Decyzja 291/2003/WE ustanawiająca Europejski Rok Edukacji przez Sport 2004

DECYZJA NR 291/2003/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 6 lutego 2003 r.
ustanawiająca Europejski Rok Edukacji przez Sport 2004

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 149,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(4),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wspieranie wysokiej jakości kształcenia jest jednym z celów Wspólnoty Europejskiej.

(2) Wartości edukacyjne sportu zostały potwierdzone przez Radę Europejską w Nicei w dniach 7, 8, 9 grudnia 2000 r., co potwierdziło wcześniejsze deklaracje, w szczególności deklarację 29 dołączoną do Traktatu z Amsterdamu, w której sport określony jest jako czynnik kształtujący tożsamość ludzką.

(3) Rada Europejska na posiedzeniu w Nicei wezwała instytucje Wspólnoty, aby w swoich działaniach należycie uwzględniły wartości edukacyjne sportu zgodnie z różnymi przepisami Traktatu, podkreślając w szczególności, że działalność nieodpłatna jest, przy wsparciu Wspólnoty, istotna dla Państw Członkowskich.

(4) Rezolucja Rady i ministrów ds. młodzieży zebranych w Radzie dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie nieformalnego wymiaru edukacyjnego aktywności sportowej w programach Wspólnoty Europejskiej na rzecz młodzieży(5), stwierdza, że aktywność sportowa może mieć wartość pedagogiczną, która przyczynia się do wzmocnienia społeczeństwa obywatelskiego oraz wzywa Komisję do opracowania, przy współpracy z Państwami Członkowskimi, spójnego podejścia w celu wykorzystania potencjału edukacyjnego sportu.

(5) W swojej rezolucji dotyczącej sprawozdania Komisji w sprawie ochrony istniejących struktur sportowych i podtrzymania społecznej funkcji sportu(6) Parlament Europejski podkreślił edukacyjną i społeczną wartość sportu, jak również jego rolę w walce z rasizmem i ksenofobią.

(6) W swojej rezolucji z dnia 13 czerwca 1997 r. w sprawie roli Unii Europejskiej w dziedzinie sportu(7) Parlament Europejski wezwał do organizacji europejskiego roku sportu.

(7) Komitet Regionów, w swojej opinii dotyczącej dokumentu konsultacyjnego Komisji "Europejski model sportu" zauważył, jak ważny w kształtowaniu jednostki jest sport.

(8) Komisja, w swoim sprawozdaniu w sprawie sportu sporządzonym dla Rady Europejskiej obradującej w Helsinkach, przeanalizowała korzyści wynikające z wykorzystania sportu w edukacji i sprawach związanych z młodzieżą uwzględniając wartości przekazywane przez sport.

(9) Regularne ćwiczenia poprawiają zdrowie psychiczne i fizyczne oraz mogą pozytywnie przyczynić się do procesu uczenia.

(10) Zawodowe uprawianie sportu przez młode kobiety i młodych mężczyzn nie powinno mieć negatywnego wpływu na ich edukację.

(11) Edukacja przez sport powinna wspierać tożsamość i rozwój osobowości zarówno u dziewcząt jak i u chłopców.

(12) Instytucje edukacyjne i szkoleniowe na wszystkich poziomach powinny bardziej wykorzystywać możliwości transgranicznej mobilności i wymiany kulturalnej, którą oferuje im sport.

(13) Igrzyska olimpijskie i inne imprezy sportowe w 2004 r. sprawią, że zwiększy się zainteresowanie mediów i społeczeństwa sportem. Jest to idealny moment, by podkreślić edukacyjną wartość sportu.

(14) Działania w Państwach Członkowskich są głównym sposobem podniesienia świadomości społeczeństwa o edukacyjnej wartości sportu. Jednakże Wspólnota może wspierać i wzmacniać takie działania przez ustanowienie Europejskiego Roku Edukacji przez Sport.

(15) Europejski Rok Edukacji przez Sport uzupełni i wzmocni istniejące działania Wspólnoty mające na celu wspieranie edukacji i kształcenia, jak również społeczne włączenie osób niepełnosprawnych.

