Dyrektywa 2003/3/WE odnosząca się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu "niebieskich barwników"

DYREKTYWA KOMISJI 2003/3/WE
z dnia 6 stycznia 2003 r.
odnosząca się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu "niebieskich barwników" (dwunaste dostosowanie do postępu technicznego dyrektywy Rady 76/769/EWG)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 stycznia 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/2/WE z dnia 6 stycznia 2003 r. odnoszącą się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu arsenu (dziesiąte dostosowanie do postępu technicznego dyrektywy Rady 76/769/EWG)(2), w szczególności jej art. 2 lit. a), wprowadzony dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy dyrektywy 76/769/EWG zmienionej dyrektywą 2002/61/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4) określono barwniki azowe, które nie mogą być stosowane w pewnych wyrobach włókienniczych i skórzanych; ani te wyroby włókiennicze, ani skórzane nie mogą być wprowadzane do obrotu, chyba że spełniają wymagania tej dyrektywy.

(2) Ryzyko dla zdrowia i środowiska naturalnego ze strony "barwnika niebieskiego o numerze indeksu 611-070-00-2" oceniono na mocy dyrektywy Komisji 93/67/EWG z dnia 20 lipca 1993 r. ustanawiającej zasady oceny ryzyka dla człowieka i środowiska naturalnego ze strony substancji notyfikowanych zgodnie z dyrektywą Rady 67/548/EWG(5); ocena ryzyka identyfikowała potrzebę zmniejszenia ryzyka ze strony niebieskiego barwnika dla środowiska naturalnego, ponieważ ten niebieski barwnik jest wysoce toksyczny dla środowiska wodnego, nie ulega łatwo degradacji i jest uwalniany do środowiska naturalnego poprzez ścieki.

(3) W celu ochrony środowiska naturalnego wprowadzanie do obrotu i stosowanie niebieskiego barwnika musi być zakazane w barwieniu wyrobów włókienniczych i skórzanych. Dlatego niebieski barwnik powinien zostać dodany do substancji wymienionych w załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG.

(4) Ograniczenia we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niebieskiego barwnika przewidziane w niniejszej dyrektywie biorą pod uwagę aktualny stan wiedzy i techniki dotyczący odpowiednich alternatyw.

(5) Niniejsza dyrektywa powinna być stosowana bez uszczerbku dla prawodawstwa wspólnotowego ustanawiającego minimalne wymagania dotyczące ochrony pracowników, w szczególności dla dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(6) oraz dyrektywy Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)(7), ostatnio zmienionej dyrektywą 1999/38/WE(8).

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Handlu Substancjami i Preparatami Niebezpiecznymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zostaje dostosowany do postępu technicznego zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2003 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję. Państwa Członkowskie zastosują wspomniane przepisy od dnia 30 czerwca 2004 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 stycznia 2003 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(2) Dz.U. L 4 z 9.1.2003, str. 9.

(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

(4) Dz.U. L 243 z 11.9.2002, str. 15.

(5) Dz.U. L 227 z 8.9.1993, str. 9.

(6) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.

(7) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.

(8) Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66.

ZAŁĄCZNIK

– W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG pkt 43 otrzymuje brzmienie:
"43. Barwniki azowe 1. Barwniki azowe, które przez redukcyjne rozerwanie

jednej lub więcej grup azowych uwalniają jedną lub

więcej amin aromatycznych wymienionych w dodatku,

w wykrywalnych stężeniach, tj. powyżej 30 ppm w

gotowych wyrobach lub w ich barwionych częściach,

zgodnie z metodą badania ustanowioną w art. 2 lit.

a) niniejszej dyrektywy, nie mogą być stosowane w

wyrobach włókienniczych i skórzanych, które

wchodzą w bezpośredni i przedłużony kontakt z

ludzką skórą lub jamą ustną, takich jak:

- ubrania, pościel, ręczniki, treski, peruki,

kapelusze, kołnierze, pieluszki i inne wyroby

sanitarne, śpiwory,

- buty, rękawice, paski do zegarków, torebki,

portmonetki/portfele, aktówki, pokrycia krzeseł,

sakiewki noszone wokół szyi,

- tekstylne lub skórzane zabawki i zabawki

zawierające odzież tekstylną lub skórzaną,

- przędza i tkaniny przeznaczone do użycia przez

konsumenta końcowego.

