uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1766/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 1,
(1) Po zakończeniu negocjacji handlowych, które doprowadziły do podpisania umów w formie wymiany listów z Kanadą oraz Stanami Zjednoczonymi Ameryki, zatwierdzonych odpowiednio przez decyzje Rady 2003/253/WE 2 oraz 2003/254/WE 3 , Wspólnota zmieniła warunki przywozu pszenicy o niskiej i średniej jakości oraz jęczmienia, ustanawiając kontyngenty przywozowe od dnia 1 stycznia 2003 r. W przypadku jęczmienia, Komisja postanowiła zastąpić system marginesów preferencji dwoma kontyngentami taryfowymi, jednym dla jęczmienia do produkcji słodu i jednym dla jęczmienia, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2376/2002 4 .
(2) Rozporządzenie (WE) nr 2376/2002 otwiera kontyngent taryfowy w wysokości 300.000 ton na przywóz jęczmienia objętego kodem CN 1003 00 z państw trzecich oraz wprowadza odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 1766/92. Po wprowadzeniu zmiany do art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1766/92 rozporządzeniem (WE) nr 1104/2003 w odniesieniu do obliczania należności przywozowych na niektóre zboża, kontyngent taryfowy został ustalony w ostatecznej formie. W wyniku tego, rozporządzenie (WE) nr 2376/2002 nie może już wprowadzać odstępstwa. W celu osiągnięcia jasności i przejrzystości, rozporządzenie to powinno zostać uchylone i zastąpione nowym rozporządzeniem.
(3) Dnia 1 maja 2004 r. Republika Czeska, Estonia, Cypr, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Słowacja stają się Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej. Jako, że kontyngent taryfowy na przywóz 300.000 ton jęczmienia jest kontyngentem rocznym przyznawanym tygodniowo od dnia 1 stycznia 2004 r., może on ulec wyczerpaniu lub też być na wyczerpaniu w dniu planowanego przystąpienia tych państw do Unii. Zatem wyłącznie na rok 2004, powinny zostać ustanowione specjalne przepisy umożliwiające nowym Państwom Członkowskim wykorzystanie kontyngentów.
(4) W celu zapewnienia, by przywóz jęczmienia w ramach kontyngentu taryfowego odbywał się zgodnie z planem i nie stanowił pola do spekulacji, powinien on zależeć od wydania pozwoleń na przywóz. Pozwolenia te będą wydawane, w ramach limitów ilościowych, na wniosek zainteresowanych stron i podlegać będą, tam gdzie jest to odpowiednie, redukcji proporcjonalnie do żądanej ilości.
(5) W celu zapewnienia odpowiedniego zarządzenia kontyngentem, należy wyznaczyć terminy składania wniosków o pozwolenia oraz należy określić informacje, które powinny zostać zawarte we wnioskach i pozwoleniach.
(6) W celu uwzględnienia warunków dostawy, należy wprowadzić odstępstwo odnośnie do okresu ważności pozwoleń.
(7) Mając na względzie właściwe zarządzanie kontyngentem, należy wprowadzić odstępstwo od rozporządzenia Komisji (WE) nr 1291/2000 z dnia 9 czerwca 2000 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych 5 , w zakresie zbywalnego charakteru pozwoleń oraz tolerancji w stosunku do ilości dopuszczonych do swobodnego obrotu.
(8) Zabezpieczenie pozwoleń na przywóz powinno być także ustalone na stosunkowo wysokim poziomie, w drodze odstępstwa od art. 12 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1342/2003 z dnia 28 lipca 2003 r. ustalającego specjalne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na przywóz i wywóz zbóż i ryżu 6 .
(9) Należy ustanowić błyskawiczną dwustronną komunikację pomiędzy Komisją i Państwami Członkowskimi dotyczącą ilości wnioskowanych i ilości przywiezionych.
(10) Komitet Zarządzający ds. Zbóż nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez swojego Przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 970/2006 z dnia 29 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.176.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 3 ust. 2 rozporządzenia nr 305/2007 z dnia 21 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.81.19) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 25 marca 2007 r.
- zmieniony przez art. 3 ust. 2 rozporządzenia nr 1449/2007 z dnia 7 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.323.8) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 11 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. a) rozporządzenia nr 1456/2007 z dnia 10 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.325.76) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
- zmieniony przez art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1247/2008 z dnia 11 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.335.35) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 15 grudnia 2008 r.
- zmieniony przez art 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1157/2009 z dnia 27 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.313.60) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 grudnia 2009 r.
- zmieniony przez art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1000/2010 z dnia 3 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.290.26) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 9 listopada 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 1108/2011 z dnia 28 października 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.287.19) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 7 listopada 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1222/2012 z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.349.35) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 22 grudnia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1191/2013 z dnia 20 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.314.1) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 26 listopada 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1354/2014 z dnia 16 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.365.75) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 22 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/2379 z dnia 16 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.332.46) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 21 grudnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2054 z dnia 22 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.319.3) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 28 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/2235 z dnia 4 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.320.1) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 9 grudnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/1872 z dnia 23 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.306.9) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 3 grudnia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 2027/2019 z dnia 28 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.313.28) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 7 grudnia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. c) rozporządzenia nr 1456/2007 z dnia 10 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.325.76) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/2379 z dnia 16 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.332.46) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 21 grudnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/2054 z dnia 22 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.319.3) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 28 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/2235 z dnia 4 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.320.1) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 9 grudnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 2027/2019 z dnia 28 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.313.28) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 7 grudnia 2019 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.342.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2305/2003 otwierające i ustalające zarządzanie kontyngentem taryfowym Wspólnoty na przywóz jęczmienia z państw trzecich |
| Data aktu: | 29/12/2003 |
| Data ogłoszenia: | 30/12/2003 |
| Data wejścia w życie: | 30/12/2003, 01/05/2004, 01/01/2004 |