Decyzja EBC/2004/2 przyjmująca Regulamin Europejskiego Banku Centralnego

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 19 lutego 2004 r.
przyjmująca Regulamin Europejskiego Banku Centralnego (EBC/2004/2)
(2004/257/WE)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego artykuł 12 ustęp 3,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

Regulamin Europejskiego Banku Centralnego, zmieniony 22 kwietnia 1999 r., ponownie zmieniony decyzją EBC/1999/6 z dnia 7 października 1999 r. zmieniającą Regulamin Europejskiego Banku Centralnego 1 , zostaje zastąpiony przez następujące przepisy, które wchodzą w życie z dniem 1 marca 2004 r.

REGULAMIN EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

ROZDZIAŁ WSTĘPNY

Artykuł  1  2  

Definicje

1.1.
Niniejszy Regulamin uzupełnia Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego. Z zastrzeżeniem postanowień art. 1 ust. 2 terminy stosowane w niniejszym Regulaminie mają takie samo znaczenie jak w Traktacie i w Statucie.
1.2.
Terminy "uczestniczące państwo członkowskie", "właściwy organ krajowy" oraz "wyznaczony organ krajowy" mają takie samo znaczenie jak w rozporządzeniu Rady (UE) nr 1024/2013 powierzającym Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 3 .

ROZDZIAŁ  I

RADA PREZESÓW

Artykuł  2

Termin i miejsce posiedzeń Rady Prezesów

2.1
Terminy posiedzeń ustalane są przez Radę Prezesów na wniosek Prezesa. Rada Prezesów, co do zasady, zbiera się regularnie zgodnie z terminarzem, który przyjmuje z odpowiednim wyprzedzeniem przed rozpoczęciem każdego roku kalendarzowego.
2.2
Prezes zwołuje posiedzenie Rady Prezesów, jeżeli żądanie zwołania posiedzenia zostanie złożone przez co najmniej trzech członków Rady Prezesów.
2.3
Prezes może również zwołać posiedzenie Rady Prezesów za każdym razem, kiedy uzna to za konieczne.
2.4
Posiedzenia Rady Prezesów zwykle odbywają się na terenie EBC.
2.5
Posiedzenia mogą odbywać się również w formie telekonferencji, chyba że co najmniej trzech Prezesów wyrazi sprzeciw.
Artykuł  3

Uczestnictwo w posiedzeniach Rady Prezesów

3.1.
Jeżeli niniejszy Regulamin nie stanowi inaczej, uczestnictwo w posiedzeniach Rady Prezesów zastrzeżone jest dla jej członków, Przewodniczącego Rady Unii Europejskiej oraz członka Komisji Wspólnot Europejskich.
3.2.
Każdemu Prezesowi może w zwykłych przypadkach towarzyszyć jedna osoba.
3.3.
Jeżeli którykolwiek z Prezesów nie może uczestniczyć w posiedzeniu, jest on uprawniony do wyznaczenia, w formie pisemnej, swojego zastępcy, z zastrzeżeniem przepisów artykułu 4. Taka pisemna informacja powinna zostać przekazana Prezesowi w odpowiednim czasie przed posiedzeniem. Wyznaczonemu zastępcy może w zwykłych przypadkach towarzyszyć jedna osoba.
3.4.
Prezes powołuje pracownika EBC na Sekretarza. Sekretarz wspomaga Zarząd w przygotowaniu posiedzeń Rady Prezesów oraz sporządza projekty protokołów z tych posiedzeń.
3.5.
Rada Prezesów może również zaprosić inne osoby do uczestnictwa w swoich posiedzeniach jeśli uzna to za stosowne.
Artykuł  4

Głosowanie

4.1.
Kworum wymagane do przeprowadzenia głosowania przez Radę Prezesów wynosi dwie trzecie liczby jej członków. W przypadku braku wymaganego kworum, Prezes może zwołać posiedzenie nadzwyczajne, na którym decyzje mogą być podejmowane bez względu na kworum.
4.2.
Rada Prezesów przystępuje do głosowania na wniosek Prezesa. Prezes rozpoczyna również procedurę głosowaniana na żądanie któregokolwiek z członków Rady Prezesów.
4.3.
Wstrzymanie się od głosu nie stanowi przeszkody dla przyjęcia przez Radę Prezesów decyzji na podstawie artykułu 41 ustęp 2 Statutu.
4.4.
Jeśli członek Rady Prezesów nie jest w stanie uczestniczyć w głosowaniu przez dłuższy okres (tj. ponad jeden miesiąc), może on wyznaczyć zastępcę na członka Rady Prezesów.
4.5.
Zgodnie z artykułem 10 ustęp 3 Statutu, jeżeli jeden z Prezesów nie jest w stanie głosować w sprawie decyzji podejmowanej na podstawie artykułów 28, 29, 30, 32, 33 lub 51 Statutu, odpowiednio wyznaczony zastępca może oddać odpowiednio ważony głos przypadający na danego Prezesa
4.6.
Prezes może zarządzić głosowanie tajne na żądanie co najmniej trzech członków Rady Prezesów. Głosowanie tajne przeprowadza się w każdym przypadku, gdy decyzja proponowana zgodnie z artykułem 11 ustęp 1, 3 lub 4 Statutu dotyczy osobiście członków Rady Prezesów. W takich przypadkach członkowie Rady Prezesów, których decyzja dotyczy, nie uczestniczą w głosowaniu.
4.7. 4
 Z wyjątkami, o których mowa wprost w art. 4 ust. 8, decyzje mogą być podejmowane również zgodnie z procedurą pisemną, chyba że co najmniej trzech członków Rady Prezesów wyraża sprzeciw. Procedura pisemna wymaga:
(i)
w normalnych przypadkach nie mniej niż pięciu dni roboczych na rozpatrzenie propozycji przez każdego z członków Rady Prezesów;
(ii)
wyraźnej lub dorozumianej zgody wyrażonej osobiście przez każdego z członków Rady Prezesów (lub jego zastępcę stosownie do art. 4 ust. 4); oraz
(iii)
zaprotokołowania każdej takiej decyzji w trakcie kolejnego posiedzenia Rady Prezesów. Decyzje podejmowane w procedurze pisemnej podlegają zatwierdzeniu przez członków Rady Prezesów posiadających prawo głosu w terminie dokonania zatwierdzenia.
4.8. 5
 W zakresie art. 13g do 13i decyzje mogą być podejmowane również zgodnie z procedurą pisemną, chyba że co najmniej pięciu członków Rady Prezesów wyraża sprzeciw. W ramach procedury pisemnej wymaga się maksymalnie pięciu, lub - w przypadku art. 13h - dwóch dni roboczych na rozpatrzenie propozycji przez każdego z członków Rady Prezesów.
4.9. 6
 Na potrzeby procedury pisemnej członek Rady Prezesów (lub jego zastępca stosownie do art. 4 ust. 4) może wyraźnie upoważnić inną osobę do podpisu jego głosu lub uwag o charakterze merytorycznym jako zatwierdzonych przez niego osobiście.
Artykuł  5

