Decyzja 2004/747/WE ustalająca szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 93/25/EWG w zakresie prowadzenia badań statystycznych dotyczących pogłowia i produkcji owiec i kóz

DECYZJA KOMISJI
z dnia 26 października 2004 r.
ustalająca szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 93/25/EWG w zakresie prowadzenia badań statystycznych dotyczących pogłowia i produkcji owiec i kóz 1

(notyfikowana jako dokument nr K(2004) 4092)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/747/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 listopada 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 93/25/EWG z dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie badań statystycznych prowadzonych w dziedzinie hodowli owiec i kóz(1), w szczególności jej art. 2 ust. 2, art. 3 ust. 2 i 3, art. 7 oraz art. 13 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu wykonania badań będących przedmiotem dyrektywy 93/25/EWG konieczne jest posiadanie precyzyjnych definicji. W związku z tym należy określić gospodarstwa rolne wchodzące w zakres badań. Ponadto należy precyzyjnie określić poszczególne kategorie podziału wyników badań oraz klasy wielkości stad, a także podziały terytorialne, na których podstawie Państwa Członkowskie opracowują wyniki badań statystycznych prowadzonych w regularnych odstępach. Dla celów prowadzenia statystyk uboju konieczne jest przyjęcie jednej definicji wagi tusz.

(2) W wyniku przystąpienia Republiki Czeskiej, Cypru, Estonii, Litwy, Łotwy, Malty, Polski, Słowacji, Słowenii i Węgier należy dostosować określone rozwiązania techniczne.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(2) ustala wspólną klasyfikację jednostek terytorialnych dla celów statystycznych (NUTS) dotyczącą Państw Członkowskich. W konsekwencji wcześniej ustalone poziomy regionalne należy zastąpić nową nomenklaturą (NUTS).

(4) Należy uchylić decyzję Komisji 2003/597/WE z dnia 4 sierpnia 2003 r. ustalającą szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 93/25/EWG w zakresie prowadzenia badań statystycznych dotyczących pogłowia i hodowli owiec i kóz(3).

(5) Niniejsza decyzja jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Statystyk Rolniczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Dla celów art. 2 ust. 2 dyrektywy 93/23/EWG "gospodarstwo rolne" oznacza każdą jednostkę techniczną oraz ekonomiczną znajdującą się pod jednym zarządem i wytwarzającą produkty rolne.
2.
Badania określone w art. 1 ust. 1 dyrektywy 93/25/EWG obejmują:

a) gospodarstwa rolne o powierzchni użytków rolnych 1 ha lub więcej;

b) gospodarstwa rolne o powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha, jeśli ich produkcja jest w pewnym zakresie przeznaczona na sprzedaż lub jeśli ich jednostka produkcyjna przekracza pewne progi naturalne.

3.
Państwa Członkowskie, które pragną stosować inne progi dla badań statystycznych, dokonują ustalenia tych progów w taki sposób, aby z badań zostały wykluczone tylko najmniejsze gospodarstwa, których łączny udział stanowił co najwyżej 1% ogólnego standardowego marginesu brutto danego Państwa Członkowskiego w rozumieniu decyzji Komisji 85/377/EWG(4).
Artykuł  2

Definicje kategorii owiec i kóz, o których mowa w art. 3 ust. 1 oraz art. 13 ust. 2 dyrektywy 93/25/EWG, wymienione są w załączniku I do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

W odniesieniu do podziałów terytorialnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/25/EWG, Państwa Członkowskie stosują wspólną klasyfikację jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) określoną w załączniku II do niniejszej decyzji.

Państwa Członkowskie są zwolnione z ustalania wyników dla regionów, których pogłowie jest mniejsze niż 1% krajowego pogłowia.

Artykuł  4

Klasy wielkości stad, o których mowa w art. 10 ust. 1 dyrektywy 93/25/EWG, przedstawiono w załączniku III do niniejszej decyzji.

Artykuł  5 2

Waga tuszy, o której mowa w art. 13 ust. 1 dyrektywy 93/25/EWG, oznacza masę zimną poubojową, po upuszczeniu krwi, po zdjęciu skóry i usunięciu wnętrzności oraz po usunięciu łba (odciętego na wysokości stawu szczytowo-potylicznego), racic (odciętych na wysokości stawu nadgarstkowo-śródręcznego lub stawu stępowo-śródstopnego), ogona (uciętego na wysokości szóstego lub siódmego kręgu ogonowego), wymion oraz organów płciowych. Nerki oraz tłuszcz nerkowy należą do tuszy.

Artykuł  6

Decyzja 2003/597/WE traci moc.

Odniesienia zawarte w uchylonej decyzji stosują się również do niniejszej decyzji.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 października 2004 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 149 z 21.6.1993, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 154 z 21.6.2003, str. 1.

(3) Dz.U. L 203 z 12.8.2003 str. 46.

(4) DZ.U. L 220 z 17.8.1985, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 3

DEFINICJE KATEGORII

Maciorki i jarki dopuszczone do tryka

Samice owiec, które przynajmniej raz się okociły, jak również te, które zostały dopuszczone do tryka po raz pierwszy.

