uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 7.
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2076/2002 z listopada 2002 r. przedłużające okres wskazany w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG i dotyczące niewłączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do tej dyrektywy oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje(2) zezwala niektórym Państwom Członkowskim na utrzymanie obowiązywania, do dnia 30 czerwca 2007 r., zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające niektóre substancje, których niewłączenie przewiduje w załączniku I do dyrektywy Rady 91/414/EWG(3).
(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDPP) odzwierciedlają stosowanie minimalnych ilości pestycydów w celu zapewnienia skutecznej ochrony roślin, stosowanych w taki sposób, by ilość pozostałości była możliwie jak najniższa i toksykologicznie możliwa do przyjęcia, w szczególności pod względem oszacowanej dawki spożycia.
(3) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ustalone są przy najniższym oznaczeniu analitycznym, podczas gdy dozwolone użycia środków ochrony roślin nie wykazują wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w lub na produktach spożywczych lub podczas gdy użycie nie jest dozwolone lub podczas gdy użycia, które zostały dozwolone przez Państwa Członkowskie nie zostały poparte niezbędnymi danymi lub podczas gdy użycia w państwach trzecich wykazujące obecność pozostałości w lub na produktach spożywczych, które mogły zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostały poparte niezbędnymi danymi.
(4) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów powinny być stale poddawane przeglądowi. Mogą one być zmienione w celu uwzględnienia nowych użyć, nowych informacji i nowych danych.
(5) Komisja została powiadomiona o informacjach odnoszących się do podstawowych użyć w ramach dyrektywy 91/414/EWG w odniesieniu do bromopropylatu. Informacje te stanowią odpowiednią podstawą do dokonania oceny dawki spożycia dopuszczalnej dla europejskiego konsumenta.
(6) Zezwolenia na bromopropylat mają zostać wycofane najpóźniej do dnia 31 lipca 2007 r. Biorąc pod uwagę czas, jaki jest niezbędny do uwolnienia się pozostałości bromopropylatu z łańcucha pokarmowego, należy ponownie dokonać przeglądu najwyższych dopuszczalnych poziomów związanych z tymi podstawowymi użyciami najpóźniej do dnia 31 grudnia 2008 r.
(7) Oszacowano i dokonano oceny pod względem długotrwałego narażenia konsumentów na działanie bromopropylatu za pośrednictwem produktów spożywczych, które mogą zawierać pozostałości tego pestycydu. Przeprowadzone obliczenia wykazały, iż zmienione najwyższe dopuszczalne poziomy zapewnią, że możliwa do przyjęcia spożycie dzienne nie zostanie przekroczone.
(8) Oszacowano i dokonano oceny pod względem poważnego narażenia konsumentów na działanie bromopropylatu za pośrednictwem każdego z produktów spożywczych, który może zawierać pozostałości tego pestycydu. Przeprowadzone obliczenia wykazały, iż zmienione najwyższe dopuszczalne poziomy zapewnią, że możliwa do przyjęcia dawka dzienna nie zostanie przekroczona.
(9) Należy zatem zmienić najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla bromopropylatu.
(10) Dlatego dyrektywa 90/642/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona.
(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/2/WE (Dz.U. L 14 z 21.1.2004, str. 10).
(2) Dz.U. L 319 z 23.11.2002, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1336/2003 (Dz.U. L 187 z 26.7.2003, str. 21).
(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/20/WE (Dz.U. L 70 z 9.3.2004, str. 32).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.120.30 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2004/59/WE zmieniająca dyrektywę Rady 90/642/EWG w odniesieniu do ustalonych w niej najwyższych dopuszczalnych poziomów dla pozostałości bromopropylatu |
| Data aktu: | 23/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 24/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 14/05/2004 |