Dyrektywa 2003/83/WE dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III i VI do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych

DYREKTYWA KOMISJI 2003/83/WE
z dnia 24 września 2003 r.
dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III i VI do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/80/WE(2), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Produktów Kosmetycznych i Produktów Nieżywnościowych Przeznaczonych dla Konsumentów,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nadtlenek dibenzoilu i eter (di)metylowy hydrochinonu (synonim 4-metoksyfenolu) są obecnie wymienione w załączniku II, hydrochinon jest już objęty ograniczeniami i warunkami ustanowionymi w załączniku III. Komitet Naukowy ds. Produktów Kosmetycznych i Produktów Nieżywnościowych Przeznaczonych dla Konsumentów (zwany dalej SCCNFP) doszedł do wniosku, że, wobec słabego narażenia konsumentów, użycie nadtlenku dibenzoilu, hydrochinonu i eteru (di)metylowego w preparatach do sztucznych paznokci nie stanowi zagrożenia. Dlatego należy odpowiednio zmienić numer referencyjny 178 załącznika II i numer referencyjny 14 w części 1 załącznika III; należy skreślić numer referencyjny 382 załącznika II i dodać numery referencyjne 94 i 95 w części 1 załącznika III.

(2) Według SCCNFP toksykologiczny wpływ soli dialkanolaminy oraz, w szczególności, ich zdolność do utworzenia nitrozoamin są podobne do odpowiednich właściwości dialkanolamin a dialkilaminy i ich sole posiadają bardzo podobne właściwości do odpowiadających im dialkanolamin w odniesieniu do tworzenia nitrozoamin. Terminy "dialkanolaminy" i "dialkilaminy" są synonimami "alkanolamin drugorzędowych" i "alkilamin drugorzędowych", te drugie terminy nie są zaś tak niejednoznaczne. Dlatego należy odpowiednio zmienić numer referencyjny 411 załącznika II i numery referencyjne 60, 61 i 62 w części 1 załącznika III.

(3) SCCNFP doszedł do wniosku, że związek 2,4-diaminopirymidino-3-tlenku (CAS nr 74638-76-9) może być używany w produktach kosmetycznych bez powodowania zagrożenia stężenia do 1,5 %. Dlatego należy włączyć 2,4-diamino-pirymidino-3-tlenek do części 1 załącznika III jako numer referencyjny 93.

(4) Według SCCNFP użycie 1,2-dibromo-2,4-dicyjanobutanu powinno być ograniczone do produktów spłukiwanych na obecnym maksymalnym dozwolonym poziomie wynoszącym 0,1 %. Dlatego należy odpowiednio zmienić numer referencyjny 36 w części 1 załącznika VI.

(5) Dlatego dyrektywa 76/768/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach II, III i VI do dyrektywy 76/768/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne do zapewnienia, że od dnia 24 marca 2005 r. produkty kosmetyczne, które nie są zgodne z niniejszą dyrektywą, nie są wprowadzane na rynek przez wytwórców wspólnotowych lub importerów ustanowionych we Wspólnocie.
2.
Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne do zapewnienia, że produkty określone w ust. 1 nie będą sprzedawane ani przekazywane konsumentowi końcowemu po dniu 24 września 2005 r.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 24 września 2004 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 września 2003 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169.

(2) Dz.U. L 224 z 6.9.2003, str. 27.

ZAŁĄCZNIK 

W załącznikach II, III i VI do dyrektywy 76/768/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) numer referencyjny 178 zastępuje się pozycją:

"178. 4-benzoiloksyfenol i 4-etoksyfenol",

b) skreśla się numer referencyjny 382,

c) numer referencyjny 411 zastępuje się pozycją:

"411. Alkiloaminy i alkanolaminy drugorzędowe i ich sole".