(16) W Europejskim Roku Edukacji przez Sport będą mogły uczestniczyć państwa EFTA-EOG zgodnie z warunkami określonymi na mocy Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG), oraz stowarzyszone państwa Europy Środkowej i Wschodniej, zgodnie z warunkami ustanowionymi w odpowiednich Układach Europejskich. Udział Cypru powinien być finansowany z dodatkowych środków zgodnie z ustaleniami, które zostaną podjęte, a udział Malty i Turcji będzie finansowany ze środków dodatkowych zgodnie z Traktatem WE.

(17) Niniejsza decyzja ustanawia ramy finansowe dla całego okresu trwania programu, będącego podstawowym odniesieniem, w rozumieniu pkt 33 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją, w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(8).

(18) Jeżeli cele proponowanych działań nie mogą zostać w stopniu wystarczającym osiągnięte przez Państwa Członkowskie i w związku z tym, ze względu na rozmiar, i z uwagi na potrzebę wielostronnego partnerstwa, transgranicznej wymiany informacji i rozpowszechniania dobrych praktyk na terytorium całej Wspólnoty, mogą zostać lepiej osiągnięte na poziomie wspólnotowym, Wspólnota może przyjąć środki, zgodnie z zasadą pomocniczości, wymienioną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tych celów.

(19) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(9),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Europejski Rok Edukacji przez Sport

Rok 2004 uznaje się "Europejskim Rokiem Edukacji przez Sport".

Artykuł  2

Cele

Cele Europejskiego Roku Edukacji przez Sport ustala się następująco:

a) uświadomić pracownikom instytucji edukacyjnych i organizacji sportowych potrzebę współpracy w celu rozwoju edukacji przez sport i jej europejski wymiar, biorąc pod uwagę ogromne zainteresowanie młodych ludzi sportem;

b) wykorzystać wartości przekazywane przez sport w celu rozwinięcia wiedzy i umiejętności, dzięki którym młodzi ludzie mogą, w szczególności, rozwijać swoją tężyznę fizyczną i gotowość do wysiłku, jak również zdolności społeczne, takie jak praca w zespole, solidarność, tolerancja, zasady fair play w ramach wielokulturowych;

c) promować świadomość pozytywnego przyczyniania się dobrowolnych aktywności do nieformalnej edukacji, szczególnie ludzi młodych;

d) promować wartość edukacyjną mobilności i wymian uczniowskich, w szczególności w środowiskach wielokulturowych, poprzez nawiązywanie kontaktów sportowych i kulturalnych jako część aktywności szkolnej;

e) promować wymianę dobrych praktyk dotyczących roli, jaką może odgrywać sport w systemach edukacyjnych w celu wspierania włączania społecznego osób niepełnosprawnych;

f) stworzyć lepszą równowagę między aktywnością fizyczną i psychiczną w życiu szkolnym poprzez promowanie sportu w aktywności szkolnej;

g) uwzględnić problemy odnoszące się do edukacji młodych kobiet i mężczyzn uprawiających zawodowo sport.

Artykuł  3

Podejmowane środki

1.
Środki podjęte do osiągnięcia celów wymienionych w art. 2 zawierają organizację następujących działań w 2004 r. lub udzielenie poparcia dla następujących działań:

a) spotkania, europejskie konkursy edukacyjne i imprezy podkreślające osiągnięcia i doświadczenia z zakresu Europejskiego Roku Edukacji przez Sport;

b) dobrowolne działania na poziomie europejskim podczas igrzysk olimpijskich oraz innych imprez sportowych w 2004 r.;

c) kampanie informacyjne i promocyjne, łącznie ze współpracą z mediami, w celu rozpowszechniania edukacyjnych wartości sportu;

d) imprezy promujące edukacyjną wartość sportu i dające przykłady dobrej praktyki;

e) finansowe wsparcie dla inicjatyw transgranicznych, krajowych, regionalnych i lokalnych w celu wspierania celów Europejskiego Roku Edukacji przez Sport.

