uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę europejską, a w szczególności jego art.37 i art. 299 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Sektor rybołówstwa w peryferyjnych regionach Wspólnoty stoi w obliczu trudności, które się pogłębiają w szczególności z powodu kosztów transportu produktów rybołówstwa na rynki w wyniku oddalenia i odizolowania tych regionów.
(2) W ramach polityki Wspólnoty dotyczącej pomocy swoim peryferyjnym regionom na mocy decyzji 89/687/EWG(3), 91/311/EWG(4) i 91/315/EWG(5) Komisja opracowała programy specjalne z uwagi na oddalenie i wyspiarski charakter francuskich terytoriów zamorskich (Poseidom), Wysp Kanaryjskich (Poseican) oraz Madery i Azorów (Poseima), określających środki do zastosowania uwzględniające specyficzną charakterystykę i uwarunkowania tych regionów.
(3) Artykuł 299 ust. 2 Traktatu uznaje szczególne przeszkody wpływające negatywnie na sytuację gospodarczą i społeczną peryferyjnych regionów pogarszaną jeszcze bardziej ich oddaleniem i wyspiarskim charakterem. Ten sam artykuł znajduje zastosowanie wobec sektora rybołówstwa.
(4) Powyżej określone regiony stoją w obliczu szczególnych problemów rozwojowych, a w szczególności dodatkowych kosztów ponoszonych przy wprowadzaniu na rynek niektórych produktów powodowanych ich oddaleniem.
(5) W celu zachowania konkurencyjności niektórych produktów rybołówstwa w porównaniu do podobnych produktów pochodzących z innych regionów Wspólnoty, w 1972 i 1993 r. Komisja wprowadziła środki mające wyrównać takie dodatkowe koszty w sektorze rybołówstwa. Te środki były następnie kontynuowane w 1994 r. i latach 1995-1997 poprzez przyjęcie rozporządzeń (WE) nr 1503/94(6) i (WE) nr 2337/95(7) oraz w latach 1998-2002 poprzez przyjęcie rozporządzeń (WE) nr 1587/98(8) i (WE) nr 579/2002(9). Począwszy od 2003 r. należy ustanowić przepisy w celu kontynuowania systemu wyrównywania dodatkowych kosztów dla niektórych produktów rybołówstwa w odniesieniu do przetwórstwa i wprowadzania na rynek oraz odpowiednio powinny zostać przyjęte środki zapewniające kontynuowanie tych środków.
(6) Nieprzemysłowe i przybrzeżne rybołówstwo ma wielkie znaczenie społeczne i gospodarcze w peryferyjnych regionach Unii europejskiej.
(7) Dla dobra dobrej gospodarki zasobami rybołówstwo musi zostać zracjonalizowane, w szczególności w świetle wysoce specjalistycznych badań technicznych przeprowadzonych w tej dziedzinie przez różne instytucje naukowe w peryferyjnych regionach.
(8) Przepisy Wspólnoty dotyczące ochrony i gospodarki zasobami muszą być przestrzegane w tych regionach, w szczególności w przypadku francuskiego departamentu Gujany przepis zabraniający połowy krewetek na głębokości mniejszej niż 30 metrów.
(9) W celu promowania rozwoju gospodarczego danych peryferyjnych regionów Państwa Członkowskie powinny być w stanie dostosować ilości a Komisja dostosować kwoty i ilości określone dla różnych gatunków z tego samego peryferyjnego regionu lub peryferyjnych regionów tego samego Państwa Członkowskiego, aby uwzględnić zmiany w warunkach rynkowych i charakterystyce gatunków.
(10) Jeśli dostosowanie pomiędzy gatunkami lub w ramach regionów należących do tego samego Państwa Członkowskiego nie prowadzi do pełnego wykorzystania dostępnych kwot, Komisja powinna być w stanie dostosować kwoty i ilości określone dla danych gatunków pomiędzy peryferyjnymi regionami różnych Państw Członkowskich. W takim przypadku dostosowanie powinno zostać przeprowadzone bez uszczerbku dla skali alokacji kwot dostępnych na mocy niniejszego rozporządzenia w następnych latach.
(11) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(10),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2003 r.
| W imieniu Rady | |
| A. MATTEOLI | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia z dnia 4 grudnia 2003 r. (dotychczas nie opublikowana w Dzienniku Urzędowym)
(2) Opinia z dnia 29 października 2003 r. (dotychczas nie opublikowana w Dzienniku Urzędowym)
(3) Dz.U. L 399 z 30.12.1989, str. 39.
(4) Dz.U. L 171 z 29.6.1991, str. 1.
(5) Dz.U. L 171 z 29.6.1991, str. 10.
(6) Dz.U. L 162 z 30.6.1994, str. 8.
(7) Dz.U. L 236 z 5.10.1995, str. 2.
(8) Dz.U. L 208 z 24.7.1998, str. 1.
(9) Dz.U. L 89 z 5.4.2002, str. 1.
(10) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(11) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.345.34 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2328/2003 wprowadzające system wyrównania dodatkowych kosztów poniesionych przy wprowadzaniu do obrotu niektórych produktów rybołówstwa z Azorów, Madery, Wysp Kanaryjskich i francuskich departamentów Gujany i Reunion spowodowanych oddaleniem tych regionów |
| Data aktu: | 22/12/2003 |
| Data ogłoszenia: | 31/12/2003 |
| Data wejścia w życie: | 31/12/2003, 01/05/2004, 01/01/2003 |