uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wnioski Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3), w świetle jednolitego tekstu zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w dniu 8 listopada 2002 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 14 Traktatu ustanawia się przestrzeń bez granic wewnętrznych, w której zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitałów.
(2) Ryzyko dla środowiska naturalnego stwarzane przez eter pentabromodifenylu (pentaBDE) i eter oktabromodifenylu (oktaBDE) oceniono zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyka stwarzanego przez istniejące substancje(4). Oceny ryzyka przez pentaBDE i oktaBDE wykazały potrzebę zmniejszenia ryzyka dla środowiska naturalnego spowodowanego tymi substancjami. W swoich opiniach z dnia 4 lutego 2000 r. i dnia 31 października 2002 r. Komitet Naukowy ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska (CSTEE) potwierdził wnioski z oceny pentaBDE i oktaBDE o potrzebie zmniejszenia ryzyka dla ochrony środowiska naturalnego. Ponadto CSTEE potwierdził w swej opinii z dnia 19 czerwca 2000 r. związek z narażeniem dzieci karmionych piersią z pentaBDE oraz fakt, że wzrost poziomu pentaBDE w mleku matki może być skutkiem jego użycia, którego jeszcze nie określono.
(3) Komisja przyjęła zalecenia w ramach rozporządzenia (EWG) nr 793/93 w sprawie strategii zmniejszenia ryzyka dla pentaBDE(5) i oktaBDE(6) utrzymującą ograniczenia we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu dla kontroli ryzyka dla środowiska naturalnego. Zaleciła także, by jakiekolwiek podjęte środki brały pod uwagę niemowlęta narażone poprzez mleko.
(4) W celu ochrony zdrowia i środowiska naturalnego wprowadzenie do obrotu i zastosowanie pentaBDE i oktaBDE oraz wprowadzanie do obrotu artykułów zawierających jedną lub obie te substancje musi być zabronione.
(5) Obecność pentaBDE lub oktaBDE w stężeniach powyżej 0,1 % stwierdza się stosując standartowe techniki analityczne, takie jak GC-MS (chromatografia gazowa - spektrometria masowa).
(6) Ocenę ryzyka przez dekaBDE zakończono w sierpniu 2002 r. i ujawniono pewną liczbę niepewności dotyczących możliwych wpływów tej substancji na środowisko naturalne. Środki zmniejszenia ryzyka muszą być niezwłocznie podjęte przez Wspólnotę oraz strategia zmniejszenia ryzyka musi być więc niezwłocznie ustanowiona. Komisja oczekuje wyników strategii zmniejszenia zagrożenia nie później niż dnia 30 czerwca 2003 r., po czym natychmiast oceni wyniki i zaproponuje stosowne i ścisłe środki skierowane na określenie ryzyka. Parlament Europejski i Rada muszą niezwłocznie rozważyć niniejszą propozycję. Ograniczenia zatwierdzone przez Wspólnotę w sprawie wprowadzania do obrotu i stosowania dekaBDE wejdą w życie bez dalszej zwłoki, chyba że prowadzone są dalsze badania oceny ryzyka bieżących niepewności w celu stwierdzenia, że dekaBDE nie daje podstaw do rozważania.
(7) Niniejsza dyrektywa nie wpływa na prawodawstwo wspólnotowe, ustanawiające minimalne wymagania dla ochrony pracowników zawarte w dyrektywie Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(7) i dyrektywy szczegółowe na niej oparte, w szczególności dyrektywa Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)(8) oraz dyrektywa Rady 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/931/EWG)(9),
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | P. EFTHYMIOU |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 154 E z 29.5.2001, str. 112 oraz Dz.U. C 25 z 29.1.2002, str. 472.
(2) Dz.U. C 193 z 10.7.2001, str. 27.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 września 2001 r. (Dz.U. C 72 E z 21.3.2002, str. 235), wspólne stanowisko Rady z dnia 6 grudnia 2001 r. (Dz.U. C 110 E z 7.5.2002, str. 23) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1.
(5) Dz.U. L 69 z 10.3.2001, str. 30.
(6) Dz.U. L 249 z 17.9.2002, str. 27.
(7) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(8) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/38/WE (Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66).
(9) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.42.45 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2003/11/WE zmieniająca po raz dwudziesty czwarty dyrektywę Rady 76/769/EWG w sprawie ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (eter pentabromodifenylu, eter oktabromodifenylu) |
| Data aktu: | 06/02/2003 |
| Data ogłoszenia: | 15/02/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 15/02/2003 |