Decyzja 2005/673/WE zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji

DECYZJA RADY
z dnia 20 września 2005 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/673/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 września 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji(1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2000/53/WE nakłada na Komisję obowiązek oceny stosowania ołowiu, rtęci, kadmu lub sześciowartościowego chromu zakazanych na mocy art. 4 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy.

(2) Po dokonaniu niezbędnej oceny naukowo-technicznej Komisja sformułowała wnioski.

(3) Niektóre zwolnienia z zakazu nie powinny być przedłużane ze względu na możliwość uniknięcia wykorzystania ołowiu, rtęci lub sześciowartościowego chromu w tych zastosowaniach.

(4) Niektóre materiały i części zawierające ołów, rtęć, kadm lub sześciowartościowy chrom powinny być zwolnione z zakazu przewidzianego w art. 4 ust. 4 lit. a) lub ich zwolnienie powinno zostać przedłużone, ponieważ stosowanie wspomnianych substancji niebezpiecznych w tych materiałach i częściach jest nadal nieuniknione. W niektórych przypadkach należy ponownie rozważyć datę wygaśnięcia zwolnień z zakazu w celu oceny czy stosowanie zakazanych substancji jest nadal nieuniknione w przyszłości.

(5) W przypadku aluminium do obróbki skrawaniem o zawartości w masie do 1,5 % ołowiu, opisanego w pkt 2 a) Załącznika, Komisja oceni do dnia 1 lipca 2007 r., czy data wygaśnięcia tego zwolnienia powinna być poddana przeglądowi w związku z dostępnością substytutów ołowiu.

(6) W przypadku brązu ołowiowego w panewkach i tulejach łożyskowych opisanego w pkt 4 Załącznika, Komisja oceni do dnia 1 lipca 2007 r., czy data wygaśnięcia tego zwolnienia powinna zostać poddana ponownej ocenie w celu zapewnienia możliwości zastosowania technologii bezołowiowej we wszystkich silnikach i przekładniach bez szkody dla ich prawidłowego funkcjonowania.

(7) W przypadku stosowania sześciowartościowego chromu w powłokach antykorozyjnych związanych z zespołami śrub i nakrętek stosowanych w podwoziach, opisanego w pkt 13 lit. b) Załącznika, Komisja oceni do dnia 1 lipca 2007 r., czy należy zmienić datę wygaśnięcia tego zwolnienia, aby uniknąć sytuacji przypadkowego rozłączenia istotnych części mechanicznych w całym okresie eksploatacji pojazdów.

(8) W przypadku stosowania kadmu w akumulatorach samochodów z napędem elektrycznym, opisanego w pkt 17 Załącznika, Komisja oceni do końca 2007 r., czy należy zmienić datę wygaśnięcia tego zwolnienia w celu zapewnienia dostępności alternatywnych technologii budowy akumulatorów baterii i pojazdów z napędem elektrycznym.

(9) Dyrektywa 2000/53/WE powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Bez uszczerbku dla decyzji Komisji 2005/438/WE(2), załącznik II dyrektywy 2000/53/WE zostaje zastąpiony tekstem zawartym w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2005 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 września 2005 r.

W imieniu Rady
M. BECKETT
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 269 z 21.10.2000, str. 34. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2005/438/WE (Dz.U. L 152 z 15.6.2005, str. 19).

(2) Dz.U. L 152 z 15.6.2005, str. 19.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK II

Materiały i części zwolnione z postanowień art. 4 ust. 2 lit. a)

Materiały i części Zakres i data wygaśnięcia zwolnienia Mają być oznakowane lub rozpoznawalne zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) pkt iv)
Ołów jako składnik stopów
1. Stal do obróbki skrawaniem i stal

galwanizowana zawierająca w masie

do 0,35 % ołowiu

2a. Aluminium do obróbki skrawaniem

zawierające w masie do 1,5 % ołowiu

1 lipca 2008 r.
2b. Aluminium do obróbki skrawaniem

zawierające w masie do 0,4 % ołowiu

3. Stop miedzi zawierający w masie do

4 % ołowiu

4. Panewki i tuleja łożysk 1 lipca 2008 r.
Ołów i związki ołowiu w częściach
5. Akumulatory X
6. Amortyzatory X
7a. Czynniki wulkanizacyjne

stabilizatory elastomerów stosowane

w układach hydraulicznych i

zębatych mechanizmach napędowych

1 lipca 2006 r.
7b. Środki wiążące elastomery stosowane

w zębatych mechanizmach napędowych

o zawartości ołowiu w masie poniżej

0,5 %

8. Stop lutowniczy stosowany w

obwodach elektronicznych i innych

zastosowaniach elektrycznych

X(i)
9. Miedź z okładzin szczęk hamulcowych

zawierająca w masie powyżej 0,4 %

ołowiu

1 lipca 2007 r. X
10. Gniazda zaworów Typy silników zbudowane przed 1 lipca 2003 r.: 1 lipca 2007 r.
11. Części elektryczne zawierające

ołów w szklanych lub ceramicznych

składnikach matryc, z wyjątkiem

szkła z żarówek i porcelany z

korpusów świec zapłonowych

X(ii) (dotyczy elementów w silnikach innych niż piezo)
12. Pirotechniczne środki inicjujące Pojazdy homologowane przed 1 lipca 2006 r. oraz zamienne środki inicjujące dla tych pojazdów
Sześciowartościowy chrom
13a. Powłoki antykorozyjne 1 lipca 2007 r.
13b. Powłoki antykorozyjne związane

z zespołami śrub i nakrętek

stosowanymi w podwoziach

1 lipca 2008 r.
14. Chłodziarki absorpcyjne

samochodowych przyczep

turystycznych

X
Rtęć
15. Lampki kontrolne i oświetlenie

deski rozdzielczej

X
Kadm
16. Grube warstwy past 1 lipca 2006 r.
17. Akumulatory do pojazdów z napędem

elektrycznym

Po 31 grudnia 2008 r., wprowadzanie do sprzedaży akumulatorów niklowo-kadmowych będzie dozwolone tylko w przypadku zastępowania części w pojazdach wprowadzonych na rynek przed tą datą X
18. Części optyczne matryc szklanych

wykorzystywanych do układów

wspomagania kierowcy

1 lipca 2007 r. X
(i) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycją 11 został przekroczony średni próg 60

gramów na pojazd. Dla zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń

elektronicznych zainstalowanych przez producenta w linii produkcyjnej.

(ii) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycją 8 został przekroczony średni próg 60

gramów na pojazd. Dla zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń

elektronicznych zainstalowanych przez producenta w linii produkcyjnej.

Uwagi:
- Maksymalna zawartość w jednorodnym materiale w masie do 0,1 % ołowiu,

sześciowartościowego chromu i rtęci oraz do 0,01 % kadmu, jest tolerowana.

- Ponowne użycie części pojazdów, które były już na rynku w dniu wygaśnięcia

zwolnienia, jest dozwolone bez ograniczenia, ponieważ nie jest objęte art. 4

ust. 2 lit. a)."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.254.69

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/673/WE zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji
Data aktu: 20/09/2005
Data ogłoszenia: 30/09/2005
Data wejścia w życie: 30/09/2005, 01/07/2005