Decyzja 2004/449/WE zatwierdzająca plany monitorowania pozostałości przedłożone przez Republikę Czeską, Estonię, Cypr, Łotwę, Litwę, Węgry, Maltę, Polskę, Słowenię i Słowację zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
zatwierdzająca plany monitorowania pozostałości przedłożone przez Republikę Czeską, Estonię, Cypr, Łotwę, Litwę, Węgry, Maltę, Polskę, Słowenię i Słowację zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 1607)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/449/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 57,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r.(1) ustanawia środki monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz przewiduje, aby Państwa Członkowskie przekazały Komisji plany monitorowania pozostałości w celu ich zatwierdzenia.

(2) Wykaz ustanawiający obowiązki informacyjne w dziedzinie weterynarii, przewidziany w ostatnim ustępie Aktu Końcowego do Traktatu o Przystąpieniu(2) wymaga od nowych Państw Członkowskich przekazania Komisji wszelkich niezbędnych informacji co najmniej sześć miesięcy wcześniej, w celu umożliwienia stosowania Aktu od dnia przystąpienia, w tym plany monitorowania pozostałości określone w rozdziale III sekcja 2 niniejszej listy, aby zapewnić gotowość nowych Państw Członkowskich do monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego zgodnie z dyrektywą 96/23.

(3) Nowe Państwa Członkowskie zostały poinformowane, na podstawie listu z dnia 2 września 2003 r., o konieczności przekazania Komisji planów monitorowania pozostałości, o których mowa.

(4) Republika Czeska przekazała Komisji w dokumencie z dnia 24 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r. w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 16 stycznia i 20 lutego 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(5) Estonia przekazała Komisji w dokumencie z dnia 29 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 16 grudnia 2003 r. i 1 marca 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(6) Cypr przekazał Komisji w dokumencie z dnia 27 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 4 lutego i 14 marca 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE; ponadto, Cypr dostarczył w dniu 23 marca 2004 r. dodatkowe gwarancje dotyczące zdolności laboratoryjnej.

(7) Łotwa przekazała Komisji w dokumencie z dnia 1 listopada 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 10 stycznia i 2 marca 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(8) Litwa przekazała Komisji w dokumencie z dnia 30 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 14 stycznia i 26 lutego 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(9) Węgry przekazały Komisji w dokumencie z dnia 1 listopada 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 19 stycznia i 1 marca 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(10) Malta przekazała Komisji w dokumencie z dnia 28 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 3 lutego i 1 marca 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(11) Polska przekazała Komisji w dokumencie z dnia 18 listopada 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 27 stycznia i 26 lutego 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(12) Słowenia przekazała Komisji w dokumencie z dnia 30 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony trzema dokumentami z dnia 9 stycznia, 30 stycznia i 29 lutego 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(13) Słowacja przekazała Komisji w dokumencie z dnia 31 października 2003 r. plan określający środki krajowe, które należy wdrożyć w 2004 r., w celu wykrywania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego. Plan ten został zmieniony dwoma dokumentami z dnia 7 stycznia i 27 lutego 2004 r., zgodnie z wnioskiem Komisji, w celu dostosowania go do wymogów dyrektywy 96/23/WE.

(14) Analiza tych planów wykazała, iż są one zgodne z przepisami dyrektywy 96/23/WE, w szczególności jej art. 5 i 7; należy je zatem zatwierdzić.

(15) Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt został poinformowany o środkach przewidzianych w niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Plany monitorowania dla wykrywania pozostałości i substancji wymienionych w załączniku I do dyrektywy 96/23/WE, u zwierząt żywych i w produktach pochodzenia zwierzęcego przedłożone przez Republikę Czeskę, Estonię, Cypr, Łotwę, Litwę, Węgry, Maltę, Polskę, Słowenię i Słowację zostają zatwierdzone.

Artykuł  2

Każde Państwo Członkowskie przyjmuje przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania swoich planów monitorowania pozostałości określonych w art. 1. Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  3

Decyzja ta stosuje się z zastrzeżeniem i od dnia wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 125 z 29.4.1996.

(2) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 961.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.155.90

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/449/WE zatwierdzająca plany monitorowania pozostałości przedłożone przez Republikę Czeską, Estonię, Cypr, Łotwę, Litwę, Węgry, Maltę, Polskę, Słowenię i Słowację zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 30/04/2004, 01/05/2004