Decyzja 2003/834/WE w sprawie utworzenia zespołu przygotowującego powołanie agencji w dziedzinie rozwoju potencjału obronnego, badań, zaopatrzenia i zbrojeń

DECYZJA RADY
z dnia 17 listopada 2003 r.
w sprawie utworzenia zespołu przygotowującego powołanie agencji w dziedzinie rozwoju potencjału obronnego, badań, zaopatrzenia i zbrojeń

(2003/834/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 grudnia 2003 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 207 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniach 19 i 20 czerwca 2003 r. Rada Europejska obradująca w Salonikach "wyznaczyła zadanie właściwym organom Rady podjęcia niezbędnych działań w kierunku utworzenia w 2004 r. agencji międzyrządowej w dziedzinie rozwoju potencjału obronnego, badań, zaopatrzenia i zbrojeń", podlegającej kompetencji Rady i otwartej na udział wszystkich Państw Członkowskich.

(2) Projekt Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy opracowany przez Konwent Europejski, przedstawiony przez Radę Europejską w Salonikach, przewiduje ustanowienie Europejską Agencji Zbrojeń, Badań i Potencjału Wojskowego w celu określenia praktycznych wymagań, wspierania środków spełniających te wymagania, przyczyniania się do zidentyfikowania oraz w miarę potrzeb wdrażania wszelkich środków niezbędnych do wzmocnienia przemysłowej i technologicznej bazy sektora obronnego, udziału w definiowaniu europejskiej polityki potencjału obronnego i zbrojeń, a także wspomagania Rady w ocenie i zwiększaniu potencjału wojskowego.

(3) Decyzją 2003/664/WE(1) Komitet Stałych Przedstawicieli ustanowił grupę przygotowawczą ad hoc w celu przeprowadzenia prac zmierzających do utworzenia agencji.

(4) Należy powołać zespół ekspertów w celu przeprowadzenia dalszych prac przygotowawczych do ustanowienia agencji, zgodnie z Konkluzjami Rady przyjętymi w dniach 17 i 18 listopada 2003 r. oraz załączonym do nich sprawozdaniem; ten zespół będzie wspierał prace Rady i jej właściwych organów zmierzające do ustanowienia Agencji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zostaje utworzony Zespół ds. Ustanowienia Agencji (ZUA) w celu przygotowania warunków umożliwiających utworzenie i działanie agencji w dziedzinie rozwoju potencjału obronnego, badań, zaopatrzenia i zbrojeń. Mandat zespołu ZUA, obejmujący misję i jego skład, jest określony w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Zespół ZUA będzie stanowił część Sekretariatu Generalnego Rady. Zostanie powołany przez Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela i będzie podlegał jego kompetencji.

Artykuł  3

Krajowi eksperci ZUA pochodzący z Państw Członkowskich i państw przystępujących zostaną oddelegowani do pracy w Sekretariacie Rady. W Załączniku przedstawiono procedurę selekcyjną i jej kryteria.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie i państwa przystępujące pokryją uposażenia oraz świadczenia dla swoich krajowych ekspertów oddelegowanych do pracy w Radzie i Zespole ZUA.
2.
Oddelegowani urzędnicy UE są opłacani przez ich Instytucje.
3.
Wydatki eksploatacyjne i administracyjne Zespołu ZUA będą pokrywane przez Generalny Sekretariat Rady jako wkład rzeczowy.
Artykuł  5

Krajowi eksperci oddelegowani z Państw Członkowskich i państw przystępujących podlegają decyzji Rady 2003/479/WE z dnia 16 czerwca 2003 r. dotyczącej zasad mających zastosowanie do ekspertów krajowych i krajowego personelu wojskowego oddelegowanych do Sekretariatu Generalnego Rady i uchylająca decyzje z dnia 25 czerwca 1997 r. i z dnia 22 marca 1999 r. oraz decyzję 2001/41/WE i decyzję 2001/496/WPZiB(2), bez uszczerbku dla ustaleń finansowych przewidzianych na mocy art. 4 niniejszej decyzji.

Artykuł  6

Mandat Zespołu ZUA kończy się wraz rozpoczęciem funkcjonowania Agencji lub dnia 31 grudnia 2004 r., w zależności od tego, który z terminów nastąpi wcześniej.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja staje się skuteczna od dnia jej przyjęcia.

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 listopada 2003 r.

W imieniu Rady
F. FRATTINI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 235 z 23.9.2003, str. 22.

(2) Dz.U. L 160 z 28.6.2003, str. 72.

