Dyrektywa 2005/46/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości amitrazu

DYREKTYWA KOMISJI NR 2005/46/WE
z dnia 8 lipca 2005 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości amitrazu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(3), w szczególności jej art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W przypadku istniejącej substancji czynnej amitraz podjęta została decyzja o niewłączaniu jej do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG(4)decyzją Komisji 2004/141/WE(5). Decyzja ta przewiduje, że nie dopuszcza się do wykorzystania we Wspólnocie środków ochrony roślin zawierających omawianą substancję czynną, za wyjątkiem ograniczonej liczby zastosowań, dla których w chwili obecnej nie ma alternatywy (zastosowania niezbędne).

(2) Decyzja Komisji cytowana w motywie 1 dopuszczała okres stopniowego wycofywania i właściwym jest, żeby najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (MRL), oparte na poglądzie o niedozwoleniu zastosowania omawianej substancji we Wspólnocie, nie miały zastosowania do końca okresu stopniowego wycofywania danej substancji.

(3) W przypadku amitrazu, MRL weterynaryjnych produktów leczniczych zostały ustalone dla produktów zwierzęcych w ramach rozporządzenia Rady (EWG) nr 2377/90(6). Właściwe jest uwzględnienie tego w niniejszej dyrektywie.

(4) Wspólnotowe MRL oraz poziomy zalecane przez Kodeks Żywnościowy(7) zostały ustalone oraz są oceniane zgodnie z podobnymi procedurami. W Kodeksie widnieje ograniczona liczba wpisów najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla amitrazu. Zostały one uwzględnione podczas określania MRL ustalonych w niniejszej dyrektywie. MRL zawarte w Kodeksie, których wycofanie zostanie zalecone w najbliższej przyszłości, nie zostały uwzględnione. MRL oparte na MRL zawartych w Kodeksie zostały ocenione w świetle ryzyka dla konsumenta; nie ustalono żadnego ryzyka.

(5) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony konsumenta przed narażeniem na działanie pozostałości wynikających z niedozwolonych zastosowań środków ochrony roślin, MRL powinny zostać określone na niższym poziomie oznaczenia analitycznego w przypadku odpowiednich kombinacji produktów i pestycydów.

(6) Konieczne jest zatem wprowadzenie zmian odnośnie do kilku pozostałości pestycydów wynikających z zastosowania amitrazu w załącznikach do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w celu uwzględnienia odpowiedniego nadzoru oraz kontroli zakazu ich stosowania oraz w celu ochrony konsumenta.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić omawiane załączniki do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG.

(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 86/362/EWG część A następujący wiersz otrzymuje brzmienie:

Pozostałości pestycydów

Maksymalny poziom w mg/kg

"Amitraz, w tym metabolity zawierające 2,4 demetylanilinę określone jako amitraz

0,05(*) zboża

(*) Wskazuje dolną granicę oznaczenia analitycznego.".

Artykuł  2

W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG część B następujące wiersze otrzymują brzmienie:

Pozostałości

Maksymalny poziom (mg/kg)

pestycydów

dla mięsa, w tym tłuszczu, wyrobów mięsnych, odpadów poubojowych i tłuszczów zwierzęcych wymienionych w załączniku I w pozycjach CN nr 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602

dla mleka i przetworów mlecznych wymienionych w załączniku I w pozycjach CN nr 0401, 0402, 0405 00 i 0406

dla świeżych jaj w skorupach, dla jaj ptasich i żółtek jaj wymienionych w załączniku I w pozycjach CN nr 0407 00 i 0408

"Amitraz, w tym metabolity zawierające 2,4 demetylanilinę określone jako amitraz

0,05(*), Drób

0,01(*)

(*) Wskazuje dolną granicę oznaczenia analitycznego.".

Artykuł  3

Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów dla amitrazu w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG zastępuje się poziomami z Załącznika do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują najpóźniej do dnia 9 stycznia 2006 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji teksty wymienionych przepisów i tabelę korelacji pomiędzy wymienionymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 10 stycznia 2007 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 lipca 2005 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/37/WE (Dz.U. L 141 z 4.6.2005, str. 10).

(2) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/61/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2004, str. 81).

(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/37/WE.

(4) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 70 z 16.3.2005, str. 1).

(5) Dz.U. L 46 z 17.2.2004, str. 35.

(6) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 869/2005 (Dz.U. L 145 z 9.6.2005, str. 19).

