Rozporządzenie 622/2003 ustanawiające środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych standardów dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 622/2003
z dnia 4 kwietnia 2003 r.
ustanawiające środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych standardów dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającego wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zadaniem Komisji jest przyjęcie środków w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych standardów dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa w Unii Europejskiej. Rozporządzenie jest najodpowiedniejszym instrumentem w tym celu.

(2) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2320/2002 oraz w celu zapobiegania czynom bezprawnym środki ustanowione w Załączniku do niniejszego rozporządzenia powinny być tajne i niepublikowane.

(3) W tym celu niezbędne jest dopuszczenie rozróżnienia między portami lotniczymi w świetle oceny lokalnego ryzyka. Dlatego należy informować Komisję o portach lotniczych uznawanych za przedstawiające mniejsze ryzyko.

(4) Należy również dopuścić zróżnicowanie środków wykonawczych w zależności od rodzaju działalności lotniczej. Należy informować Komisję o stosowaniu środków wyrównawczych w celu zapewnienia równoważnych poziomów bezpieczeństwa.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotnictwa Cywilnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

Niniejsze rozporządzenie ustanawia niezbędne środki w celu wprowadzenia w życie i technicznego dostosowania wspólnych podstawowych standardów dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa, jakie mają być włączone do krajowych programów bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

– "Krajowy program bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego" oznacza przepisy, praktyki i procedury przyjęte przez Państwa Członkowskie na podstawie art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2320/2002 w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego na ich terytorium,

– "Właściwy organ" oznacza organ krajowy wyznaczony przez Państwo Członkowskie na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2320/2002 jako odpowiedzialny za koordynację i monitorowanie wprowadzania w życie ich krajowego programu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

Artykuł  3

Poufność

Środki określone w art. 1 są określone w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Środki te są tajne i nie można ich opublikować. Są udostępnione tylko osobom należycie upoważnionym przez Państwo Członkowskie lub Komisję.

Artykuł  3a 1

Nowe metody i procesy

1.
Państwa Członkowskie mogą dopuścić metodę techniczną lub proces dotyczący działań z zakresu ochrony, które są stosowane zamiast działań określonych w Załączniku, pod warunkiem że:

a) metodę tę lub proces stosuje się w celu oceny nowego sposobu prowadzenia działań z zakresu ochrony; oraz

b) nie wpłynie to negatywnie na ogólny osiągany poziom ochrony.

2.
Co najmniej cztery miesiące przed planowanym wprowadzeniem proponowanej nowej metody lub procesu dane Państwo Członkowskie informuje o tym Komisję i Państwa Członkowskie na piśmie, załączając ocenę wskazującą, w jaki sposób zagwarantuje, że zastosowanie nowej metody lub procesu spełnia wymóg ust. 1 lit. b). Notyfikacja taka winna również zawierać szczegółowe informacje na temat miejsca (miejsc), gdzie metoda lub proces zostaną zastosowane, i przewidywanej długości okresu prowadzenia próby.
3.
Jeśli Komisja udzieli Państwu Członkowskiemu pozytywnej odpowiedzi lub jeśli nie udzieli odpowiedzi w ciągu trzech miesięcy od otrzymania pisemnego wniosku, Państwo Członkowskie może dopuścić wprowadzenie nowej metody lub procesu.

Jeśli Komisja jest zdania, że proponowana nowa metoda lub proces nie gwarantuje utrzymania wystarczającego ogólnego poziomu ochrony lotnictwa we Wspólnocie, informuje o tym Państwo Członkowskie, wyjaśniając swoje zastrzeżenia w ciągu trzech miesięcy od otrzymania notyfikacji, o której mowa w ust. 2. W takiej sytuacji Państwo Członkowskie nie wprowadza metody lub procesu, zanim dany proces lub metoda nie uzyska pozytywnej oceny Komisji.

4.
Okres prowadzenia próby dotyczącej każdej z metod lub procesów nie może przekraczać osiemnastu miesięcy. Komisja może przedłużyć ten okres prób o nie więcej niż dalsze dwanaście miesięcy, pod warunkiem że Państwo Członkowskie przedstawi odpowiednie uzasadnienie takiego przedłużenia.
5.
Właściwy organ Państwa Członkowskiego, w odstępach czasowych nie dłuższych niż sześć miesięcy w trakcie okresu próby, dostarcza Komisji sprawozdanie na temat stanu zaawansowania próby. Komisja informuje pozostałe Państwa Członkowskie o treści sprawozdania.
6.
Okres próby nie może w żadnym wypadku przekraczać 30 miesięcy.
Artykuł  4

Powiadomienie

Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję na piśmie o wszystkich portach lotniczych, w odniesieniu do których skorzystały z możliwości dopuszczonych zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. a) lub lit. c) rozporządzenia (WE) nr 2320/2002.

Artykuł  5

Środki wyrównawcze

Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję na piśmie o środkach wyrównawczych, które są stosowane zgodnie z ppkt 4.2 Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 2320/2002.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 19 kwietnia 2003 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 kwietnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

(1) Dz.U. L 355 z 30.12.2002, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 2

SZCZEGÓŁOWE ŚRODKI DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA LOTNICTWA

Zgodnie z art. 3 Załącznik jest tajny i nie jest opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
1 Art. 3a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 65/2006 z dnia 13 stycznia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.11.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lutego 2006 r.
2 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 68/2004 z dnia 15 stycznia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.10.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2004 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 781/2005 z dnia 24 maja 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.131.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 2005 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 857/2005 z dnia 6 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.143.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2005 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 240/2006 z dnia 10 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.40.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 marca 2006 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1448/2006 z dnia 29 września 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.271.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2006 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1546/2006 z dnia 4 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.286.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 listopada 2006 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 831/2006 z dnia 2 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.150.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1862/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.358.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2007 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 437/2007 z dnia 20 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.104.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 2007 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 915/2007 z dnia 31 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.200.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 2007 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1477/2007 z dnia 13 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.329.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 stycznia 2008 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 23/2008 z dnia 11 stycznia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.9.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2008 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 358/2008 z dnia 22 kwietnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.111.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 2008 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.89.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 622/2003 ustanawiające środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych standardów dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
Data aktu: 04/04/2003
Data ogłoszenia: 05/04/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/04/2003