uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/628/EWG z dnia 19 listopada 1991 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu oraz zmieniającą dyrektywy 90/425/EWG oraz 91/496/EWG(1), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z dyrektywą 91/628/EWG w trakcie transportu inwentarza żywego zwierzęta należy wyładować, zapewnić im odpoczynek, napoić i nakarmić w przewidzianych okresach czasu.
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1255/97 z dnia 25 czerwca 1997 r. dotyczące kryteriów wspólnotowych dla miejsc postoju i zmieniające plan trasy określony w Załączniku do dyrektywy 91/628/EWG(3) przewiduje środki sanitarne dla zapobieżenia ewentualnemu rozprzestrzenieniu się chorób. Ustanawia również obowiązek rejestrowania ruchu zwierząt.
(3) Wystąpienie niektórych ognisk pryszczycy stwierdzonych we Wspólnocie w 2001 r. związane było z przemieszaniem zwierząt w miejscach postoju. Badanie tych ognisk ujawniło, że zlekceważono środki sanitarne i obowiązek rejestracji ruchu zwierząt.
(4) Decyzja Komisji 2001/327/WE(4) zawiesiła czasowo możliwość korzystania z miejsc postoju, aby zapobiec ewentualnemu rozszerzeniu się epidemii pryszczycy we Wspólnocie. Ponieważ ten środek ma charakter tymczasowy, należy go zastąpić odpowiednimi środkami trwałymi.
(5) Korzystanie z miejsc postoju może stanowić ryzyko dla zdrowia zwierząt, w szczególności, gdy miejsca te nie są prowadzone w sposób właściwy z punktu widzenia zdrowia zwierząt. W konsekwencji przepisy dotyczące zdrowia zwierząt stosowane w miejscach postoju powinny być wzmocnione w szczególności przez przepisy odnoszące się do oczyszczania i odkażania.
(6) W świetle zdobytego doświadczenia konieczne wydaje się także, aby przewidzieć, że w miejscach postoju mogą zatrzymać się jedynie zwierzęta, które spełniają wymogi zdrowotne Wspólnoty dotyczące gatunków, dla których miejsca postoju są zatwierdzone i, które po zakończonym przymusowym pobycie w jednym gospodarstwie przechodzą jedynie przez jedno zatwierdzone miejsce gromadzenia,
(7) Zgodnie z zasadą proporcjonalności dla osiągnięcia podstawowego celu ochrony stanu zdrowia zwierząt Wspólnoty niezbędne i właściwe jest, aby uchwalić przepisy dotyczące korzystania z miejsc postoju. To rozporządzenie nie wykracza poza kwestie konieczne do osiągnięcia pożądanych celów, zgodnie z art. 5 ust. 3 Traktatu.
(8) Rozwój sytuacji zdrowotnej zwierząt Wspólnoty może wymagać dostosowania warunków, zgodnie z którymi używane są miejsca postoju. Należy przewidzieć procedurę umożliwiającą przyjęcie przepisów technicznych rozporządzenia (WE) nr 1255/97 celem uwzględnienia sytuacji zdrowotnej zwierząt Wspólnoty.
(9) Należy przyjąć środki niezbędne do wdrożenia rozporządzenia (WE) nr 1255/97 zgodnie z decyzją Rady nr 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą sposoby wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5).
(10) Państwa Członkowskie powinny określić sankcje mające zastosowanie do naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 1255/97 i zapewnić ich wdrożenie. Sankcje te powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
(11) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1255/97,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 11 czerwca 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| G. DRYS | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 340 z 11.12.1991, str. 17.Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).
(2) Dz.U. C 291 26.11.2002, str. 179.
(3) Dz.U. L 174 z 2.7.1997, str. 1.
(4) Dz.U. L 115 z 25.4.2001, str. 12. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2002/1004/WE (Dz.U. L 349 z 24.12.2002, str. 108).
(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.151.21 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1040/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1255/97 w odniesieniu do miejsc postoju |
| Data aktu: | 11/06/2003 |
| Data ogłoszenia: | 19/06/2003 |
| Data wejścia w życie: | 09/07/2003, 01/07/2004 |