ZAŁĄCZNIK 

MANDAT ZESPOŁU DS. USTANOWIENIA AGENCJI

1. Zespół ds. Ustanowienia Agencji (ZUA) przygotuje warunki umożliwiające praktyczne ustanowienie i działanie przyszłej Agencji, w oparciu o sprawozdanie dołączone do Konkluzji Rady. Zespół ZUA będzie wspierał prace Rady i jej właściwych organów zmierzające do utworzenia Agencji. Zespół ZUA podejmie prace nad:

– finansowymi, prawnymi i administracyjnymi aspektami (obejmującymi budżet i personel) ustanowienia Agencji i jej wewnętrznej organizacji,

– utworzeniem Agencji, w szczególności w odniesieniu do jej misji w dziedzinie rozwoju potencjału obronnego, badań, zaopatrzenia i zbrojeń.

2. Zespół rozpocznie funkcjonowanie w styczniu 2004 r. Zespół ZUA wykonuje swoją misję pod politycznym nadzorem Rady, która wytycza jej kierunki. W ich ramach, Szef Zespołu systematycznie przedstawia sprawozdania na temat postępów prac Zespołu Komitetom Coreper i KPiB, za pośrednictwem grupy przygotowawczej ad hoc. Zespół ZUA korzysta z wiedzy Komitetu Wojskowego UE za pośrednictwem KPIB oraz Krajowych dyrektorów UE ds. Zbrojeń w sposób, który winien zostać określony.

3. Do końca kwietnia 2004 r. Zespół, za pośrednictwem grupy przygotowawczej ad hoc, przedstawi Radzie propozycje w związku z przyjęciem koniecznych decyzji przez Radę do czerwca 2004 r. Będą one obejmowały administracyjne i logistyczne aspekty przyszłej Agencji, jej ram finansowych oraz wstępny zarys pierwszego programu operacyjnego. Mandat Zespołu ZUA kończy się z chwilą rozpoczęcia funkcjonowania Agencji lub dnia 31 grudnia 2004 r., w zależności od tego, który termin nastąpi pierwszy.

4. Zespół nie stanowi organu przygotowawczego Rady.

MISJA ZESPOŁU ZUA

5. Zespół ZUA ma za zadanie przygotować do końca kwietnia 2004 r., na podstawie sprawozdania załączonego do Konkluzji Rady przyjętych w dniach 17 i 18 listopada 2003 r.:

a) szczegółowy plan ustanowienia Agencji, obejmujący:

– strukturę Agencji i jej organizację,

– wewnętrzne metody i procedury pracy, jakie mają zostać przyjęte przez Agencję do celów wypełniania funkcji i zadań,

– propozycje odnoszące się do roboczych stosunków z organami Rady i Komisją,

– propozycje nawiązania właściwych relacji z organizacjami OCCAR, WEAG/WEAO, L.o.I i planów ich rozwoju

– uzgodnienia dotyczące budżetu, administracji i personelu (w miarę potrzeb włącznie ze wstępnym zakresem wymagań kluczowych organów i stanowisk),

– wstępny szkic pierwszego programu operacyjnego w następujących dziedzinach: rozwój potencjału obronnego; współpraca w zakresie zbrojeń; umacnianie bazy przemysłowej i technologicznej służącej obronności; utworzenie konkurencyjnego europejskiego rynku wyposażenia do celów obrony i wspieranie badań,

– szczegółowy harmonogram i plan wdrożenia.

b) elementy składające się na projekt wspólnego działania ustanawiającego Agencję.

SZEF I SKŁAD ZESPOŁU ZUA

Skład Zespołu powinien odzwierciedlać cztery dziedziny działalności Agencji wymienione w Konkluzjach Rady Europejskiej z Salonik.

Zespołem będzie kierował jego lider wyznaczony przez Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela po konsultacji z Radą i Komisją spośród kandydatów zaproponowanych przez Państwa Członkowskie, państwa przystępujące oraz instytucje UE. Kandydaci powinni mieć należyte doświadczenie i wiedzę z zakresu rozwoju potencjału obronnego, badań, zaopatrzenia i zbrojeń, jak również dobrą znajomość funkcjonowania UE, w szczególności WPZiB i EPBiO.

Zespół będzie składał się z:

– krajowych ekspertów oddelegowanych przez Państwa Członkowskie i państwa przystępujące do pracy w Sekretariacie Rady zgodnie z szczególnymi wymaganiami misji,

– urzędników instytucji europejskich.

Komisja oddeleguje do Zespołu jednego lub dwóch urzędników.

Członkowie Zespołu zostaną wybrani przez Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela w porozumieniu z liderem Zespołu, w oparciu o kryterium jak najszerszego zasięgu geograficznego, i będą wykonywać działania o charakterze międzynarodowym.

We wszystkich przypadkach, rekrutacja zostanie ukierunkowana na zapewnienie Zespołowi służb o najwyższych stopniu zdolności i skuteczności.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.318.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/834/WE w sprawie utworzenia zespołu przygotowującego powołanie agencji w dziedzinie rozwoju potencjału obronnego, badań, zaopatrzenia i zbrojeń
Data aktu: 17/11/2003
Data ogłoszenia: 03/12/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/11/2003