Dyrektywa 2003/83/WE dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III i VI do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych

DYREKTYWA KOMISJI 2003/83/WE
z dnia 24 września 2003 r.
dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III i VI do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/80/WE(2), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Produktów Kosmetycznych i Produktów Nieżywnościowych Przeznaczonych dla Konsumentów,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nadtlenek dibenzoilu i eter (di)metylowy hydrochinonu (synonim 4-metoksyfenolu) są obecnie wymienione w załączniku II, hydrochinon jest już objęty ograniczeniami i warunkami ustanowionymi w załączniku III. Komitet Naukowy ds. Produktów Kosmetycznych i Produktów Nieżywnościowych Przeznaczonych dla Konsumentów (zwany dalej SCCNFP) doszedł do wniosku, że, wobec słabego narażenia konsumentów, użycie nadtlenku dibenzoilu, hydrochinonu i eteru (di)metylowego w preparatach do sztucznych paznokci nie stanowi zagrożenia. Dlatego należy odpowiednio zmienić numer referencyjny 178 załącznika II i numer referencyjny 14 w części 1 załącznika III; należy skreślić numer referencyjny 382 załącznika II i dodać numery referencyjne 94 i 95 w części 1 załącznika III.

(2) Według SCCNFP toksykologiczny wpływ soli dialkanolaminy oraz, w szczególności, ich zdolność do utworzenia nitrozoamin są podobne do odpowiednich właściwości dialkanolamin a dialkilaminy i ich sole posiadają bardzo podobne właściwości do odpowiadających im dialkanolamin w odniesieniu do tworzenia nitrozoamin. Terminy "dialkanolaminy" i "dialkilaminy" są synonimami "alkanolamin drugorzędowych" i "alkilamin drugorzędowych", te drugie terminy nie są zaś tak niejednoznaczne. Dlatego należy odpowiednio zmienić numer referencyjny 411 załącznika II i numery referencyjne 60, 61 i 62 w części 1 załącznika III.

(3) SCCNFP doszedł do wniosku, że związek 2,4-diaminopirymidino-3-tlenku (CAS nr 74638-76-9) może być używany w produktach kosmetycznych bez powodowania zagrożenia stężenia do 1,5 %. Dlatego należy włączyć 2,4-diamino-pirymidino-3-tlenek do części 1 załącznika III jako numer referencyjny 93.

(4) Według SCCNFP użycie 1,2-dibromo-2,4-dicyjanobutanu powinno być ograniczone do produktów spłukiwanych na obecnym maksymalnym dozwolonym poziomie wynoszącym 0,1 %. Dlatego należy odpowiednio zmienić numer referencyjny 36 w części 1 załącznika VI.

(5) Dlatego dyrektywa 76/768/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach II, III i VI do dyrektywy 76/768/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne do zapewnienia, że od dnia 24 marca 2005 r. produkty kosmetyczne, które nie są zgodne z niniejszą dyrektywą, nie są wprowadzane na rynek przez wytwórców wspólnotowych lub importerów ustanowionych we Wspólnocie.
2.
Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne do zapewnienia, że produkty określone w ust. 1 nie będą sprzedawane ani przekazywane konsumentowi końcowemu po dniu 24 września 2005 r.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 24 września 2004 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 września 2003 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169.

(2) Dz.U. L 224 z 6.9.2003, str. 27.

ZAŁĄCZNIK 

W załącznikach II, III i VI do dyrektywy 76/768/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) numer referencyjny 178 zastępuje się pozycją:

"178. 4-benzoiloksyfenol i 4-etoksyfenol",

b) skreśla się numer referencyjny 382,

c) numer referencyjny 411 zastępuje się pozycją:

"411. Alkiloaminy i alkanolaminy drugorzędowe i ich sole".

