Dyrektywa 2005/49/WE zmieniająca, w celu dostosowania do postępu technicznego, dyrektywę Rady 72/245/EWG odnoszącą się do zakłóceń radioelektrycznych (kompatybilności elektromagnetycznej) pojazdów i dyrektywę Rady 70/156/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA KOMISJI 2005/49/WE
z dnia 25 lipca 2005 r.
zmieniająca, w celu dostosowania do postępu technicznego, dyrektywę Rady 72/245/EWG odnoszącą się do zakłóceń radioelektrycznych (kompatybilności elektromagnetycznej) pojazdów i dyrektywę Rady 70/156/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/245/EWG odnoszącą się do zakłóceń radioelektrycznych (kompatybilności elektromagnetycznej) pojazdów(2), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 72/245/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw, na podstawie której prowadzi się procedurę homologacyjną Wspólnoty, ustanowioną dyrektywą 70/156/EWG.

(2) W celu poprawy bezpieczeństwa pojazdów poprzez popieranie rozwoju i wprowadzania technologii wykorzystujących samochodowe urządzenia radarowe bliskiego zasięgu, decyzją Komisji 2004/545/WE z dnia 8 lipca 2004 r. w sprawie harmonizacji widma radiowego w paśmie 79 GHz dla celów użycia samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu we Wspólnocie(3) i decyzją Komisji 2005/50/WE z dnia 17 stycznia 2005 r. w sprawie harmonizacji widma radiowego w paśmie 24 GHz dla celów tymczasowego użycia przez samochodowe urządzenia radarowe bliskiego zasięgu we Wspólnocie(4) Komisja ujednoliciła użycie dwóch pasm częstotliwości widma radiowego.

(3) Widmo radiowe w paśmie 79 GHz zostało uznane za najbardziej odpowiednie dla długotrwałego rozwoju i wprowadzania samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu. W związku z tym decyzja 2004/545/WE wyznaczyła i udostępniła dla samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu pasmo 79 GHz przy uwzględnieniu zasady niepowodowania zakłóceń oraz braku wyłączności na korzystanie z tego pasma. Jednakże, technologia w zakresie widma radiowego w paśmie 79 GHz jest wciąż w fazie opracowania i nie jest natychmiast dostępna w korzystnej cenie.

(4) Decyzja 2005/50/WE zezwala na tymczasowe użycie widma radiowego w paśmie 24 GHz dla samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu. Technologia wykorzystująca tę częstotliwość jest dostępna w krótkim terminie za rozsądną cenę, co umożliwi szybką ocenę skuteczności wprowadzania samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu w odniesieniu do bezpieczeństwa na drogach. Jednakże, użycie radarów wykorzystujących tę technologię musi być ograniczone, aby uniknąć zakłóceń z innymi urządzeniami wykorzystującymi widmo radiowe w paśmie 24 GHz.

(5) Decyzja 2005/50/WE zezwala na użycie urządzeń radarowych wykorzystujących pasmo 24 GHz tylko w przypadku urządzeń oryginalnie zamontowanych w nowych pojazdach lub zamontowanych w wyniku wymiany takich urządzeń na okres upływający najpóźniej w dniu 30 czerwca 2013 r. Jednakże, zgodnie z art. 5 decyzji 2005/50/WE termin ten może zostać przyspieszony.

(6) Zgodnie z decyzją 2005/50/WE Państwa Członkowskie mają wprowadzić system monitorowania w celu określenia liczby pojazdów wyposażonych w urządzenia radarowe bliskiego zasięgu wykorzystujące pasmo 24 GHz zarejestrowanych na ich terytorium. Jest zatem konieczne zapewnienie Państwom Członkowskim odpowiednich środków w celu przeprowadzenia monitorowania.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 72/245/EWG.

(8) Zmiany w dyrektywie 72/245/EWG mają wpływ na dyrektywę 70/156/EWG. Dyrektywę tę należy zatem odpowiednio zmienić.

(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego ustanowionego przez art. 13 dyrektywy 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Zmiana do dyrektywy 72/245/EWG

W dyrektywie 72/245/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) W załączniku I, po punkcie 2.1.12.2 dodaje się następujące punkty:

"2.1.13. »Urządzenie radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 24 GHz« oznacza radar określony zgodnie z definicją w art. 2 ust. 2 decyzji Komisji 2005/50/WE(*) spełniający wymagania eksploatacyjne określone w art. 4 wymienionej decyzji.

