Decyzja 2003/513/WE w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do występowania Gyrodactylus salaris u ryb łososiowatych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 lipca 2003 r.
w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do występowania Gyrodactylus salaris u ryb łososiowatych

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 2312)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/513/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 lipca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 96/490/WE z dnia 18 lipca 1996 r. w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do występowania Gyrodactylus salaris u ryb łososiowatych(3) została w znacznym stopniu zmieniona(4). Dla jasności i ze względów praktycznych wspomniana dyrektywa powinna zostać skodyfikowana.

(2) Gyrodactylus salaris jest pasożytem zewnętrznym ryb łososiowatych, który może wywołać dużą śmiertelność łososi.

(3) Doświadczenia wykazały, że choroba ta może rozprzestrzeniać się z zakażonego regionu na dotychczas niezakażone regiony na skutek transferów handlowych łososia i innych ryb łososiowatych. Choroba może również rozprzestrzeniać się między rzekami na skutek naturalnych migracji ryb łososiowatych.

(4) Konieczne jest zapobieganie rozprzestrzenianiu się choroby z regionów wspólnotowych potencjalnie zarażonych Gyrodactylus salaria.

(5) Pojawienie się pasożyta zewnętrznego w regionach podatnych na Gyrodactylus salaris, o dużym zagęszczeniu łososia może prowadzić do powstania znacznych strat jego stanu ilościowego; konieczne jest zatem ustanowienie środków pozwalających zapobiec pojawieniu się pasożyta.

(6) Należy ustanowić procedury mające na celu ochronę regionów zasobów łososia wysoko podatnych lub przypuszczalnie wolnych od Gyrodactylus salaris.

(7) Państwa Członkowskie, do których mają zastosowanie środki ochronne w odniesieniu Gyrodactylus salaris, posiadają program testów kontrolnych Gyrodactylus salaris. Ich wyniki powinny być regularnie przekazywane Komisji.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzanie w regionach określonych w załączniku I żywych ryb łososiowatych pochodzących spoza tych regionów jest niedozwolone.

Artykuł  2

Przy wprowadzaniu w regionach określonych w załączniku I komórek jajowych ryb łososiowatych do celów hodowlanych pochodzących spoza tych regionów, komórki jajowe poddaje się procedurom dezynfekcji zapewniającym eliminację pasożytów należących do gatunku Gyrodactylus salaris.

Artykuł  3
1.
W przypadku przemieszczania żywych ryb łososiowatych między regionami określonymi w załączniku I, świadectwo zdrowia w pkt VI dokumentu przewozowego określonego w rozdziale 1 załącznika E dyrektywy Rady 91/67/EWG(5) uzupełnia się następującym zdaniem:

"Ryby znajdujące się w niniejszej przesyłce pochodzą z jednego z regionów określonych w załączniku I do decyzji Komisji 2003/513/WE w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do występowania Gyrodactylus salaris u ryb łososiowatych."

Przemieszczanie żywych ryb łososiowatych ze strefy buforowej wymienionej w pkt 3 załącznika I do pozostałych regionów określonych w tym załączniku jest niedozwolone.

2.
W przypadku przesyłek komórek jajowych ryb łososiowatych pochodzących spoza regionów określonych w załączniku I oraz wprowadzanych do celów hodowlanych w jednym z tych regionów, świadectwo zdrowia w pkt VI dokumentu przewozowego określonego w rozdziale 1 załącznika E do dyrektywy Rady 91/67/EWG uzupełnia się następującym zdaniem:

"Komórki jajowe znajdujące się w niniejszej przesyłce zostały poddane dezynfekcji zgodnie z wymogami decyzji Komisji 2003/513/WE w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do występowania Gyrodactylus salaris u ryb łososiowatych."

Artykuł  4

Właściwe organy Państw Członkowskich odpowiadające za regiony określone w załączniku I poddadzą ich zasoby ryb łososiowatych ciągłym testom kontrolnym i badaniom w celu stwierdzenia braku Gyrodactylus salaris oraz każdego roku, najpóźniej do 1 lipca, przedstawią Komisji wszystkie wyniki.

Artykuł  5

Decyzja 96/490/WE traci moc.

Odniesienia do uchylonej decyzji interpretuje się jako odniesienia do niniejszej decyzji zgodnie z tabelą korelacji w załączniku III.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 lipca 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29.

(2) Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14.

(3) Dz.U. L 202 z 10.8.1996, str. 21.

(4) Patrz załącznik II.

(5) Dz.U. L 46 z 19.2.1991, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

REGIONY

1. Regiony w Zjednoczonym Królestwie: Wielka Brytania, Irlandia Północna, Wyspa Man, Guernsey.

2. Irlandia.

3. Obszary zlewisk w Finlandia: Tenojoki, Näätämönjoki, (strefa buforowa: Paatsjoki, Luttojoki, Uutuanjoki).

ZAŁĄCZNIK  II

UCHYLONA DECYZJA WRAZ ZE ZMIANAMI

Decyzja Komisji 96/490/WE (Dz.U. L 202 z 10.8.1996, str. 21)

Decyzja Komisji 98/24/WE (Dz.U. L 8 z 14.1.1998, str. 26)

ZAŁĄCZNIK  III

TABELA KORELACJI

Decyzja 96/490/WE Niniejsza decyzja
artykuł 1-4 artykuł 1-4
artykuł 5 -
artykuł 6 -
- artykuł 5
artykuł 7 artykuł 6
Załącznik załącznik I:
- załącznik II
- załącznik III

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.177.22

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/513/WE w sprawie niektórych środków ochronnych w odniesieniu do występowania Gyrodactylus salaris u ryb łososiowatych
Data aktu: 11/07/2003
Data ogłoszenia: 16/07/2003
Data wejścia w życie: 16/07/2003