Organizacja posiedzeń Rady Prezesów

5.1.
Rada Prezesów przyjmuje porządek każdego posiedzenia. Tymczasowy porządek posiedzenia opracowywany jest przez Zarząd i przekazywany, wraz z dokumentami, członkom Rady Prezesów i innym upoważnionym uczestnikom posiedzenia przynajmniej na osiem dni przed jego terminem, z wyjątkiem przypadków nadzwyczajnych, w których Zarząd postępuje stosownie do okoliczności. Rada Prezesów może podjąć decyzję o usunięciu lub dodaniu punktów do tymczasowego porządku posiedzenia na wniosek Prezesa lub członka Rady Prezesów. Punkt usuwany jest z porządku posiedzenia na wniosek przynajmniej trzech członków Rady Prezesów, jeżeli odpowiednie dokumenty nie zostały przekazane członkom Rady Prezesów we właściwym czasie.
5.2.
Protokół z posiedzenia Rady Prezesów przedkładany jest jej członkom do zatwierdzenia w czasie kolejnego posiedzenia (lub wcześniej, jeśli to konieczne, w drodze procedury pisemnej) i podpisywany przez Prezesa.
5.3.
Rada Prezesów może ustalić wewnętrzny regulamin postępowania dotyczący podejmowania decyzji w przypadkach nadzwyczajnych.
Artykuł  5a  7  

Kodeks Postępowania dla członków Rady Prezesów

5a.1.
Rada Prezesów przyjmuje i aktualizuje Kodeks Postępowania, odnoszący się do działań jej członków; Kodeks publikuje się na stronie internetowej EBC.
5a.2.
Każdy z prezesów zapewnia, aby przed wzięciem udziału w posiedzeniu Rady Prezesów jego osoby towarzyszące w rozumieniu art. 3 ust. 2 oraz jego zastępcy w rozumieniu art. 3 ust. 3 podpisali deklarację zgodności z Kodeksem Postępowania.

ROZDZIAŁ  II

ZARZĄD

Artykuł  6

Termin i miejsce posiedzeń Zarządu

6.1.
Termin posiedzeń ustalany jest przez Zarząd na wniosek Prezesa.
6.2.
Prezes EBC może również zwołać posiedzenie Zarządu za każdym razem, kiedy uzna to za konieczne.
Artykuł  7

Głosowanie

7.1.
Kworum wymagane do przeprowadzenia głosowania przez Zarząd, zgodnie z artykułem 11 ustęp 5 Statutu, wynosi dwie trzecie liczby jego członków. W przypadku braku wymaganego kworum Prezes może zwołać posiedzenie nadzwyczajne, na którym decyzje mogą być podejmowane bez względu na kworum.
7.2.
Decyzje mogą być podejmowane również zgodnie z procedurą pisemną, chyba że co najmniej dwóch członków Zarządu wyraża sprzeciw.
7.3.
Członkowie Zarządu, których osobiście dotyczy proponowana decyzja zgodna z artykułem 11 ustęp 1, 3 lub 4 Statutu, nie uczestniczą w głosowaniu.
Artykuł  8

Organizacja posiedzeń Zarządu

Zarząd podejmuje decyzje dotyczące organizacji swoich posiedzeń.

ROZDZIAŁ  III

ORGANIZACJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

Artykuł  9  8  

Komitety Eurosystemu/ESBC

9.1.
Rada Prezesów powołuje i rozwiązuje komitety. Komitety wspierają pracę organów EBC oraz składają sprawozdania Radzie Prezesów za pośrednictwem Zarządu.
9.2.
W odniesieniu do kwestii polityki dotyczących nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi komitety wspierające prace EBC w zakresie zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 składają sprawozdania Radzie ds. Nadzoru oraz, w odpowiednich przypadkach, Radzie Prezesów. Zgodnie z własnymi procedurami Rada ds. Nadzoru upoważnia wiceprzewodniczącego do składania sprawozdań dotyczących takich działań Radzie Prezesów za pośrednictwem Zarządu.
9.3.
Komitety składają się z maksymalnie dwóch przedstawicieli każdego z krajowych banków centralnych Euro-systemu oraz EBC powoływanych, odpowiednio, przez właściwych Prezesów oraz Zarząd.
9.4.
Wspierając prace organów decyzyjnych EBC w zakresie zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, komitety włączają jednego członka z banku centralnego oraz jednego członka z właściwego organu krajowego w każdym uczestniczącym państwie członkowskim, mianowanych przez każdego z prezesów po zasięgnięciu opinii odpowiedniego właściwego organu krajowego tam, gdzie organem takim nie jest bank centralny.
9.5.
Rada Prezesów ustala zakres umocowania komitetów oraz powołuje ich przewodniczących. Jako zasadę przyjmuje się, że przewodniczącym zostaje osoba zatrudniona w EBC. Zarówno Rada Prezesów, jak i Zarząd mają prawo żądać przeprowadzenia analizy wskazanych zagadnień przez odpowiednie komitety. EBC zapewnia komitetom wsparcie kancelaryjne.
9.6.
Każdy krajowy bank centralny spoza Eurosystemu może powołać maksymalnie dwóch swoich pracowników do uczestniczenia w posiedzeniach komitetu w każdym przypadku, kiedy komitet zajmuje się sprawami podlegającymi kompetencji Rady Ogólnej, jak również w każdym przypadku, kiedy przewodniczący komitetu oraz Zarząd uważają takie uczestnictwo za stosowne.
9.7.
Przedstawiciele pozostałych instytucji i organów Unii lub innych podmiotów mogą być zapraszani do uczestnictwa w posiedzeniach komitetu w każdym przypadku, gdy przewodniczący komitetu oraz Zarząd uznają to za stosowne.
Artykuł  9a

Rada Prezesów może decydować o powoływaniu komitetów ad hoc zajmujących się wskazanymi zadaniami doradczymi.

Artykuł  9b  9  

Komitet ds. Audytu

W celu wzmocnienia istniejącej kontroli wewnętrznej i zewnętrznej oraz dalszego usprawnienia ładu korporacyjnego EBC i Eurosystemu Rada Prezesów tworzy komitet do spraw audytu oraz określa jego mandat i skład.

