uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy(2) zawiera przepisy dotyczące organizacji Fundacji, w szczególności jej Rady Administracyjnej. Wymienione przepisy były kilkakrotnie zmieniane w następstwie przystąpienia nowych Państw Członkowskich, gdy skład Rady Administracyjnej należało poszerzyć o nowych członków.
(2) W zewnętrznej ocenie, jakiej Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (dalej zwana "Fundacją") została poddana w roku 2001, podkreślono konieczność dostosowania przepisów rozporządzenia (EWG) nr 1365/75 - w tym weryfikacji przepisów dotyczących Komitetu Ekspertów - tak aby Fundacja wraz ze swoimi strukturami zarządzania zachowała sprawność i skuteczność działania.
(3) Parlament Europejski wezwał Komisję do weryfikacji składu i metod pracy organów zarządzających agencji oraz przedstawienia odpowiednich wniosków.
(4) Wspólna opinia dotycząca przyszłych zasad kierowania organami Fundacji, Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy oraz Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, a także zasad funkcjonowania tych organów została przedłożona Komisji przez ich odpowiednie organy zarządzające lub administracyjne.
(5) Trójstronne kierowanie Fundacją, Europejską Agencją ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy oraz Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego przez przedstawicieli rządów, organizacji pracodawców i organizacji pracowników jest niezbędne dla ich skutecznej działalności.
(6) Uczestnictwo partnerów społecznych w zarządzaniu tymi trzema jednostkami wspólnotowymi tworzy specyficzną sytuację, która wymaga, aby działali oni według wspólnych przepisów.
(7) Istnienie w obrębie trójstronnej Rady Administracyjnej trzech grup składających się z przedstawicieli rządów, pracodawców i pracowników oraz wyznaczenie koordynatorów dla grup pracodawców i pracowników okazało się być bardzo istotne. Układ ten powinien więc zostać sformalizowany oraz rozszerzony na grupę przedstawicieli rządów.
(8) Utrzymanie zasady trójstronnej reprezentacji każdego Państwa Członkowskiego zapewnia zaangażowanie wszystkich głównych zainteresowanych stron oraz uwzględnienie różnorodności interesów i sposobów podejścia, charakteryzujących zagadnienia społeczne.
(9) Konieczne jest przewidywanie skutków praktycznych dla Fundacji, jakie niesie nadchodzące rozszerzenie Unii. Skład i działanie jej Rady Zarządzającej należy dostosować tak, aby uwzględnić przystąpienie nowych Państw Członkowskich.
(10) Biuro, o którym mowa w regulaminie Rady, musi być wzmocnione w celu zapewnienia ciągłości funkcjonowania Fundacji i sprawności w podejmowaniu przez nią decyzji; skład Biura powinien nadal odzwierciedlać trójstronną strukturę Rady Zarządzającej.
(11) Zgodnie z art. 3 Traktatu we wszystkich swoich działaniach Wspólnota zmierza do zniesienia nierówności oraz wspierania równouprawnienia mężczyzn i kobiet. Właściwe jest zatem wspieranie dążenia do osiągnięcia zrównoważonej reprezentacji mężczyzn i kobiet w składzie Rady Zarządzającej.
(12) Rada Zarządzająca powinna mieć możliwość zapewnienia formalnego i czasowo ograniczonego udziału niezależnych ekspertów zgodnie ze szczególnymi potrzebami odnoszącymi się do realizacji programu pracy.
(13) Pracowników Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, która jest jedyną agencją Wspólnoty posiadającą własny regulamin pracowniczy, należy traktować w ten sam sposób jak innych pracowników zatrudnionych przez Wspólnoty na podstawie umowy, a także zagwarantować im takie same korzyści, jakie przysługują pracownikom zgodnie ze zmienionym regulaminem pracowniczym, nie naruszając przy tym praw nabytych, w szczególności w odniesieniu do rozwoju kariery i prawa do emerytury.
(14) W związku z tym rozporządzenie (EWG) nr 1365/75 powinno zostać odpowiednio zmienione.
(15) Traktat nie przewiduje w celu przyjęcia niniejszego rozporządzenia innych kompetencji niż określone w art. 308,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 24 czerwca 2005 r.
| W imieniu Rady | |
| L. LUX | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia z dnia 28 kwietnia 2005 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1649/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 25).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.184.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1111/2005 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1365/75 w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy |
| Data aktu: | 24/06/2005 |
| Data ogłoszenia: | 15/07/2005 |
| Data wejścia w życie: | 04/08/2005 |