Decyzja 2004/287/WE przewidująca tymczasowy obrót niektórymi rodzajami materiału siewnego gatunków Vicia faba i Glycine max niespełniającymi wymogów dyrektywy Rady 66/401/EWG lub dyrektywy 2002/57/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 marca 2004 r.
przewidująca tymczasowy obrót niektórymi rodzajami materiału siewnego gatunków Vicia faba i Glycine max niespełniającymi wymogów dyrektywy Rady 66/401/EWG lub dyrektywy 2002/57/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 884)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/287/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady (EWG) 66/401/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin pastewnych(1), w szczególności jej art. 17 ust. 1,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/57/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych(2), w szczególności jej art. 21 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) We Francji ilość dostępnych nasion bobu (Vicia faba) i soi (Glycine max) odpowiadających krajowym warunkom klimatycznym i posiadających zdolności kiełkowania, które spełniają wymagania ustanowione odpowiednio w dyrektywach 66/401/EWG i 2002/57/WE jest niedostateczna i dlatego nie spełnia potrzeb tego Państwa Członkowskiego.

(2) Nie jest możliwe zaspokojenie popytu na materiał siewny tych gatunków, w sposób zadowalający, materiałem siewnym z innych Państw Członkowskich lub z państw trzecich, spełniającym wszystkie wymagania ustanowione w dyrektywie 66/401/EWG.

(3) W związku z tym należy zezwolić Francji na dopuszczenie do obrotu materiałem siewnym tych gatunków przy zastosowaniu mniej rygorystycznych wymagań przez okres wygasający w dniu 30 kwietnia 2003 r.

(4) Ponadto, inne Państwa Członkowskie bez względu na to, czy materiał siewny został zebrany w Państwie Członkowskim czy w państwie trzecim objętym decyzją Rady 2003/17/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie równoważności inspekcji polowych stosowanych w państwach trzecich w uprawach nasiennych roślin uprawnych oraz w sprawie równoważności materiału siewnego wyprodukowanego w państwach trzecich(3), a które zaopatrują Francję w niniejsze gatunki materiału siewnego, powinny otrzymać zezwolenie w celu umożliwienia obrotu takim materiałem siewnym.

(5) Właściwe jest, by Francja działała jako koordynator w celu zapewnienia, by całkowita ilość materiału siewnego objęta zezwoleniami na mocy niniejszej decyzji nie przekraczała maksymalnej ilości przewidzianej w niniejszej decyzji.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Nasion i Materiału Rozmnożeniowego dla Rolnictwa, Ogrodnictwa i Leśnictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zezwala się na obrót we Wspólnocie materiałem siewnym bobu (Vicia faba) niespełniającym minimalnych wymogów w zakresie zdolności kiełkowania ustanowionych w dyrektywie 66/401/EWG w okresie wygasającym w dniu 30 kwietnia 2004 r., zgodnie z warunkami wymienionymi w Załączniku do niniejszej decyzji oraz przy spełnieniu następujących warunków:

a) zdolność kiełkowania musi odpowiadać przynajmniej tej w Załączniku do niniejszej decyzji;

b) etykieta urzędowa musi określać kiełkowanie ustalone w trakcie badań urzędowych przeprowadzonych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt C lit. d) dyrektywy 66/401/EWG.

c) materiał siewny musi być wprowadzony do obrotu zgodnie z art. 3 niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Zezwala się na obrót we Wspólnocie materiałem siewnym soi (Glycine max) nie spełniającym minimalnych wymogów w zakresie zdolności kiełkowania ustanowionych w dyrektywie 2002/57/EWG w okresie wygasającym w dniu 30 kwietnia 2004 r., zgodnie z warunkami określonymi w Załączniku do niniejszej decyzji oraz przy spełnieniu następujących warunków:

a) zdolność kiełkowania musi odpowiadać przynajmniej tej w Załączniku do niniejszej decyzji;

b) etykieta urzędowa musi określać kiełkowanie ustalone w trakcie badań urzędowych przeprowadzonych na podstawie art. 2 ust. 1 lit. f) i g) dyrektywy 2002/57/WE;

c) materiał siewny musi być wprowadzony do obrotu zgodnie z art. 3 niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Każdy dostawca materiału siewnego, który zamierza wprowadzić do obrotu materiał siewny, o którym mowa w art. 1 i 2, składa wniosek w Państwie Członkowskim, w którym prowadzi działalność lub do którego dokonuje przywozu.

Zainteresowane Państwo Członkowskie zezwala dostawcy na wprowadzenie do obrotu materiału siewnego, chyba że:

a) istnieją dostateczne dowody by wątpić, że dostawca jest w stanie wprowadzić do obrotu ilość materiału siewnego objętą jego/jej wnioskiem o zezwolenie; lub

b) całkowita ilość objęta zezwoleniem na wprowadzenie do obrotu w zastosowaniu przedmiotowego odstępstwa przekroczyłaby ilość maksymalną wymienioną w Załączniku.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie udzielają sobie wzajemnie pomocy administracyjnej w wykonywaniu niniejszej decyzji.

Francja działa jako koordynujące Państwo Członkowskie w odniesieniu do art. 1 i 2, by całkowita ilość objęta zezwoleniem nie przekroczyła ilości maksymalnej wymienionej w Załączniku.

Każde Państwo Członkowskie otrzymujące wniosek na mocy art. 3 niezwłocznie powiadamia koordynujące Państwo Członkowskie o ilości objętej tym wnioskiem. Koordynujące Państwo Członkowskie niezwłocznie informuje powiadamiające Państwo Członkowskie, czy udzielenie zezwolenia może spowodować przekroczenie ilości maksymalnej.

Artykuł  5

Każde Państwo Członkowskie powiadamia niezwłocznie Komisji i inne Państwa Członkowskie o ilości, w odniesieniu do której udzieliło zezwolenia na dopuszczenie do obrotu na mocy niniejszej decyzji.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 marca 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. 125 z 11.7.1966, str. 2298/66. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/61/WE (Dz.U. L 165 z 3.7.2003, str. 23).

(2) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, str. 74. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/61/WE.

(3) Dz.U. L 8 z 14.1.2003, str. 10. Decyzja zmieniona decyzją 2003/403WE (Dz.U. L 141 z 7.6.2003, str. 23).

ZAŁĄCZNIK 

Gatunek Rodzaj odmiany Ilość (t) Minimalna zdolność kiełkowania (% czystego materiału siewnego)
Glydne max (klasa dojrzałości: średnio późne) Dekabig, Zen, Sapporo, Fukui, Safrana, Nikko, Celior, Giulietta, Paoki 2.500 75
(klasa dojrzałości: średnio późne do późnych) Imari, Mariana 700
Vicia fabia Divine, Gloria, Maya, Melodie, Victoria 3.980 80

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.91.56

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/287/WE przewidująca tymczasowy obrót niektórymi rodzajami materiału siewnego gatunków Vicia faba i Glycine max niespełniającymi wymogów dyrektywy Rady 66/401/EWG lub dyrektywy 2002/57/WE
Data aktu: 24/03/2004
Data ogłoszenia: 30/03/2004
Data wejścia w życie: 30/03/2004