Decyzja 2005/482/WE w sprawie uczestnictwa Rumunii we Wspólnotowym systemie szybkiej wymiany informacji w sprawie niebezpieczeństw wynikających z używania produktów konsumenckich (system RAPEX) na mocy dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów

DECYZJA NR 1/2005 RADY STOWARZYSZENIA UE-RUMUNIA
z dnia 25 maja 2005 r.
w sprawie uczestnictwa Rumunii we Wspólnotowym systemie szybkiej wymiany informacji w sprawie niebezpieczeństw wynikających z używania produktów konsumenckich (system RAPEX) na mocy dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów

(2005/482/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 lipca 2005 r.)

RADA STOWARZYSZENIA,

uwzględniając Układ Europejski między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony a Rumunią, z drugiej strony, podpisany w Brukseli dnia 1 lutego 1993 r., w szczególności jego art. 93,

uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE(1), w szczególności jej art. 12,

uwzględniając list z dnia 10 listopada 2003 r., przesłany przez Misję Rumunii przy Wspólnotach Europejskich do Dyrektora Generalnego ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów, z wnioskiem do Komisji o wszczęcie procedur, umożliwiających Rumunii dostęp do systemu RAPEX,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 93 Układu Europejskiego stanowi, że Strony współpracują ze sobą w celu osiągnięcia pełnej zgodności systemów ochrony konsumentów w Rumunii i Wspólnocie. W granicach istniejących możliwości, współpraca ta obejmuje między innymi wymianę informacji oraz dostęp do baz danych Wspólnoty.

(2) Artykuł 12 ust. 4 dyrektywy 2001/95/WE stanowi, że dostęp do systemu RAPEX przysługuje krajom ubiegającym się o członkostwo w ramach umów między Wspólnotą a tymi krajami, stosownie do ustaleń poczynionych w tych umowach. Wszelkie takie umowy muszą opierać się na wzajemności i muszą zawierać przepisy dotyczące poufności, odpowiadające przepisom mającym zastosowanie we Wspólnocie.

(3) Załącznik II do dyrektywy 2001/95/WE ustanawia procedury związane ze stosowaniem systemu RAPEX i wytyczne dotyczące powiadomień.

(4) Zgodnie z wymogiem określonym w pkt. 8 załącznika II do dyrektywy, w dniu 29 kwietnia 2004 r. Komisja przyjęła wytyczne dotyczące zarządzania systemem RAPEX(2).

(5) Od samego początku w maju 1999 r. Rumunia brała czynny udział w systemie TRAPEX (Przejściowy system szybkiej wymiany informacji), który odzwierciedla działania systemu RAPEX w krajach ubiegających się o członkostwo,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Rumunia uczestniczy w systemie RAPEX na tych samych prawach i z tymi samymi obowiązkami, co obecni uczestnicy, zgodnie z odpowiednimi przepisami dyrektywy 2001/95/WE oraz wytycznymi RAPEX.

Artykuł  2

Rumunia stosuje te same zasady poufności, co pozostali uczestnicy systemu RAPEX.

Artykuł  3

Rumunia, we współpracy ze Służbami Komisji, przyjmuje praktyczne ustalenia, niezbędne do zagwarantowania, iż jest w stanie w pełni przestrzegać wymogów określonych w dyrektywie 2001/95/WE oraz procedur zawartych w wytycznych RAPEX.

Komisja przeprowadzi w szczególności początkowe szkolenie rumuńskich urzędników w zakresie używania aplikacji RAPEX.

Artykuł  4

Wszelkie problemy, mogące wyniknąć w związku ze stosowaniem niniejszej decyzji, rozwiązywane są w kontekście systemu RAPEX w ramach kontaktów bezpośrednich między Służbami Komisji a władzami Rumunii. W przypadkach, kiedy nie doprowadzi to do rozwiązania akceptowanego przez obie Strony, na wniosek jednej ze Stron, w ciągu trzech miesięcy od złożenia wniosku, w Radzie Stowarzyszenia odbywa się wymiana poglądów.

W następstwie wymiany poglądów lub po upłynięciu okresu, o którym mowa w powyższym akapicie, Rada Stowarzyszenia może wydać odpowiednie zalecenia celem rozwiązania tych problemów.

Wspomniane procedury w Radzie Stowarzyszenia nie naruszają żadnych działań podlegających odpowiednim ustawom o ochronie konsumentów, obowiązującym na terytorium każdej ze Stron.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 maja 2005 r.

W imieniu Rady Stowarzyszenia
J. ASSELBORN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, str. 4.

(2) Dz.U. L 151 z 30.4.2004, str. 86. Sprostowanie (Dz.U. L 208 z 10.6.2004, str. 73).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.173.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/482/WE w sprawie uczestnictwa Rumunii we Wspólnotowym systemie szybkiej wymiany informacji w sprawie niebezpieczeństw wynikających z używania produktów konsumenckich (system RAPEX) na mocy dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów
Data aktu: 25/05/2005
Data ogłoszenia: 06/07/2005
Data wejścia w życie: 25/05/2005