Decyzja 2004/449/WE zatwierdzająca plany monitorowania pozostałości przedłożone przez Republikę Czeską, Estonię, Cypr, Łotwę, Litwę, Węgry, Maltę, Polskę, Słowenię i Słowację zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
zatwierdzająca plany monitorowania pozostałości przedłożone przez Republikę Czeską, Estonię, Cypr, Łotwę, Litwę, Węgry, Maltę, Polskę, Słowenię i Słowację zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 1607)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/449/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 57,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r.(1) ustanawia środki monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz przewiduje, aby Państwa Członkowskie przekazały Komisji plany monitorowania pozostałości w celu ich zatwierdzenia.

(2) Wykaz ustanawiający obowiązki informacyjne w dziedzinie weterynarii, przewidziany w ostatnim ustępie Aktu Końcowego do Traktatu o Przystąpieniu(2) wymaga od nowych Państw Członkowskich przekazania Komisji wszelkich niezbędnych informacji co najmniej sześć miesięcy wcześniej, w celu umożliwienia stosowania Aktu od dnia przystąpienia, w tym plany monitorowania pozostałości określone w rozdziale III sekcja 2 niniejszej listy, aby zapewnić gotowość nowych Państw Członkowskich do monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego zgodnie z dyrektywą 96/23.

(3) Nowe Państwa Członkowskie zostały poinformowane, na podstawie listu z dnia 2 września 2003 r., o konieczności przekazania Komisji planów monitorowania pozostałości, o których mowa.

(4) Republika Czeska przekazała Komisji w dokumencie z dnia 24 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r. w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 16 stycznia i 20 lutego 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(5) Estonia przekazała Komisji w dokumencie z dnia 29 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 16 grudnia 2003 r. i 1 marca 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(6) Cypr przekazał Komisji w dokumencie z dnia 27 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 4 lutego i 14 marca 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE; ponadto, Cypr dostarczył w dniu 23 marca 2004 r. dodatkowe gwarancje dotyczące zdolności laboratoryjnej.

(7) Łotwa przekazała Komisji w dokumencie z dnia 1 listopada 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 10 stycznia i 2 marca 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(8) Litwa przekazała Komisji w dokumencie z dnia 30 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 14 stycznia i 26 lutego 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(9) Węgry przekazały Komisji w dokumencie z dnia 1 listopada 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 19 stycznia i 1 marca 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(10) Malta przekazała Komisji w dokumencie z dnia 28 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 3 lutego i 1 marca 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(11) Polska przekazała Komisji w dokumencie z dnia 18 listopada 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 27 stycznia i 26 lutego 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(12) Słowenia przekazała Komisji w dokumencie z dnia 30 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony trzema dokumentami z dnia 9 stycznia, 30 stycznia i 29 lutego 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(13) Słowacja przekazała Komisji w dokumencie z dnia 31 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 7 stycznia i 27 lutego 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(14) Analiza tych planów wykazała, iż są one zgodne z przepisami dyrektywy 96/23/WE, w szczególności jej art. 5 i 7; należy je zatem zatwierdzić.

(15) Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt został poinformowany o środkach przewidzianych w niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Plany monitorowania dla wykrywania pozostałości i substancji wymienionych w załączniku I do dyrektywy 96/23/WE, u zwierząt żywych i w produktach pochodzenia zwierzęcego przedłożone przez Republikę Czeskę, Estonię, Cypr, Łotwę, Litwę, Węgry, Maltę, Polskę, Słowenię i Słowację zostają zatwierdzone.

Artykuł  2

Każde Państwo Członkowskie przyjmuje przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania swoich planów monitorowania pozostałości określonych w art. 1. Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  3

Decyzja ta stosuje się z zastrzeżeniem i od dnia wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 125 z 29.4.1996.

(2) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 961.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.155.90

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/449/WE zatwierdzająca plany monitorowania pozostałości przedłożone przez Republikę Czeską, Estonię, Cypr, Łotwę, Litwę, Węgry, Maltę, Polskę, Słowenię i Słowację zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 30/04/2004, 01/05/2004