uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 466/2001(2) ustala najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 466/2001, Komisja dokona przeglądu przepisów dotyczących ochratoksyny A (OTA) w suszonych owocach winogron oraz w celu włączenia do odpowiednich przepisów maksymalnej dopuszczalnej zawartości ochratoksyny A w zielonej i palonej kawie, produktach otrzymanych z kawy, winie, piwie, soku winogronowym, kakao, produktach otrzymanych z kakao oraz przyprawach, uwzględniając podjęte badania i środki zapobiegawcze zastosowane w celu zmniejszenia obecności OTA w tych produktach.
(3) Komitet Naukowy ds. Żywności (SCF) wnioskował w swej opinii na temat ochratoksyny A, wyrażonej dnia 17 września 1998 r., że OTA jest mikotoksyną o właściwościach rakotwórczych, nefrotoksycznych, teratogennych, immunotoksycznych i prawdopodobnie również neurotoksycznych. Komitet poinformował również, że trwają dalsze prace nad wyjaśnieniem mechanizmów rakotwórczego działania ochratoksyny A. Przewiduje się, że europejski projekt badań nad mechanizmami rakotwórczego działania ochratoksyny A zakończy się do końca 2004 r. Z chwilą, gdy wyniki tych wszechstronnych badań będą dostępne, Komisja zwróci się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) o uaktualnienie naukowej opinii wydanej przez SCF w świetle nowych wyników badań.
(4) Ocena spożycia ochratoksyny A w żywności przez ludność Wspólnoty została przeprowadzona w ramach dyrektywy Rady nr 1993/5/EWG z dnia 25 lutego 1993 r. w sprawie pomocy Komisji i współpracy Państw Członkowskich w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności(3) (SCOOP). Głównym źródłem narażenia na ochratoksynę A są zboża i produkty zbożowe. Wino, kawa i piwo zostały zidentyfikowane jako znaczące źródła narażenia człowieka na ochratoksynę A. Suszone owoce winogron i sok winogronowy w istotnym stopniu przyczyniły się do narażenia na ochratoksynę A szczególnych, najbardziej narażonych grup konsumentów, takich jak dzieci.
(5) Rozporządzenie (WE) nr 466/2001 ustala najwyższy dopuszczalny poziom ochratoksyny A w zbożach i produktach zbożowych oraz suszonych owocach winogron. Poziom ochratoksyny A w piwie kontrolowany jest pośrednio, ponieważ występowanie ochratoksyny A w piwie wynika z jej obecności w słodzie, dla którego ustalono najwyższy dopuszczalny poziom. W związku z tym ustanowienie najwyższego dopuszczalnego poziomu OTA w piwie nie jest niezwłocznie niezbędne w celu ochrony zdrowia publicznego, ale powinno być rozważone w ramach przewidzianego ponownego przeglądu.
(6) Zważywszy znaczny udział wina i palonej kawy oraz kawy rozpuszczalnej w narażeniu człowieka na ochratoksynę A, oraz znaczący udział soku winogronowego w narażeniu dzieci na oddziaływanie ochratoksyny A, właściwe jest ustanowienie już na tym etapie w stosunku do tychże środków spożywczych najwyższych dopuszczalnych poziomów w celu ochrony zdrowia publicznego poprzez zapobieganie dystrybucji środków spożywczych o niedopuszczalnie wysokim poziomie zanieczyszczenia.
(7) Zaobserwowano również występowanie ochratoksyny A w suszonych owocach innych niż suszone owoce winogron, kakao, produktach otrzymanych z kakao, przyprawach oraz lukrecji. Stosowność ustanowienia najwyższego dopuszczalnego poziomu ochratoksyny A w wyżej wspomnianych środkach spożywczych, łącznie z kawą zieloną, jak również przegląd istniejących dopuszczalnych poziomów, będą rozważone po udostępnieniu oceny EFSA na temat wyników badań nad toksykologią ochratoksyny A.
(8) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 466/2001 należy odpowiednio zmienić.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 stycznia 2005 r.
| W imieniu Komisji | |
| Markos KYPRIANOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993 r., str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
(2) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 684/2004 (Dz.U. L 106 z 15.4.2004, str. 6).
(3) Dz.U. L 52 z 4.3.1993, str. 18. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.25.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 123/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do ochratoksyny A |
| Data aktu: | 26/01/2005 |
| Data ogłoszenia: | 28/01/2005 |
| Data wejścia w życie: | 01/04/2005, 17/02/2005 |