Rozporządzenie 2052/2003 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2052/2003
z dnia 17 listopada 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2771/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku jaj(1), w szczególności jego art. 2 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Począwszy od dnia 1 stycznia 2004 r., prawodawstwo wspólnotowe przewiduje jedynie dwie kategorie jaj. Dlatego nie istnieje dalsza możliwość sprzedawania jaj klasy B jako jaj konsumpcyjnych. Stwarza to obawy, w szczególności w niektórych Państwach Członkowskich, gdzie mycie jaj stanowi praktykę powszechną i gdzie klienci preferują kupowanie jaj umytych. Dlatego wystąpiono do Komisji z wnioskiem o zezwolenie na kontynuowanie tej praktyki.

(2) Do czasu opracowania wyczerpującego sprawozdania naukowego przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności w celu stwierdzenie występowania jakiegokolwiek ryzyka dla zdrowia związanych z myciem jaj, właściwe jest wprowadzenie odstępstwa umożliwiającego mycie jaj konsumpcyjnych, na zasadzie dobrowolności. W tym przypadku, jaja umyte powinny odpowiadać kryteriom ustanowionym w odniesieniu do jaj klasy A, ale powinny być oznakowane na opakowaniu jako "jaja umyte". Odstępstwo to powinno być uzależnione od przyjęcia przez właściwy organ, surowych norm oraz ustanowienia surowych kontroli.

(3) Podobnie, z uwagi na potencjalne zagrożenia dla zdrowia, czas obowiązywania tego odstępstwa powinien być ograniczony, natomiast obrót jajami umytymi powinien zostać ograniczony do tych części terytorium wspólnotowego, na których właściwe organy odpowiedzialne za wystawianie upoważnień, przeprowadzają swoje kontrole.

(4) Przepisy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1907/90(2) nie miały zastosowania w odniesieniu do sprzedaży jaj przez producentów na rynkach lokalnych, z wyjątkiem giełd. Kontrola tego odstępstwa okazała się trudna, w szczególności w zakresie jego ograniczenia do produkcji własnej rolników. W celu ułatwienia kontroli, producenci powinni umieścić swój odrębny kod na jajach konsumpcyjnych przeznaczonych do sprzedaży na rynkach lokalnych.

(5) W następstwie połączenia klas B i C z dniem 1 stycznia 2004 r., klasa jaj B może być jedynie przedmiotem sprzedaży dla przemysłu. Niektóre przepisy dotyczące oznakowania tych jaj i ich opakowań powinny zostać przyjęte.

(6) Ze względu na czas trwania transportu i warunki klimatyczne, sposób konserwacji jaj przeznaczonych do sprzedaży detalicznej we francuskich departamentach zamorskich zakłada spełnienie szczególnych wymogów w zakresie dostawy; dlatego powinno zostać udzielone upoważnienie w odniesieniu do jaj przeznaczonych dla tej części terytorium wspólnotowego do wysyłania w stanie schłodzonym.

(7) Dlatego rozporządzenie (WE) nr 1907/90 powinno zostać zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 1

W rozporządzeniu (EWG) nr 1907/90 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 ust. 3 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Jednakże jaja sprzedawane przez producenta na lokalnym rynku publicznym są opatrzone kodem określonym w art. 7 ust. 1 lit. a).";

2) w art. 6 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Zakłady pakowania, które w dniu 1 czerwca 2003 r. posiadały upoważnienie do mycia jaj przeznaczonych dla konsumenta końcowego, mogą, w okresie przejściowym do dnia 31 grudnia 2006 r., zachować upoważnienie do kontynuowania mycia takich jaj, pod ścisłym nadzorem właściwego organu w zainteresowanym Państwie Członkowskim. Takie jaja można wprowadzać do obrotu we wszystkich częściach terytorium wspólnotowego, na których organy Państw Członkowskich wystawiające wymienione upoważnienia, wykonują swoje kompetencje.

Jaja umyte spełniają kryteria jaj klasy A, natomiast są klasyfikowane jako »jaja umyte«.

Państwa Członkowskie podają do wiadomości Komisji i pozostałych Państw Członkowskich nazwy i adresy upoważnionych zakładów pakowania oraz stosowane środki nadzoru.

