Dyrektywa 2003/11/WE zmieniająca po raz dwudziesty czwarty dyrektywę Rady 76/769/EWG w sprawie ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (eter pentabromodifenylu, eter oktabromodifenylu)

DYREKTYWA 2003/11/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 6 lutego 2003 r.
zmieniająca po raz dwudziesty czwarty dyrektywę Rady 76/769/EWG w sprawie ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (eter pentabromodifenylu, eter oktabromodifenylu)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wnioski Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3), w świetle jednolitego tekstu zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w dniu 8 listopada 2002 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy art. 14 Traktatu ustanawia się przestrzeń bez granic wewnętrznych, w której zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitałów.

(2) Ryzyko dla środowiska naturalnego stwarzane przez eter pentabromodifenylu (pentaBDE) i eter oktabromodifenylu (oktaBDE) oceniono zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyka stwarzanego przez istniejące substancje(4). Oceny ryzyka przez pentaBDE i oktaBDE wykazały potrzebę zmniejszenia ryzyka dla środowiska naturalnego spowodowanego tymi substancjami. W swoich opiniach z dnia 4 lutego 2000 r. i dnia 31 października 2002 r. Komitet Naukowy ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska (CSTEE) potwierdził wnioski z oceny pentaBDE i oktaBDE o potrzebie zmniejszenia ryzyka dla ochrony środowiska naturalnego. Ponadto CSTEE potwierdził w swej opinii z dnia 19 czerwca 2000 r. związek z narażeniem dzieci karmionych piersią z pentaBDE oraz fakt, że wzrost poziomu pentaBDE w mleku matki może być skutkiem jego użycia, którego jeszcze nie określono.

(3) Komisja przyjęła zalecenia w ramach rozporządzenia (EWG) nr 793/93 w sprawie strategii zmniejszenia ryzyka dla pentaBDE(5) i oktaBDE(6) utrzymującą ograniczenia we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu dla kontroli ryzyka dla środowiska naturalnego. Zaleciła także, by jakiekolwiek podjęte środki brały pod uwagę niemowlęta narażone poprzez mleko.

(4) W celu ochrony zdrowia i środowiska naturalnego wprowadzenie do obrotu i zastosowanie pentaBDE i oktaBDE oraz wprowadzanie do obrotu artykułów zawierających jedną lub obie te substancje musi być zabronione.

(5) Obecność pentaBDE lub oktaBDE w stężeniach powyżej 0,1 % stwierdza się stosując standartowe techniki analityczne, takie jak GC-MS (chromatografia gazowa - spektrometria masowa).

(6) Ocenę ryzyka przez dekaBDE zakończono w sierpniu 2002 r. i ujawniono pewną liczbę niepewności dotyczących możliwych wpływów tej substancji na środowisko naturalne. Środki zmniejszenia ryzyka muszą być niezwłocznie podjęte przez Wspólnotę oraz strategia zmniejszenia ryzyka musi być więc niezwłocznie ustanowiona. Komisja oczekuje wyników strategii zmniejszenia zagrożenia nie później niż dnia 30 czerwca 2003 r., po czym natychmiast oceni wyniki i zaproponuje stosowne i ścisłe środki skierowane na określenie ryzyka. Parlament Europejski i Rada muszą niezwłocznie rozważyć niniejszą propozycję. Ograniczenia zatwierdzone przez Wspólnotę w sprawie wprowadzania do obrotu i stosowania dekaBDE wejdą w życie bez dalszej zwłoki, chyba że prowadzone są dalsze badania oceny ryzyka bieżących niepewności w celu stwierdzenia, że dekaBDE nie daje podstaw do rozważania.

(7) Niniejsza dyrektywa nie wpływa na prawodawstwo wspólnotowe, ustanawiające minimalne wymagania dla ochrony pracowników zawarte w dyrektywie Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(7) i dyrektywy szczegółowe na niej oparte, w szczególności dyrektywa Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)(8) oraz dyrektywa Rady 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/931/EWG)(9),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG wprowadza się zmiany określone w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 15 lutego 2004 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 15 sierpnia 2004 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 lutego 2003 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX P. EFTHYMIOU
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 154 E z 29.5.2001, str. 112 oraz Dz.U. C 25 z 29.1.2002, str. 472.

(2) Dz.U. C 193 z 10.7.2001, str. 27.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 września 2001 r. (Dz.U. C 72 E z 21.3.2002, str. 235), wspólne stanowisko Rady z dnia 6 grudnia 2001 r. (Dz.U. C 110 E z 7.5.2002, str. 23) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1.

(5) Dz.U. L 69 z 10.3.2001, str. 30.

(6) Dz.U. L 249 z 17.9.2002, str. 27.

(7) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.

(8) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/38/WE (Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66).

(9) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.

ZAŁĄCZNIK

W załącznika I dyrektywy 76/769/EWG dodaje się pkt [XX] 1 w brzmieniu:
"[XX] Difenyloeter, pochodna

pentabromu C12H5Br5O

1. Nie może być wprowadzana do obrotu lub

stosowana jako substancja lub jako

składnik substancji i preparatów w

stężeniach wyższych niż 0,1 % wagowo.

2. Artykuły nie mogą być wprowadzane do

obrotu, jeśli one, lub część z nich o

zmniejszonej palności, zawierają

niniejszą substancję w stężeniu

większym niż 0,1 % wagowo."

W załącznika I dyrektywy 76/769/EWG dodaje się pkt [XXa] 2 w brzmieniu:

"[XXa] Difenyloeter, pochodna

oktabromu C12H2Br8O

1. Nie może być wprowadzana do obrotu lub

stosowana jako substancja lub jako

składnik substancji i preparatów w

stężeniach wyższych niż 0,1 % wagowo.

2. Artykuły nie mogą być wprowadzane do

obrotu, jeśli one, lub część z nich o

zmniejszonej palności, zawiera

niniejszą substancję w stężeniu

większym niż 0,1 % wagowo."

1 Zdaniem Redakcji SIP LEX w procesie tłumaczenia na język polski nin. dyrektywy nie uwzględniono sprostowania z dnia 9 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.170.31), które oznaczenie "[XX]" zastępuje oznaczeniem "44".
2 Zdaniem Redakcji SIP LEX w procesie tłumaczenia na język polski nin. dyrektywy nie uwzględniono sprostowania z dnia 9 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.170.31), które oznaczenie "[XXa]" zastępuje oznaczeniem "45".

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.42.45

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/11/WE zmieniająca po raz dwudziesty czwarty dyrektywę Rady 76/769/EWG w sprawie ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (eter pentabromodifenylu, eter oktabromodifenylu)
Data aktu: 06/02/2003
Data ogłoszenia: 15/02/2003
Data wejścia w życie: 15/02/2003, 01/05/2004