2.
Szczegółowy opis środków określonych w ust. 1 jest wymieniony w Załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  4

Wykonanie i współpraca z Państwami Członkowskimi

1.
Komisja jest odpowiedzialna za zapewnienie, że środki Wspólnoty przyjęte na podstawie niniejszej decyzji są wykonywane zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 5 ust. 2 i w pełnej zgodności z zasadą pomocniczości.
2.
Każde Państwo Członkowskie wyznacza jedną właściwą instytucję lub więcej, które będą odpowiedzialne za udział w Europejskim Roku Edukacji przez Sport i za koordynację i wykonanie środków przewidzianych niniejszą decyzją na właściwym poziomie, między innymi poprzez wsparcie procedury selekcyjnej określonej w art. 7.
Artykuł  5

Komitet

1.
Komisja jest wspomagana przez Komitet.
2.
W przypadku gdy przywołuje się ten ustęp, zastosowane zostaną art. 3 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając przepisy jej art. 8.
3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  6

Ustalenia finansowe

1.
Środki stosowane na terytorium całej Wspólnoty, opisane w części A Załącznika, mogą być dotowane z ogólnego budżetu Unii Europejskiej maksymalnie do 80 % kosztu całkowitego.
2.
Środki Wspólnoty stosowane lokalnie, regionalnie, na terytorium kraju lub transgranicznie, opisane w części B Załącznika, mogą być współfinansowane z ogólnego budżetu Unii Europejskiej maksymalnie do 50 % kosztu całkowitego.
Artykuł  7

Stosowanie i procedura selekcyjna

1.
Wnioski o współfinansowanie środków z budżetu Wspólnoty, na mocy art. 6 ust. 2, składają do Komisji instytucja lub instytucje określone w art. 4 ust. 2. Wnioski zawierają informacje, które umożliwią ocenę rezultatów przy użyciu obiektywnych kryteriów. Komisja bierze pod uwagę, w jak najszerszym możliwym zakresie, ocenę przedstawioną przez zainteresowane instytucje.
2.
Decyzje o współfinansowaniu środków, na mocy art. 6, są podejmowane przez Komisję zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 5 ust. 2. Komisja zapewnia wyrównany podział między Państwa Członkowskie i między poszczególne dziedziny danych działań.
3.
Komisja, w szczególności poprzez swoje krajowe lub regionalne punkty kontaktowe, wraz z instytucjami określonymi w art. 4 ust. 2, zapewnia, że konkursy są ogłaszane we właściwym czasie i rozpowszechniane jak najszerzej.
Artykuł  8

Spójność i komplementarność

1.
Komisja, przy współpracy z Państwami Członkowskimi, zapewnia, że środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z innymi działaniami i inicjatywami Wspólnoty.
2.
Komisja zapewnia, że Europejski Rok Edukacji przez Sport uzupełnia, tak dalece jak to możliwe, inne istniejące inicjatywy i środki Wspólnoty na poziomie krajowym i regionalnym, jeżeli mogą się one przyczynić do osiągnięcia celów Europejskiego Roku Edukacji przez Sport.
Artykuł  9

Uczestnictwo niektórych państw trzecich

W Europejskim Roku Edukacji przez Sport mogą uczestniczyć:

a) państwa EFTA-EOG zgodnie z warunkami ustalonymi w Porozumieniu EOG;

b) stowarzyszone państwa Europy Środkowej i Wschodniej zgodnie z warunkami ustalonymi na mocy odpowiednich Układów Europejskich;

c) 1 (skreślona);

d) 2 Turcja, której udział jest finansowany z dodatkowych środków zgodnie z postanowieniami Traktatu.

Artykuł  10 3

Finansowanie

1.
Ramy finansowe wykonania niniejszej decyzji ustala się na12,1 mln EUR.
2.
Wartość rocznych środków jest zatwierdzana przez władze budżetowe w ramach limitów perspektywy finansowej.
3.
Z inicjatywy Komisji, finansowanie może również być przewidziane na okres 2004 r. na wydatki przeznaczone na pomoc techniczną i administracyjną dla wzajemnej korzyści Komisji i beneficjentów środka oraz na znajdujące się poza zakresem bieżących zadań usług publicznych odnoszących się do identyfikacji, przygotowania, zarządzania, kontynuowania, audytu oraz monitorowania środków.
Artykuł  11

Współpraca międzynarodowa

Komisja może współpracować z Radą Europy i innymi właściwymi organizacjami międzynarodowymi, do celów Europejskiego Roku Edukacji przez Sport, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 5 ust. 2.

Artykuł  12

Monitorowanie i ocena

Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2005 r., sprawozdanie w sprawie wykonania, wyników i ogólnej oceny działań zawartych w niniejszej decyzji.

Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 lutego 2003 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX P. EFTHYMIOU
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 25 E z 29.1.2002, str. 531.

(2) Dz.U. C 149 z 21.6.2002, str. 17.