2. W załączniku III część 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) numer referencyjny 14 zastępuje się pozycją:

Numer Substancja OGRANICZENIA Warunki stosowania i
referencyjny Zakres stosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowym produkcie kosmetycznym Inne ograniczenia i wymagania ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e f
"14 Hydrochinon(*) a) utleniające

środki barwiące

do włosów:

0,3 % Tylko do użytku profesjonalnego a) 1. - Nie używać do

barwienia rzęs

lub brwi

1. Użycie ogólne - W przypadku

kontaktu produktu

z oczami

natychmiast je

przemyć

- Zawiera

hydrochinon

2. Użycie

profesjonalne

2. - Tylko do użytku

profesjonalnego

- Zawiera

hydrochinon

- W przypadku

kontaktu produktu

z oczami

natychmiast je

przemyć

b) preparaty do

sztucznych

paznokci

0,02 % (po zmieszaniu do użycia) b) - Tylko do użytku

profesjonalnego

- Unikać kontaktu

ze skórą

- Proszę uważnie

przeczytać sposób

użycia

(*) Te substancje mogą być stosowane pojedynczo lub w kombinacji, pod warunkiem że suma współczynników poziomów

każdego z nich w kosmetyku przy zatwierdzonym poziomie maksymalnym dla każdego z nich nie przekracza 2."

b) numery referencyjne 60, 61 i 62 zastępuje się pozycjami:

Numer Substancja OGRANICZENIA Warunki stosowania
referencyjny Zakres stosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowym produkcie kosmetycznym Inne ograniczenia i wymagania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e f
"60 Dialkiloamidy i dialkanolamidy Maksymalna zawartość amin drugorzędowych: - Nie używać z systemami

nitrozującymi

kwasu tłuszczowego 0,5 % - Maksymalna zawartość

amin drugorzędowych:

5 % (dotyczy surowców)

- Maksymalna zawartość

nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w

pojemnikach bez

azotynu

61 Monoalkilaminy, monoalkanolaminy Maksymalna zawartość amin drugorzędowych: - Nie używać z systemami

nitrozującymi

i ich sole 0,5 % - Minimalna czystość:

99 %

- Maksymalna zawartość

amin drugorzędowych:

0,5 % (dotyczy

surowców)

- Maksymalna zawartość

nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w

pojemnikach bez

azotanu

62 Trialkilaminy, a) produkty a) 2,5 % a) b)
trialkanolaminy niespłukiwane - Nie używać z systemami
i ich sole b) inne produkty nitrozującymi
- Minimalna czystość:

99 %

- Maksymalna zawartość

amin drugorzędowych:

0,5 % (dotyczy

surowców)

- Maksymalna zawartość

nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w

pojemnikach bez

azotanu"

c) dodaje się numery referencyjne 93, 94 i 95 w brzmieniu:

Numer Substancja OGRANICZENIA Warunki
referencyjny Zakres stosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowym produkcie kosmetycznym Inne ograniczenia i wymagania stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e f
"93 2,4-diamino-pirymidino-3-tlenek (CAS nr 74638-76-9) Produkty do pielęgnacji włosów 1,5 %
94 Nadtlenek dibenzoilu Preparaty do sztucznych paznokci 0,7 % (po zmieszaniu) Tylko do użytku profesjonalnego - Tylko do użytku

profesjonalnego

- Unikać kontaktu

ze skórą

- Proszę uważnie

przeczytać sposób

użycia

95 Eter (di)metylowy hydrochinonu Preparaty do sztucznych paznokci 0,02 % (po zmieszaniu do użycia) Tylko do użytku profesjonalnego - Tylko do użytku

profesjonalnego

- Unikać kontaktu

ze skórą

- Proszę uważnie

przeczytać sposób

użycia"

3. W załączniku IV część 1 numer referencyjny 36 zastępuje się pozycją:

Numer referencyjny Substancja Maksymalne dopuszczalne stężenie Inne ograniczenia i wymagania Warunki stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e
"36 1,2-dibromo-2,4-dicyjanobutan (metylodibromoglutaronitryl) 0,1 % Tylko produkty spłukiwane"

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.238.23

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/83/WE dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III i VI do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych
Data aktu: 24/09/2003
Data ogłoszenia: 25/09/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/10/2003