Dyrektywa 2003/119/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia mezosulfuronu, propoksykarbazonu i zoksamidu jako substancji czynnych

DYREKTYWA KOMISJI 2003/119/WE
z dnia 5 grudnia 2003 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia mezosulfuronu, propoksykarbazonu i zoksamidu jako substancji czynnych (Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/84/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w dniu 15 grudnia 2000 r. władze Francji otrzymały od Aventis Cropscience France (aktualnie Bayer CropScience) wniosek o włączenie substancji czynnej mezosulfuronu (w postaci mezosulfuronu metylowego) do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Decyzją Komisji 2001/287/WE(3) stwierdzono, że dokumentacja jest "kompletna" w rozumieniu, iż należy uważać ją za zasadniczo spełniającą wymogi dotyczące danych i informacji, ustanowione w załączniku II i III do dyrektywy 91/414/EWG.

(2) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w dniu 25 stycznia 2000 r. Niemcy otrzymały od Bayer AG (aktualnie Bayer CropScience) wniosek dotyczący propoksykarbazonu (w postaci propoksykarbazonu sodowego; dawna nazwa: MKH 65 61). Decyzją Komisji 2000/463/WE(4) wniosek został uznany za kompletny.

(3) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w dniu 2 czerwca 1999 r. Zjednoczone Królestwo otrzymało od Rohm and Haas France SA (aktualnie: Dow Agro Sciences) wniosek dotyczący zoksamidu (dawna nazwa: RH-7281). Decyzją Komisji 2000/540/WE(5) wniosek został uznany za kompletny.

(4) Wpływ tych substancji czynnych na zdrowie ludzi oraz środowisko został poddany ocenie zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy 91/414/EWG, w odniesieniu do zastosowań proponowanych przez wnioskodawców. Państwa Członkowskie wyznaczone do roli sprawozdawców przedłożyły Komisji projekty sprawozdań z oceny dotyczące substancji w dniu 12 grudnia 2001 r. (mezosulfuron), 26 marca 2001 r. (propoksykarbazon) i 10 sierpnia 2001 r. (zoksamid).

(5) Projekty sprawozdań z oceny zostały poddane przeglądowi przez Państwa Członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt. Przegląd został zakończony w dniu 3 października 2003 r. w formie sprawozdania kontrolnego opracowanego przez Komisję, dotyczącego mezosulfuronu, propoksykarbazonu i zoksamidu.

(6) W wyniku przeglądu w odniesieniu do mezosulfuronu, propoksykarbazonu i zoksamidu nie stwierdzono żadnych otwartych pytań lub obaw, które wymagałyby konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Roślin.

(7) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, iż środki ochrony roślin zawierające dane substancje czynne zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) oraz art. 5 ust. 3 dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniu kontrolnym. Dlatego właściwe jest włączenie mezosulfuronu, propoksykarbazonu i zoksamidu do załącznika I, w celu zapewnienia możliwości udzielania zezwolenia w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających dane substancje czynne, we wszystkich Państwach Członkowskich zgodnie z przepisami wspomnianej dyrektywy.

(8) Po włączeniu przyznany zostanie rozsądny okres czasu, który pozwoli Państwom Członkowskim wprowadzić w życie przepisy dyrektywy 91/414/EWG w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających mezosulfuron, propoksykarbazon i zoksamid, w szczególności w celu dokonania przeglądu istniejących tymczasowych zezwoleń i najpóźniej do końca wymienionego okresu, przekształcić odnośne zezwolenia w pełne zezwolenia, zmienić je lub wycofać, zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG.

(9) Dlatego właściwe jest wprowadzenie odpowiednich zmian do dyrektywy 91/414/EWG.

(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy 91/414/EWG otrzymuje brzmienie określone w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 30 września 2004 r. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami i niniejszą dyrektywą.

