(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 2912)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/71/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 23 stycznia 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności(1), w szczególności art. 3 ust. 3 lit. e),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Kilka Państw Członkowskich wprowadziło lub zamierza wprowadzić wspólne zasady i regulacje dla urządzeń radiowych nieobjętych przepisami SOLAS (Bezpieczeństwo Życia na Morzu).
(2) Harmonizacja łączności radiowej powinna przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa statków nieobjętych przepisami Konwencji SOLAS, w szczególności w razie niebezpieczeństwa i przy złych warunkach pogodowych.
(3) Komitet Bezpieczeństwa na Morzu (MSC) w swoim piśmie okólnym 803 w sprawie uczestnictwa statków, które nie są objęte przepisami Konwencji SOLAS, w Światowym Morskim Systemie Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa (GMDSS) i Rezolucji MSC.77(69) Międzynarodowej Organizacji Morskiej, wzywa rządy do stosowania wytycznych dotyczących uczestnictwa statków, które nie są objęte przepisami Konwencji SOLAS, w GMDSS i nakazuje, aby urządzenia radiowe wszystkich statków wykazywały określone cechy w odniesieniu do GMDSS.
(4) W przepisach wykonawczych dla łączności radiowej Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej (ITU) są przyznane GMDSS określone częstotliwości. Wszystkie urządzenia radiowe funkcjonujące na tych częstotliwościach i przewidziane do zastosowania w razie niebezpieczeństwa powinny umożliwić zgodne z przeznaczeniem wykorzystanie tych częstotliwości i dostarczyć wystarczającą gwarancję bezpieczeństwa dla prawidłowego działania w razie niebezpieczeństwa.
(5) Decyzja 2000/638/WE Komisji z dnia 22 września 2000 r. w sprawie stosowania art. 3 ust. 3 lit. e) dyrektywy 1999/5/WE w stosunku do urządzeń morskiej łączności radiowej przeznaczonych do zainstalowania na statkach pełnomorskich nieobjętych przepisami Międzynarodowej Konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS) i który ma być stosowany w Światowym Morskim Systemie Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa (GMDSS), i który nie jest objęty dyrektywą Rady 96/98/WE w sprawie wyposażenia statków(2), obowiązuje tylko w odniesieniu do wyposażenia, które ma być zainstalowane w statkach pełnomorskich. Zakres obowiązywania tej decyzji powinien zostać rozszerzony na wyposażenia GMDSS w celu zastosowania we wszystkich statkach nieobjętych przepisami Konwencji SOLAS. Wysoki poziom bezpieczeństwa nadany niniejszą decyzją jest odpowiedni dla wszystkich statków i dlatego zakres obowiązywania tej decyzji powinien być tak zmieniony, aby te same wymagania dla urządzeń GMDSS obowiązywały również dla statków, które nie są objęte przepisami Konwencji SOLAS i dyrektywy w sprawie wyposażenia statków, niezależnie od tego, czy chodzi o statki pełnomorskie czy nie. Decyzja 2000/638/WE powinna dlatego być zastąpiona.
(6) Środki określone w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Oceny Zgodności Telekomunikacyjnej i Nadzoru Rynku,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 września 2003 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Erkki LIIKANEN |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. 91 z 7.4.1999, str. 10.
(2) Dz.U. L 269 z 21.10.2000, str. 52.