Artykuł  10

Struktura wewnętrzna

10.1.
Po zasięgnięciu opinii Rady Prezesów, Zarząd podejmuje decyzje w kwestii liczby, nazwy i odpowiednich kompetencji każdej z jednostek organizacyjnych EBC. Decyzja ta zostaje podana do wiadomości publicznej.
10.2.
Wszystkie jednostki organizacyjne EBC podlegają zwierzchniemu kierownictwu Zarządu. Zarząd podejmuje decyzje w kwestii zadań poszczególnych członków w zakresie nadzoru nad poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi EBC, informując o tym Radę Prezesów, Radę Ogólną oraz pracowników EBC. Każda taka decyzja może być podjęta wyłącznie w obecności wszystkich członków Zarządu, i nie może zostać podjęta niezgodnie z głosem Prezesa EBC.
Artykuł  11

Pracownicy EBC

11.1.
Każdy pracownik EBC informowany jest o stanowisku, jakie zajmuje w strukturze EBC, obejmujących go stosunkach zwierzchnictwa służbowego oraz o zakresie jego obowiązków służbowych.
11.2.
Z zastrzeżeniem przepisów artykułów 36 i 47 Statutu, Zarząd ustanawia regulaminy organizacyjne (dalej zwane "Zarządzeniami Administracyjnymi"), obowiązujące pracowników EBC.
11.3. 10
 Zarząd ustanawia i uaktualnia Kodeks Postępowania, odnoszący się do działań jego członków oraz pracowników EBC. Kodeks publikuje się na stronie internetowej EBC.

ROZDZIAŁ  IV

UDZIAŁ RADY OGÓLNEJ W ZADANIACH EUROPEJSKIEGO SYSTEMU BANKÓW CENTRALNYCH

Artykuł  12

Stosunki pomiędzy Radą Prezesów i Radą Ogólną

12.1.
Rada Ogólna EBC ma możliwość przedstawiania uwag przed przyjęciem przez Radę Prezesów:
-
opinii na podstawie artykułu 4 oraz artykułu 25, ustępu 1 Statutu,
-
zaleceń w dziedzinie statystyki, na podstawie artykułu 42 Statutu,
-
sprawozdania rocznego,
-
zasad dotyczących standaryzacji zasad rachunkowości i sprawozdawczości operacyjnej,
-
środków mających na celu zastosowanie artykułu 29 Statutu,
-
warunków zatrudnienia pracowników EBC,
-
w związku z przygotowaniami do nieodwołalnego określenia kursu wymiany walut, opinii EBC na podstawie artykułu 123, ustępu 5 Traktatu bądź też opinii dotyczącej wspólnotowych aktów prawnych, które mają zostać przyjęte w przypadku uchylenia derogacji w tym zakresie.
12.2.
Za każdym razem, kiedy Rada Ogólna zostanie wezwana do przedstawienia uwag na podstawie pierwszego ustępu niniejszego artykułu, zostanie jej przyznany odpowiedni okres na ich przygotowanie, nie krótszy niż dziesięć dni roboczych. W sprawach pilnych, zgodnie z uzasadnieniem zawartym we wniosku, okres ten może ulec skróceniu do pięciu dni roboczych. Prezes EBC może podjąć decyzję o zastosowaniu procedury pisemnej.
12.3.
Prezes EBC informuje Radę Ogólną zgodnie z artykułem 47 ustęp 4 Statutu o decyzjach przyjętych przez Radę Prezesów.
Artykuł  13

Stosunki pomiędzy Zarządem i Radą Ogólną

13.1.
Rada Ogólna EBC ma możliwość przedstawiania uwag zanim Zarząd:
-
wykona akty prawne Rady Prezesów, dla których, zgodnie z artykułem 12 ustęp 1 powyżej, wymagany jest udział Rady Ogólnej,
-
przyjmie, w zakresie kompetencji przekazanych przez Radę Prezesów, zgodnie z artykułem 12 ustęp 1 Statutu, akty prawne, dla których, zgodnie z artykułem 12 ustęp 1 niniejszego Regulaminu, wymagany jest udział Rady Ogólnej.
13.2.
Za każdym razem, kiedy Rada Ogólna zostanie wezwana do przedstawienia uwag na podstawie pierwszego ustępu niniejszego artykułu, zostanie jej przyznany odpowiedni okres na ich przygotowanie, nie krótszy niż dziesięć dni roboczych. W sprawach pilnych, zgodnie z uzasadnieniem zawartym we wniosku, okres ten może ulec skróceniu do pięciu dni roboczych. Prezes EBC może podjąć decyzję o zastosowaniu procedury pisemnej.

ROZDZIAŁ  IVa  11  

ZADANIA NADZORCZE

Artykuł  13a

Rada ds. Nadzoru

Zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 planowaniem i wykonywaniem zadań powierzonych EBC w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi (zwanych dalej "zadaniami nadzorczymi") zajmuje się całkowicie Rada ds. Nadzoru, ustanowiona jako organ wewnętrzny EBC. Zadania Rady ds. Nadzoru nie naruszają kompetencji organów decyzyjnych EBC.

Artykuł  13b

Skład Rady ds. Nadzoru

13b.1.
W skład Rady ds. Nadzoru wchodzi przewodniczący, wiceprzewodniczący, czterech przedstawicieli EBC oraz po jednym przedstawicielu właściwego organu krajowego z każdego uczestniczącego państwa członkowskiego. Wszyscy członkowie Rady ds. Nadzoru działają w interesie Unii jako całości.
13b.2.
Jeżeli właściwym organem krajowym uczestniczącego państwa członkowskiego nie jest bank centralny, odpowiedni członek Rady ds. Nadzoru może dołączyć przedstawiciela banku centralnego swojego państwa członkowskiego. Dla celów głosowania przedstawicieli jednego państwa członkowskiego uważa się za jednego członka Rady ds. Nadzoru.
13b.3.
Po wysłuchaniu opinii Rady ds. Nadzoru Rada Prezesów przyjmuje wniosek dotyczący mianowania przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady ds. Nadzoru, który zostanie przedłożony Parlamentowi Europejskiemu do zatwierdzenia.
13b.4.
Warunki zatrudnienia przewodniczącego Rady ds. Nadzoru, w tym w szczególności wynagrodzenie, uprawnienia emerytalne oraz inne świadczenia z tytułu zabezpieczenia społecznego będą przedmiotem umowy zawartej z EBC i zostaną określone przez Radę Prezesów.
13b.5.
Kadencja wiceprzewodniczącego Rady ds. Nadzoru wynosi pięć lat i nie jest odnawialna. Kadencja wiceprzewodniczącego Rady ds. Nadzoru nie może trwać dłużej niż jego kadencja jako członka Rady ds. Nadzoru.
13b.6.
Na wniosek Zarządu Rada Prezesów mianuje czterech przedstawicieli EBC w Radzie ds. Nadzoru; przedstawiciele ci nie mogą pełnić obowiązków związanych bezpośrednio z prowadzeniem polityki pieniężnej.
Artykuł  13c