(3) Dz.U. C 278 z 14.11.2002, str. 21.

(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 14 maja 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 14 października 2002 r. (Dz.U. C 275 E z 12.11.2002, str. 70) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 grudnia 2002 r.

(5) Dz.U. C 8 z 12.1.2000, str. 5.

(6) Dz.U. C 135 z 7.5.2001, str. 274.

(7) Dz.U. C 200 z 30.6.1997, str. 252.

(8) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.

(9) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

ZAŁĄCZNIK

ŚRODKI OKREŚLONE W ARTYKULE 3

A. Działania na poziomie wspólnotowym

1. Spotkania i imprezy:

a) organizowanie spotkań;

b) organizowanie imprez mających na celu podniesienie świadomości dotyczącej edukacji przez sport, włącznie z konferencjami otwierającymi i zamykającymi Europejski Rok Edukacji przez Sport;

c) dobrowolne działania podczas igrzysk olimpijskich i innych imprez sportowych w 2004 r.

2. Kampanie informacyjne i promocyjne obejmujące:

a) opracowanie logo i haseł Europejskiego Roku Edukacji przez Sport, na użytek każdej działalności z nim związanej;

b) kampania informacyjna;

c) stworzenie narzędzi i pomocy dostępnych dla ludzi w całej Wspólnocie;

d) właściwe inicjatywy instytucji edukacyjnych i organizacji sportowych mające na celu rozpowszechnianie informacji o Europejskim Roku Edukacji przez Sport;

e) organizowanie konkursów europejskich podkreślających dokonania i doświadczenia związane z Europejskim Rokiem Edukacji przez Sport.

3. Inne działania:

a) ustanowienie bazy danych on-line, przy użyciu dostępnych środków, jako sposób rozpowszechniania dobrej praktyki w Państwach Członkowskich na użytek sportu, jako narzędzia edukacyjnego wspierającego społeczne włączenie osób niepełnosprawnych;

b) badania statystyczne i badania oceniające wpływ wywierany przez Europejski Rok Edukacji przez Sport.

4. Finansowanie może przybrać formę:

a) bezpośredniego kupna towarów i usług, w szczególności w dziedzinie komunikacji, badań statystycznych oraz badań określonych w pkt 3 lit. b) powyżej, w drodze przetargu ograniczonego lub nieograniczonego;

b) dotacje przydzielone na pokrycie wydatków na imprezy specjalne organizowane w celu podkreślenia i podniesienia świadomości Europejskiego Roku Edukacji przez Sport; takie finansowanie nie przekracza 80 % kosztu całkowitego.

B. Działania na poziomie krajowym

W zależności od charakteru i rodzaju zaproponowanego działania lokalnego, regionalnego, krajowego, lub transgranicznego, działania te mogą kwalifikować się do pomocy ze Wspólnoty pokrywającej maksymalnie do 50 % kosztu całkowitego. Działania te mogą, na przykład, obejmować:

1. imprezy związane z celami Europejskiego Roku Edukacji przez Sport, łącznie z imprezą rozpoczynającą rok;

2. kampanie informacyjne i środki mające na celu rozpowszechniania przykładów dobrej praktyki, inne niż te wspomniane w części A powyżej;

3. organizowanie konkursów i nagród, które podkreślają znaczenie edukacji przez sport;

4. badania statystyczne oraz badania inne niż te wspomniane w części A powyżej.

C. Działania, dla których pomoc Wspólnoty nie jest dostępna

Wspólnota zaproponuje moralne wsparcie, również poprzez pisemne zezwolenie na wykorzystanie logo i innych materiałów związanych z Europejskim Rokiem Edukacji przez Sport, inicjatywom podjętym przez organizacje publiczne lub prywatne, jeżeli organizacje te mogą zapewnić Komisję, że inicjatywy te odbywają się lub będą odbywać w 2004 r. i mogą przyczynić się do realizacji co najmniej jednego z celów Europejskiego Roku Edukacji przez Sport.

1 Art. 9 lit. c) skreślona przez art. 1 rozporządzenia Rady nr 885/2004 z dnia 26 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.168.1) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.
2 Art. 9 lit. d) zmieniona przez art. 1 rozporządzenia Rady nr 885/2004 z dnia 26 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.168.1) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.
3 Art. 10 zmieniony przez art. 13 decyzji nr 786/2004/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.138.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024