2. W załączniku III część 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) numer referencyjny 14 zastępuje się pozycją:

Numer Substancja OGRANICZENIA Warunki stosowania i
referencyjny Zakres stosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowym produkcie kosmetycznym Inne ograniczenia i wymagania ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e f
"14 Hydrochinon(*) a) utleniające

środki barwiące

do włosów:

0,3 % Tylko do użytku profesjonalnego a) 1. - Nie używać do

barwienia rzęs

lub brwi

1. Użycie ogólne - W przypadku

kontaktu produktu

z oczami

natychmiast je

przemyć

- Zawiera

hydrochinon

2. Użycie

profesjonalne

2. - Tylko do użytku

profesjonalnego

- Zawiera

hydrochinon

- W przypadku

kontaktu produktu

z oczami

natychmiast je

przemyć

b) preparaty do

sztucznych

paznokci

0,02 % (po zmieszaniu do użycia) b) - Tylko do użytku

profesjonalnego

- Unikać kontaktu

ze skórą

- Proszę uważnie

przeczytać sposób

użycia

(*) Te substancje mogą być stosowane pojedynczo lub w kombinacji, pod warunkiem że suma współczynników poziomów

każdego z nich w kosmetyku przy zatwierdzonym poziomie maksymalnym dla każdego z nich nie przekracza 2."

b) numery referencyjne 60, 61 i 62 zastępuje się pozycjami:

Numer Substancja OGRANICZENIA Warunki stosowania
referencyjny Zakres stosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowym produkcie kosmetycznym Inne ograniczenia i wymagania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e f
"60 Dialkiloamidy i dialkanolamidy Maksymalna zawartość amin drugorzędowych: - Nie używać z systemami

nitrozującymi

kwasu tłuszczowego 0,5 % - Maksymalna zawartość

amin drugorzędowych:

5 % (dotyczy surowców)

- Maksymalna zawartość

nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w

pojemnikach bez

azotynu

61 Monoalkilaminy, monoalkanolaminy Maksymalna zawartość amin drugorzędowych: - Nie używać z systemami

nitrozującymi

i ich sole 0,5 % - Minimalna czystość:

99 %

- Maksymalna zawartość

amin drugorzędowych:

0,5 % (dotyczy

surowców)

- Maksymalna zawartość

nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w

pojemnikach bez

azotanu

62 Trialkilaminy, a) produkty a) 2,5 % a) b)
trialkanolaminy niespłukiwane - Nie używać z systemami
i ich sole b) inne produkty nitrozującymi
- Minimalna czystość:

99 %

- Maksymalna zawartość

amin drugorzędowych:

0,5 % (dotyczy

surowców)

- Maksymalna zawartość

nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w

pojemnikach bez

azotanu"

c) dodaje się numery referencyjne 93, 94 i 95 w brzmieniu:

Numer Substancja OGRANICZENIA Warunki
referencyjny Zakres stosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowym produkcie kosmetycznym Inne ograniczenia i wymagania stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e f
"93 2,4-diamino-pirymidino-3-tlenek (CAS nr 74638-76-9) Produkty do pielęgnacji włosów 1,5 %
94 Nadtlenek dibenzoilu Preparaty do sztucznych paznokci 0,7 % (po zmieszaniu) Tylko do użytku profesjonalnego - Tylko do użytku

profesjonalnego

- Unikać kontaktu

ze skórą

- Proszę uważnie

przeczytać sposób

użycia

95 Eter (di)metylowy hydrochinonu Preparaty do sztucznych paznokci 0,02 % (po zmieszaniu do użycia) Tylko do użytku profesjonalnego - Tylko do użytku

profesjonalnego

- Unikać kontaktu

ze skórą

- Proszę uważnie

przeczytać sposób

użycia"

3. W załączniku IV część 1 numer referencyjny 36 zastępuje się pozycją:

Numer referencyjny Substancja Maksymalne dopuszczalne stężenie Inne ograniczenia i wymagania Warunki stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e
"36 1,2-dibromo-2,4-dicyjanobutan (metylodibromoglutaronitryl) 0,1 % Tylko produkty spłukiwane"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.238.23

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/83/WE dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III i VI do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych
Data aktu: 24/09/2003
Data ogłoszenia: 25/09/2003
Data wejścia w życie: 15/10/2003, 01/05/2004