Głosowanie w trybie art. 26 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013

Dla celów przyjmowania projektów decyzji w trybie art. 26 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i na podstawie art. 16 Traktatu o Unii Europejskiej, art. 238 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Protokołu (nr 36) w sprawie postanowień przejściowych mają zastosowanie następujące zasady:

(i)
do dnia 31 października 2014 r. decyzje uważa się za przyjęte, jeżeli za ich przyjęciem głosowało co najmniej 50 % członków Rady ds. Nadzoru reprezentujących co najmniej 74 % całkowitej liczby głosów ważonych oraz 62 % całkowitej populacji;
(ii)
od dnia 1 listopada 2014 r. decyzje uważa się za przyjęte, jeżeli za ich przyjęciem głosowało co najmniej 55 % członków Rady ds. Nadzoru reprezentujących co najmniej 65 % całkowitej populacji. Mniejszość blokująca musi obejmować co najmniej minimalną liczbę członków Rady ds. Nadzoru reprezentujących 35 % całkowitej populacji plus jeden członek Rady ds. Nadzoru; w przeciwnym wypadku uznaje się, że została osiągnięta większość kwalifikowana;
(iii)
od dnia 1 listopada 2014 r. do dnia 31 marca 2017 r., na wniosek przedstawiciela właściwego organu krajowego lub na wniosek przedstawiciela EBC w Radzie ds. Nadzoru, decyzje uważa się za przyjęte, jeżeli za ich przyjęciem głosowało co najmniej 50 % członków Rady ds. Nadzoru reprezentujących co najmniej 74 % całkowitej liczby głosów ważonych oraz 62 % całkowitej populacji;
(iv)
waga głosu każdego z czterech przedstawicieli EBC mianowanych przez Radę Prezesów jest równa medianie wag głosów przedstawicieli właściwych organów krajowych uczestniczących państw członkowskich, obliczonej zgodnie z metodą określoną w załączniku;
(v)
głosy przewodniczącego i wiceprzewodniczącego mają wagę zero i liczą się jedynie do określenia większości, jeżeli chodzi o liczbę członków Rady ds. Nadzoru.
Artykuł  13d

Regulamin Rady ds. Nadzoru

Rada ds. Nadzoru przyjmuje swój Regulamin po zasięgnięciu opinii Rady Prezesów. Regulamin Rady ds. Nadzoru zapewnia równe traktowanie wszystkich uczestniczących państw członkowskich.

Artykuł  13e

Kodeks Postępowania dla członków Rady ds. Nadzoru

13e.1.
Rada ds. Nadzoru przyjmuje i aktualizuje Kodeks Postępowania, odnoszący się do działań jego członków; Kodeks publikuje się na stronie internetowej EBC.
13e.2.
Każdy z członków Rady ds. Nadzoru zapewnia, aby przed wzięciem udziału w posiedzeniu Rady ds. Nadzoru jego osoby towarzyszące, zastępcy oraz przedstawiciele krajowego banku centralnego, jeżeli właściwym organem krajowym nie jest bank centralny, podpisali deklaracje zgodności z Kodeksem Postępowania.
Artykuł  13f

Posiedzenia Rady ds. Nadzoru

Posiedzenia Rady ds. Nadzoru zwykle odbywają się na terenie EBC. Niezwłocznie po ich przyjęciu sprawozdania z posiedzeń Rady ds. Nadzoru przekazuje się do informacji Rady Prezesów.

Artykuł  13g

Przyjmowanie decyzji dla celów wykonywania zadań, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013

13g.1.
Rada ds. Nadzoru przedkłada Radzie Prezesów kompletne projekty decyzji dla celów wykonywania zadań, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, wraz z uzasadnieniem obejmującym kontekst oraz główne przesłanki leżące u podstaw projektu decyzji. Takie projekty decyzji przekazuje się jednocześnie właściwym organom krajowym zainteresowanych uczestniczących państw członkowskich wraz z informacją co do terminu wyznaczonego Radzie Prezesów zgodnie z art. 13g ust. 2.
13g.2.
Projekt decyzji w rozumieniu art. 13g ust. 1 uznaje się za przyjęty, jeżeli Rada Prezesów nie wyrazi sprzeciwu w ciągu dziesięciu dni roboczych. W sytuacjach nadzwyczajnych Rada ds. Nadzoru określa rozsądny termin, który nie może być dłuższy niż 48 godzin. Rada Prezesów przedstawia uzasadnienie sprzeciwu na piśmie. Decyzję tę przekazuje się Radzie ds. Nadzoru i właściwym organom krajowym zainteresowanych państw członkowskich.
13g.3.
Uczestniczące państwo członkowskie spoza strefy euro informuje EBC o swoim uzasadnionym braku zgody na projekt decyzji Rady ds. Nadzoru w ciągu pięciu dni roboczych od otrzymania projektu decyzji zgodnie z art. 13g ust. 1. Prezes EBC niezwłocznie przekazuje uzasadniony brak zgody Radzie Prezesów oraz Radzie ds. Nadzoru. Podejmując decyzję w sprawie w ciągu pięciu dni roboczych od otrzymania informacji o uzasadnionym braku zgody, Rada Prezesów bierze w pełni pod uwagę uzasadnienie zawarte w ocenie przygotowanej przez Radę ds. Nadzoru. Decyzję tę wraz z pisemnym wyjaśnieniem przekazuje się Radzie ds. Nadzoru i właściwemu organowi krajowemu zainteresowanego państwa członkowskiego.
13g.4.
Uczestniczące państwo członkowskie spoza strefy euro informuje EBC o swoim uzasadnionym braku zgody na sprzeciw Rady Prezesów wobec projektu decyzji Rady ds. Nadzoru w ciągu pięciu dni roboczych od otrzymania takiego sprzeciwu zgodnie z art. 13g ust. 2. Prezes EBC niezwłocznie przekazuje uzasadniony brak zgody Radzie Prezesów oraz Radzie ds. Nadzoru. Rada Prezesów wyraża opinię w przedmiocie uzasadnionego braku zgody wyrażonego przez państwo członkowskie w ciągu 30 dni i - podając powody - potwierdza lub wycofuje sprzeciw. Decyzję o potwierdzeniu lub wycofaniu sprzeciwu przekazuje się właściwemu organowi krajowemu zainteresowanego państwa członkowskiego. W przypadku wycofania sprzeciwu przez Radę Prezesów projekt decyzji Rady ds. Nadzoru uważa się za przyjęty w dniu wycofania sprzeciwu.
Artykuł  13h

Przyjmowanie decyzji dla celów wykonywania zadań, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013