5. Jaja przeznaczone do sprzedaży detalicznej we francuskich departamentach zamorskich można wysyłać do tej części terytorium wspólnotowego w stanie schłodzonym. W takim przypadku ze względu na wymagany czas trwania transportu, dopuszczalny termin dostawy do konsumenta przewidziany w art. 3 ust. 1 decyzji Rady 94/371/WE ustala się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75.";

3) w art. 7 ust. 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) Jaja klasy A oraz jaja umyte stempluje się kodem oznaczającym numer odróżniający producenta i pozwalającym na zidentyfikowanie metody chowu.";

4) w art. 8 ust. 2 i 3 zastępuje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Jaja klasy A oraz jaja umyte, które nie posiadają już cech ustalonych dla tych klas zostają przeklasyfikowane na klasę B. Jaja te zostają dostarczone bezpośrednio do przedsiębiorstw przemysłu spożywczego zatwierdzonych zgodnie z dyrektywą 89/437/EWG lub do zakładów przemysłu niespożywczego, a ich opakowania są wyraźnie oznakowane w celu wskazania tego przeznaczenia.";

5) w art. 10 ust. 1 lit. e), f) i g) otrzymują brzmienie:

"e) data minimalnej trwałości, ze wskazaniem zaleceń odpowiedniego przechowywania, dla jaj klasy A oraz jaj umytych;

f) data pakowania dla jaj klasy B;

g) metoda chowu dla jaj klasy A oraz dla jaj umytych. Te dane szczegółowe wykorzystuje się z zastosowaniem zasad, które zostaną ustalone zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 20;

h) dane szczegółowe dotyczące chłodzenia, w formie niekodowanej, w odniesieniu do jaj sprzedawanych we francuskich departamentach zamorskich;

i) sformułowanie »jaja umyte« w odniesieniu do jaj na mycie których wydano upoważnienie zgodnie z art. 6 ust. 4.";

6) art. 13 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 13

1. Jaja wystawione lub oferowane do sprzedaży w obrocie detalicznym są prezentowane stosownie do klasy jakości i klasy wagowej oraz metody chowu. Różne klasy jakości i klasy wagowe, jak również metody chowu podaje się na gablotach zawierających jaja, w taki sposób, aby były wyraźnie i jednoznacznie widoczne dla konsumenta.

2. Następujące informacje dodatkowe podaje się w przypadku jaj luzem wystawionych do sprzedaży:

a) numer rejestracyjny zakładu pakowania, w którym jaja klasyfikowano lub w przypadku jaj przywożonych państwo trzecie pochodzenia;

b) data minimalnej trwałości, ze wskazaniem zaleceń odpowiedniego przechowywania;

c) dane szczegółowe dotyczące chłodzenia, w formie niekodowanej, w odniesieniu do jaj sprzedawanych we francuskich departamentach zamorskich;

3. Jaja klasy A, z wyjątkiem jaj klasy A oznakowanych »extra« zgodnie z art. 12, mogą być sprzedawane w opakowaniach jednostkowych o różnych klasach wagowych. W tym przypadku, na opakowaniach znajduje się dodatkowa informacja dotycząca całkowitej masy netto oraz wyrażenie »jaja różnej wielkości« lub wskazanie różnych klas wagowych.";

7) w art. 15 lit. b) punkt (ee) otrzymuje brzmienie:

"ee) datę pakowania oraz datę minimalnej trwałości ze wskazaniem zaleceń odpowiedniego przechowywania, dla jaj klasy A, oraz datę pakowania dla jaj klasy B".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r., z wyjątkiem art. 1 ust. 1, który stosuje się od dnia 1 lipca 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 listopada 2003 r.

W imieniu Rady
G. ALEMANNO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 49. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 173 z 6.7.1990, str. 5. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 5/2001 (Dz.U. L 2 z 5.1.2001, str. 1).

1 Art. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.305.1/1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.305.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2052/2003 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj
Data aktu: 17/11/2003
Data ogłoszenia: 22/11/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/07/2005, 29/11/2003, 01/01/2004