Państwa Członkowskie zastosują wspomniane przepisy od dnia 1 października 2004 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w obszarze objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie dokonają przeglądu zezwoleń na każdy środek ochrony roślin zawierający mezosulfuron, propoksykarbazon lub zoksamid, w celu zapewnienia spełnienia warunków odnoszących się do substancji czynnych wymienionych w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG. W razie konieczności, zmienią lub wycofają zezwolenie zgodnie z dyrektywą 91/414/EWG, najpóźniej do dnia 30 września 2004 r.
2.
W odniesieniu do każdego posiadającego zezwolenie środka ochrony roślin zawierającego mezosulfuron, propoksykarbazon lub zoksamid jako jedyną substancję czynną, Państwa Członkowskie zobowiązane są dokonać ponownej oceny produktu, zgodnie z jednolitymi zasadami przewidzianymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III. Na podstawie przedmiotowej oceny, Państwa Członkowskie ustalają, czy produkt spełnia warunki określone w art. 4 ust. 1 lit. b), c), d) i e) dyrektywy 91/414/EWG. W razie konieczności i najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2005 r., zmienią lub wycofają zezwolenie na każdy taki środek ochrony roślin.
3.
W odniesieniu do każdego posiadającego zezwolenie środka ochrony roślin zawierającego mezosulfuron, propoksykarbazon lub zoksamid jako jedną z dwóch lub jedną z wielu substancji czynnych, które wymienione są w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG, Państwa Członkowskie zobowiązane są dokonać ponownej oceny produktu, zgodnie z jednolitymi zasadami przewidzianymi w załączniku VI do przedmiotowej dyrektywy, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III. Na podstawie przedmiotowej oceny, Państwa Członkowskie ustalają, czy produkt spełnia warunki określone w art. 4 ust. 1 lit. b), c), d) i e) dyrektywy 91/414/EWG. W razie konieczności, zmienią lub wycofają zezwolenie na każdy taki środek ochrony roślin, w nieprzekraczalnym terminie określonym w odniesieniu do takiej zmiany lub wycofania w odpowiednich dyrektywach zmieniających załącznik I w celu włączenia do niego odnośnych substancji. W przypadku gdy odpowiednie dyrektywy określają różne nieprzekraczalne terminy, terminem nieprzekraczalnym będzie data najpóźniejsza ze wszystkich ustalonych.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2004 r.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 grudnia 2003 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 247 z 30.9.2003, str. 20.

(3) Dz.U. L 99 z 10.4.2001, str. 9.

(4) Dz.U. L 183 z 22.7.2000, str. 21.

(5) Dz.U. L 230 z 12.9.2000, str. 14.

ZAŁĄCZNIK

Na końcu tabeli w załączniku I dodaje się następujące pozycje:
Nr Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa IUPAC Czystość(1) Wejście w życie Wygaśnięcie włączenia Przepisy szczególne
"76 Mezosulfuron

Nr CAS 400852-66-6

Nr CIPAC 441

kwas 2-[(4,6-dimetoksypirymidyn-2-ylokarbamoilo)sulfamoilo]-α-(metanosulfonamido)-p-toluenowy 930 g/kg 1 kwietnia 2004 r. 31 marca 2014 r. Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako herbicyd.

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad załącznika VI, należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania kontrolnego dotyczącego mezosulfuronu, w szczególności jego dodatki I i II, ukończonego przez Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 3 października 2003 r. W tej ogólnej ocenie, Państwa Członkowskie:

- powinny zwrócić szczególną uwagę na ochronę roślin wodnych;

- powinny zwrócić szczególna uwagę na potencjał mezosulfuronu i jego metabolitów w zakresie skażenia wód podziemnych, w przypadku zastosowania substancji czynnej w regionach o podatnej glebie i/lub sprzyjających temu warunkach klimatycznych.

W miarę potrzeby, powinny być stosowane środki ograniczania zagrożenia.

77 Propoksykarbazon Nr CAS 145026-81-9 Nr CIPAC 655 kwas 2-(4,5-dihydro-4-metylo-5-okso-3-propoksy-1H-1,2,4-triazol-1-ilo) karboksyamidosulfonylo-benzoesowy - ester metylowy 974 g/kg

(wyrażony jako propoksykarbazon sodowy)

1 kwietnia 2004 r. 31 marca 2014 r. Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako herbicyd.

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad załącznika VI, należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania kontrolnego dotyczącego propoksykarbazonu, w szczególności jego dodatek I i II, ukończonego przez Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 3 października 2003 r. W tej ogólnej ocenie, Państwa Członkowskie:

- powinny zwrócić szczególna uwagę na potencjał propoksykarbazonu i jego metabolitów w zakresie skażenia wód podziemnych, w przypadku zastosowania substancji czynnej w regionach o podatnej glebie i/lub sprzyjających temu warunkach klimatycznych;

- powinny zwrócić szczególną uwagę na ochronę ekosystemów wodnych, w szczególności roślin wodnych.

W miarę potrzeby, powinny być stosowane środki ograniczania zagrożenia.

Zgodnie z przepisami art. 13 ust. 5, Państwa Członkowskie zobowiązane są przekazać Komisji informacje dotyczące specyfikacji materiału technicznego wytwarzanego na skalę handlową.

78 Zoksamid

Nr CAS 156052-68-5

Nr CIPAC 640

(RS)-3,5-dichloro-N-(3-chloro-1-etylo-1-metyloa-cetonylo)-p-toluamid 950 g/kg 1 kwietnia 2004 r. 31 marca 2014 r. Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako fungicyd.

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad załącznika VI, należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania kontrolnego dotyczącego zoksamidu, w szczególności jego dodatek I i II, ukończonego przez Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 3 października 2003 r.

(1) Dalsze informacje szczegółowe dotyczące identyfikacji oraz specyfikacja substancji czynnych zostały przedstawione w sprawozdaniu kontrolnym."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.325.41

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/119/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia mezosulfuronu, propoksykarbazonu i zoksamidu jako substancji czynnych
Data aktu: 05/12/2003
Data ogłoszenia: 12/12/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/04/2004