13h.1.
Jeżeli właściwy organ krajowy lub wyznaczony organ krajowy zawiadomi EBC o zamiarze zastosowania wymogów dotyczących buforów kapitałowych lub innych środków mających na celu zaradzenie ryzykom systemowym lub makroostrożnościowym zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, zawiadomienie takie, po jego otrzymaniu przez sekretarza Rady ds. Nadzoru, przekazuje się niezwłocznie Radzie Prezesów i Radzie ds. Nadzoru. Działając na wniosek przygotowany przez Radę ds. Nadzoru na podstawie inicjatywy i wkładu odpowiedniego komitetu oraz właściwej struktury wewnętrznej, Rada Prezesów podejmuje decyzję w sprawie w ciągu trzech dni roboczych. Rada Prezesów, wyrażając sprzeciw wobec środka, o zamiarze zastosowania którego została zawiadomiona, przedstawia zainteresowanemu właściwemu organowi krajowemu lub wyznaczonemu organowi krajowemu uzasadnienie swojego stanowiska na piśmie w ciągu pięciu dni roboczych od zawiadomienia EBC.
13h.2.
Jeżeli Rada Prezesów, działając na wniosek przygotowany przez Radę ds. Nadzoru na podstawie inicjatywy i wkładu odpowiedniego komitetu oraz właściwej struktury wewnętrznej, zamierza zastosować wyższe wymogi dotyczące buforów kapitałowych lub zamierza zastosować surowsze środki służące ograniczaniu ryzyka systemowego lub makroostrożnościowego zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, o zamiarze tym informuje zainteresowany właściwy organ krajowy lub wyznaczony organ krajowy co najmniej dziesięć dni roboczych przed podjęciem takiej decyzji. Jeżeli zainteresowany właściwy organ krajowy lub wyznaczony organ krajowy zawiadomi EBC na piśmie o swoim uzasadnionym sprzeciwie w ciągu pięciu dni roboczych od otrzymania zawiadomienia, sprzeciw ten, po jego otrzymaniu przez sekretarza Rady ds. Nadzoru, przekazuje się niezwłocznie Radzie Prezesów i Radzie ds. Nadzoru. Rada Prezesów podejmuje decyzję w sprawie, działając na wniosek przygotowany przez Radę ds. Nadzoru na podstawie inicjatywy i wkładu odpowiedniego komitetu oraz właściwej struktury wewnętrznej. Decyzję tę przekazuje się zainteresowanemu właściwemu organowi krajowemu lub wyznaczonemu organowi krajowemu.
13h.3.
Rada Prezesów może zatwierdzić, sprzeciwić się lub zmienić wnioski Rady ds. Nadzoru w rozumieniu art. 13h ust. 1 i art. 13h ust. 2. Rada Prezesów może również zażądać od Rady ds. Nadzoru przedstawienia wniosku w rozumieniu art. 13h ust. 1 i art. 13h ust. 2 lub przeprowadzenia określonej analizy. Jeżeli Rada ds. Nadzoru nie przedstawi żadnych wniosków w odpowiedzi na takie żądania, Rada Prezesów, uwzględniając wkład odpowiedniego komitetu i odpowiedniej struktury wewnętrznej, może podjąć decyzję wynikającą z braku wniosku Rady ds. Nadzoru.
Artykuł  13i

Przyjmowanie decyzji w trybie art. 14 ust. 2-4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013

Jeżeli właściwy organ krajowy zawiadomi EBC o projekcie decyzji zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, Rada ds. Nadzoru przekazuje Radzie Prezesów projekt decyzji wraz ze swoją oceną w ciągu pięciu dni roboczych. Jeżeli w ciągu 10 dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia Rada Prezesów nie zgłosi sprzeciwu, projekt decyzji uważa się za przyjęty; w odpowiednio uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać jednokrotnie przedłużony o kolejne dziesięć dni.

Artykuł  13j

Ramy, o których mowa w art. 6 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013

Po zasięgnięciu opinii właściwych organów krajowych i na podstawie wniosku Rady ds. Nadzoru oraz poza zakresem procedury braku sprzeciwu Rada Prezesów przyjmuje decyzje wprowadzające ramy porządkujące praktyczne ustalenia stosowania art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

Artykuł  13k

Rozdział zadań w zakresie polityki pieniężnej i zadań nadzorczych

13k.1.
EBC wykonuje zadania powierzone mu na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 bez uszczerbku dla swoich zadań dotyczących polityki pieniężnej oraz wszelkich innych zadań, i oddzielnie od nich.
13k.2.
EBC podejmuje wszelkie odpowiednie kroki celem zapewnienia rozdziału funkcji polityki pieniężnej i funkcji nadzorczej.
13k.3.
Rozdział funkcji polityki pieniężnej i funkcji nadzorczej nie wyklucza wymiany pomiędzy tymi dwoma obszarami funkcjonalnymi informacji niezbędnych do realizacji zadań EBC i ESBC.
Artykuł  13l

Organizacja posiedzeń Rady Prezesów w odniesieniu do zadań nadzorczych

13l.1.
Posiedzenia Rady Prezesów dotyczące zadań nadzorczych odbywają się oddzielnie od zwykłych posiedzeń Rady Prezesów i mają odrębny porządek obrad.
13l.2.
Na wniosek Rady ds. Nadzoru Zarząd sporządza projekt porządku obrad i przesyła go wraz z odpowiednimi dokumentami przygotowanymi przez Radę ds. Nadzoru członkom Rady Prezesów i innym uprawnionym odbiorcom co najmniej osiem dni przed danym posiedzeniem. Zasady tej nie stosuje się do sytuacji nadzwyczajnych, w których Zarząd podejmuje działania stosownie do okoliczności.
13l.3.
Rada Prezesów EBC zasięga opinii prezesów krajowych banków centralnych uczestniczących państw członkowskich spoza strefy euro przed wyrażeniem sprzeciwu wobec projektu decyzji przygotowanego przez Radę ds. Nadzoru i adresowanego do właściwych organów krajowych w odniesieniu do instytucji kredytowych z siedzibą w uczestniczących państwach członkowskich spoza strefy euro. Ta sama zasada ma zastosowanie w sytuacji, gdy zainteresowany właściwy organ krajowy poinformuje Radę Prezesów o uzasadnionym braku zgody na taki projekt decyzji Rady ds. Nadzoru.
13l.4.
W braku odmiennych postanowień niniejszego rozdziału do posiedzeń Rady Prezesów dotyczących zadań nadzorczych mają również zastosowanie ogólne postanowienia dotyczące posiedzeń Rady Prezesów zawarte w rozdziale I.
Artykuł  13m

