(Dz.U.UE L z dnia 9 stycznia 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/2/WE z dnia 6 stycznia 2003 r. odnoszącą się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu arsenu (dziesiąte dostosowanie do postępu technicznego dyrektywy Rady 76/769/EWG)(2), w szczególności jej art. 2 lit. a), wprowadzony dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy dyrektywy 76/769/EWG zmienionej dyrektywą 2002/61/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4) określono barwniki azowe, które nie mogą być stosowane w pewnych wyrobach włókienniczych i skórzanych; ani te wyroby włókiennicze, ani skórzane nie mogą być wprowadzane do obrotu, chyba że spełniają wymagania tej dyrektywy.
(2) Ryzyko dla zdrowia i środowiska naturalnego ze strony "barwnika niebieskiego o numerze indeksu 611-070-00-2" oceniono na mocy dyrektywy Komisji 93/67/EWG z dnia 20 lipca 1993 r. ustanawiającej zasady oceny ryzyka dla człowieka i środowiska naturalnego ze strony substancji notyfikowanych zgodnie z dyrektywą Rady 67/548/EWG(5); ocena ryzyka identyfikowała potrzebę zmniejszenia ryzyka ze strony niebieskiego barwnika dla środowiska naturalnego, ponieważ ten niebieski barwnik jest wysoce toksyczny dla środowiska wodnego, nie ulega łatwo degradacji i jest uwalniany do środowiska naturalnego poprzez ścieki.
(3) W celu ochrony środowiska naturalnego wprowadzanie do obrotu i stosowanie niebieskiego barwnika musi być zakazane w barwieniu wyrobów włókienniczych i skórzanych. Dlatego niebieski barwnik powinien zostać dodany do substancji wymienionych w załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG.
(4) Ograniczenia we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niebieskiego barwnika przewidziane w niniejszej dyrektywie biorą pod uwagę aktualny stan wiedzy i techniki dotyczący odpowiednich alternatyw.
(5) Niniejsza dyrektywa powinna być stosowana bez uszczerbku dla prawodawstwa wspólnotowego ustanawiającego minimalne wymagania dotyczące ochrony pracowników, w szczególności dla dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(6) oraz dyrektywy Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)(7), ostatnio zmienionej dyrektywą 1999/38/WE(8).
(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Handlu Substancjami i Preparatami Niebezpiecznymi,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 stycznia 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| Erkki LIIKANEN | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.
(2) Dz.U. L 4 z 9.1.2003, str. 9.
(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.
(4) Dz.U. L 243 z 11.9.2002, str. 15.
(5) Dz.U. L 227 z 8.9.1993, str. 9.
(6) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(7) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.
(8) Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.4.12 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2003/3/WE odnosząca się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu "niebieskich barwników" |
| Data aktu: | 06/01/2003 |
| Data ogłoszenia: | 09/01/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 29/01/2003 |