uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(3), w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W przypadku istniejącej substancji czynnej amitraz podjęta została decyzja o niewłączaniu jej do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG(4)decyzją Komisji 2004/141/WE(5). Decyzja ta przewiduje, że nie dopuszcza się do wykorzystania we Wspólnocie środków ochrony roślin zawierających omawianą substancję czynną, za wyjątkiem ograniczonej liczby zastosowań, dla których w chwili obecnej nie ma alternatywy (zastosowania niezbędne).
(2) Decyzja Komisji cytowana w motywie 1 dopuszczała okres stopniowego wycofywania i właściwym jest, żeby najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (MRL), oparte na poglądzie o niedozwoleniu zastosowania omawianej substancji we Wspólnocie, nie miały zastosowania do końca okresu stopniowego wycofywania danej substancji.
(3) W przypadku amitrazu, MRL weterynaryjnych produktów leczniczych zostały ustalone dla produktów zwierzęcych w ramach rozporządzenia Rady (EWG) nr 2377/90(6). Właściwe jest uwzględnienie tego w niniejszej dyrektywie.
(4) Wspólnotowe MRL oraz poziomy zalecane przez Kodeks Żywnościowy(7) zostały ustalone oraz są oceniane zgodnie z podobnymi procedurami. W Kodeksie widnieje ograniczona liczba wpisów najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla amitrazu. Zostały one uwzględnione podczas określania MRL ustalonych w niniejszej dyrektywie. MRL zawarte w Kodeksie, których wycofanie zostanie zalecone w najbliższej przyszłości, nie zostały uwzględnione. MRL oparte na MRL zawartych w Kodeksie zostały ocenione w świetle ryzyka dla konsumenta; nie ustalono żadnego ryzyka.
(5) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony konsumenta przed narażeniem na działanie pozostałości wynikających z niedozwolonych zastosowań środków ochrony roślin, MRL powinny zostać określone na niższym poziomie oznaczenia analitycznego w przypadku odpowiednich kombinacji produktów i pestycydów.
(6) Konieczne jest zatem wprowadzenie zmian odnośnie do kilku pozostałości pestycydów wynikających z zastosowania amitrazu w załącznikach do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w celu uwzględnienia odpowiedniego nadzoru oraz kontroli zakazu ich stosowania oraz w celu ochrony konsumenta.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić omawiane załączniki do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG.
(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Markos KYPRIANOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/37/WE (Dz.U. L 141 z 4.6.2005, str. 10).
(2) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/61/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2004, str. 81).
(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/37/WE.
(4) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 70 z 16.3.2005, str. 1).
(5) Dz.U. L 46 z 17.2.2004, str. 35.
(6) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 869/2005 (Dz.U. L 145 z 9.6.2005, str. 19).
(7) http://apps.fao.org/CodexSystem/pestdes/pest_q-e.htm
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.177.35 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2005/46/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości amitrazu |
| Data aktu: | 08/07/2005 |
| Data ogłoszenia: | 09/07/2005 |
| Data wejścia w życie: | 29/07/2005 |