Struktura wewnętrzna dla zadań nadzorczych

13m.1.
Kompetencje Zarządu w odniesieniu do struktury wewnętrznej EBC i pracowników EBC obejmują zadania nadzorcze. Zarząd zasięga opinii przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady ds. Nadzoru w odniesieniu do takiej struktury wewnętrznej. Przepisy art. 10 i art. 11 stosuje się odpowiednio.
13m.2.
Rada ds. Nadzoru, w porozumieniu z Zarządem, może ustanawiać i rozwiązywać podstruktury o tymczasowym charakterze, takie jak grupy robocze i zespoły zadaniowe. Podstruktury te wspierają prace dotyczące zadań nadzorczych i składają sprawozdania Radzie ds. Nadzoru.
13m.3.
Prezes EBC, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Rady ds. Nadzoru, powołuje pracownika EBC na stanowisko sekretarza Rady ds. Nadzoru i Komitetu Sterującego. Sekretarz wspiera przewodniczącego lub, w przypadku nieobecności przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, w przygotowywaniu posiedzeń Rady ds. Nadzoru i jest odpowiedzialny za sporządzanie sprawozdań z posiedzeń.
13m.4.
Sekretarz współpracuje z sekretarzem Rady Prezesów w celu przygotowania posiedzeń Rady Prezesów dotyczących zadań nadzorczych oraz jest odpowiedzialny za sporządzanie sprawozdań z posiedzeń.
Artykuł  13n

Sprawozdania na podstawie art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013

Na wniosek Rady ds. Nadzoru przedłożony przez Zarząd Rada Prezesów przyjmuje sprawozdania roczne adresowane do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji oraz Euro-grupy, zgodnie z wymogami zawartymi w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

Artykuł  13o

Przedstawiciele EBC i Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego

13o.1.
Na wniosek Rady ds. Nadzoru Prezes EBC powołuje i odwołuje przedstawiciela EBC w Radzie Organów Nadzoru Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, zgodnie z art. 40 ust. 1 lit. d) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE 12 .
13o.2.
Prezes wskazuje drugiego, towarzyszącego przedstawiciela w Radzie Organów Nadzoru Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, dysponującego wiedzą ekspercką na temat zadań banku centralnego.

ROZDZIAŁ  V

SZCZEGÓLNE PRZEPISY PROCEDURALNE

Artykuł  14

Przekazanie kompetencji

14.1.
Przekazanie Zarządowi kompetencji Rady Prezesów, na podstawie ostatniego zdania artykułu 12, ustępu 1, tiret drugiego Statutu, jest zgłaszane zainteresowanym stronom lub, gdy jest to uzasadnione - podawane do wiadomości publicznej, w każdym przypadku gdy decyzje podejmowane w ramach przekazanych kompetencji mogą wywoływać skutki prawne dla osób trzecich. Rada Prezesów jest niezwłocznie powiadamiana o każdym akcie przyjętym w ramach przekazanych kompetencji.
14.2.
Księga Osób Upoważnionych do składania podpisu w imieniu EBC, sporządzona zgodnie z decyzjami przyjętymi na podstawie artykułu 39 Statutu, udostępniana jest zainteresowanym podmiotom.
Artykuł  15

Procedura budżetowa

15.1. 13
 Przed końcem każdego roku budżetowego Rada Prezesów, działając na wniosek Zarządu, złożony zgodnie z ustalonymi przez nią zasadami, przyjmuje budżet EBC na kolejny rok budżetowy. Wydatki związane z zadaniami nadzorczymi ujmuje się w budżecie osobno i konsultuje z przewodniczącym i wiceprzewodniczącym Rady ds. Nadzoru.
15.2.
W celu uzyskania wsparcia w sprawach związanych z budżetem EBC, Rada Prezesów ustanawia Komitet Budżetowy oraz określa jego mandat i skład.
Artykuł  16

Sprawozdawczość i roczne sprawozdania finansowe

16.1.
Rada Prezesów przyjmuje sprawozdanie roczne wymagane na podstawie artykułu 15 ustęp 3 Statutu.
16.2.
Kompetencje dotyczące przyjmowania i publikacji sprawozdań kwartalnych na podstawie artykułu 15 ustęp 1 Statutu, tygodniowych skonsolidowanych sprawozdań finansowych na podstawie artykułu 15 ustęp 2 Statutu, skonsolidowanych bilansów na podstawie artykułu 26 ustęp 3 Statutu oraz innych sprawozdań, przekazane są Zarządowi.
16.3.
Zarząd, zgodnie z zasadami ustanowionymi przez Radę Prezesów, przygotowuje roczne sprawozdania finansowe EBC w ciągu pierwszego miesiąca kolejnego roku budżetowego. Sprawozdania te są przedkładane do zaopiniowania zewnętrznemu biegłemu rewidentowi.
16.4.
Rada Prezesów przyjmuje roczne sprawozdania finansowe EBC w ciągu pierwszego kwartału kolejnego roku. Sprawozdanie zewnętrznego biegłego rewidenta przedkładane jest Radzie Prezesów przed ich przyjęciem.
Artykuł  17

