A i B dostosowane zgodnie z tą redukcją.
Artykuł  2
1.
Zgodnie z art. 39 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001 przewidywane maksymalne zapotrzebowanie rafinerii wspólnotowych na rok gospodarczy 2005/2006 ulega redukcji o 14.676 ton wyrażonych jako cukier biały.
2.
Redukcja określona w ust. 1 zostaje rozdzielona między Państwa Członkowskie zgodnie z Załącznikiem część B.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 września 2005 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 178 z 30.6.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 39/2004 (Dz.U. L 6 z 10.1.2004, str. 16).

ZAŁĄCZNIK

CZĘŚĆ A: Podział redukcji ilości gwarantowanych według produktu i regionu oraz ilości podstawowe wykorzystywane do przyznania kwot produkcyjnych A i B po redukcji ilości gwarantowanej

1. W odniesieniu do cukru (w tonach cukru białego)

Regiony Redukcja w odniesieniu do cukru Ilości podstawowe w odniesieniu do cukru
A B A B
Republika Czeska 18.207,7 563,5 423.001,3 13.089,5
Dania 45.264,6 13.335,2 279.735,4 82.410,3
Niemcy 374.034,5 115.090,3 2.238.878,8 688.891,9
Grecja 20.550,0 2.055,2 268.088,0 26.808,6
Hiszpania 44.022,1 1.833,1 913.060,3 38.045,4
Francja (kontynentalna)(1) 354.766,7 105.215,3 2.181.720,7 647.044,2
Francuskie departamenty zamorskie(1) 32.108,2 3.433,1 401.763,8 42.939,4
Irlandia 12.898,2 1.289,5 168.247,0 16.825,0
Włochy 137.245,8 25.812,6 1.173.658,1 220.726,7
Łotwa 1.806,0 3,6 64.594,0 101,4
Litwa 2.719,8 - 100.290,2 -
Węgry 11.182,5 34,3 389.271,5 1.195,7
Niderlandy 88.833,4 23.430,5 595.279,0 157.016,6
Austria 37.722,9 8.804,1 276.306,0 64.493,4
Polska 84.735,7 4.930,3 1.495.264,3 86.995,7
Portugalia (kontynentalna) 3.864,8 386,5 59.515,4 5.951,5
Portugalia (Autonomiczny Region Azorów) 644,7 65,0 8.403,5 839,8
Słowenia 3.438,6 343,1 44.718,4 4.472,9
Słowacja 13.015,6 1.211,8 176.744,4 16.460,2
Finlandia 9.456,0 944,5 123.350,3 12.335,9
Szwecja 23.836,9 2.383,9 310.947,3 31.094,1
UEBL(2) 76.867,1 16.504,7 598.038,4 128.401,4
Zjednoczone Królestwo 73.699,5 7.370,1 961.415,9 96.141,4
(1) Uwzględniono art. 12 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia

(WE) nr 1260/2001.

(2) Unia Gospodarcza Belgijsko-Luksemburska.

2. W odniesieniu do izoglukozy (w tonach suchej masy)

Regiony Redukcja w odniesieniu do izoglukozy Ilości podstawowe w odniesieniu do izoglukozy
A B A B
Niemcy 3.868,6 911,1 24.774,7 5.834,4
Grecja 1.409,4 331,9 9.025,6 2.125,6
Hiszpania 6.165,4 657,7 68.454,2 7.301,7
Francja (kontynentalna) 2.266,7 590,0 13.480,4 3.508,6
Włochy 2.219,3 522,6 14.212,8 3.347,2
Węgry 8.899,9 697,3 118.727,1 9.302,7
Niderlandy 994,7 234,3 6.369,9 1.500,2
Polska 1.698,1 127,5 23.212,9 1.742,5
Portugalia (kontynentalna) 1.084,1 255,3 6.942,9 1.635,0
Słowacja 3.560,3 476,8 33.961,7 4.548,2
Finlandia 859,2 86,0 9.932,8 993,7
UEBL(1) 8.370,1 2.301,7 47.780,5 13.139,3
Zjednoczone Królestwo 3.143,7 838,5 18.358,3 4.896,8
(1) Unia Gospodarcza Belgijsko-Luksemburska.

3. W odniesieniu do syropu inulinowego (w tonach suchej masy wyrażonej jako ekwiwalent cukru białego/izoglukozy)

Regiony Redukcja w odniesieniu do syropu inulinowego Ilości podstawowe w odniesieniu do syropu inulinowego
A B A B
Francja (kontynentalna) 1.956,8 459,9 17.890,3 4.214,3
Niderlandy 6.454,9 1.515,9 59.064,5 13.914,6
UEBL(1) 18.473,7 4.349,0 155.744,9 36.679,2
(1) Unia Gospodarcza Belgijsko-Luksemburska.

CZĘŚĆ B: Podział, według Państwa Członkowskiego, redukcji przewidywanego maksymalnego zapotrzebowania rafinerii

(jednostka: cukier biały w tonach)
Redukcja Maksymalne zapotrzebowanie po zastosowaniu redukcji
Francja kontynentalna 2.423 294.204
Portugalia kontynentalna 2.383 289.250
Słowenia 160 19.425
Finlandia 490 59.435
Zjednoczone Królestwo 9.220 1.119.361

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.256.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1609/2005 redukujące, w odniesieniu do roku gospodarczego 2005/2006, ilości gwarantowane w ramach kwot produkcyjnych w sektorze cukru i przewidywane maksymalne zapotrzebowanie rafinerii w ramach przywozu preferencyjnego
Data aktu: 30/09/2005
Data ogłoszenia: 01/10/2005
Data wejścia w życie: 01/10/2005, 01/07/2005