Dyrektywa 2005/34/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia etoksazolu i tepraloksydimu jako substancji aktywnych

DYREKTYWA KOMISJI 2005/34/WE
z dnia 17 maja 2005 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia etoksazolu i tepraloksydimu jako substancji aktywnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 21 kwietnia 1998 r. Francja otrzymała od spółki Sumitomo Chemical Agro Europe SA wniosek na mocy art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG o włączenie substancji aktywnej etoksazol (ang. etoxazole, dawniej również etoxazol) do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Decyzja Komisji 1999/43/WE(2) potwierdziła kompletność przedłożonej dokumentacji, uznając, że zasadniczo spełnia ona wymogi dotyczące danych i informacji określone w załącznikach II i III do dyrektywy 91/414/EWG.

(2) W dniu 11 września 1997 r. Hiszpania otrzymała od spółki BASF AG wniosek na mocy art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG o włączenie substancji aktywnej tepraloksydim do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Decyzja Komisji 98/512/WE(3) potwierdziła kompletność przedłożonej dokumentacji, uznając że zasadniczo spełnia ona wymogi dotyczące danych i informacji przewidziane w załącznikach II i III do dyrektywy 91/414/EWG.

(3) Ocena wpływu wyżej wymienionych substancji aktywnych na zdrowie człowieka oraz na środowisko została przeprowadzona dla zastosowań proponowanych przez wnioskujących zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy 91/414/EWG. Wyznaczone Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawców przedłożyły Komisji wstępne sprawozdania z oceny substancji w dniu 8 października 2001 r. (etoksazol) i w dniu 21 stycznia 2002 r. (tepraloksydim).

(4) Państwa Członkowskie i Komisja dokonały przeglądu wstępnych sprawozdań z oceny w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt. Przegląd został zakończony dnia 3 grudnia 2004 r. przyjęciem sprawozdania Komisji z przeglądu dotyczącego etoksazolu i tepraloksydimu.

(5) Przegląd etoksazolu i tepraloksydimu nie wykazał żadnych wątpliwości ani obaw, które wymagałyby konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Roślin lub z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności.

(6) Jak wykazały różnorodne badania, można oczekiwać, że środki ochrony roślin zawierające przedmiotowe substancje aktywne zasadniczo spełniają wymogi określone w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) oraz w art. 5 ust. 3 dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w przypadku zastosowań zbadanych i wyszczególnionych w sprawozdaniu Komisji z przeglądu. Należy zatem włączyć etoksazol i tepraloksydim do załącznika I w celu zapewnienia wszystkim Państwom Członkowskim możliwości przyznania zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające przedmiotowe substancje aktywne, zgodnie z przepisami powyższej dyrektywy.

(7) Po włączeniu etoksazolu i tepraloksydimu do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG należy przewidzieć odpowiedni okres, który pozwoli Państwom Członkowskim wprowadzić w życie przepisy dyrektywy 91/414/EWG w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających przedmiotowe substancje, w szczególności dokonać przeglądu obowiązujących zezwoleń tymczasowych i najpóźniej do końca wymienionego okresu zastąpić je zezwoleniami pełnymi, wprowadzić do nich zmiany lub cofnąć je zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG.

(8) Należy zatem wprowadzić odpowiednie zmiany do dyrektywy 91/414/EWG.

(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJESZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują najpóźniej do dnia 30 listopada 2005 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa Członkowskie stosują wymienione przepisy od dnia 1 grudnia 2005 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie dokonują przeglądu zezwolenia na każdy ze środków ochrony roślin zawierających etoksazol i tepraloksydim, aby zapewnić spełnienie warunków dotyczących tych aktywnych substancji określonych w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG. Tam, gdzie to konieczne, Państwa Członkowskie zmienią lub wycofają zezwolenia zgodnie z dyrektywą 91/414/EWG najpóźniej do dnia 30 listopada 2005 r.
2.
Państwa Członkowskie dokonają ponownej oceny każdego dopuszczonego środka ochrony roślin zawierającego etoksazol i tepraloksydim jako jedyną substancję aktywną lub jako jedną z kilku substancji aktywnych wyszczególnionych w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG najpóźniej do dnia 31 maja 2005 r., zgodnie z jednolitymi zasadami oceny środków ochrony roślin określonymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji zgodnej z wymogami określonymi w załączniku III wymienionej dyrektywy. Na podstawie takiej oceny ustalają, czy środek spełnia warunki określone w art. 4 ust. 1 lit. b), c), d) i e) dyrektywy 91/414/EWG.

Następnie Państwa Członkowskie:

a) w przypadku środków zawierających etoksazol lub tepraloksydim jako jedyną substancję aktywną - w razie potrzeby zmieniają lub wycofują zezwolenie najpóźniej do dnia 30 listopada 2006 r.;

b) w przypadku środków zawierających etoksazol lub tepraloksydim jako jedną z kilku substancji aktywnych - w razie potrzeby zmieniają lub wycofują zezwolenie do dnia 30 listopada 2006 r., lub w terminie określonym dla takiej zmiany lub wycofania, we właściwej dyrektywie lub dyrektywach włączających odpowiednią substancję lub substancje do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Obowiązuje data późniejsza.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2005 r.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 2005 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2005/25/WE (Dz.U. L 90 z 8.4.2005, str. 1).

(2) Dz.U. L 14 z 19.1.1999, str. 30.

(3) Dz.U. L 228 z 15.8.1998, str. 35.

ZAŁĄCZNIK 

W załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG na końcu tabeli dodaje się następujące wiersze:
Nr Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne: Nazwa IUPAC Czystość (*) Wejście w życie Wygaśnięcie włączenia Przepisy szczególne
"100 Etoksazol

Nr CAS 153233-

(RS)-5-tert-butyl-2-[2-(2,6-difluorofenyl)- ≥ Ý 948 g/kg 1 czerwca 2005 r. 31 maja 2015 r. Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako akarycyd.
91-1

Nr CIPAC 623

4,5-dihydro-1,3-oksazol-4-yl] fenetol W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad załącznika VI należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania z przeglądu dotyczącego etoksazolu, w szczególności jego dodatki I i II, w wersji sfinalizowanej przez Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 3 grudnia 2004 r.
W tej ogólnej ocenie Państwa Członkowskie powinny zwrócić szczególną uwagę na ochronę organizmów wodnych.
Należy w miarę potrzeby stosować środki ograniczające ryzyko.
101 Tepraloksydim

Nr CAS 149979-41-9

(EZ)-(RS)-2-{1-[(2E)-3-chloroallyloksyimino] propyl}-3-hydroksy-5- ≥ Ý 920 g/kg 1 czerwca 2005 r. 31 maja 2015 r. Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako środek chwastobójczy.
Nr CIPAC 608 perhydropyran-4-ylcycloheks-2-en-1-on W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad załącznika VI należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania z przeglądu dotyczącego tepraloksydimu, w szczególności jego dodatki I i II, w wersji sfinalizowanej przez Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 3 grudnia 2004 r.
W tej ogólnej ocenie Państwa Członkowskie powinny zwrócić szczególną uwagę na ochronę niebędących przedmiotem zwalczania stawonogów lądowych.
Należy w miarę potrzeby stosować środki ograniczające ryzyko.
(*) Bardziej szczegółowe informacje na temat właściwości i specyfikacji substancji aktywnych podane są

w sprawozdaniu z przeglądu."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.125.5

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2005/34/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia etoksazolu i tepraloksydimu jako substancji aktywnych
Data aktu: 17/05/2005
Data ogłoszenia: 18/05/2005
Data wejścia w życie: 01/06/2005