uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 76/769/EWG(4) ustanawia ograniczenia w zakresie wprowadzania do obrotu i stosowania niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych.
(2) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie obejmują zakres planu działań w decyzji nr 646/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 marca 1996 r. przyjmującej plan działania na rzecz zwalczania raka w ramach działań w dziedzinie zdrowia publicznego (1996-2000 r.)(5).
(3) W celu poprawy ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów substancje sklasyfikowane jako substancje rakotwórcze, mutagenne lub toksyczne ze względu na zagrożenie rozrodczości, a także preparaty je zawierające nie powinny być wprowadzane do obrotu w celu stosowania przez ogół społeczeństwa.
(4) Dyrektywa 94/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 r. zmieniająca po raz czternasty dyrektywę 76/769/EWG(6) ustanawia, w postaci dodatku dotyczącego pkt 29, 30 i 31 załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG, wykaz zawierający substancje sklasyfikowane jako rakotwórcze, mutagenne lub toksyczne ze względu na zagrożenie rozrodczości, w kategorii 1 lub 2. Takie substancje i preparaty je zawierające nie powinny być wprowadzane do powszechnego obrotu w celu stosowania przez ogół społeczeństwa.
(5) Dyrektywa 94/60/WE przewidziała, iż niniejszy wykaz zostanie rozszerzony wkrótce po dacie publikacji dostosowania do postępu technicznego załącznika I do dyrektywy Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(7), zawierającego substancje sklasyfikowane jako substancje rakotwórcze, mutagenne lub toksyczne ze względu na zagrożenie rozrodczości, w kategorii 1 lub 2.
(6) Dyrektywa Komisji 2001/59/WE(8), która dostosowała do postępu technicznego po raz dwudziesty ósmy dyrektywę Rady 67/548/EWG, w szczególności jej załącznik I, wymienia dwie substancje nowo sklasyfikowane w kategorii rakotwórczej 1, dziewiętnaście substancji nowo sklasyfikowanych w kategorii rakotwórczej 2, pięć substancji nowo sklasyfikowanych w kategorii mutagennej 2, jedną substancję nowo sklasyfikowaną jako substancja toksyczna ze względu na zagrożenie rozrodczości, w kategorii 1, oraz szesnaście substancji nowo sklasyfikowanych jako substancje toksyczne ze względu na zagrożenie rozrodczości, w kategorii 2.
(7) Powyższe substancje zostają dodane do wykazu w dodatku do załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG.
(8) Uwzględniono ryzyko i korzyści związane z substancjami nowo sklasyfikowanymi na mocy dyrektywy 2001/59/WE jako rakotwórcze, mutagenne i substancje toksyczne ze względu na zagrożenie rozrodczości w kategorii 1 lub 2.
(9) Niniejszą dyrektywę stosuje się bez uszczerbku dla prawodawstwa wspólnotowego ustanawiającego minimalne wymagania dotyczące ochrony pracowników, zawarte w dyrektywie Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(9), a także w dyrektywach szczegółowych na niej opartych, w szczególności w dyrektywie Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy(10),
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | G. DRYS |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 126 E z 28.5.2002, str. 398.
(2) Dz.U. C 221 z 17.9.2002, str. 8.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 11 czerwca 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 21 stycznia 2003 r. (Dz.U. C 64 E z 18.3.2003, str. 6) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2002/62/WE (Dz.U. L 183 z 12.7.2002, str. 58).
(5) Dz.U. L 95 z 16.4.1996, str. 9. Decyzja uchylona dnia 31 grudnia 2002 r. decyzją nr 1786/2002/WE (Dz.U. L 271 z 9.10.2002, str. 1).
(6) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 1.
(7) Dz.U. L 196 z 16.8.1967, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2001/59/WE (Dz.U. L 225 z 21.8.2001, str. 1).
(8) Dz.U. L 225 z 21.8.2001, str. 1.
(9) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(10) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Rady 1999/38/WE (Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.156.26 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2003/36/WE zmieniająca po raz dwudziesty piąty dyrektywę Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (substancje sklasyfikowane jako rakotwórcze, mutagenne lub substancje toksyczne ze względu na zagrożenie rozrodczości - c/m/r) |
| Data aktu: | 26/05/2003 |
| Data ogłoszenia: | 25/06/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 25/06/2003 |