uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, uzupełnione Protokołem dostosowującym, dalej zwane "Porozumieniem EOG", w szczególności jego art. 98,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 128 Porozumienia EOG stanowi, iż każde państwo europejskie stające się członkiem Wspólnoty złoży wniosek o przystąpienie do Porozumienia EOG oraz że warunki tego uczestnictwa podlegają uzgodnieniu między Umawiającymi się Stronami a państwem ubiegającym się o członkostwo.
(2) W następstwie pomyślnego zakończenia negocjacji w sprawie rozszerzenia Republika Czeska, Republika Cypryjska, Republika Estońska, Republika Litewska, Republika Łotewska, Republika Malty, Rzeczpospolita Polska, Republika Słowenii, Republika Słowacka i Republika Węgierska (zwane dalej "Nowymi Umawiającymi się Stronami") przedłożyły wnioski o przystąpienie do Porozumienia EOG.
(3) Porozumienie w sprawie udziału Republiki Czeskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii, Republiki Słowackiej i Republiki Węgierskiej w Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie o rozszerzeniu EOG") zostało podpisane 14 października 2003 r. w Luksemburgu.
(4) Zgodnie z art. 1 ust. 2 Porozumienia o rozszerzeniu EOG od dnia wejścia w życie tego Porozumienia postanowienia Porozumienia EOG, ze zmianami wprowadzonymi na mocy decyzji Wspólnego Komitetu EOG, przyjętymi przed 1 listopada 2002 r., są wiążące dla Nowych Umawiających się Stron na tych samych warunkach, na jakich są wiążące dla obecnych Umawiających się Stron i na warunkach określonych w Porozumieniu o rozszerzeniu EOG.
(5) Po 1 listopada 2002 r., na mocy decyzji podjętych przez Wspólny Komitet EOG, pewna liczba aktów WE została włączona do Porozumienia EOG.
(6) W celu zagwarantowania spójności Porozumienia EOG i bezpieczeństwa prawnego dla osób i podmiotów gospodarczych należy jasno zaznaczyć, że akty WE, o których mowa, są wiążące dla Nowych Umawiających się Stron od momentu wejścia w życie Porozumienia o rozszerzeniu EOG.
(7) Akt Przystąpienia z dnia 16 kwietnia 2003 r. określa możliwe odstępstwa oraz dostosowuje niektóre z aktów WE, które zostały włączone do Porozumienia EOG na mocy decyzji Wspólnego Komitetu EOG, przyjętych po 1 listopada 2002 r.
(8) Zgodnie z art. 3 ust. 5 Porozumienia o rozszerzeniu EOG dostosowania aktów włączonych do Porozumienia EOG przed datą wejścia w życie Porozumienia o rozszerzeniu EOG, niezbędne ze względu na udział Nowych Umawiających się Stron w Porozumieniu EOG, a które nie zostały przewidziane w Porozumieniu o rozszerzeniu EOG, będą rozpatrywane zgodnie z procedurą określoną w Porozumieniu EOG.
(9) Zgodnie z art. 4 ust. 2 Porozumienia o rozszerzeniu EOG wszelkie ustalenia mające znaczenie dla Porozumienia EOG, wymienione w Akcie Przystąpienia z dnia 16 kwietnia 2003 r., które nie zostały uwzględnione w załączniku B do Porozumienia o rozszerzeniu EOG, będą rozpatrywane zgodnie z procedurą określoną w Porozumieniu EOG.
(10) W związku z tym do zadań Wspólnego Komitetu EOG należy włączanie tych dostosowań i odstępstw do Porozumienia EOG.
(11) Zważywszy na fakt, iż na mocy Porozumienia EOG rynek wewnętrzny obejmuje także państwa EFTA, dla jego prawidłowego funkcjonowania konieczne jest zastosowanie niniejszej decyzji od dnia równoczesnego wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu i Porozumienia o rozszerzeniu EOG.
(12) Zważywszy na fakt, iż Porozumienie o rozszerzeniu EOG nie weszło jeszcze w życie, ale jest tymczasowo stosowane, niniejsza decyzja będzie również stosowana tymczasowo, do czasu wejścia w życie Porozumienia,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Wspólnego Komitetu EOG | |
| S. GILLESPIE | |
| Przewodniczący |
_________
(*) Nie zgłoszono wymogów konstytucyjnych.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.277.33 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/68 rozszerzająca zakres stosowania niektórych decyzji Wspólnego Komitetu EOG na Nowe Umawiające się Strony i zmieniająca niektóre załączniki do Porozumienia EOG w następstwie rozszerzenia Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 04/05/2004 |
| Data ogłoszenia: | 26/08/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004 |