Instrumenty prawne EBC

17.1.
Rozporządzenia EBC przyjmowane są przez Radę Prezesów i podpisywane w jej imieniu przez Prezesa.
17.2. 14
 Wytyczne EBC przyjmowane są przez Radę Prezesów, a następnie podawane do wiadomości, w jednym z urzędowych języków Unii, po podpisaniu w imieniu Rady Prezesów przez Prezesa. Określają one podstawy uzasadniające ich wydanie. Zawiadomienie krajowych banków centralnych może zostać dokonane w formie elektronicznej, przy pomocy telefaksu, bądź też w formie listownej. Każde z wytycznych EBC, które mają podlegać urzędowej publikacji, są tłumaczone na urzędowe języki Unii.
17.3.
Rada Prezesów może przekazać Zarządowi swoje kompetencje regulacyjne w zakresie niezbędnym do wykonywania swoich rozporządzeń i wytycznych. Wykonywane w ten sposób rozporządzenie lub wytyczne wskazują zadania podlegające wykonaniu, jak również granice i treść przekazanych kompetencji.
17.4. 15
 Decyzje i zalecenia EBC przyjmowane są przez Radę Prezesów lub Zarząd w zakresie ich odpowiednich kompetencji oraz podpisywane są przez Prezesa. Decyzje EBC nakładające sankcje na podmioty trzecie są podpisywane przez sekretarza Rady Prezesów w celu poświadczenia ich zgodności. Decyzje i zalecenia EBC określają podstawy uzasadniające ich wydanie. Zalecenia dotyczące wtórnego prawodawstwa unijnego, wydawanego na podstawie artykułu 41 Statutu, przyjmowane są przez Radę Prezesów.
17.5. 16
 Z zastrzeżeniem postanowień art. 43 akapit drugi oraz art. 46 ust. 1 tiret pierwsze Statutu opinie EBC przyjmowane są przez Radę Prezesów. Jednakże w wyjątkowych okolicznościach oraz jeżeli co najmniej trzech Prezesów nie wyrazi woli utrzymania kompetencji Rady Prezesów w odniesieniu do wydawania opinii, opinie EBC mogą być przyjmowane przez Zarząd, zgodnie z uwagami przedstawionymi przez Radę Prezesów i po uwzględnieniu udziału Rady Ogólnej. Zarząd jest właściwy w zakresie finalizowania opinii EBC w odniesieniu do kwestii technicznych oraz w celu uwzględnienia zmian stanu faktycznego lub poprawek. Opinie EBC są podpisywane przez Prezesa EBC. W odniesieniu do przyjmowanych opinii EBC, które dotyczą nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, Rada Prezesów może zasięgać opinii Rady ds. Nadzoru.
17.6. 17
 Instrukcje EBC przyjmowane są przez Zarząd, a następnie podawane do wiadomości, w jednym z urzędowych języków Unii, po podpisaniu w imieniu Zarządu przez Prezesa lub dwóch członków Zarządu. Zawiadomienie krajowych banków centralnych może zostać dokonane w formie elektronicznej, przy pomocy telefaksu, bądź też w formie listownej. Każda z instrukcji EBC, która ma podlegać urzędowej publikacji, jest tłumaczona na urzędowe języki Unii.
17.7.
Wszystkie instrumenty prawne EBC są kolejno numerowane w celu ułatwienia ich identyfikacji. Zarząd podejmuje działania mające na celu zapewnienie bezpiecznego przechowywania dokumentów oryginalnych, dokonywania zawiadomień adresatów lub podmiotów opiniujących, jak również dokonania publikacji we wszystkich językach Wspólnot Europejskich w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich w odniesieniu do rozporządzeń EBC, opinii EBC dotyczących projektów prawodawstwa wspólnotowego oraz tych instrumentów prawnych EBC, wobec których podjęto wyraźną decyzję o publikacji.
17.8. 18
 Do aktów prawnych EBC określonych w art. 34 Statutu stosuje się rozporządzenie nr 1 w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej 19 .
Artykuł  17a  20  

Akty prawne EBC dotyczące zadań nadzorczych

17a.1.
W braku odmiennych postanowień zawartych w rozporządzeniach przyjmowanych przez EBC zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1024/2013 oraz w niniejszym artykule, do aktów prawnych EBC dotyczących zadań nadzorczych stosuje się art. 17.
17a.2. 21
 Wytyczne EBC dotyczące zadań nadzorczych, wydawane na podstawie art. 4 ust. 3 oraz art. 6 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, są przyjmowane przez Radę Prezesów, po czym Prezes dokonuje zawiadomienia o ich przyjęciu oraz podpisuje je w imieniu Rady Prezesów. Zawiadomienie właściwych organów krajowych może zostać dokonane w formie elektronicznej, przy pomocy telefaksu, bądź też w formie listownej.
17a.3. 22
 Instrukcje EBC dotyczące zadań nadzorczych, wydawane na podstawie art. 6 ust. 3, art. 6 ust. 5 lit. a), art. 7 ust. 1, art. 7 ust. 4, art. 9 ust. 1 oraz art. 30 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, są przyjmowane przez Radę Prezesów, po czym Prezes dokonuje zawiadomienia o ich przyjęciu oraz podpisuje je w imieniu Rady Prezesów. Akty te powinny określać podstawy, na jakich zostały wydane. Zawiadomienie krajowych organów uprawnionych do sprawowania nadzoru nad instytucjami kredytowymi może zostać dokonane w formie elektronicznej, przy pomocy telefaksu, bądź też w formie listownej.
17a.4. 23
 Decyzje EBC odnoszące się do podmiotów nadzorowanych oraz podmiotów, które złożyły wnioski o udzielenie zezwolenia na podjęcie działalności instytucji kredytowej, są przyjmowane przez Radę Prezesów i podpisywane przez sekretarza Rady Prezesów w celu poświadczenia ich zgodności. O ich przyjęciu zawiadamia się następnie osoby, do których są one adresowane.
Artykuł  18  24  

Postępowanie na podstawie art. 128 ust. 2 Traktatu

Zgoda, o której mowa w art. 128 ust. 2 Traktatu, wyrażana jest przez Radę Prezesów w ciągu ostatniego kwartału każdego roku na rok następny, w formie pojedynczej decyzji dotyczącej wszystkich państw członkowskich, których walutą jest euro.

Artykuł  19

Zamówienia

19.1.
Zamówienia towarów i usług na rzecz EBC powinny być dokonywane z należytym uwzględnieniem zasad publiczności, przejrzystości, równego dostępu, braku dyskryminacji oraz skutecznego zarządzania.
19.2.
Z wyjątkiem zasady skutecznego zarządzania, dopuszcza się odstępstwa od powyższych zasad w sprawach pilnych; z uwagi na bezpieczeństwo lub poufność; w przypadku gdy dostępny jest wyłącznie jeden dostawca; w odniesieniu do dostaw z krajowych banków centralnych na rzecz EBC; w celu zapewnienia ciągłości jednego źródła dostaw.
Artykuł  20  25  

(uchylony)

Artykuł  21

Warunki Zatrudnienia

21.1.
Stosunek pracy pomiędzy EBC a jego pracownikami określony jest przez Warunki Zatrudnienia oraz Regulamin Pracy.
21.2.
Warunki Zatrudnienia są przyjmowane przez Radę Prezesów na wniosek Zarządu i po zasięgnięciu opinii Rady Ogólnej.
21.3.
Warunki Zatrudnienia podlegają wykonaniu w drodze Regulaminu Pracy, który jest przyjmowany przez Zarząd.
21.4.
Przed przyjęciem nowych Warunków Zatrudnienia lub Regulaminu Pracy zasięga się opinii Komitetu Pracowniczego. Jego opinia przedkładana jest odpowiednio, Radzie Prezesów lub Zarządowi.
Artykuł  22

Komunikaty i ogłoszenia

Komunikaty ogólne i ogłoszenia decyzji podjętych przez organy EBC mogą być zamieszczane na stronach internetowych EBC, w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, za pomocą usług telegraficznych stosowanych powszechnie na rynkach finansowych lub przy użyciu innych środków przekazu.