Mleczne owce

Maciorki, które są hodowane tylko i wyłącznie lub głównie do produkcji mleka do spożycia przez ludzi i/lub dla przetwórstwa na produkty mleczarskie. Kategoria obejmuje również wybrakowane mleczne owce (niezależnie od tego, czy były tuczone między ostatnią laktacją i ubojem).

Inne maciorki

Maciorki inne niż owce mleczne.

Jagnięta

Samce i samice owiec do ok. 12 miesiąca życia.

ZAŁĄCZNIK  II 4

PODZIAŁY TERYTORIALNE

Belgia NUTS 1
Bułgaria NUTS 2
Republika Czeska NUTS 2
Dania -
Niemcy NUTS 1
Estonia -
Grecja NUTS 2
Hiszpania NUTS 2
Francja NUTS 2
Irlandia NUTS 2
Włochy NUTS 2
Cypr -
Łotwa dla owiec: NUTS 2
dla kóz: -
Litwa -
Luksemburg -
Węgry dla owiec: NUTS 2
dla kóz: -
Malta NUTS 3
Niderlandy NUTS 2
Austria NUTS 2
Polska dla owiec: NUTS 2
dla kóz: -
Portugalia NUTS 2
Rumunia NUTS 2
Słowenia -
Słowacja NUTS 2
Finlandia NUTS 2
Szwecja dla owiec: NUTS 2
dla kóz: -
Zjednoczone Królestwo NUTS 1

ZAŁĄCZNIK  III

TABELA 1

Klasy wielkości hodowanych stad owiec

Hodowcy owiec (ogółem) Hodowcy jarek dopuszczonych do tryka + owce maciorki (b) Hodowcy mlecznych owiec i mlecznych jarek dopuszczonych do tryka (c) Hodowcy innych owiec maciorki i jarek dopuszczonych do tryka (c)
Kategorie Owce (ogółem) /Hodowcę Liczba hodowców Liczba zwierząt Jarki dopuszczone do tryka, owce maciorki /Hodowcę Liczba hodowców Liczba zwierząt Owce mleczne, jarki dopuszczone do tryka /Hodowcę Liczba hodowców Liczba zwierząt Inne owce maciorki i jarki dopuszczone do tryka /Hodowcę Liczba hodowców Liczba zwierząt
I 1-9 1-9 1-9 1-9
II 10-19 10-19 10-19 10-19
III 20-49 20-49 20-49 20-49
IV 50-99 50-99 50-99 50-99
V 100- (d) 100- (d) 100- (d) 100- (d)
VI 100-199 (a) 100-199 (a) 100-199 (a) 100-199 (a)
VII 200-499 (a) 200-499 (a) 200-499 (a) 200-499 (a)
VIII 500-999 (a) 500-999 (a) 500-999 (a) 500-999 (a)
IX 1.000- (a) 1.000- (a) 1.000- (a) 1.000- (a)
Razem Razem Razem Razem
(a) Podział fakultatywny dla BE, CZ, DK, LT, LU, LV, PL, SE, SI, SK.
(b) Podział fakultatywny dla BE, CZ, DE, LT, LV, NL, PL, SE, SI, SK.
(c) Podział fakultatywny dla BE, CZ, DE, IRL, LT, LV, NL, AT, PL, PT, FIN, SE, SI, SK, UK.
(d) Podział fakultatywny dla MT.

TABELA 2

Klasy wielkości hodowanych stad kóz

Hodowcy kóz (ogółem) Hodowcy kóz mamek i kóz, które się już okociły (c)
Kategorie Kozy (ogółem)/Hodowcę Liczba hodowców Liczba zwierząt Kozy mamki i kozy, które już się okociły (c)/Hodowcę Liczba hodowców Liczba zwierząt
I 1-9 1-9
II 10-19 10-19
III 20-49 20-49
IV 50-99 50-99
V 100- (d) 100- (d)
VI 100-499 (a) 100-499 (a)
VII 500- (a) 500- (a)
VIII 500-999 (b) (a) 500-999 (b) (a)
IX 1.000- (b) (a) 1.000- (b) (a)
Razem Razem
(a) Podział fakultatywny dla BE, DE, IRL, LT, LU, PL, PT, SE, SI, SK, UK.
(b) Podział fakultatywny dla FR.
(c) Podział fakultatywny dla BE, DE, LT, NL, PL, SE, SK.
(d) Podział fakultatywny dla MT.
1 Tytuł zmieniony przez sprostowanie z dnia 2 sierpnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.201.46/2).
2 Art. 5 zmieniony przez sprostowanie z dnia 2 sierpnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.201.46/2).
3 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 2 sierpnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.201.46/2).
4 Załącznik II zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.329.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/747/WE ustalająca szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 93/25/EWG w zakresie prowadzenia badań statystycznych dotyczących pogłowia i produkcji owiec i kóz
Data aktu: 26/10/2004
Data ogłoszenia: 04/11/2004
Data wejścia w życie: 04/11/2004