2. Ponadto wyroby włókiennicze i skórzane określone w

pkt 1 powyżej nie mogą być wprowadzone do obrotu,

chyba że spełniają wymagania wymienione w tym

punkcie.

W drodze odstępstwa, do dnia 1 stycznia 2005 r.,

niniejszy przepis nie ma zastosowania do wyrobów

włókienniczych wyprodukowanych z włókien

odzyskowych, jeżeli uwalniane aminy są

pozostałościami pochodzącymi z poprzedniego

farbowania tych samych włókien oraz jeżeli

zamieszczone na wykazie aminy są uwalniane w

stężeniach poniżej 70 ppm.

3. Barwniki azowe, zawarte w »wykazie barwników

azowych«, który niniejszym dodaje się do Dodatku,

nie mogą być wprowadzone do obrotu lub stosowane

do barwienia wyrobów włókienniczych i skórzanych,

jako substancje lub składniki preparatów w

stężeniach wyższych niż 0,1 % wagowo.

4. Najpóźniej do dnia 11 września 2005 r. Komisja

dokona przeglądu, w świetle nowej wiedzy naukowej,

przepisów dotyczących barwników azowych."

– do Dodatku dodaje się pkt 43 w brzmieniu:

"Punkt 43 barwniki azowe

Wykaz aromatycznych amin

Numer CAS Numer indeksu Numer WE Substancje
1 92-67-1 612-072-00-6 202-177-1 bifenyl-4-iloamina
4-aminobifenyl
ksenyloamina
2 92-87-5 612-042-00-2 202-199-1 benzydyna
3 95-69-2 202-441-6 4-chloro-o-toluidyna
4 91-59-8 612-022-00-3 202-080-4 2-naftyloamina
5 97-56-3 611-006-00-3 202-591-2 o-aminoazotoluen
4-amino-2',
3-dimetyloazobenzen
4-o-toliloazo-o-toluidyna
6 99-55-8 202-765-8 5-nitro-o-toluidyna
7 106-47-8 612-137-00-9 203-401-0 4-chloroanilina
8 615-05-4 210-406-1 4-metoksy-m-fenylenodiamina
9 101-77-9 612-051-00-1 202-974-4 4,4'-metylenodianilina
4,4'-diaminodifenylometan
10 91-94-1 612-068-00-4 202-109-0 3,3'-dichlorobenzydyna
3,3'-dichlorobifenyl-4,4'-ilenodiamina
11 119-90-4 612-036-00-X 204-355-4 3,3'-dimetoksybenzydyna
o-dianizydyna
12 119-93-7 612-041-00-7 204-358-0 3,3'-dimetylobenzydyna
4,4'-bi-o-toluidyna
13 838-88-0 612-085-00-7 212-658-8 4,4'-metylenodi-o-toluidyna
14 120-71-8 204-419-1 6-metoksy-m-toluidyna
p-krezydyna
15 101-14-4 612-078-00-9 202-918-9 4,4'-metyleno-bis-(2-chloroanilina)
2,2'-dichloro-4,4'-metylenodianilina
16 101-80-4 202-977-0 4,4'-oksydianilina
17 139-65-1 205-370-9 4,4'-tiodianilina
18 95-53-4 612-091-00-X 202-429-0 o-toluidyna
2-aminotoluen
19 95-80-7 612-099-00-3 202-453-1 4-metylo-m-fenylenodiamina
20 137-17-7 205-282-0 2,4,5-trimetyloanilina
21 90-04-0 612-035-00-4 201-963-1 o-anizydyna
2-metoksyanilina
22 60-09-3 611-008-00-4 200-453-6 4-aminoazobenzen

Wykaz barwników azowych

Numer CAS Numer indeksu Numer WE Substancje
1 Nieprzydzielony 611-070-00-2 405-665-4 Mieszanina: (- 1)
Składnik 1: chromian(6-(4-anizydyno)-3-
CAS-nr: 118685-33-9 sulfoniano-2-(3,5-dinitro-
C39H23ClCrN7O12S.2Na 2-oksydofenyloazo)-1-
Składnik 2: naftolano)(l- (5 -chloro- 2-
C46H30CrN10O20S2.3Na oksydofenylazo)- 2-naftolano)disodu; (- 1)

chromian bis(6-(4-anizydyno)-3-sulfoniano-2-(3,5-dinitro-2- oksydofenyloazo)- 1 - naftolano)trisodu"

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024