Decyzja 2004/475/WE przyjmująca środki przejściowe dla niektórych zakładów sektora mięsnego i mleczarskiego w Słowenii

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
przyjmująca środki przejściowe dla niektórych zakładów sektora mięsnego i mleczarskiego w Słowenii

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 1732)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/475/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji(2), w szczególności jego artykuł 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Słowenii, cztery duże zakłady przetwórstwa mięsnego i jeden duży zakład przetwórstwa mlecznego mają trudności w dostosowaniu się od dnia 1 maja 2004 r. do odpowiednich wymogów strukturalnych ustanowionych w załączniku I do dyrektywy Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie warunków zdrowotnych przy produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa(3), w załącznikach A i B do dyrektywy Rady 77/99/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu produktów mięsnych oraz niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego(4)oraz w załączniku B do dyrektywy Rady 92/46/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawiającej przepisy zdrowotne dla produkcji i wprowadzania do obrotu surowego mleka, mleka poddanego obróbce termicznej i produktów na bazie mleka(5).

(2) Z tego względu, powyższe pięć zakładów potrzebuje czasu, aby zakończyć ich proces modernizacji dla osiągnięcia pełnej zgodności z odpowiednimi wymogami strukturalnymi ustanowionymi w dyrektywach 64/433/EWG, 77/99/EWG i 92/46/EWG.

(3) Powyższych pięć zakładów, których modernizacja znajduje się obecnie w zaawansowanym stadium, lub które zobowiązały się wprowadzić nowe usprawnienia, dostarczyło wiarygodne gwarancje, że posiadają niezbędne fundusze dla usunięcia istniejących usterek w odpowiednim terminie oraz otrzymały pozytywną opinię Urzędu Weterynaryjnego Republiki Słowenii w zakresie zakończenia procesu modernizacyjnego.

(4) Szczegółowa informacja dotycząca usterek każdego z tych zakładów jest dostępna dla Słowenii.

(5) W celu ułatwienia przejścia z istniejącego systemu obowiązującego w Słowenii do systemu wynikającego ze stosowania prawodawstwa wspólnotowego w dziedzinie weterynarii, uzasadnione jest, na wniosek Słowenii, przyznanie tym pięciu zakładom okresu przejściowego, jako nadzwyczajnego środka przejściowego.

(6) Ze względu na wyjątkowy charakter tego przejściowego odstępstwa, który nie był przewidziany podczas negocjacji w sprawie przystąpienia, dalsze wnioski Słowenii o środki przejściowe dotyczące strukturalnych wymogów dla zakładów wytwarzających produkty pochodzenia zwierzęcego lub mleko i produkty mleczne, nie powinny być uwzględniane po przyjęciu niniejszej decyzji.

(7) Biorąc pod uwagę stan zaawansowania modernizacji oraz wyjątkowy charakter środka przejściowego, okres przejściowy powinien być ograniczony do dnia 31 grudnia 2004 r. i nie powinien być przedłużany po tej dacie.

(8) W okresie przejściowym, zakłady objęte niniejszą decyzją należy poddać tym samym regulacjom, które mają zastosowanie do produktów pochodzących z zakładów, którym przyznano okres przejściowy dla wymogów strukturalnych zgodnie z procedurą przewidzianą w odpowiednich załącznikach do Aktu Przystąpienia.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Wymogi strukturalne ustanowione w załączniku I do dyrektywy 64/433/EWG, w załącznikach A i B do dyrektywy 77/99/EWG oraz w załączniku B do dyrektywy 92/46/EWG nie stosują się do zakładów w Słowenii wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji, z zastrzeżeniem warunków ustanowionych w ust. 2, aż do daty określonej dla każdego zakładu.
2.
Poniższe zasady stosuje się do produktów pochodzących z zakładów, o których mowa w ustępie 1:

– tak długo, jak zakłady wymienione w załączniku korzystają z przepisów ust. 1, produkty pochodzące z tych zakładów wprowadza się wyłącznie na rynek krajowy lub używa do dalszego przetwarzania w tym samym zakładzie, niezależnie od daty wprowadzenia na rynek. Zasadę tę stosuje się również do produktów pochodzących ze zintegrowanych zakładów mięsnych, jeśli część tego zakładu podlega przepisom ust. 1,

– oznacza się je specjalnym znakiem zdrowotności.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuję się z zastrzeżeniem i od dnia wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 17.

(2) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 33.

(3) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(4) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003.

(5) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.

ZAŁĄCZNIK  1

ZAKŁADY MIĘSNE W OKRESIE PRZEJŚCIOWYM

Nr Weterynaryjny Nazwa i adres Sektor Mięso Dzień
numer zakładu Działalność zakładu dostosowania
identyfikacyjny Świeże mięso, ubój, rozbiór Produkty mięsne Chłodnia
1 14 Meso Kamnik, Kamnik X 1.10.2005
2 19 Meso Kamnik, Domžale X X 1.10.2005
3 306 Arvaj Anton s.p., Kranj X X 1.10.2005
1 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/193/WE z dnia 8 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.63.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.160.78

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/475/WE przyjmująca środki przejściowe dla niektórych zakładów sektora mięsnego i mleczarskiego w Słowenii
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/04/2004