(7) http://apps.fao.org/CodexSystem/pestdes/pest_q-e.htm

ZAŁĄCZNIK

Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości Amitraz, w tym metabolity zawierające 2,4 dimetyloanilinę, wyrażone jako amitraz
"1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane,

zakonserwowane przez zamrażanie, niezawierające

dodatku cukru; orzechy

0,05(*)
i) OWOCE CYTRUSOWE
Grejpfruty
Cytryny
Limonki
Mandarynki (łącznie z klementynkami i

podobnymi mieszańcami)

Pomarańcze
Pomelo
Inne
ii) ORZECHY Z DRZEW ORZECHOWYCH (w łupinach

lub bez)

Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzechy pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Inne
iii) OWOCE ZIARNKOWE
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Inne
iv) OWOCE PESTKOWE
Morele
Wiśnie
Brzoskwinie (łącznie z nektarynami i

podobnymi mieszańcami)

Śliwki
Inne
v) JAGODY I DROBNE OWOCE
a) Winogrona deserowe i do produkcji wina
Winogrona deserowe
Winogrona do produkcji wina
b) Truskawki
c) Owoce leśne (inne niż dzikie)
Jeżyny
Jeżyna popielica
Skrzyżowanie jeżyny z maliną
Maliny
Inne
d) Inne drobne owoce i jagody (inne niż

dzikie)

Borówki czarne
Żurawiny
Porzeczki (czerwone, białe i czarne)
Agrest
Inne
e) Dzikie jagody i dzikie owoce
vi) RÓŻNE
Awokado
Banany
Daktyle
Figi
Owoce kiwi
Kumkwaty
Litchi
Mango
Oliwki
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Inne
2. Warzywa świeże lub niegotowane, mrożone lub

suszone

0,05(*)
i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE
Buraki
Marchew
Seler
Chrzan
Karczochy jerozolimskie
Pasternak
Pietruszka korzeniowa
Rzodkiewki
Salsefia
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Inne
ii) WARZYWA CEBULOWE
Czosnek
Cebula
Szalotka
Wiosenna dymka
Inne
iii) WARZYWA O JADALNYCH OWOCACH
a) Psiankowate
Pomidory
Papryka
Bakłażany
Inne
b) Dyniowate - z jadalną skórką
Ogórki
Korniszony
Cukinie
Inne
c) Dyniowate - z niejadalną skórką
Melony
Dynie
Arbuzy
Inne
d) Kukurydza słodka
iv) WARZYWA KAPUSTNE
a) Kwiaty kapustnych
Brokuły
Kalafior
Inne
b) Kapustne głowiaste
Brukselka
Kapusta głowiasta
Inne
c) Kapustne liściaste
Kapusta chińska
Kapusta włoska
Inne
d) Kalarepa
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA
a) Sałata i podobne
Rzeżucha
Roszpunka jadalna
Sałata
Cykoria
Inne
b) Szpinak i podobne
Szpinak
Boćwina
Inne
c) Rukiew wodna
d) Endywia
e) Zioła
Trybulka
Szczypiorek
Pietruszka
Seler naciowy
Inne
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże)
Fasola (ze strączkami)
Fasola (bez strączków)
Groch (ze strączkami)
Groch (bez strączków)
Inne
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże)
Szparagi
Karczochy hiszpańskie
Seler
Koper
Karczochy kuliste
Pory
Rabarbar
Inne
viii) GRZYBY
a) Grzyby (inne niż dzikie)
b) Grzyby dzikie
3. Nasiona roślin strączkowych 0,05(*)
Fasola
Soczewica
Groch
Inne
4. Nasiona roślin oleistych
Siemię lnu
Orzeszki ziemne
Mak
Nasiona sezamu
Nasiona słonecznika
Nasiona rzepaku
Soja
Nasiona gorczycy
Nasiona bawełny 1(x)
Inne 0,05(*)
5. Ziemniaki 0,05(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki towarowe
6. Herbata (liście i szypułki, suszone,

fermentowane lub inaczej przygotowane Camellia

sinensis)

0,1(*)
7. Chmiel (suszony), w tym szyszki chmielu i

nieskoncentrowany proszek

0,1(*)
(*) Wskazuje dolną granicę oznaczania analitycznego.
(x) O ile poziom nie zostanie potwierdzony lub zmieniony dyrektywą, z mocą

od dnia 1 lipca 2007 r., stosuje się odpowiednią dolną granicę

oznaczania analitycznego.".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.177.35

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2005/46/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości amitrazu
Data aktu: 08/07/2005
Data ogłoszenia: 09/07/2005
Data wejścia w życie: 29/07/2005