2.1.14. »Urządzenie radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 79 GHz« oznacza radar określony zgodnie z definicją w art. 2 lit. b) decyzji Komisji 2004/545/WE(**) spełniający wymagania eksploatacyjne określone w art. 3 wymienionej decyzji.

______

(*) Dz.U. L 21 z 25.1.2005, str. 15.

(**) Dz.U. L 241 z 13.7.2004, str. 66.".

2) W załączniku II A, po punkcie 12.2.7 dodaje się następujące punkty:

"12.7.1. pojazd wyposażony w urządzenie radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 24 GHz: Tak/Nie (niepotrzebne skreślić)

12.7.2. pojazd wyposażony w urządzenie radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 79 GHz: Tak/Nie (niepotrzebne skreślić)".

3) W dodatku do załącznika III A po punkcie 1.3 dodaje się następujące punkty:

"1.3.1. pojazd wyposażony w urządzenie radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 24 GHz: Tak/Nie (niepotrzebne skreślić)

1.3.2. pojazd wyposażony w urządzenie radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 79 GHz: Tak/Nie (niepotrzebne skreślić)".

Artykuł  2

Zmiana do dyrektywy 70/156/EWG

W dyrektywie 70/156/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) W załącznikach I i III, po punkcie 12.6.4 dodaje się następujące punkty:

"12.7.1. pojazd wyposażony w urządzenie radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 24 GHz: Tak/Nie (niepotrzebne skreślić)

12.7.2. pojazd wyposażony w urządzenie radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 79 GHz: Tak/Nie (niepotrzebne skreślić)".

2) W załączniku IX na stronie 2 wszystkich modeli "Świadectwa zgodności" pozycja 50 otrzymuje następujące brzmienie:

"50. Uwagi

50.1. pojazd wyposażony w urządzenie radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 24 GHz: Tak/Nie (niepotrzebne skreślić)

50.2. pojazd wyposażony w urządzenie radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 79 GHz: Tak/Nie (niepotrzebne skreślić)

50.3. Inne uwagi ...........................".

Artykuł  3

Przepisy przejściowe

1.
Z mocą od dnia 1 lipca 2006 r., jeżeli przepisy określone w dyrektywie 72/245/EWG, zmienione niniejszą dyrektywą, nie są spełnione, Państwa Członkowskie, z przyczyn związanych z kompatybilnością elektromagnetyczną:

a) uznają świadectwa zgodności, w jakie zaopatrzone są nowe pojazdy, zgodnie z przepisami dyrektywy 70/156/EWG za już nieobowiązujące do celów art. 7 ust. 1 tej dyrektywy;

b) mogą odmówić rejestracji, sprzedaży lub wprowadzania do ruchu nowych pojazdów.

Bez zmian pozostają homologacje pojazdów niewyposażonych w urządzenia radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 24 GHz lub 79 GHz.

2.
Z mocą od dnia 1 lipca 2013 r. Państwa Członkowskie zakazują rejestracji, sprzedaży lub wprowadzania do ruchu pojazdów wyposażonych w urządzenia radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 24 GHz.
3.
Jeżeli data odniesienia określona w art. 2 ust. 5 decyzji 2005/50/WE zostanie zmieniona zgodnie z art. 5 wymienionej decyzji, Państwa Członkowskie zakazują rejestracji, sprzedaży lub wprowadzania do ruchu pojazdów wyposażonych w urządzenia radarowe bliskiego zasięgu w paśmie 24 GHz po zmienionej dacie odniesienia.
Artykuł  4

Transpozycja

1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 30 czerwca 2006 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa Członkowskie stosują wymienione przepisy od dnia 1 lipca 2006 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają metody dokonania odniesienia.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów krajowych, które zostały przyjęte w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  6

Adresaci

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lipca 2005 r.
W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą (WE) nr 2004/104/WE (Dz.U. L 337 z 13.11.2004, str. 13).

(2) Dz.U. L 152 z 6.7.1972, str. 15. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/104/WE.

(3) Dz.U. L 241 z 13.7.2004, str. 66.

(4) Dz.U. L 21 z 25.1.2005, str. 15.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.194.12

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2005/49/WE zmieniająca, w celu dostosowania do postępu technicznego, dyrektywę Rady 72/245/EWG odnoszącą się do zakłóceń radioelektrycznych (kompatybilności elektromagnetycznej) pojazdów i dyrektywę Rady 70/156/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 25/07/2005
Data ogłoszenia: 26/07/2005
Data wejścia w życie: 15/08/2005