Artykuł  23

Poufność i dostęp do dokumentów EBC

23.1. 26
 Obrady organów decyzyjnych EBC i wszelkich komitetów bądź grup przez nie powołanych, Rady ds. Nadzoru, jej Komitetu Sterującego oraz jego tymczasowych podstruktur mają charakter poufny, chyba że Rada Prezesów upoważni Prezesa EBC do podania wyników obrad do wiadomości publicznej. Przed podjęciem takiej decyzji w odniesieniu do obrad Rady ds. Nadzoru, jej Komitetu Sterującego oraz jego tymczasowych podstruktur Prezes EBC zasięga opinii przewodniczącego Rady ds. Nadzoru.
23.2.
Publiczny dostęp do dokumentów sporządzonych i przechowywanych przez EBC regulowany jest w drodze decyzji Rady Prezesów.
23.3. 27
 Dokumenty sporządzone przez EBC lub znajdujące się w jego posiadaniu są klasyfikowane i przetwarzane zgodnie z zasadami organizacyjnymi w zakresie tajemnicy służbowej i zarządzania informacjami poufnymi. Po upływie 30 lat od daty ich utworzenia stają się one ogólnie dostępne zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/1610 (EBC/2023/17) 28 , chyba że organy decyzyjne postanowią przedłużyć lub skrócić ten okres.
Artykuł  23a  29  

Poufność i tajemnica służbowa w odniesieniu do zadań nadzorczych

23a.1.
Członkowie Rady ds. Nadzoru, Komitetu Sterującego oraz podstruktur ustanowionych przez Radę ds. Nadzoru podlegają obowiązkowi zachowania tajemnicy służbowej, określonemu w art. 37 Statutu, nawet po zakończeniu pełnienia swoich obowiązków.
23a.2.
Obserwatorzy nie mogą mieć dostępu do informacji poufnych dotyczących poszczególnych instytucji.
23a.3.
Dokumenty sporządzone przez Radę ds. Nadzoru, Komitet Sterujący oraz podstruktury o charakterze tymczasowym utworzone przez Radę ds. Nadzoru są dokumentami EBC, w związku z czym klasyfikuje się je i przetwarza zgodnie z art. 23 ust. 3.

ROZDZIAŁ  VI

PRZEPIS KOŃCOWY

Artykuł  24

Zmiany w niniejszym Regulaminie

Rada Prezesów może dokonywać zmian w niniejszym Regulaminie. Rada Ogólna może wnioskować o wprowadzenie zmian, natomiast Zarząd może przyjąć uzupełniający regulamin w zakresie swoich kompetencji.

Frankfurt nad Menem, dnia 19 lutego 2004 r.
Jean-Claude TRICHET
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK 30  

(o którym mowa w art. 13c ppkt (iv))
1.
Na potrzeby głosowania w trybie art. 13c czterem przedstawicielom EBC przypisuje się, zgodnie z przepisami poniższych ustępów, medianę głosów ważonych uczestniczących państw członkowskich w ramach kryterium głosów ważonych, medianę populacji uczestniczących państw członkowskich w ramach kryterium populacji oraz, z tytułu ich członkostwa w Radzie ds. Nadzoru, głos w ramach kryterium liczby członków.
2.
Przy uszeregowaniu głosów ważonych przypisanych uczestniczącym państwom członkowskim w art. 3 Protokołu (nr 36) w sprawie postanowień przejściowych w porządku rosnącym dla członków reprezentujących uczestniczące państwa członkowskie, medianę głosów ważonych definiuje się jako środkowy głos ważony - jeżeli liczba uczestniczących państw członkowskich jest nieparzysta, oraz jako średnią dwóch wartości środkowych, zaokrągloną do najbliższej liczby całkowitej - jeżeli liczba uczestniczących państw członkowskich jest parzysta. Do całkowitej liczby głosów ważonych uczestniczących państw członkowskich dodaje się czterokrotność mediany głosów ważonych. Będąca wynikiem tej operacji liczba głosów ważonych stanowi "całkowitą liczbę głosów ważonych".
3.
Medianę populacji określa się zgodnie z tą samą zasadą. W tym celu korzysta się z wartości publikowanych przez Radę Unii Europejskiej w ramach art. 1 i 2 załącznika III do decyzji Rady 2009/937/UE z dnia 1 grudnia 2009 r. dotyczącej przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady 31 . Do całkowitej populacji wszystkich uczestniczących państw członkowskich dodaje się czterokrotność mediany populacji uczestniczących państw członkowskich. Będąca wynikiem tej operacji wysokość populacji stanowi "całkowitą populację".
1 Dz.U. L 314 z 8.12.1999, str. 32.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
3 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
4 Art. 4 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2015/8 ((UE) 2015/716) z dnia 12 lutego 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.114.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 lutego 2015 r.
5 Art. 4 ust. 8 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2015/8 ((UE) 2015/716) z dnia 12 lutego 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.114.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 lutego 2015 r.
6 Art. 4 ust. 9 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2015/8 ((UE) 2015/716) z dnia 12 lutego 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.114.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 lutego 2015 r.
7 Art. 5a dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
8 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
9 Art. 9b dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
10 Art. 11 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
11 Rozdział 4a dodany przez art. 1 pkt 6 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
12 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12.
13 Art. 15 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
14 Art. 17 pkt 17.2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2016/27 ((UE) 2016/1717) z dnia 21 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.258.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 września 2016 r.
15 Art. 17 pkt 17.4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2016/27 ((UE) 2016/1717) z dnia 21 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.258.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 września 2016 r.
16 Art. 17 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 8 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
17 Art. 17 pkt 17.6 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr EBC/2016/27 ((UE) 2016/1717) z dnia 21 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.258.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 września 2016 r.
18 Art. 17 ust. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 9 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
19 Dz.U. 17 z 6.10.1958, s. 385/58.
20 Art. 17a dodany przez art. 1 pkt 10 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
21 Art. 17a pkt 17a.2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr EBC/2016/27 ((UE) 2016/1717) z dnia 21 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.258.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 września 2016 r.
22 Art. 17a pkt 17a.3 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr EBC/2016/27 ((UE) 2016/1717) z dnia 21 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.258.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 września 2016 r.
23 Art. 17a pkt 17a.4 zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr EBC/2016/27 ((UE) 2016/1717) z dnia 21 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.258.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 września 2016 r.
24 Art. 18 zmieniony przez art. 1 pkt 11 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
25 Art. 20 uchylony przez art. 1 pkt 12 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
26 Art. 23 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 13 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
27 Art. 23 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 14 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.

- zmieniony przez art. 13 decyzji nr EBC/2023/17 (2023/1610) z dnia 28 lipca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.198.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 sierpnia 2023 r.

28 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/1610 z dnia 28 lipca 2023 r. ustanawiająca archiwa historyczne Europejskiego Banku Centralnego i zmieniająca decyzję EBC/2004/2 (EBC/2023/17) (Dz.U. L z 8.8.2023, s.30).
29 Art. 23a dodany przez art. 1 pkt 15 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
30 Załącznik dodany przez art. 1 pkt 16 decyzji nr EBC/2014/1/ (2014/179/UE) z dnia 22 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.95.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 stycznia 2014 r.
31 Dz.U. L 325 z 11.12.2009, s. 35.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024